Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Pagina 5 - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
willem.m schreef:
wo 19 apr, 2023 09:40
Er zijn ook goede andere redenen om uit Nederland te willen emigreren.
Ik ben benieuwd naar je opsomming, waarbij ik vooral denk aan "buurman's gras is altijd groener".
willem.m schreef:
wo 19 apr, 2023 09:28

Eh... Hoe gaat men de gereden snelheid dan controleren? Iedereen via gps tracking volgen?
Men zou kunnen overwegen dat te doen bij e-bikes en al het andere met een motor.

Ook had men de maximale ondersteuning van e-bikes op 20kmh kunnen stellen in plaats van op 25kmh, maar dat lijkt me nu na al die jaren een lastig verhaal om terug te schroeven.
Poppink schreef:
wo 19 apr, 2023 10:02
willem.m schreef:
wo 19 apr, 2023 09:40
Er zijn ook goede andere redenen om uit Nederland te willen emigreren.
Ik ben benieuwd naar je opsomming, waarbij ik vooral denk aan "buurman's gras is altijd groener".
Dat is lastig, want redenen zijn subjectief. Aspecten waar ik persoonlijk op zou letten zijn de aanwezigheid van bergen, bevolkingsdruk, de aanwezigheid van bergen, verkeersdruk, de aanwezigheid van bergen, veeteeltdruk, de aanwezigheid van bergen,
de kwaliteit van bodem/water/lucht, en de aanwezigheid van bergen. 😉
Bergen hebben we wel in Nederland:

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Bergen_(Noord-Holland)

(-:
Bert van Sprang schreef:
wo 19 apr, 2023 09:22
over de grens
Ook daar is de fietshelm niet verplicht. Ook bijvoorbeeld winterbanden zijn er niet verplicht. Alleen wordt rijden zonder winterbanden in winterse omstandigheden bij een ongeval je zwaar aangerekend. Dat zou ik in Nederland ook prima vinden. Dus onverantwoord/roekeloos gedrag zwaar aanrekenen bij een ongeval. Als de ziektekostenverzekering een keer zegt dat je (bijvoorbeeld) bij fietsen zonder helm en snelheden boven de 20 kmh je (een deel van) je ziektekosten zelf moet betalen, heeft morgen iedereen een helm op zonder dat we dat in wetten vast hoeven leggen.
Als je van de verzekeraars een brief krijgt uw BMI is te hoog we gaan uw premie verhogen.
Zo zijn er nog wel wat zaken die we in het voordeel van de ziektekosten, dus ook in ons voordeel, zouden kunnen regelen.
Schoon drinkwater, democratie, onderhoud van de openbare ruimte, florerende natuur, et cetera.
Alhoewel het gebrek aan bergen hier te lande wel schrijnend is.
Poppink schreef:
wo 19 apr, 2023 10:18
florerende natuur
Pfff. Gisteren bleek toch dat hier de stront- en kapotspuitcampagne weel vol is begonnen om de schamele resten van de natuur zo snel mogelijk naar de kloten te helpen. We weten al decennia dat het zo werkt en we (de kiezers) besluiten keer op keer om er niets tegen te doen.
willem.m schreef:
wo 19 apr, 2023 09:36
Leon schreef:
wo 19 apr, 2023 09:32
... het voorstel dat als de auto die de fietser van de weg maaide te hard reed, de bestuurder ervan alle ziektekosten van het slachtoffer mag betalen.
Dat is natuurlijk deels al zo.
Trekken ze zich er wat van aan? Nee.
Heb je een bron voor deze constatering?
Omdat ik het soort dingen als in onderstaand artikel (van vandaag) regelmatig live zie gebeuren en dat dat 30 jaar geleden beslist nooit het geval was, terwijl in toen meer op de weg was dan nu. De overtreding op onderstaande foto is nog de milde van de twee.
https://www.hbvl.be/cnt/dmf20230419_93418909
Afbeelding
Anekdotisch dus.
n >> 100.
Niks anekdotisch.
Waren we niet juist wereldfietser geworden om wat los te komen van onze dagelijkse beslommeringen en machteloze ergernissen?
Leon schreef:
di 18 apr, 2023 19:15
Klopt, m aar toeristen (500.000) zijn wel erg aspecifiek.
Ik moet ruiterlijk toegeven: je doet enorm je best :D .
Wat ik me trouwens af ging vragen tijdens het lezen door dit licht-polariserend topic: hoeveel personen op dit forum zijn wel fietser, maar geen automobilist?
Ach, men is hier over het algemeen wat meer anti-auto, anti-vliegtuig, rijbewijsloos... dan gemiddeld in Nederland denk ik. Anti-auto en anti-vliegtuig topics doen het dan ook traditioneel goed hier op het forum.

Zelf kom ik hier eigenlijk vooral omdat ik m'n reizen graag met de fiets met een tentje eraan geknoopt doe. Dat is voor mij omdat ik het fietsen en het reizen per fiets leuk vind en niet omdat ik een hekel heb aan auto's of vliegtuigen ;)

En ach, als ik hier dan nog wat van anderen kan leren op fietsreis gebied is dat alleen maar mooi meegenomen toch? Misschien kunnen soms zelfs nog wel mensen leren van wat ik geleerd heb en hier vertel? (-:
Gisteren was er in het kader van een fietsersveiligheid ook een artikel over opvallende kleding (al dan niet fluoriserend) en het gebruik van een achterlichtje (was vooral gericht op wielrenners). Een knipperend achterlichtje (dayflash) kan net zorgen dat je de aandacht van een automobilist krijgt (i.p.v. zijn telefoon).

Eén klein probleempje wat over het hoofd werd gezien: In Nederland is een knipperend fietsachterlichtje verboden.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... -een-fiets
mijn punt over 'pret'-kilometers ging wat mij betreft over dat als we minder autokilometers maken we minder kans op aanrijdingen hebben. het wordt ook iets rustiger op de weg wat meer ruimte voor het overig verkeer geeft.
het ging me niet om of een automobilist wel of geen echt noodzakelijke autorit en kilometers maakt als hij/zij/x een aanrijding veroorzaakt en zo iets meer of minder erg is.
anders gezegd: het kan een stuk rustiger op de weg als we o.a. de auto en ook vrachtwagens (nog) wat selectiever gebruiken.
Fedor schreef:
wo 19 apr, 2023 19:54

Eén klein probleempje wat over het hoofd werd gezien: In Nederland is een knipperend fietsachterlichtje verboden.
Gelukkig ook maar. Sommige lijken wel familie van de Brandaris zoveel licht komt eruit.

Geen simpel Action-knippertje, maar hele lichtshows worden het dan vaak. Erg fijn als medeweggebruiker...

Voorop vaak idem dito. Niks Busch&Müller of Edelux met een mooi lichtbeeld, maar gewoon een verstraler zonder enige vorm van richting de wereld in schoppen...
Screenshot_20230419-203751.png
Screenshot_20230419-203556.png
Jurr schreef:
wo 19 apr, 2023 14:28
Ach, men is hier over het algemeen wat meer anti-auto, anti-vliegtuig, rijbewijsloos... dan gemiddeld in Nederland denk ik. Anti-auto en anti-vliegtuig topics doen het dan ook traditioneel goed hier op het forum.

Het gaat toch niet om anti-auto?

Soms, als ik niets beters te doen heb, doe ik al dromend wel eens een Gedankenexperiment.
De wegen worden dan bereden door Leopard-tanks die moeiteloos de zwaarste SUV platrijden.
De bestuurders van deze tanks gedragen zich ten opzichte van auto's een beetje zoals auto's zich gedragen ten opzichte van fietsers.
Af en toe zwaaien ze zonder nadenken - en zonder slechte bedoelingen! - met de loop van hun kanon en meppen het dak van de nieuwste elektrische Volvo - BMW - Polestar - noem maar op - eraf. De schedel van de ongelukkige autobestuurder plakt eraan.

In dat Gedankenexperiment zeggen die bestuurders van Leopard-tanks dan: ja, wat wil je, jullie zijn ook niet goed zichtbaar vanuit zo'n tank. Waarom heeft je kar geen fluo-kleuren? Waarom draag je geen helm in de auto, en een beschermend pak?

Sommigen tonen met data aan dat die fluo-kleuren, een helm en een beschermend pak inderdaad het aantal auto-doden zouden verminderen. Anderen wijzen erop dat autobestuurder ook geen lieverdjes zijn. Ze rijden ook niet altijd zoals het hoort. Er sterven toch ook wel eens autobestuurders omdat ze tegen een boom rijden of zo?

Laten we nou maar die verplichting invoeren dat autobestuurders een helm en een beschermend pak moeten dragen. Alleen fluo-kleuren zijn nog toegestaan.

Ik stel me dan altijd een schuimbekkende menigte autosbestuurders voor, en daarmee stopt het Gedankenexperiment doorgaans.
^^^
Schitterend! Mogen uw dromen werkelijkheid worden, moet je dan zeggen :lol: . Jammer genoeg heeft sinds vorig jaar meer dan de helft van de Belgische autobezitters hun droom waargemaakt: SUV.