Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga Randonneur '95 - aandrijving vervangen - Forum Wereldfietser

Koga Randonneur '95 - aandrijving vervangen

Hoi, ik ben mijn Koga Miyata Randonneur uit 1995 aan het opknappen.
En ik wil graag de de aandrijving vervangen.
Dus: cassette, ketting en de drie voorste kettingbladen.

In de originele specs kan ik het volgende achterhalen:
- Kettingwiel Koga special 500 22x32x84 170mm met kettingrand
- Cassette Deore LX CS-HG70 8-sp. 11-12-14-16-18-21-24-28t
- Ketting ??
- Derailleurs Shimano LX

De cassette die er momenteel op zit is van het type Simano Hyperglide-C

Ik heb al op internet gezocht, maar ik kom er niet goed uit.
Hebben jullie enig idee wat hier het beste op past?

Bijlagen

Eerst de ketting: elke 8 speed derailleurketting past. Neem een van de goedkoopste van SRAM. Die zijn goed en je krijgt er een sluitschakel bij.
Dan probeer je of de cassette nog goed is. Die stap kun je ook overslaan want een 8-speed cassette is goed verkrijgbaar en kost weinig.
Daarna probeer je welke voorbladen problemen opleveren - overslaan bij kracht zetten. Misschien valt het mee en zijn ze goed. Het vinden van nieuwe bladen voor zo'n cranckstel is niet zeker. Als dat niet lukt moet je een ander cranckstel vinden en waarschijnlijk een daarvoor benodigde as. Dat kan allemaal, maar als de bladen nog goed zijn wordt je fiets niet beter van een nieuw cranckstel en een nieuwe as. De rechtercranck ziet er niet versleten uit.
Nieuwe derailleurwieltjes kunnen ook nooit kwaad. "Geschikt voor 8 speed" moeten ze zijn. Let bij demontage goed op hoe de derailleur in elkaar zit. Maak er een foto van. Let ook op het verschil tussen het bovenste en onderste derailleurwieltje.

P.s. Opknappen? Is die fiets ooit veel gebruikt? Mooi ding.
Zo kijkend naar de voorbladen lijken me die best kansrijk om nog een rondje mee te kunnen inderdaad. Cassette, ketting en derailleurwieltjes vervangen zou ook mee beginnen. Al vind ik de cassette er op de foto's niet eens zo beroerd uitzien. Derailleurkabels binnen&buiten wordt een fiets vaak ook wel vrolijk van.

Pas daarna zou ik de voorste bladen proberen welke eventueel aan vervanging toe is, maar zoals gezegd... misschien is het nog niet nodig. (-:
Dank je wel voor jullie reacties! Erg fijn deze hulp.
Misschien staar ik me ook een beetje blind op één van de tanden van het grootste kettingblad (zie foto).
Maar misschien is het gewoon een tandje dat ooit beschadigd is geraakt.

SRAM ketting in combinatie met Shimano cassette is dus geen probleem?

Passen alle 8-speed Shimano cassettes?
Of moeten die beginnen met CS-HG?

Bijlagen

Dat tandje lijkt inderdaad beschadigd, maar de kans dat je daar ooit last van krijgt lijkt me klein.
Als het tandje precies recht ertegenover (dus 22 tandjes verderop) er ook zo uitziet dan hoort dat zelfs zo.

Ja die SRAM-ketting is geen probleem.
Zover ik weet kun je vrijwel alle 8-speed cassettes gebruiken. Hier heb je er meerdere: https://www.rosebikes.nl/fietsonderdele ... =price_asc
De zwarte zou ik niet kiezen, maar alle anderen zijn prima. De e-bike-cassette ook maar niet doen. :-)
Leon schreef:
do 15 jun, 2023 20:42
P.s. Opknappen? Is die fiets ooit veel gebruikt? Mooi ding.
Ik heb hem recent gekocht en hij heeft schijnbaar lang stilgestaan.
Dat was ook wel te merken aan de dichtgekoekte aandrijving. Dus lang leve de remmenreiniger van de Action.
Er is best wat mee gefietst denk ik. Tenminste als ik kijk naar de slijtage van de verende zadelpen. Dus die heb ik vervangen door een gewone zadelpen.
Vering in het stuur was ook weg. Dat heb ik opgevuld met kunststof vulringetjes.
De dynamo heb ik verwijderd (zat onder onder bij de trapas). Ik zoek nog een mooie oplossing voor de verlichting.
Maar ik kan niet anders zeggen dan dat er een mooie fiets onderuit komt. Dat vind ik zelf althans. Ben er ook best wel blij mee.

Ik wil hem gebruiken om volgend jaar naar Straatsburg te fietsen. In het kader van een schoolopdracht.
Samen met twee klasgenoten.
Marc_ schreef:
do 15 jun, 2023 21:20

Dat was ook wel te merken aan de dichtgekoekte aandrijving. Dus lang leve de remmenreiniger van de Action.
Dat wel na demontage pas hoop ik? Remmenreiniger wil je niet je lagers in hebben. Tenzij je van plan was die ook helemaal uit elkaar te halen (-:

Als ontvetter werkt Dasty van de Wibra ook prima. Maar ook daar geldt, niet in je lagers laten komen.
De cassette en de ketting hebben we inderdaad verwijderd.

En Dasty is een bekend product bij ons thuis. :D Ook hier gebruikt.
Velgen met groene Commandant gedaan.
Als hij lang heeft stilgestaan en je wilt er mee op vakantie zou ik ook wat vers vet in de wiellagers en in het balhoofd doen.
wiel er uit, borgbout los, conussen er uit draaien, kogeltjes en kogelbaan schoonmaken, nieuw vet en weer afstellen, dit laatste misschien de eerste keer met iemand die dit vaker heeft gedaan, als je hem afstelt op de werkbank en dan in het frame vast zet met de snelspanners hebben de wielen de neiging te strak te zijn, dus mag net iets losser, dit gevoel moet je een beetje krijgen. Voor. Het achterwiel eerst de casette er afhalen, dan kun je beter bij de kogeltjes. Trapas controleren op speling, kan niet uit elkaar (maar zijn nieuw niet duur). Balhoofd weer net iets anders, joetube heeft evt filmpjes.
Oké, dank je wel. Dan ga ik dat proberen.
Heb ik speciaal gereedschap nodig om bij die wiellagers te kunnen komen, denk je?
Een conussleutel. Losmaken zonder gaat altijd wel, maar vastzetten zonder is lastig.
Zo'n platte sleutel is ook handig om de moeren van een brookszadel weer aan te draaien.
Als het zonder speling draait, lagers, niet aan morrelen zijn mijn fietsenmaker altijd. Frank Groot. Niet de minste.
Dat geldt niet voor een fiets van dezer leeftijd die heel lang stil heeft gestaan. Toen hij weg is gezet waren de legers en het vet misschien nog in perfecte conditie. In de loop van de jaren in de schuur of op zolder kan het vet wel slechter zijn geworden waardoor er op dit moment misschien wel geen speling is maar dit bij gebrek aan smering heel snel kan omslaan. Dan heb je geen speling maar echte slijtage.
Dit geldt vooral voor wiellagers, die vanaf fabriek toch al karig van vet werden voorzien.
Een balhoofdstel van nieuw vet voorzien is lastiger. Het heeft ook minder haast. Als noodoplossing kun je er olie in laten lopen. (Fiets op de kop en het loopt er gemakkelijk in)
Een cartridge trapas is (vrijwel) niet van nieuw vet te voorzien. De speling hoort nul te zijn en de as moet geluidloos draaien en (crancks gedemonteerd) stevig aanvoelen alsof er koude boter in zit.
gios schreef:
za 17 jun, 2023 00:29
Als het zonder speling draait, lagers, niet aan morrelen zijn mijn fietsenmaker altijd. Frank Groot. Niet de minste.
Hoi,
En daarmee bedoel je: niet openmaken als het gewoon goed draait. Neem ik aan.
De waarheid ligt, zoals zo vaak, ergens in het midden. Wat Frank Groot zei is waar, als het goed loopt zonder speling en geen gekke geluiden hoort is het in principe goed en, zeker als je het niet zwaar gaat belasten, heeft het geen haast.
Wat Leon zegt is ook waar, de kwaliteit en de werking van vet gaat minder worden met de tijd, dus kan het best zijn dat het nu nog bruikbaar is, maar het beste is er vanaf. Dus ook hier, zeker als je de fiets stevig gaat belasten kan je maar beter wel preventief iets doen.
Preventief?
Over de vraag of er te weinig vet in nieuwe (!) naven zit hebben we het wel eens gehad: viewtopic.php?t=6472
@Leon, je hebt gelijk, maar het ging mij niet specifiek om nieuwe naven, maar over uit elkaar halen en opnieuw invetten in het algemeen.
Marc_ schreef:
za 17 jun, 2023 10:29
gios schreef:
za 17 jun, 2023 00:29
Als het zonder speling draait, lagers, niet aan morrelen zijn mijn fietsenmaker altijd. Frank Groot. Niet de minste.
Hoi,
En daarmee bedoel je: niet openmaken als het gewoon goed draait. Neem ik aan.
Klopt
Ik heb toch meerdere malen bruine mayonaise* uit een naaf gehaald terwijl hij nog goed draaide.

*: emulsie van water, vet en roest.
De wereld is ook hier niet zwart-wit begrijp ik.
Misschien moet ik de naaf van het voorwiel eens van binnen bekijken.
En op basis van wat ik daar aantref, eventueel de rest nog aanpakken. Of juist niet.