Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Nieuwe banden - Forum Wereldfietser

Nieuwe banden

Ik heb al menige grote trektochten gemaakt. Ik rijd met banden 32 mm. Vorig jaar ben ik flink gevallen door in een groef te rijden. Ik wil nu dikkere banden monteren. De alu velg is echter nogal smal en er zijn geen gegevens meer op de velg te vinden. Hoe kan ik te weten komen welke dikkere banden op deze velg passen ?
Welke band past op welke velg?
Op een velg van een fiets passen verschillende maten fietsbanden. Dit kan het wat verwarrend maken. Banden met een gelijke diameter- het tweede getal van de ETRTO-maat - zijn onderling uitwisselbaar op een velg met dezelfde diameter. Op een velg met een diameter van 622 millimeter past dus een band met de maat 28-622, 32-622 en 37-622. Je moet wel letten op de breedte van de velg. Een smalle band past niet op een brede velg en andersom. In het onderstaande tabel lees je af welke combinaties bandbreedte en velgbreedte (in millimeters) er allemal mogelijk zijn. Op de horizontale as staat de bandbreedte in millimeters en op de verticale as de velgbreedte in millimeters:
Velgbreedte.jpg
Gevonden op internet bikes.
Schwalbe zal vast ook wel zo'n tabel hebben.
De breedte van de velg wordt uitgedrukt in de breedte tussen de flanken aan de ***binnenkant*** van de velg. Vaak is er behalve een sticker, ook een gravering in de velg.
Ik heb op een van mijn fietsen met velgbreedte 13 lang gefietst met banden breedte 37. Als je de banden hard genoeg oppompt geeft dat geen problemen in de bochten.

De velg in onderstaand plaatje is dus 18mm breed:
Afbeelding

Als je fiets met bandbreedte 32 geleverd is, is het ook wel oppassen of er dikkere banden in passen. Dat kan op een aantal plaatsen knellen, waaronder niet alleen in de breedte, maar ook in de hoogte.
In de breedte heb je ook wat reserve nodig: voor het buigen van wiel en frame tijdens het kracht zetten, niet perfecte banden, wielen die een stootje krijgen en niet helemaal recht meer zijn en modder. 5 mm is wel een soort minimum denk ik.
-eerst kijk je naar de ruimte die je nu over hebt. In de breedte (meestal liggende achtervork het krapste punt), en in de hoogte (meestal ter hoogte van het mannetje boven je achterwiel).

-bedenk hoeveel marge je wilt behouden voor modder etc.

-zou je naar 40 willen? 4mm aan weerszijden erbij, 8mm in de hoogte (ongeveer).

-dan kijk je naar zo’n tabel, relatie binnenbreedte van de velg tot band. Maar! Vroeger reden mtb’s ook met 50mm banden op een smalle velg dus dat kan best een beetje. Moet je zelf kiezen. Lage druk scheelt wel.

-past breder wel in je fiets maar niet op je velg? Je kunt je velgen vervangen voor bredere.

-heb je raceremmen? Kon dat wel de beperking zijn voor een bredere band.

-heb je schijfremmen? Dan kan een kleinere wielmaat met dikkere banden een optie zijn. Wordt een wat ingewikkelder puzzel.