Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Met welke pedalen fietst de (wereld)fietser en waarom? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Met welke pedalen fietst de (wereld)fietser en waarom?

Met welke pedalen fietst de (wereld)fietser?

SPD-pedalen
19%
15
Halve SPD-pedalen
47%
36
Toeclips
6%
5
'Normale' pedalen
27%
21

Fiets met 1/2 spd pedalen. Met name met klimmen vind ik SPD wel fijn, kun je ook trekken aan pedaal.
Heb als ik in warme landen fiets, mijn Carnac Spd fiets/wandelschoenen en Teva sandalen (geen spd) mee.
Als het echt heel warm is en voor lokale ritjes (van camping naar dorp) fiets ik met sandalen.
Thuis gebruik ik mijn fiets ook voor kleine ritjes in en om mij woonplaats met gewone schoenen.

whisky schreef:
Toeclips lijken me wel wat, zijn er nog ergens goede te koop?
Ik gebruik al een hele tijd deze:
http://www.bike4travel.nl/product_info. ... cts_id=535
en ze willen maar niet stuk. Gebruik wel leren riempjes, die gaan langer mee.

Samuel
Beste allemaal.

Als ligfietser (20 jaar) heb ik diverse valpartijen in het begin gehad (onder andere door gebrek aan contact met de pedalen op het juiste moment) daarna SPD ( of Look) pedalen gebruikt. Je kunt vooral tegen de bergen flinke heuvels extra kracht zetten.

Ik ben benieuwd of er ligfietsers zijn die op hun lange reizen GEEN SPD (of look) pedalen gebruiken??

De voeten staan op een ligfiets anders op / tegen de pedaal waardoor hij er bewust opgehouden moet worden. Bij een bukfiets gaat dat vanzelf en kost geen kracht.


Vriendelijke fietsgroet,

Menno

whisky schreef:Toeclips lijken me wel wat, zijn er nog ergens goede te koop?
Dit is ook nog een mogelijkheid: Power Grips. Het schijnt dat je er makkelijk in en uit komt en je kunt grote schoenen gebruiken, bijvoorbeeld bergschoenen of poolschoen.

Afbeelding
zie de site van Eko sport: http://www.ekosport.com/pg_benefits.shtml

Een recensie staat de site van ice-biking -> http://www.icebike.org/Clothing/footwear.htm

Sjirk

Ik heb in een grijs verleden met toeclips gereden, maar de grootste nadelen vond ik het in het pedaal schieten (wat vrij moeizaam gaat, zeker als de riempjes strak staan afgesteld) en het gemak waarmee je er uit schiet als je veel kracht zet (bijvoorbeeld bij het klimmen). (Halve) SPD-pedalen hebben wat mij betreft de voorkeur boven toeclips. Het is dat ik wandelen zo leuk vind (en dat m'n wandelschoenen erg lekker zitten!).

Daarnaast maakt snelheid met niet zo veel uit op fietsreizen, waardoor ik evenmin wakker lig van een minder efficiente pedaalslag...

Heb altijd met toeclips gefietst. Ik wil ook gewoon kunnen lopen in mijn vakantie, en fietsloopschoenen vind ik net iets te stijf, dus ik fiets altijd met gewone sportschoenen met een goede stijve zool. Ik heb nog nooit problemen gehad met erin of eruit komen Ik trek nooit de riempjes strak aan en toch glijd ik er eigenlijk nooit uit, ook niet bij stevig klimmen. Ik heb wel pedalen waar flink wat profiel op zit, dat scheelt denk ik een stuk. Volgens mij zijn toeclips nog gewoon bij de fietsenboer op de hoek te koop voor een paar euri's. En ze zijn vrijwel onverslijtbaar. Ik heb in 10 jaar tijd eentje moetje vervangen.

groet
Ronald

Hoi!
Dit is ook nog een mogelijkheid: Power Grips. Het schijnt dat je er makkelijk in en uit komt en je kunt grote schoenen gebruiken, bijvoorbeeld bergschoenen of poolschoen.
Ja, daar had ik ook al eens naar gekeken want ik ben hier ook in de diepe sneeuw met mijn C/D bergschoenen op de fiets onderweg maar op een een of andere manier komt de constructie niet zo stevig over en de prijs (34$) zonder verzendkosten is ook niet echt goedkoop.
Kent iemand dit merk?

Zijn er anders nog goede ledere toeclips te koop?

Ik was vandaag bij de fietswinkel en die lieten me een nieuwe shimanoschoen zien, de Shimano SH-MT90 Adventure/Multi-sport Off-Road schoen. Het is een catergorie B wandelschoen met een Vibramzool met SPD clips. Heeft iemand daar ervaring mee?

Dit is hem:
Afbeelding

Fiets de wereld,

Whisky
Hallo allemaal,

Ikzelf rijdt met 1/2 SPD pedalen.

Als de nadruk op fietsen ligt dan kan ik mij bijna niet anders voorstellen dat je ervoor kiest om met je voeten aan je pedalen vast te zitten. Ten eerste kun je dan met een hogere trapfrequentie fietsen waardoor je minder snel moe wordt. Bovendien is het veiliger: als je pardoes met je voet van je pedaal schiet leidt dat vaak tot een valpartij.

Mensen die "gewoon" fietsen zullen altijd moeten zorgen dat de niet-trappende voet op het pedaal blijft. Dat betekent dat die voet altijd een beetje op het pedaal moet blijven drukken om niet weg te schieten.
Met de voeten vast aan de pedalen en een hoge trapfrequentie helpen de niet-trappende voeten mee door licht aan de trapper te trekken. Een efficiëntieverbetering van tientallen procenten.

Een menselijke spier bestaat uit twee soorten spiercellen: gestreepte en gladde cellen. De gestreepte cellen zij de krachtpatsers, ze zijn erg sterk maar worden snel moe. De gladde cellen zijn minder sterk maar hebben een veel groter uithoudingsvermogen. Op een hoge trapfrequentie laat je de gladde cellen het werk doen, en die houden het langer uit.
Welke percentages van ieder van de cellen je hebt in je lichaam is erfelijk bepaald: mocht je spiermassa snel toenemen bij krachtsport (bodybuilding) dan heb je veel gestreepte cellen en dan ben je minder geschikt voor duursporten als fietsen.

Ik heb ook nog wel met toeclips gefietst, toen het Looksysteem nog uitgevonden moest worden. Op zich goed om mee te fietsen, maar de Look/SPD/etc. systemen zijn gewoon beter: als je schoenen goed zijn dan ben je klaar.
Die toeclips willen nogal eens ongewenst knellen en tot pijn leiden.


Groeten,

Peter
Ik rij met met halve toeclips van Zefal. Ze voorkomen dat je voet over je pedaal glijdt en met een A/B- bergschoen klemmen ze ook naar boven toe zonder knellen. Ze kosten ongeveer €7,50 per paar. Aanhaken gaat redelijk goed en loslaten is nooit een probleem.Verder ben ik van plan om van die sandalen van Keen met gesloten neuzen aan te schaffen.

Gerard

Ik fiets met halve spd pedalen. Sinds ik spd voor de eerste keer geprobeerd heb wil ik niks anders meer. Zelfs in een stad " klik ik vast" .
Naast deze schoenen heb ik een paar outdoor slippers mee, waar ik op een rustdag ook wandelroutes (max 15-20km) mee loop.

Hoi!

Ik fiets sinds twee jaar met halve SPD-pedalen (Shimano 324). Het is even wennen (toen ik tijdens m'n eerste fietstochtje met SPD's m'n schoenen eindelijk vast had ging ik op de eerst de beste kruising onderuit :oops:) maar nu weet ik niet beter meer.

In een drukke stad zit ik vaak met één voet vast; de andere laat ik los om snel te kunnen antciperen op het verkeer. Als ik afdaal zit ik altijd los; als ik stijg altijd vast.

Wat betreft het 'ik wil ook weleens wandelen maar wil geen extra paar schoenen meenemen'-verhaal: voor de stukken die ik tijdens m'n fietsvakanties wandel voldoen vooralsnog m'n fietsschoenen. Bovendien is het volgens mij niet goed voor je voeten om weken achtereen op dezelfde schoenen te lopen dus een extra paar meenemen kan geen kwaad :wink: (hoewel ik wel goed begrijp dat mensen liever niet een extra paar (zware) schoenen meenemen).

Whisky, misschien dat de Shiman MT-90's pas dit jaar in Duitsland op de markt zijn gebracht. Ik heb er vorig jaar op dit forum ook al een vraag over gesteld, zie http://www.wereldfietser.nl/phpbb/viewt ... ght=shmt90.

Groetjes,
Gudrun

Eerst met halve SPD's gefietst, nu met 'downhill' pedalen met van die pennetjes in combinatie met lage wandelschoenen. Ik was in praktijk niet vaak ingeklikt, vind meer bewegingsvrijheid voor mijn voeten toch fijner en goede wandelschoenen onderweg is ook prettig, ook als je op nauwelijks befietsbare wegen even moet lopen en duwen.

Ik had niet verwacht dat nog zoveel forumleden op normale pedalen fietsen... (er gemakshalve van uitgaande dat de steekproef zoals deze 'at random' is opgenomen in dit topic representatief is voor de gehele populatie forumleden :wink: )

Blijkbaar ben ik niet de enige die met normale pedalen rijd. Hoewel mensen zich graag willen onderscheiden van anderen willen ze ook wel weer een beetje hetzelfde zijn... (wereld)fietsers niet uitgezonderd...

Hoewel ik ook goed begrijp waarom zovelen met (halve) SPD-pedalen fietsen; het fietst efficienter en comfortabeler.
Hoi,

Zelf fiets ik op brede 'plateau' pedalen. Deze zaten standaard op m'n santos van vorig jaar. Daarvoor had ik 'halve' spd pedalen. Dat fiets ook goed.
Het heeft allebei voordelen, zoals dat je meer keuze van schoeisel hebt als je niet aan 'schoenen met plaatjes' vast zit als je 'gewone pedalen hebt.
Op smalle pedalen krijg je na langere tijd op de finale zere voeten.
Bij brede pedalen is dat minder.
Groot nadeel is dat je niet vastzit en dat, ook al zitten er al een soort spikes op, je er dus soms wel eens vanaf glijdt. En dat is vrij pijnlijk met van die spikes.

groetjes,

Michiel

Vroeger fietste ik altijd met toeclips. Anderhalf jaar geleden heb ik een Santos Travelmaster gekocht en toen bleek dat op de standaard Santos-pedalen geen toeclips pasten. Ik heb wel even overwogen om andere pedalen te monteren, maar inmiddels ben ik eraan gewend om zonder toeclips te fietsen.

Gerd