Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Hilleberg Jannu - Forum Wereldfietser

Hilleberg Jannu

Hallo allemaal,

Heeft iemand ervaring met de Hilleberg Jannu?
Is 'ie groot genoeg voor 2 pers. incl. fietstassen ed?

We lazen elders op het forum dat ene lies deze tent hier ooit verkocht heeft, maar lies is na die berichten niet meer op het forum terug gekomen. Misschien heeft iemand hier die tent van haar overgenomen en kan ons er wat meer over vertellen?

Het gaat om deze:

Afbeelding

El & El

Hi Ellen,

Een testrapport van deze tent heeft in de OpPad 2005/7 gestaan.

Zo op het web ziet het er wel ruim uit, maar je moet er toch altijd even zelf in gaan liggen, vind ik.

Groet, Rena :wink:

Hoi Rena,

Klopt, hebben we ook gelezen, maar is toch vaak handig om ervaringen van fietsers te horen.

Misschien dat 'ie bij de Bever in Den Haag opgesteld staat, kunnen we ook nog wel een kijkje gaan nemen. Ik dacht, probeer het eerst hier even.

Opmerking van de Op Pad was dat de luifel ietwat klein is... hmmm.. nu hebben we een zee aan ruimte! haha!

Wat ik een nadeel vind aan dit soort ontwerpen is dat de ingang bij je hoofd zit. Als er in of uit wil, moet je dus altijd over je kussen naar buiten en je helemaal omdraaien om je schoenen aan te doen. Daarnaast lig je met je neus vlak bij je eigen schoenen en die van je slaapie. Niet altijd even prettig :(

Verder heb ik twijfels over de ventilatie; de tent heeft immers maar één ingang. Het mooie van de site van Hilleberg is dat ze dit daar juist als een pluspunt promoten :shock:

Sjirk

Sjirk, er schijnt een opening in de nok te zitten, die voor goede ventilatie zou zorgen.

Verder is het bij een 4-seizoentent altijd wat minder gesteld met de ventilatie.

In ieder geval bedankt voor je input!

El & El

Het is wel een lekker kleine tent. Maar een nadeel lijkt mij dat als je bijvoorbeeld al je tassen in je tent wilt leggen. De luifel wel erg klein lijkt om dit voor elkaar te krijgen.

@jelmar: inderdaad, klein en licht (totaal 2,7 kilo als ik me niet vergis) en uiteraard goed!

De binnentent is ruim genoeg, maar wij zitten ook over de luifel te twijfelen. Als je ziet in welk tentje ik ooit met een vriendin door Schotland fietste... regen viel met bakken uit de hemel, mini-luifel en alles ging ook gewoon goed! Misschien stellen we nu wat hogere eisen... :roll:

Op dit moment hebben we de Hilleberg Stalon GT en die is ruim! Weegt 3,7 kilo en de voortent is enorm.
We wilden eens gaan kijken voor een kleiner exemplaar en dan een koepel en aangezien we helemaal weg zijn van Hilleberg, viel ons oog op deze.

In ieder geval wederom bedankt voor het meedenken!

fietsjunks schreef:Verder is het bij een 4-seizoentent altijd wat minder gesteld met de ventilatie.
De Hilleberg Staika lijkt me juist zo'n vier seizoenentent die je heel goed kunt ventileren. Ook heel veel ruimte voor de fietstassen. Wel een 800 gram zwaarder en gruwelijk duur. Maar dat geldt voor alle Hilleberg tenten.

Kijk ook eens bij Exped. Ik heb net een tent van hen gekocht en ga 'm met de Paastocht uitproberen (Vela II). Hun tenten zijn in ieder geval goedkoper....

Sjirk

@Sjirk: daar hebben we ook al naar zitten kijken, ook een prachttent! Maar we dachten, laten we eens lichtgewicht gaan! :lol:

Mochten we de tent kopen, dan doen we dat toch in Amerika, scheelt een hoop centen!

Wij zijn er niet met het weekendje, maar ben wel benieuwd naar je ervaringen!

El & El

Hoi,
El&El jullie gaan toch naar ijsland?

Wij hebben zelf geen hilleberg maar vrienden van ons wel. Zij hebben zelf al veel last gehad met brekende stokken. Dit hebben we ook zelf meegemaakt in italie aan een meertje. Er brak een noodweer los waarbij de stokken van twee hilleberg tentjes knapten.

Ook vershillende verkopers gaven aan dat hilleberg in de wind niet de beste tent is en dat er betere tenten voor handen zijn.

Beetje offtopic, sorry :oops:

Veel suc6 met de keuze

Wat trouwens ook nog wel heel klein beetje onhandig is. Nu kan je lekker al je kleren uitleggen in je stalon gt, als het bijvoorbeeld keihard heeft geregend. Dat wordt in je toekomstige tent, wel lastig. Maar ik moet niet klagen ik zit ook een paar maanden met een vriend opgepropt in een north face westwind. Wij willen juist weer een iets grotere tent.

@giantus: inderdaad, wij gaan over iets meer dan 2 maanden naar IJsland.
Zelf heb ik nooit van die slechte verhalen gehoord over Hilleberg, dacht juist dat het een van de topmerken was/is :roll:

Dacht ook laatst dat een hilleberg in een test van Op Pad weer heel erg goed gescored had. Stokken die knappen, dat is natuurlijk niet echt wat je wilt als je op vakantie bent! Hmmm...

@jelmar: daar heb je wel een punt! Wij hebben die ruimte inderdaad genomen voor de omstandigheden, die je eigenlijk niet wilt, maar in noordelijke landen toch wel vaak tegenkomt: regen dus!
Voor wind ed leek ons een koepel echter wel steviger, vandaar dat we een beetje aan het rondkijken zijn.

Ik heb het natuurlijk niet uit eerste hand, maar het is misschien wel iets wat je even moet nakijken. Hilleberg tentjes zijn overigens wel heeeeeel mooi :lol:

Mijn vriend en ik hebben een Staika en die bevalt heel goed. Genoeg ventilatie, genoeg ruimte voor fietstassen in de voortent en ieder een eigen in/uitgang. Enige nadeel is dat er wat dauw/regen van de buitentent op de binnentent drupt als je 's ochtends je tent uit komt en natuurlijke de prijs.

Naar de Jannu hebben we ook gekeken, maar de voortent leek ons wat krap voor 2 tassensets en twee in/uitgangen is ook wel erg fijn. Nu hebben we eigenlijk een windvaste (want met gekruiste stokken) en vrijstaande (d.w.z. staat zonder haringen) versie van de Lowland Trailrunner die we eerst gebruikten.

Succes met kiezen,
Lisette

fietsjunks schreef:Dacht ook laatst dat een hilleberg in een test van Op Pad weer heel erg goed gescored had. Stokken die knappen, dat is natuurlijk niet echt wat je wilt als je op vakantie bent! Hmmm...
Een beetje off-day, dus wat gezocht op internet. Je moet wel erg goed zoeken om ergens een probleem te vinden met stokken van een Hilleberg tent. Maar ik heb een site gevonden van een paar fietsers die goed hebben bijgehouden wat er allemaal kapot is gegaan tijdens hun wereldtrip. Daar hoort ook bij dat na tien maanden een stok brak.
http://homepage.mac.com/isaetterry/page ... ipment.htm

Als ik het zo bekijk, valt het probleem wel mee. Ik ben nauwelijks slechte reviews tegengekomen en anders ging dat over het specifieke ontwerp van een tent (meestal de Akto of de Nallo). Dan flapperde het doek te veel in de wind of zoiets.

Sjirk

@lisette: goed te lezen dat jullie voor dezelfde keuze hebben gestaan! wij willen natuurlijk eigenlijk alles hebben, wat niet altijd kan. Ik bedoel daarmee: zowel heel erg licht als aardig veel ruimte! En die twee gaan niet goed samen. Nu weegt onze tent 3,7 kg. Die Staika ook zoiets, dus gaan we er in gewicht niet op vooruit... misschien kunnen we het dan beter bij onze tunnel houden. Nadeel van een tunnel is, dat deze niet op zichzelf kan staan en toch wat minder windvast is dan een koepel. Voordeel is de enorme hoeveelheid ruimte.
De prijs willen we drukken, door de tent in Amerika te kopen, hebben we de vorige keer ook gedaan.
Nog een vraag: gebruiken jullie ook de bijbehorende footprint?

@Sjirk: oke, dat valt dan reuze mee! We hebben ook documentaires gezien waarbij de alom geprezen The North Face VE25 in 2-en brak door de heftige wind.. het blijft een tent! In ieder geval bedankt voor de link!

Wij gebruiken een Bever Aquafoil. Dat voldoet prima.

In gewicht gingen wij erop achteruit van ±3 naar 3,7 kg. Maar deze is wind- en wintervast en dat is voor onze plannen om op de Altiplano van Argentinië en Bolivia te gaan fietsen toch wel belangrijk. Misschien laten we de tarp (650 gram) nu thuis.

Lisette

Ik heb sinds vorige zomer een Hilleberg Nallo 3GT, een erg fijne tent, ventilatie is zo als gezegd wat minder, naar mijn idee logisch en niet vervelend aangezien de tent onwijs goed isoleert. Isolatie en ventilatie gaan niet samen, het zijn simpelweg tegenpolen van elkaar. Als je naar warme landen gaat zou ik misschien geen Hilleberg kiezen maar een tent met betere ventilatie mogelijkheden. Ga je naar gebieden rond de noordpoolcirkel dan is in iedergeval deze tent een aanrader. grote vestibule (180cm lang) 230 cm slaapcomfort voor drie personen en het zeer geringe gewicht van 2800 gram (exclusief grondzijl.)

De meeste condensatie kun je voorkomen door ook je vestibule van grondzeil te voorzien, en door de ventilatie-openingen zeker te benutten 's nachts, ook even de rits van de binnentent een klein stukje open doen. Knutengaas is prima!

Succes!

Hoi Ellen,

Ik heb vorig jaar voor dezelfde keuze gestaan en ik heb uiteindelijk net als Sjirk een Exped tent gekocht. De Exped Sirius Extreme. Het is een tunnelmodel en lijkt op de Hilleberg Nallo 2. Het is een erg ruime 2 tot 3 persoons tent voor 4 seizoenen. Hij weegt 3kg.
Je kan er met 3 mensen in slapen maar wel wat krap, de fietstassen passen dan niet meer in de tent. Met z'n tweetjes passen alle tassen er met gemak in (inclusief stinkschoenen) en alleen waan je je in een kasteel zo ruim :)
De voorluifel is lekker ruim voor als het regend en om de kookspulletjes en zo te bewaren
De binnentent is ietsje kleiner als bij de Nallo 2 maar de luifel is groter. En je hebt meer zitruimte in de tent omdat de tentbogen gelijk groot zijn.

Om te vergelijken:

De Hilleberg Jannu:
Afbeelding
Dit is de Hilleberg Nallo 2
Afbeelding
En dit de Exped Sirius Extreme.
Afbeelding

Hij is storm, sneeuw, regen en zand vast (o.a. getest in Schotland, de Beierse sneeuw en Jordanie).
Enig nadeel is zoals bij de meeste 4 seizoens dat in het voorjaar en najaar er redelijk wat condens vormt. Maar met ventileren is het goed te doen...
Kost via ebay 300E, stukken goedkoper en net zo goed als de Hilleberg.

Fiets de wereld (slapen op een Exped in een Exped),
Whisky

Hoi El&EL,

Ik heb zelf sinds 2004 een Exped Orion. Weegt 3,8 kilo, hybride tent ( combinatie van koepel en tunnel). Gedurende 5 weken in Schotland heeft deze tent het prima gedaan. Qualiteit is uitstekend en de prijs €450,-. Veel bergruimte. ieder zijn eigen ingang. vrijstaand, windvast, heel goed te ventileren en het muskietennet is bestand tegen Schotse muggen. Twee nadelen: 1)het gewicht ( overigens is de pakmaat klein en de zak waarin je hem opbergt heel handig). 2) Het plaatsen van de 3 bogen vraagt wat ervaring en duurt waarschijnlijk net iets langer dan de Sirius of de Nallo. Dit geeft Exped op zijn site ook netjes aan. Verder gebruiken mijn vrouw en ik ook de dawnairmatrassen van Exped. Als 55+ ers wil je ook wel wat slaapcomfort. Uitgebreide informatie over de Orion kun je hier vinden. http://www.exped.com/exped/web/exped_ho ... endocument

Met vriendelijke groet,
Gerard