Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Electronisch schakelen met Pinion - Forum Wereldfietser

Electronisch schakelen met Pinion

Op een e-bike was er al de mogelijkheid om electronisch een Pinion versnellingsbak te schakelen bij Stromer.

Nu ook op een niet-ebike, zoals te zien op deze downhill mountainbike:

https://www.vitalmtb.com/forums/hub/pin ... pe-dh-bike
Ik denk meteen aan een combi met dropbars want behalve de loeidure (en niet meer verkrijgbare) Cinq5-shifters was er geen mogelijkheid daarvoor.
Lijkt erop dat het geen losse units zijn die op de bestaande series gezet kunnen worden. Anders had ik wel interesse gehad, de draaishifters zijn nooit zo soepel als trigger.
daiz schreef:
do 15 jun, 2023 20:01
Lijkt erop dat het geen losse units zijn die op de bestaande series gezet kunnen worden. Anders had ik wel interesse gehad, de draaishifters zijn nooit zo soepel als trigger.
Ach, er is bij jou toch al vaker een bak gewisseld? Driemaal scheepsrecht? ;)
Eens met Daiz.
Hopelijk komt er ooit eens een alternatief voor de draaishifter, hoeft voor mij niet perse elektrisch te zijn.
Ach, er is bij jou toch al vaker een bak gewisseld? Driemaal scheepsrecht? ;)
Een keertje maar na een foutje van de dealer. Bak vervangen voor de shifter is een beetje overdreven :lol:. Mijn eerste 5000km met de P1.18 zit erop en het loopt erg lekker (nog elke dag blij mee). De shifter is op zich prima, maar vergt eigenlijk net een beetje teveel kracht. Maatje van me heeft een C1.12 waarvan de shifter wat soepeler draait (die heeft ook een andere versie, misschien dat dat scheelt).
daiz schreef:
vr 16 jun, 2023 11:42
De shifter is op zich prima, maar vergt eigenlijk net een beetje teveel kracht. Maatje van me heeft een C1.12 waarvan de shifter wat soepeler draait (die heeft ook een andere versie, misschien dat dat scheelt).
Shifterkabels een kwaliteit omhoog halen kan misschien nog wel wat doen, net als kritisch naar je kabelloop kijken.
Bij mij draait de shifter best soepel (P1.18). Maar op warme dagen met zweterige handen is de greep tussen duim en wijsvinger na uren niet zo fijn. Ik ben dan ook nog eens iemand die voortdurend schakelt om steeds dezelfde cadans te houden, de meeste mensen gaan hier geen last van hebben.
Ik hou gewoon niet van een draaiend stukje van het handvat. Er moet toch steeds iets te wensen blijven op een verder voor mij perfecte fiets. 😜 Mijn oplossing is het dragen van fietshandschoentjes. Maar als er een beter systeem komt, zet ik het erop.
Nou nou vroeg op of laat naar bed. :lol:
De kabelloop is prima, daar zal het niet vermoedelijk aan liggen. De binnen en buitenkabels zijn goede sets van Jagwire, zou het ook niet aan moeten liggen. De shifter heeft vanaf het begin al redelijk zwaar gelopen. De kabels zijn al een keer vervangen omdat de oude niet lang genoeg waren voor mijn aangepaste cockpit. Ik fiets ook altijd met handschoenen, dat schakelt inderdaad ook prettiger. Na de vakantie laat ik er een keer naar kijken (en ik blijf natuurlijk stug hopen op een trigger voor de huidige P serie).