Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gaastra 4.11: ketting blijft aanlopen - Forum Wereldfietser

Gaastra 4.11: ketting blijft aanlopen

Ik heb een Gaastra 4.11. Sinds ik bij de fietsenmaker de olie heb laten verversen, loopt hij aan en ratelt hij. Ik ben al drie keer terug geweest, maar hij weet het niet te fixen. De ketting is vervangen, het tandwiel is vervangen en hij heeft de kettingkast op een andere manier vastgezet. Dat laatste vond ik overigens niet zo handig: hij had het stukje achteraan dat los kan, over het voorste stuk heengeschoven; zodat het er schuin overheen geschoven zat. Alsof het niet goed zat dus.
Al met al geen oplossing en ik weet nu even niet hoe verder met dit issue.

Heb gezocht op youtube naar filmpjes hoe je de ketting moet spannen bij een Alfine 4.11 naaf, maar kan zo gauw niks vinden.

Mijn vraag:
- weet iemand waar je een goede uitleg kan vinden hoe die ketting te spannen bij een Alfine naaf. Ik heb van de fietsenmaker begrepen dat dit anders werkt dan bij de meeste fietsen.
- kan iemand evt hier uitleggen hoe dit werkt?

Hopelijk kan iemand hier iets over zeggen.

Groeten,
Ilonka
Op een Gaastra 4.11 zit een trapas gemonteerd in een excentrische bus. Die kun je verdraaien om hiermee de ketting op spanning te brengen. Het zou best kunnen dat door draaiing van de trapas in die excenter het aan is gaan lopen. Ook zou het niet correct terugmonteren van de kettingkast aanlopen veroorzaakt kunnen hebben.

Demonteer de kettingkast zodanig dat je de ketting kunt spannen, zorg dat de ketting op de juiste spanning staat en sluit dan de kettingkast weer zodanig dat deze niet aanloopt. Tenzij je een Chainglider kettingscherm hebt, die lopen altijd aan. Dat zit daar namelijk al in de naam. ;) Maar Gaastra gebruikt als het goed is een vaste kettingkast.

Mocht je dat liever zelf niet willen doen, richt je dan tot een idworx/Gaastra dealer bij jou in de buurt. Die hebben zo'n fiets vaker gezien en zullen moeten weten hoe de kettingkast correct te monteren. Dat je na driemaal teruggaan daar je huidige fietsenmaker niet meer in vertrouwt kan ik best begrijpen.
Bedankt voor je reactie! Ik was net (weer) bij de fietsenmaker. Hij geeft nu aan dat het aan de naaf ligt en niet aan de ketting (wat hij vorige week aangaf). Deze zou volgens hem 'helemaal op' zijn. En dat hij lek zou zijn. Dat is vreemd, want ik heb een jaar geleden het complete binnenwerk laten vervangen van de naaf.
Jurr schreef:
wo 21 jun, 2023 11:47
Mocht je dat liever zelf niet willen doen, richt je dan tot een idworx/Gaastra dealer bij jou in de buurt.
Verstandig idee van Jurr.
Na het laatste bericht van TopicStarter lijkt me dat zeker verstandig inderdaad.

Het kan natuurlijk best dat de naaf stuk is, ook na plaatsing van een nieuw binnenwerk een jaar geleden. Maar het lijkt me ook gezien het andere probleem niet onverstandig om dat ook door die idworx/Gaastra dealer vast te laten stellen.

Mocht je Alfine naaf daadwerkelijk stuk zijn, zou je ook een Rohloff naaf kunnen overwegen. Zeker tweedehands zijn die doorgaans best te betalen. Als de vorige eigenaar trouw de oliewissels heeft gedaan gaat zo'n Rohloff eigenlijk zelden stuk. Montage is niet zo spannend op een fiets die er in een andere uitvoering al mee geleverd is, en als je de versie met externe schakelbox neemt ziet 'ie er na ombouw net zo uit als een Gaastra 4.14. Nieuwe achtervelg er omheen laten spaken als de wielmaat waarmee je de naaf koopt niet de juiste is en je kunt weer jaren vooruit (-:
Ik had in het begin iets dergelijks met mijn oude Idworx. Ik deed het volgende:
* kettingkast helemaal open maken, zodat je kunt zien hoe de ketting loopt.
* kijken waar de ketting ev. aanloopt tegen de kast
* zo nodig de ketting spannen, zodat er nog maar weinig hoogtebeweging in de ketting zit
* de kast zo nodig beter richten
Het loopt aan en ratelt, maar er is nog helemaal niet bekend wat er aanloopt en ratelt. Dat ontdekken lijkt me stap 1.
Wat Leon zegt. Het lijkt me een vrij normale kettingkast, als je hulp in de buurt hebt kan je de achterkant van je fiets optillen en een tweede persoon aan de trappers laten draaien en luisteren/voelen waar hij aan loopt. Of voorzichtig op een paar plekken van de kettingkast duwen, zodat je weet in welke hoek je moet zoeken.
Het zou ook kunnen dat je fietsenmaker een ring op de achteras net op de verkeerde plek heeft gedaan, waardoor de kettingkast te ver naar binnen of buiten staat. Of de ketting is nog steeds niet op spanning, of hij heeft een beugeltje verbogen.
ErikB81 schreef:
vr 23 jun, 2023 18:44
.....of hij heeft een beugeltje verbogen.
of er is een beugeltje verbogen.
Niet gelijk wijzen naar de ander. (vind ik)

EDIT
ErikB81 je hebt gelijk. (zie volgende post)
Alles wijst op handelen van de fietsenmaker.
Poppink schreef:
vr 23 jun, 2023 22:26

Niet gelijk wijzen naar de ander. (vind ik)
Nou, ik weet dat ik soms aardig bot ben, maar gezien het verhaal durf ik wel te wijzen naar de fietsenmaker.

Edit: om het uit te leggen: Je geeft als fietsenmaker geen fiets terug met een aanlopende ketting. Je lost het op of geeft een goede reden waarom het niet te repareren is. Als hij eerst zegt dat hij de kettingkast op een alternatieve manier heeft vastgemaakt en daarna zegt dat het aan de naaf ligt, zijn dat voor mij rode vlaggen.
Soms moet tandwiel met schotelvorm naar binnen gericht en geeft dat minimale verschil met wel of niet aanlopen van de ketting.
Ik rijd zelf sinds 2015 met een Gaastra 4.11 met uiteraard kettingkast. Op dit moment heb ik 35.000 km op de teller.
Het feit dat de fietsenmaker knoeit met je kettingkast vind ik onbegrijpelijk.
Ik kan je maar één advies geven ga naar een degelijke Gaastra/Idworx dealer zij kennen de fietsen door en door.
Het zijn degelijke fietsen maar tja vakkennis lijkt me hier wel essentieel.
Ik hoop dat je het snel krijgt geregeld.
En ja, het achterste gedeelte van de vaste kettingkast kan je zeer eenvoudig verwijderen en er terug op klikken.
Ook het voorste gedeelte is vrij eenvoudig los te klikken en terug aan te brengen zonder extra materiaal.
Die kettingkast is gewoon bijzonder handig en knap gemaakt.