Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Telefoon combineren met GPS - Forum Wereldfietser

Telefoon combineren met GPS

Ik ben van plan om mijn GSM te gebruiken om onderweg tracks (gpx) te maken en deze vervolgens op mijn Garmin GPSmap 62 te zetten om ze onderweg te kunnen gebruiken. Dat ivm beeld en de duur van de batterijen van de GPS.
Heeft iemand hiermee ervaring, mn met het overzetten van de gpx files naar de GPS?
Ik heb geen ervaring met Garmin. Maar ik doe wel het één en ander met gpx files.

Ik gebruik Locus map classic icm BRouter om routes te maken. Vervolgens kun je de gpx files exporteren naar een andere app of mbv een filemanager koperen naar waar je naar wilt.

Je moet er wat handigheid in krijgen. Locus heeft niet der meest intuïtieve interface vind ik.
Ja, ik gebruik OSMand icm BRouter. De hamvraag is hoe krijg ik de file op de Garmin (kan alleen via een kabel).
Lees dit draadje: viewtopic.php?p=401582
Lees vooral wat De tovenaar zegt. Hij is dé kenner op GPS-gebied op dit forum.

Bij mijn Etrex 30x kan het alleen door het micro-sd-kaartje uit de Etrex te halen en op het adroiddevice aan te sluiten, maar die Etrex schijnt een uitzondering te zijn.
Volgens mij hebben de meeste outdoor modellen van Garmin een SD-kaart slot, zoals mijn Oregon, daar kun je dmv. een kaart-adapter tracks opzetten, ook met een iPhone of iPad (met een Lightning aansluiting).

De Edge fietscomputers hebben geen SD-kaartje, maar daar kun je via Bluetooth met de Garmin Connect app een koers/track op zetten. Dit laatste kan ook met de nieuwste outdoor GPS-en, zoals de GPSMAP 66/67.
Als je een Android telefoon gebruikt kan je ook een usb naar usb-c kabeltje kopen. Hang je je gps zo aan je telefoon en je kunt bestanden uitwisselen. Vind ik veel handiger ipv steeds die kaartjes wisselen.
Als je Garmin overweg kan met Garmin-connect, kun je ook je routes maken met cycle.travel.
Je kunt dan na het maken van een route, uploaden naar Garmin-connect.
Bedankt.
Het toestel is niet te vinden in Garmin Connect. Ik ga proberen het met een kabeltje te doen
Met een adapter is het prima gelukt. Wel even zoeken waar de telefoon de tracks opslaat aar op mijn android telefoon gevonden in main storage/data/net.osmand/files/tracks. Daar de betreffende track(s) kopieren en plakken in home/GarminUSB (of zoiets).
Ik heb een kabeltje waarmee ik de .gpx van mijn telefoon op mijn etrex30 kam zetten, ideaal!
Ik doe dit met MapOut, je maakt een route, deze kun je daarna verzenden naar de Garmin App en daarna is het je Garmin synchroniseren

Klik op share en selecteer de Garmin App ( op iPhone )
mapout.png
swdick schreef:
di 04 jul, 2023 20:47
Met een adapter is het prima gelukt. Wel even zoeken waar de telefoon de tracks opslaat aar op mijn android telefoon gevonden in main storage/data/net.osmand/files/tracks. Daar de betreffende track(s) kopieren en plakken in home/GarminUSB (of zoiets).
Alpineflower schreef:
wo 05 jul, 2023 12:51
Ik heb een kabeltje waarmee ik de .gpx van mijn telefoon op mijn etrex30 kam zetten, ideaal!
Over wat voor een adapter / kabeltje hebben jullie het?
Ik heb een GPSMAP 64S en een iPad / Android telefoon.
JanH schreef:
wo 05 jul, 2023 21:09
Alpineflower schreef:
wo 05 jul, 2023 12:51
Ik heb een kabeltje waarmee ik de .gpx van mijn telefoon op mijn etrex30 kam zetten, ideaal!
Over wat voor een adapter / kabeltje hebben jullie het?
Ik heb een GPSMAP 64S en een iPad / Android telefoon.
Hangt er van af, heeft je iPad een Lightning of USB-C aansluiting?
Als je iPad een Lightning aansluiting heeft, dan heb je de Lightning-naar-USB-3-camera-adapter nodig.
https://store.apple.com/nl/xc/product/MK0W2ZM/A

Bij Android of een iPad met een USB-C aansluiting, dan kan het met een kabel met USB-C aan de ene kant en Mini-USB aan de andere kant. Voor de iPad weet ik het zeker, maar Android niet, want ik heb geen Android apparaten.
Voor Android inderdaad een adapter van USB-mini naar USB-A (female), en daarin dan de gewone USB-Garmin kabel.
JanH schreef:
wo 05 jul, 2023 21:09
swdick schreef:
di 04 jul, 2023 20:47
Met een adapter is het prima gelukt. Wel even zoeken waar de telefoon de tracks opslaat aar op mijn android telefoon gevonden in main storage/data/net.osmand/files/tracks. Daar de betreffende track(s) kopieren en plakken in home/GarminUSB (of zoiets).
Alpineflower schreef:
wo 05 jul, 2023 12:51
Ik heb een kabeltje waarmee ik de .gpx van mijn telefoon op mijn etrex30 kam zetten, ideaal!
Over wat voor een adapter / kabeltje hebben jullie het?
Ik heb een GPSMAP 64S en een iPad / Android telefoon.
Een usb OTG kabel, die maakt van je telefoon een soort "pc" en dan kun je gedownloadde .gpx van telefoon (android heb ik) op garmin zetten. Ideaal voor op vakantie.
swdick schreef:
zo 02 jul, 2023 20:29
Ik ben van plan om mijn GSM te gebruiken om onderweg tracks (gpx) te maken en deze vervolgens op mijn Garmin GPSmap 62 te zetten om ze onderweg te kunnen gebruiken. Dat ivm beeld en de duur van de batterijen van de GPS.
Heeft iemand hiermee ervaring, mn met het overzetten van de gpx files naar de GPS?
Een GPSMAP 62 heeft geen Bluetooth aan boord dus ben je aangewezen op een fysieke (lees kabeltje) verbinding. Dat is in combinatie met een smartphone wat lastig. Er is een overzicht van welke Garmin devices Bluetooth ondersteunen (voor handhelds wat omlaag scrollen). Als je vervolgens de App Garmin Explore op je smartphone zet, kan je gpx-files uitwisselen met je GPS. Garmin Explore biedt off-line kaarten dus dat is handig als je geen bereik hebt. Verder zitten er in Garmin Explore wat snufjes om het navigeren te vergemakkelijken.
JanH schreef:
wo 05 jul, 2023 21:09
Over wat voor een adapter / kabeltje hebben jullie het?
Ik heb een GPSMAP 64S en een iPad / Android telefoon.
Daar heb je geen kabeltje voor nodig, de GPSMAP 64S kan probleemloos via Bluetooth met je iPad communiceren (wel eerst even Garmin Explore installeren).
WillemT schreef:
zo 09 jul, 2023 23:12
Daar heb je geen kabeltje voor nodig,
Ja, daar kwam ik na het laatste bericht van Alpineflower ook achter.
Ik dacht dat draadloos niet kon op basis van wat de verkoper mij had verteld.
Zal me er de komende tijd even in verdiepen.
JanH schreef:
ma 10 jul, 2023 06:46
Zal me er de komende tijd even in verdiepen.
Als het niet lukt, stuur me dan even een PB-tje. Er zitten wat eigenaardigheden aan (zoals vaker bij Garmin :-)) maar als het eenmaal werkt is het een heel handig koppel die iPad met GPS.
De GPSmap 62 heeft geen bluetooth oid (wel ANT maar dat kan mijn telefoon weer niet aan). Blijft dus over: adapter + kabeltje.