Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
willem.m schreef:
ma 17 apr, 2023 09:01
Hier wat meer achtergrondinformatie over SUVs:
Call for action: "Your freedom to swing your arm ends where my face begins"


(Overigens ben ik in bijzonder voor een verbod op pick-up trucks. Gewoon omdat het van die aso criminelenbakken zijn. Vroeger zag je ze behalve in Amerikaanse tv-series in Nederland alleen op het platteland, tegenwoordig staan ze in Noord-Brabant in elke doorsnee wijk. Ze zijn overigens wel handig om vaten drugsafval naar het bos te vervoeren.)
M'n zwager in Californië heeft anders wel een mooie Chevrolet Apache 1960, heb ik nog ermee rondgereden. (afbeelding: niet zijn wagen, die is lichtblauw)
chevroletapache1960.jpg
Wat maar illustreert dat een verbod op Pickups onzinnig is. Die wagen uit 1960 is qua snelheid niet vooruit te branden, vliegt naar hedendaagse begrippen spontaan uit elke bocht en is bij een ongeval ook levensgevaarlijk voor de inzittenden.
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 11:33
Weet iemand trouwens hoe het komt dat electrische auto's standaard zulke grote vermogens lijken te hebben? Komt dat doordat het inbouwen van een lichtere motor nauwelijks minder kost? (als dat zo is, ik weet het niet) Of komt het doordat de grotere motoren bij normaal gebruik misschien efficiënter zijn en fabrikanten juist daardoor scoren qua bereik? Of iets anders?
mijn €0,02, ik denk dat het komt omdat fabrikanten geen reden meer hebben om het niet te doen.

20 jaar geleden was een éénpuntacht turbomotortje in een middenklasser heel wat. Daar kon je dan een redelijke 200pk uithalen en dat reed hartstikke fijn, zelfs sportief te noemen. Om een veel krachtiger auto te maken moest alles zwaarder. Te beginnen met meer cilinders, een groter blok, en waar is daar dan plek voor, een zwaarder onderstel, etc. Het kostte meer kennis en ontwikkeling, het past niet in kleine auto's, en vergeet niet dat gewicht een belangrijke factor voor de wegenbelasting was. Huidige vermogens waren domweg niet mogelijk in middenklasse auto's.

Nu zie je dat 'nieuwe' deelnemers aan het ev-front binnen no-time een 300pk model klaar hebben staan. kwestie van zo'n aandrijvingspakket bestellen en op het platform schroeven, bouw er een janmodaalkoets omheen en klaar?
En de versnellingsbak hoeft geen grote vermogens meer aan te kunnen, simpelweg omdat 'ie er niet meer is bij een EV. Ook de remmen doen bijna nooit meer wat, veruit het grootste deel van de remwerking verloopt via de elektromotor.

En dan ligt het accupakket vaak ook nog eens best diep in de auto, wat het zwaartepunt ten goede komt. Ondanks dat is wegligging soms nog wel een dingetje ;)
On topic;
De Fietsersbond heeft in 2006 het initiatief genomen om te kijken of en hoe de fietser een betere bescherming gegeven kan worden bij een aanrijding met een auto. Terugdringen van de letselernst was daarbij het doel.
Hieruit is een maatregel naar voren gekomen die zelfs bij snelheden van 50 km/uur een goede bescherming geeft: de fietsairbag op de voorruit van de auto. In samenwerking met TNO, Centraal Beheer Achmea en Autoliv en met financiële steun van de Nederlands en Zweedse overheden wordt dit concept nu uitgewerkt tot een prototype. Computeranimaties leren dat hoofdletsel en letsel aan overige lichaamsdelen sterk wordt gereduceerd. Berekend is dat het aantal doden bij volledige introductie in Nederland met 44 teruggebracht kan worden. Wereldwijd is dit uiteraard vele malen hoger. Daarmee biedt de verdere ontwikkeling van de fietsairbag kans op een grote reductie van het aantal verkeersslachtoffers.

Laatst bij mij in de straat knalde een auto tegen een fietser aan. Fietser bleef gewond op wegdek liggen. Ambulance kwam om hem naar ziekenhuis te vervoeren. In mijn woning hoorde ik een luide claxon en vervolgens een doffe dreun. Geen "gillende en gierende piepende remmen". Geen remspoor te bekennen op straat.
Vandaag tot twee keer toe een automobilist die het wel nodig vond te claxoneren tegen een fietser die hem kennelijk in de weg zat, maar even afremmen? Niks hoor. Gewoon vol erop af rijden.

Ja, er overlijden meer fietsers dan automobilisten die comfortabel in hun kooiconstructie zitten :wink:
joukon schreef:
ma 17 apr, 2023 15:08
In mijn woning hoorde ik een luide claxon en vervolgens een doffe dreun. Geen "gillende en gierende piepende remmen". Geen remspoor te bekennen op straat.
Ik heb een vermoeden wat je daarmee wilt suggereren.

Sinds 2010 is ABS verplicht op auto's. Met een goed systeem kun je héél hard remmen voordat het gaat gillen, piepen en gummen. Moet je maar net de reactietijd en durf hebben gehad om vol op de rem te trappen.
joukon schreef:
ma 17 apr, 2023 15:08
Vandaag tot twee keer toe een automobilist die het wel nodig vond te claxoneren tegen een fietser die hem kennelijk in de weg zat, maar even afremmen? Niks hoor.
Aangezien hij nergens tegenaan rijdt, waar zou hij dan voor af moeten remmen? Wederom lees ik je suggestie wel hoor.

Claxoneren mag om gevaar kenbaar te maken. Zat de fietser hem kennelijk in de weg of was er sprake van een bepaald gevaar?


Het is voor mij als automobilist een grote angst om ooit iemand aan te rijden. Ja, ook wanneer je tegen jezelf zegt: joh, dan doe ik dat toch beter maar niet, is het alsnog een grote angst. Gek hè. Ik heb het vermoeden dat dat voor héél veel automobilisten het geval is.
Misschien werden de voorrangsregels niet nageleefd door de fietser(-s) in kwestie? Met bijvoorbeeld een hoofdtelefoon op afgesloten van de buitenwereld kan zo'n claxon dan soms best wel indruk maken. Wellicht overweegt zo'n fietser dan wel om de volgende keer iets minder bewusteloos met het verkeer bezig te zijn? Al heeft de snelheid van afleveren van de bezorgmaaltijden uiteraard altijd prioriteit boven de verkeersveiligheid ;)

Tevens is het zo dat bij enkele moderne auto's de cameraregistratie ingeschakeld wordt bij het bedienen van de claxon. Wel zo handig om als automobilist te kunnen laten zien dat je geen schuld hebt bij een kamikazefietser.

En eventueel ook, als fietser om die zelfde beelden veilig te stellen in het geval dat je eigenlijk voorrang had moeten krijgen van de auto in kwestie. Kan weer een VOA-team van de politie ter plaatse schelen ;)
als automobilist te kunnen laten zien dat je geen schuld hebt bij een kamikazefietser.
Volgens mij heb je als automobilist ook schuld bij een kamikazefietser. In de pers is de automobilist sowieso altijd fout en hoe het werkelijk gegaan is hor je nooit meer.
Het verhuren van snelle auto's aan onervaren bestuurders vind ik intussen ook grenzen aan crimineel. Een wijkgenoot is dat vorig jaar fataal geworden toen een jochie van 22 met 150 kmh de bebouwde kom binnenreed. Huub Beckers was op slag dood. Ik kom meerdere malen per week op die plek. De gemeente heeft inmiddels flutmaatregelen genomen die niet kunnen werken omdat het verschijnbord pas zichbaar wordt op het moment dat het te laat is om te remmen.
https://m.hbvl.be/cnt/dmf20230417_95495718

Wat mij extra steekt is dat deze plek al zo'n 20 jaar op de knelpuntenlijsten van de Fietsersbond aan de gemeente staat omdat ik hem er zelf op heb gezet.
Vooral in Nederland lijkt het voor de meeste automobilisten geen optie te zijn om achter een fiets te wachten tot er ruimte is om in te halen. Dat heeft waarschijnlijk met het gewend zijn aan fietsers op de rijbaan en de aanname dat die het stuur wel recht houden. In andere landen is dat vertrouwen er veel minder en gaan ze er met een grote boog omheen. Vaak wel met hoge snelheid, maar toch.

Dat fietsers vaker overlijden dan automobilisten is toch echt primair de schuld van die laatsten.
LHTJoost schreef:
ma 17 apr, 2023 19:23
Vooral in Nederland lijkt het voor de meeste automobilisten geen optie te zijn om achter een fiets te wachten tot er ruimte is om in te halen. Dat heeft waarschijnlijk met het gewend zijn aan fietsers op de rijbaan en de aanname dat die het stuur wel recht houden. In andere landen is dat vertrouwen er veel minder en gaan ze er met een grote boog omheen. Vaak wel met hoge snelheid, maar toch...
Mee eens. Op dit forum zijn de de verschillen in de wijze waarop automobilisten met fietsers rekening houden al vaker aan bod gekomen. Nederland doet het niet goed. Zelf denk ik soms dat veel Nederlandse automobilisten te nonchalant rijden, maar ik kan dat niet staven.

Zelf ben ik uiteraard een supergoede chauffeur en en supergoede fietser (Dunning-Kruger effect) en rijden anderen waardeloos. 😉
...Dat fietsers vaker overlijden dan automobilisten is toch echt primair de schuld van die laatsten.
Dat is denk ik de conclusie die de topictitel (bewust?) uitlokt. Het zet m.i. aan tot een wij/zij discussie, wat polariserend werkt en een dialoog belemmert. Terwijl als je naar de link in de OP klikt je een oproep vindt voor het dragen van een helm tijdens het fietsen. P.S. Van TS hebben we al een tijdje niets meer vernomen.
willem.m schreef:
ma 17 apr, 2023 19:30
LHTJoost schreef:
ma 17 apr, 2023 19:23
Dat fietsers vaker overlijden dan automobilisten is toch echt primair de schuld van die laatsten.
Dat is denk ik de conclusie die de topictitel (bewust?) uitlokt. Terwijl als je naar de link in de OP klikt je een oproep vindt voor het dragen van een helm tijdens het fietsen.
"schuld" of "iets doen om je te beschermen" zijn 2 verschillende zaken.
Van TS hebben we inmiddels niets meer vernomen.
Of dat samenhangt met de risico's in het verkeer, weten we dus niet.
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 19:07
Het verhuren van snelle auto's aan onervaren bestuurders vind ik intussen ook grenzen aan crimineel. Een wijkgenoot is dat vorig jaar fataal geworden toen een jochie van 22 met 150 kmh de bebouwde kom binnenreed.
Triest verhaal.

Maar wel weer lastig in te perken. Want wanneer is een auto snel? Die moderne electrische auto's zoals Grandonneur al omschreef zijn tussen 0 en 100 en soms zelfs 150kmh best rap. En je hoort ze amper aankomen. Een Audi RS-model, BMW M-model en Mercedes AMG-model maken een stuk meer herrie, maar sneller zijn ze niet.

Motorfietsen zijn ook nog best rap. En wat dacht je van die driewielige motorfietsen waar men ook met een B-rijbewijs mee onderweg mag...?

En wat is onervaren? Wat doet het als er drie vrienden in de auto erbij zitten en er haantjesgedrag bij komt? Etc etc....

Blijft lastig, in de handen van een verkeerd persoon kan zo'n auto zonder al teveel moeite dodelijk zijn. Of zelfs een goed persoon op een verkeerd moment...
Het lag in dit geval niet aan de auto. Zelfs met een 1.2 liter stadsauto zou je daar tegen de 150 kunnen halen. Het ging om het feit dat de knul een snelle auto huurde met het logische doel snel te rijden. Dat is hetgeen al verkeerd was volgens mij.
Nu ik er over nadenk is de verhuur van snelle auto's eigenlijk altijd moreel fout, tenzij op een circuit.
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 19:52
Nu ik er over nadenk is de verhuur van snelle auto's eigenlijk altijd moreel fout, tenzij op een circuit.
Daar zit wel wat in. Niemand huurt een snelle auto om daarmee op de snelweg 103km/h op de cruise-control te rijden.
Fedor schreef:
ma 17 apr, 2023 22:21

Daar zit wel wat in. Niemand huurt een snelle auto om daarmee op de snelweg 103km/h op de cruise-control te rijden.
En toch hoeft het niet zo hard te gaan om er plezier mee te hebben.

Dat kan ook onder de 100km/h, met bijvoorbeeld wat bochtige bergwegen en een temperatuur te koud voor de meeste fietsers en motorrijders ;)
Je bedoelt waar Fedor en ik wonen? Nou, nee, liever niet.

Ik rijd regelmatig op dat soort wegen hier in de buurt. Elk extra vermogen wat je dan in je auto meer hebt dan een standaard auto tegenwoordig heeft maakt het niet bepaald veiliger.
Leon schreef:
ma 17 apr, 2023 22:53
Je bedoelt waar Fedor en ik wonen? Nou, nee, liever niet.
Nee, liever geen Limburgs heuvelland met de auto. Dat doe ik liever op de fiets buiten het asfalt. ;)

Doe voor de auto maar een berglandschap zonder sterk ontwikkelde toerismesector ;)
De NOS besteedt er vandaag ook aandacht aan https://nos.nl/l/2471835

En Trouw.
9468EE64-FBA9-4B0A-8CD9-9EBCAB216E34.jpeg
Wat mij in de staafdiagram opvalt is dat er zoveel berijders van gewone fietsen overlijden.
Screenshot_20230418-090633.png
Zowel de toename als het aantal trapfietsers dat is komen te overlijden is schrikbarend.

Ik ben benieuwd naar de mobiliteits cijfers.
Is de kans dat een fietser op een rijwiel met hulpmotor komt te overlijden groter of kleiner per afgelegde kilometer.