Additionally, paste this code immediately after the opening tag: In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten. - Forum Wereldfietser

In Nederland overlijden meer fietsers dan automobilisten.

216 berichten
DAG VAN DE FIETSHELM

https://www.dagvandefietshelm.nl/default.aspx

Wist je dat Nederland het enige land ter wereld is waar meer mensen in het verkeer overlijden op de fiets dan in de auto? En dat terwijl het dragen van een fietshelm de kans op ernstig hoofd- en/of hersenletsel bij een botsing of val verkleint met 60 procent, en de kans op dodelijk hoofd- of hersenletsel zelfs met 70 procent.

Als iedere Nederlander een fietshelm draagt, zijn er naar schatting 85 verkeersdoden en 2500 tot 2600 ernstige verkeersgewonden minder per jaar. Reden genoeg om ons hard te maken voor het dragen van een fietshelm op élke fiets.

19 april is de tweede nationale Dag van de Fietshelm. In iedere provincie grijpen we die dag aan om bewustwording te creëren onder fietsers en het belang van de fietshelm nogmaals te noemen. Dat doen we op verschillende manieren. Wil je weten wat er in jouw provincie gebeurt? Ga naar de acitiviteitenkalender! https://www.dagvandefietshelm.nl/activi ... fault.aspx
Helmdag.JPG
Wist je dat Nederland het enige land ter wereld is waar meer mensen in het verkeer overlijden op de fiets dan in de auto?
Het is ook het enige land ter wereld waar per persoon 1.000 km per jaar per fiets wordt afgelegd. Beetje jammer dat deze statistiek gebruikt wordt om het helmgebruik te promoten.
Geen minuut op de fiets of ik heb m'n fietshelm altijd op. Dit naar aanleiding van m'n ongeluk op 8 oktober 2012.
Eric op de Fiets schreef:
vr 14 apr, 2023 11:03

Als iedere Nederlander een fietshelm draagt, zijn er naar schatting 85 verkeersdoden en 2500 tot 2600 ernstige verkeersgewonden minder per jaar. Reden genoeg om ons hard te maken voor het dragen van een fietshelm op élke fiets.
Ik zou het graag allemaal willen geloven maar eerst wat nauwkeurige of beter omschreven statistieken daarvan.
Eric op de Fiets schreef:
vr 14 apr, 2023 11:03
https://www.dagvandefietshelm.nl/default.aspx

Wist je dat Nederland het enige land ter wereld is waar meer mensen in het verkeer overlijden op de fiets dan in de auto?
Wist je dat in Nederland meer mensen in het verkeer overlijden doordat ze worden aangereden door een auto dan door een fiets?

Er moeten toch wel betere methoden zijn om aandacht te vestigen op hoofdletselpreventie dan het 'fietsen is gevaarlijk'-narratief…

Groetjes,

Carl
Eric op de Fiets schreef:
vr 14 apr, 2023 11:03
DAG VAN DE FIETSHELM

https://www.dagvandefietshelm.nl/default.aspx
Mede mogelijk gemaakt door autolobbyclub ANWB. :roll:
Als iedere Nederlander iedere gereden meter op een fiets, dus ook alle ritjes naar de supermarkt, een fietshelm draagt, zijn er statistisch gezien, niet rekening houdend met neveneffecten, naar schatting 85 verkeersdoden en 2500 tot 2600 ernstige verkeersgewonden minder per jaar.
In Zweden bestaat er een helmplicht voor fietsers tot 15 jaar. Kan Nederland daar een puntje aan zuigen....
In Duitsland dit bordje gezien:" Wer Hirn hat, der schutzt es". Sja.
😎Ger
Martin E. van Doornik schreef:
vr 14 apr, 2023 13:17
In Zweden bestaat er een helmplicht voor fietsers tot 15 jaar. Kan Nederland daar een puntje aan zuigen....
Inderdaad. En ik heb een sterk vermoeden dat de meeste ook na hun 15 jaar automatisch hun fietshelm zullen op doen uit gewoonte.
wat zegt dit over de auto's? :(

er zijn heel wat huizen in NL waar de binnenlucht van slechtere kwaliteit is dan de buitenlucht.. dus?

tja, als je een voorbeeld noemt of een vergelijking maakt, er is altijd wel iets op te zeggen dat het voorbeeld lijkt te ontkrachten of dat de vergelijking mank laat gaan. gewoon aangeven wat je wilt en bedoelt, zonder voorbeeld of vergelijking zou genoeg moeten zijn, maar 'je (ik bedoel niet iemand in het bijzonder) wilt je woorden kracht bijzetten'. en een beeld schetsen werkt heel sterk, dus dat biedt je dan aan.

het is ook nooit goed :wink:
"Wist je dat Nederland het enige land ter wereld is waar meer mensen in het verkeer overlijden op de fiets dan in de auto?"

Wist je dat driekwart daarvan zestigplusser is?

Statistiek, je kunt er alle kanten mee op.

https://opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/ ... e?dl=756E7
Maar na dit alles blijft het toch een terechte boodschap dat men beter een helm zou dragen. Ieder zijn ding, maar ik vind het persoonlijk vreemd om hieromtrent een risico berekening te maken of je al dan niet een helm zou dragen.

De meeste mensen maken van de uitzondering de regel. En het is dan ook vaak door die uitzondering dat met geen helm dragen. Dit terwijl een ongeluk bijna een even grote uitzondering kan zijn. Maar die wordt niet meegerekend.

Ook ik zet mijn helm niet altijd op. Dit omdat het nog altijd geen automatische is helaas en ik het dus gewoon vergeet. Terwijl ik het bij mijn dochter nooit vergeet.
Helm en/of verplichte cursus verkeerveiligheid bij aanschaf van een fiets of e-fiets.
Preventief voorlichting geven.
En naast cursus ook preventief werken aan "core stabiliteit" opnemen in de dagelijkse routine (minimaal 3 x in de week).
Ofwel in gewone taal, rompstabiliteit van alle spieren van de rug, buik, billen en heup die zorgen voor een goede houding.
Je hebt ze bij fietsen nodig om kracht effectief over te kunnen brengen op de pedalen.
Een beter getrainde romp zorgt ervoor dat de houding tijdens de trapbeweging stabiel blijft, waardoor alle kracht zo effectief mogelijk naar de pedaalslag wordt overgebracht.

Absoluut gezien kwamen in 2019 meer mensen om bij een auto-ongluk (237) dan bij een fietsongeluk (203), maar per gereisde kilometer is dit anders. Per miljard reizigerskilometers kwamen veel meer fietsers om dan inzittenden van auto's (11 tegen 1,6 verkeersdoden).
Meerderheid van fietsdoden is 70-plus. Van de omgekomen fietsers in 2019 was 59% 70 jaar of ouder en 12 procent jonger dan 30 jaar.
Tussen 1999 en 2019 veranderde ook de samenstelling van de bevolking. Het aantal 50-minners daalde terwijl het aantal 50-plussers toenam. Het aantal 70-plussers nam toe van bijna 1,5 miljoen begin 1999 tot ruim 2,3 miljoen begin 2019, een toename van 56 procent. 70-plussers zijn mobieler geworden.

Het aantal fietsdoden per 1 miljoen inwoners liet bij bijna alle leeftijdsgroepen een daling zien, behalve bij de 70-plussers. Het aantal 70-plussers op de fiets nam met 6 procent toe. Bij fietsers jonger dan 30 jaar was de daling het grootst en nam het aantal slachtoffers af met 64 procent.

Bron: https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2020/31 ... n-fietsers

Bron overledenen; doden door verkeersongeval in Nederland, wijze van deelname;
https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail ... d?dl=3E032
Zowel de vergelijking met automobilisten als met andere landen lijkt me irrelevant. Het is m.i. zuiverder om zich te beperken tot verkeersdoden onder fietsers. Jammer dat men zulke framing gebruikt om een nobel initiatief te promoten.
Shorttrack schreef:
vr 14 apr, 2023 16:15
... ik vind het persoonlijk vreemd om hieromtrent een risico berekening te maken of je ...
Ik niet. Het is gewoon een vak. Ik weet er een beetje van en weet daardoor dat ik er weinig van weet. Helaas weten velen er minder van en denken dat ze er alles van weten.
Leon schreef:
vr 14 apr, 2023 16:26
Shorttrack schreef:
vr 14 apr, 2023 16:15
... ik vind het persoonlijk vreemd om hieromtrent een risico berekening te maken of je ...
Ik niet. Het is gewoon een vak. Ik weet er een beetje van en weet daardoor dat ik er weinig van weet. Helaas weten velen er minder van en denken dat ze er alles van weten.
Lijkt dat dan niet een klein beetje op Russisch roulette?
joukon schreef:
vr 14 apr, 2023 16:15
Helm en/of ... wordt overgebracht ...
Wat is jouw beeld van de praktische haalbaarheid van de voorstellen die je doet?
1. Helm en/of verplichte cursus verkeerveiligheid bij aanschaf van een fiets of e-fiets.
2. Preventief voorlichting geven.
3. Preventief werken aan "core stabiliteit" opnemen in de dagelijkse routine (minimaal 3 x in de week).
Vast goedbedoeld, maar het leidt de aandacht af van verreweg het grootste gevaar op de weg (in ieder geval in mijn omgeving): steeds grotere bijna altijd te hard rijdende en rakelings passerende auto’s. Daar helpt geen helm tegen.