Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Pagina 8 - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
Heel sterk onderschrift willem.m

Wat mij opvalt dit filmpje is na 14 uur pas 60 keer bekeken.
WimB schreef:
za 22 apr, 2023 11:15
... Wat mij opvalt dit filmpje is na 14 uur pas 60 keer bekeken.
Misschien omdat er 800 miljoen YouTube video's om aandacht concurreren, om nog maar te zwijgen van andere social media. En wat te denken van de reële wereld (ja, die bestaat ook) waar mensen soms aandacht aan besteden.
WimB schreef:
za 22 apr, 2023 11:15
Heel sterk onderschrift willem.m

Wat mij opvalt dit filmpje is na 14 uur pas 60 keer bekeken.
Dat is omdat dit niet de enige plek op internet is waar dit filmpje bekeken wordt. Het komt uit de Vlaamse media en die werken i.h.a. niet met youtube. De reden dat ik een youtubeversie gebruikte hier is dat het directbop het forum kan.
Reken maar dat dit filmpje in de Vlaamse media bekeken wordt.
Martin E. van Doornik schreef:
za 22 apr, 2023 00:33
Ik snap er niets van.
Dan is waarschijnlijk je snapper kapot.
willem.m schreef:
vr 21 apr, 2023 12:10

….auto's en fietsers onvoldoende afstand van elkaar kunnen houden…
409A178D-6FA4-4C42-95E4-2F9B10B9679E.png
Deze kwam ik toevallig afgelopen week tegen:
F3D77B5D-07D1-4748-BC10-18BB8571F475.jpeg
It’s the law, in Canada. Maar blijkbaar moeten de automobilisten er toch nog wel aan herinnerd worden….

Groet,
Tom.
Fietsen met of zonder helm is ieders eigen verantwoordelijkheid.

Gaat straks ook het insmeren met zonbescherming factor 50 ter voorkoming van huidkanker wellicht ook verplicht?
Glijdende schaal inderdaad, en inzichten veranderen. Het (al dan niet verplicht) dragen van een fietshelm is imho vergelijkbaar met het dragen van een veiligheidsriem in de auto. Brengt enig ongemak met zich mee, zorgt niet voor het voorkomen van ongevallen*, vermindert de gevolgen na een ongeval**.

* ik ken de theorieën dat het dragen van een veiligheidsriem mensen onbewust onveiliger laat rijden, en de theorieën dat dat bij fietshelmen ook zo is. Daarnaast ook de theorieën dat andere verkeersdeelnemers minder rekening houden met fietsers die een helm dragen.

** ik ken ook de theorieën dat het dragen van een veiligheidsriem gevaarlijk zou zijn, omdat het het snel verlaten van een voertuig verhindert, en de theorieën dat een helm bij een bepaald soort ongevallen nekletsel zou veroorzaken/verergeren.
Polling schreef:
ma 24 apr, 2023 09:15
* ik ken de theorieën
** ik ken ook de theorieën dat
Zo krijg je dus een divergerende discussie.
joukon schreef:
ma 24 apr, 2023 08:01
… Gaat straks … wellicht ook verplicht? …
Ja precies.
En voor je het weet wordt je verplicht om je gordels om te doen in de auto… :evil:

Groet,
Tom.
gordel verplicht omdoen in de auto... maar toch pas als je al wegrijdt!? :wink:
Polling schreef:
ma 24 apr, 2023 17:10
Leon schreef:
ma 24 apr, 2023 09:33
Polling schreef:
ma 24 apr, 2023 09:15
* ik ken de theorieën
** ik ken ook de theorieën dat
Zo krijg je dus een divergerende discussie.
Ik denk dat die pas ontstaat als ik deze theorieën niet noem. Omdat ze voor beide situaties gelden, blijft het volgens mij een valide vergelijking.
hoogframe schreef:
ma 24 apr, 2023 15:49
gordel verplicht omdoen in de auto... maar toch pas als je al wegrijdt!? :wink:
Alleen als de auto van een bouwjaar van na de gordelplicht is. Daarvoor alleen als ze aanwezig zijn. ;)

Verschilt ook nog wel voorin/achterin en personenwagen/bedrijfsauto ;)
In de NRC leuk stukje; Geef het fietspad terug aan fietsers.
In verkeersveiligheid zijn fietspaden fietssnelwegen geworden. Behoud het fietspad voor fietsers die op eigen kracht fietsen.

Voorheen was een fietspad bedoeld om mensen met auto's te scheiden van fietsers omdat dit de beste oplossing was om ongelukken te voorkomen. Fietspad bedoeld om auto's niet te hinderen.
Dit i.t.t. andere landen waar fietspaden bedoeld zijn om forensen uit de auto te lokken.
Doelstelling in Nederland is erg breed en daardoor minder goed vergelijkbaar met andere landen.
Scooter die 25 km en uiteindelijk 34 kilometer zonder boete kan, dat is de dubbele snelheid van een fietser zonder trapondersteuning!
Tweemaal de snelheid van een gemiddelde fietser. Als je even die e-fiets erbuiten laat.

Tegenwoordig is het fietspad snelfiets pad geworden voor flitsende forensen en kilometers vretende recreanten, ten koste van lokale fietsers op eigen kracht en andere langzamere fietsers. Het fietspad is niet meer voor iedereen.

Shared space; schuif niet telkens wat geen auto is naar het fietspad toe.
Of draai het om. Stel 30 kilometer in de bebouwde kom in en verbreed de doelgroep op de rijbaan voor verkeer dat sneller gaat dan de fietser op eigen kracht kan gaan.

Bron: https://www.nrc.nl/nieuws/2023/04/23/ge ... s-a4162818
ik vind het ook een leuk artikel.
(met NRC als medium heb ik moeite: ik ben eerder ten onrechte door deze krant beschuldigd en deze mensen weigeren al jaren het gesprek aan te gaan of excuses aan te bieden: ik vind het een ongeloofwaardige club. iemand anders heeft nu een rechtszaak tegen NRC aangespannen over recent weer valselijk beschuldigen)

in dit leuke artikel snap ik niks van de passage over scooters. de scooter zie ik als een carrosserievorm, net als de sedan bij auto's. de tekst dat een scooter in NL een geknepen versie is van een motorfiets in het buitenland... wat is hier de zin van? (en het is niet waar)
in NL hebben we echt onderscheid in regels en in uitvoering tussen motorfietsen, bromfietsen, snorfietsen en nog wat andere tweewielers. ik snap ook dat een tiener zegt "Nee, het is een scooter" als ik hem of haar zeg dat hij of zij op een bromfiets rijdt (meerdere malen heb ik dit meegemaakt, met middelbare scholieren :D ), maar een motorscooter is weer echt iets anders en dit is verder niet waar het artikel om gaat.

ik zou het ook toejuichen als we het fietspad 'teruggeven' aan de fietsers. in combinatie met overal max. 30 km/u in de bebouwde kommen kan dit goed werken.
pas daarbij alsjeblieft de verkeerswetgeving zo aan dat de 30 km/u als maximumsnelheid ook geldt voor fietsers, al dan niet oversteund (en niet alleen voor motorvoertuigen). dan dus geen speedelecs meer die met richting de 50 km/u door de 30 km-zone laagvliegen, zoals ik nu meemaak.
hoogframe schreef:
ma 24 apr, 2023 21:59

pas daarbij alsjeblieft de verkeerswetgeving zo aan dat de 30 km/u als maximumsnelheid ook geldt voor fietsers, al dan niet oversteund (en niet alleen voor motorvoertuigen). dan dus geen speedelecs meer die met richting de 50 km/u door de 30 km-zone laagvliegen, zoals ik nu meemaak.
Daar hoeft de wetgeving niet voor aangepast te worden. Voor speed pedelecs is de max snelheid in de bebouwde kom al 30km/h.
hoogframe schreef:
ma 24 apr, 2023 21:59
[...]

in dit leuke artikel snap ik niks van de passage over scooters. de scooter zie ik als een carrosserievorm, net als de sedan bij auto's. de tekst dat een scooter in NL een geknepen versie is van een motorfiets in het buitenland... wat is hier de zin van? (en het is niet waar)

[...]
Ook de fatbike benoemen ze verkeerd. Natuurlijk zijn er een hoop e-bikes met brede banden die eigenlijk bromfiets zijn. Maar die zijn er zonder brede banden net zo goed. Die brede banden staan daar los van.

Net als dat er fatbikes zonder ondersteuning zijn, kijk hier maar eens op het forum:

viewtopic.php?f=8&t=21566
LHTJoost schreef:
ma 24 apr, 2023 22:27
hoogframe schreef:
ma 24 apr, 2023 21:59

pas daarbij alsjeblieft de verkeerswetgeving zo aan dat de 30 km/u als maximumsnelheid ook geldt voor fietsers, al dan niet oversteund (en niet alleen voor motorvoertuigen). dan dus geen speedelecs meer die met richting de 50 km/u door de 30 km-zone laagvliegen, zoals ik nu meemaak.
Daar hoeft de wetgeving niet voor aangepast te worden. Voor speed pedelecs is de max snelheid in de bebouwde kom al 30km/h.
Maar niet voor fietsers. Die hebben namelijk geen verplichte snelheidsmeter. Zonder die snelheidsmeter wordt het ook lastig aan de snelheid houden.

Al kun je als het gevaarlijk wordt het altijd nog onder artikel 5 hangen ;)
joukon schreef:
ma 24 apr, 2023 20:50
Shared space; schuif niet telkens wat geen auto is naar het fietspad toe.
Als fietser/automobilist denk ik ook weer “schuif niet alles waar je op het fietspad vanaf wilt de rijweg op”. Ik vrees dat we door alle soorten vervoer zo langzamerhand een type rijbaan tekort komen.
Daarentegen pleit ik voor het onverharden van de rijbaan. Zowel fiets als auto.

Dat zou de wereld weer een stukje mooier maken.
Grandonneur schreef:
ma 24 apr, 2023 22:42
Daarentegen pleit ik voor het onverharden van de rijbaan. Zowel fiets als auto.
En als ze eens wat willen organiseren zoals een loop- of wielerwedstrijd niet meteen een hoop fietsvoorzieningen afsluiten maar gewoon de stadsring of de A2. A79 mag ook.Op die laatste weg zouden best wel wat recreatieve rijders op af komen om eens op te kunnen fietsen. Idee?