Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsstuur: hoek, rotatie. Wiskundigen onder ons? - Forum Wereldfietser

Fietsstuur: hoek, rotatie. Wiskundigen onder ons?

Ik zit met een wiskundevraagstuk waar ik zelf niet uitkom

Ik ben namelijk aan het kijken naar een fietsstuur.

Ik heb er momenteel een op het oog die een upsweep van 5 graden en een backsweep van 16 graden heeft

Als ik het stuur zo draai dat ik de upsweep teniet doe en deze dus 0 graden is,

Hoeveel backsweep hou ik dan over?

Alvorens bedankt.
Als ik gegoogelde plaatjes bekijk van heel dure sturen van wel 100 euro: nagenoeg even veel. Noem het 15 in plaats van 16.
Misschien zelfs wel 17.
“…nagenoeg…”, “…noem het…”, “…misschien zelfs wel…”
En ik maar denken dat wiskunde een exact vak is… :D

Groet,
Tom.
5 graden is zo weinig dat die 16 graden nauwelijks zal veranderen.
Streglof schreef:
wo 05 jul, 2023 17:48
Hoeveel backsweep hou ik dan over?
Upsweep en backsweep worden lijkt me onafhankelijk van elkaar gedefinieerd. Dus zolang je het stuur niet gaat verbuigen veranderd er niets. Wel is het zo dat door het kantelen van het stuur de beleving van beiden anders wordt. Als je wil uitrekenen welke, zeg maar virtuele backsweep, je gaat krijgen, moet je volgens mij aan de slag met de zogenaamde lichaamsdiagonaal van een kubus. Door de combinatie van upsweep en backsweep creëer je een kubus waarin de buis van het stuur de rol van een lichaamsdiagonaal heeft. Door het kantelen van het stuur sla die die kubus plat tot een rechthoek met daarin een nieuwe diagonaal en een nieuwe, virtuele, backsweep. Maar die nieuwe diagonaal (de buis van het stuur) kan je fysiek niet beetpakken dus het is de vraag of je daar wat aan hebt.