Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Silca tool of Schwalbe tabel? - Forum Wereldfietser

Silca tool of Schwalbe tabel?

Ik heb op mijn WTS een setje van de nieuwe Marathon Efficiency in 55-622 gemonteerd en ben nu aan het kijken naar de beste bandenspanning. Wanneer ik even uitga van een totaalgewicht van 100 kilo (als ik zoonlief achterop heb), kom ik bij Silca uit op 1,6-1,8 bar en bij Schwalbe op 3,5 bar. :?

Waar zouden jullie de banden op zetten? De spanning van Silca lijkt me te laag, want op de band staat een minimale druk van 2 bar. Maar aan de andere kant vind ik 3,5 weer vrij fors in een 55mm band.
Velgbreedte is ook wel fijn om mee te nemen in je overweging. Op een velg met 21mm interne breedte zul je qua bandenspanning hoger willen blijven dan op 35mm interne breedte.
Met een kind achterop is de gewichtsbelasting van de achterband véél groter dan die van de voorband. Zonder kind of bagage is het al vaak 40-60. Daar kun je ook rekening mee houden met bandendruk.

Het ligt natuurlijk ook aan je parcours. Is het fraai asfalt dan is het nut van lage druk kleiner etc.

Voor het overige: probeer beide uitersten een week en daarna iets ertussenin.

3,5 in een 55mm-band valt wel mee. In mijn 50mm-banden mag 5 bar. Dat voelt aan als graniet, dat wel. meestal doe ik er maar 4 en een kwart in.
Zou achter op 2.5 bar gaan zitten, dat rolt nog lekker licht en stabiel en heb je nog wat comfort, voor op 2.1 of
zo.
@Jurr: Heb je helemaal gelijk in, was ik even vergeten. Het zijn Andra 210 velgen, dus maar 19 mm intern. Dat zou dan dus pleiten voor de tabel van Schwalbe.

@Leon: Klopt en daar wil ik ook zeker rekening mee houden. Hoe zou jij de verdeling dan gaan doen? Ik ben eigenlijk gewoon op zoek naar de ideale verdeling tussen comfort en het niet slopen van de wangen. Terrein is klinkers, asfalt en bospaden als ik naar de kinderboerderij fiets.

@Mr. Z: Waarom zou je hiervoor kiezen?


Wat ik gewoon ook niet echt begrijp is het enorme verschil tussen Silca en Schwalbe. Gut reaction is dan Schwalbe volgen vanwege de slijtvastheid van de banden, maar wat zachter kan het natuurlijk (zeker aan de voorkant) een stuk comfortabeler maken.
Proberen proberen proberen.
Het resultaat daarvan is kennis die je op geen enkele andere manier kunt krijgen.
Het kost niks en weinig moeite. Je hoeft echt niet bang te zijn je banden aan gort te rijden als je eens een week wat zachtere banden fietst.
Je zou die 3.5 bar aan kunnen houden en per week de bandenspanning laten zakken met bijvoorbeeld 0.1 of 0.2 bar om zo voor jouw gebruik de beste compromis in bandenspanning te vinden. Dat zal voorop lager dan achterop zijn.

Met zo'n relatief brede band op een relatief smalle velg zou ik zeker achterop niet te laag gaan zitten, anders komt dat je rijgedrag niet ten goede. Maar dat zul je zelf wel merken zodra je de bandenspanning te ver hebt laten zaken.

Zelf ook nog wel een tijdje met 60mm band op een 19mm interne velg gereden, dan was het zeker onverhard wel lastig om een lekkere compromis te vinden.

Met een schijfremvelg verslijt je de velgen 'helaas' ook niet in tegenstelling tot velgremvelgen, maar blijvend bij 55mm banden zou je best de breedte in kunnen gaan mocht je bijvoorbeeld een keer een deuk in je velg rijden.

Het nieuwe model World Traveller Signature staat ook op bredere velgen, met de 27.5 inch 584 wielmaat gaat men daar naar 35mm intern. idworx gaat al wat langer de (velg-)breedte in met bijvoorbeeld 40mm interne velgbreedte op de 27.5 inch BLT modellen, andere merken volgden wat later.
Jurr schreef:
di 04 jul, 2023 19:58
Je zou die 3.5 bar aan kunnen houden en per week de bandenspanning laten zakken met bijvoorbeeld 0.1 of 0.2 bar om zo voor jouw gebruik de beste compromis in bandenspanning te vinden.
Veel te traag. Dan ga je allerlei andere invloeden krijgen zoals het seizoen, je eigen conditie en je geheugen. Dat laatste is bedrieglijk.
Gewoon bij minimaal beginnen en dan de week erna meteen maximaal. Dan weet je meteen het verschil en waar je op moet letten.
Dat is zonder proberen ook wel te vertellen. Op de minimale spanning die op de band staat gaat de fiets met die bandbreedte op die velgbreedte dweilerig rijden, en op de maximale bandenspanning die op de band staat wordt het op alles anders dan spiegelglad asfalt stuiterig en oncomfortabel ;)
Dat zijn beschrijvingen van uitersten. Waar het beste compromis voor iemand zit kan alleen die persoon zelf bepalen. Zonder daadwerkelijk zelf gevoeld te hebben wat echt te zacht en wat echt te hard is, is dat lastiger dan mét die zelf opgedane gevoelskennis.

Samengevat: ervaringen zijn beter dan woorden. Bovendien zijn ervaringen in de toekomst opnieuw toe te passen zonder hulp van buitenaf.
Ik moet zeggen dat die 19mm me ook wel verbaasde, aangezien er al 50 mm op lag. Zelf zou ik ook een bredere velg genomen hebben, maar ja... Ik kreeg al een 'blik' toen deze banden binnen kwamen. :wink:

Te hard en te zacht kan ik wel voelen, dat komt wel goed. Ik vind het alleen lastig om te bepalen wat verstandig is en niet schadelijk voor de band.

Anyways, ik ga spelen en kijken wat het doet. Thanks! :)
Aziraphale schreef:
di 04 jul, 2023 19:31
. Terrein is klinkers, asfalt en bospaden als ik naar de kinderboerderij fiets.

@Mr. Z: Waarom zou je hiervoor kiezen?
Omdat als het totaal gewicht [dus jij + fiets + zitje + kind] 100kg is, dat is weinig,, min druk is om snakebite te voorkomen met een veel zwaardere belading, max druk om een slechte velg niet kapot te maken, heeft verder weinig met de band zelf te maken.

Minder druk is beter dan meer, minder gestuiter is minder energie verlies, te weinig druk geeft gezwaber, dat voel je gauw genoeg, dan moet je wat harder.
Met mijn 55 mm Almotions rij ik voor met 3 bar, en achter 4 bar als ik zonder bagage rij en 5 bar met bagage.
Mr. Z schreef:
di 04 jul, 2023 23:01
Minder druk is beter dan meer, minder gestuiter is minder energie verlies, te weinig druk geeft gezwaber, dat voel je gauw genoeg, dan moet je wat harder.
Ik sluit me aan bij Mr Z: zoek naar de "sweet spot" waar je maximaal comfort en grip hebt zonder dat je fiets sponzig voelt als je een bocht in duikt. Heel veel hangt van de opbouw van de band af: koordlagen, dikte van het rubber op de wang, noppen en nog meer.
Als voorbeeld: ik rijd op mijn mountainbike met Continental Trail Kings met breedte 60mm. Met 2,5 bar in de achterband voelt de fiets onstabiel in bochten; met 2,7 bar rijdt hij als op rails. De oorzaak ligt in het dunne karkas van de band waardoor de noppen makkelijker "omklappen". Ter vergelijking: mijn vorige band was een (zwaarder uitgevoerde) Maxxis Highroller in 62 mm breedte; die reed ik zonder problemen met maar 2 bar druk.
Ruud-H schreef:
vr 07 jul, 2023 11:24

Als voorbeeld: ik rijd op mijn mountainbike met Continental Trail Kings met breedte 60mm. Met 2,5 bar in de achterband voelt de fiets onstabiel in bochten; met 2,7 bar rijdt hij als op rails. De oorzaak ligt in het dunne karkas van de band waardoor de noppen makkelijker "omklappen". Ter vergelijking: mijn vorige band was een (zwaarder uitgevoerde) Maxxis Highroller in 62 mm breedte; die reed ik zonder problemen met maar 2 bar druk.
Gezien de omschreven bandenspanningen rijd je met een niet al te brede velg op je mountainbike. Pak net als de betere modellen van moderne mountainbikes af-fabriek tegenwoordig ook al hebben eens een velg met 25mm tot 30mm interne breedte en je zult zien dat je een stuk lager kunt gaan zitten met je bandenspanning. Met alle voordelen van dien (-:
Op vakantie heb je (ik in ieder geval niet) geen drukmeter bij je.
Ik let net als o.a. Ruud-H op zwabberen of over de velg heen draaien van de band in bochten.
Je voelt dat goed als je merkt dat je niet strak door de bocht stuurt, alsof het wiel niet koersvast is.

Het treedt nog duidelijker op bij oudere, versleten banden die niet meer mooi rond zijn, maar waar het loopvlak in de loop van de tijd is afgevlakt. Dan wil de band graag over de hoek tussen loopvlak en band wiebelen.

Stabiel gedrag in de bocht is een duidelijke bijdrage aan veiligheid die je zelf kunt beïnvloeden door niet op teveel gesleten banden te fietsen en eens te spelen met de luchtdruk in de banden.
Jurr schreef:
vr 07 jul, 2023 11:32
Gezien de omschreven bandenspanningen rijd je met een niet al te brede velg op je mountainbike. Pak net als de betere modellen van moderne mountainbikes af-fabriek tegenwoordig ook al hebben eens een velg met 25mm tot 30mm interne breedte en je zult zien dat je een stuk lager kunt gaan zitten met je bandenspanning. Met alle voordelen van dien (-:
Dan is mijn old-school mountainbike toch wel modern :D . Daar zitten al bijna 20 jaar Sun Ringlé Rhyno Lite XL velgen op met een interne breedte van 25 mm.
Ben ik daarmee opeens een trendsetter 8)
Mocht er ooit een nieuwe MTB komen dan komen er beslist mooi brede velgen op. Heb je de Stan's Hugo al eens bekeken?

Om de tijd tot "ooit" te overbruggen, ligt al een nieuw setje Maxxis (2,5 inch) banden klaar.
Ook vroeger waren er best wat opties voor een bredere velg inderdaad =) De nieuwere mountainbike banden zijn ook gemaakt voor bredere velgen en werken zo ook een stuk beter samen, ook op lagere spanningen. In de klassieke 26 inch 559 is dat wel wat lastiger, zeker met de lichtere banden. Veel van die banden zijn ontwikkeld in de tijd dat men met 17mm of 19mm velgbreedte reed op de mountainbike.

Stan's Hugo velgen heb ik wel naar gekeken inderdaad maar, ondanks mijn bandbreedte tot 75mm in 27.5 inch 584, zelf toch maar bij de 39mm intern van een Velocity Dually gebleven. Dan kan er op reis als een band echt stuk is toch nog in nood een stuk smallere band op. Bij die Hugo's met bijna 50mm interne breedte ben je daarin toch een stuk meer beperkt ;)