Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Thermarest Xlite NXT: regular, wide of max - Forum Wereldfietser

Thermarest Xlite NXT: regular, wide of max

Ik ga een nieuw slaapmatje aanschaffen voor een trekking in Kirgizië. Nu twijfel ik een beetje of de Thermarest XLite NXT "regular", "wide" of "max" neem. De regular is een mummie-model van 51cm breedte, de wide een mummie-model van 64cm en de max is een rechthoekigmodel. Verschil in gewicht is maar 100 gram. Heb een donsslaapzak die eveneens een mummie is van 51 cm breedte. Maar vind een matje van 51cm precies toch wat kap. ben zelf een man van 1,76cm. Iemand hier ervaringen of tips mee?
Ik zou voor max gaan. Is de bodem van de tent vochtig dan hou je je slaapzak misschien nog droog.

PS
Ik hoorde van andere fietsers dat de Thermarest best wel lawaaierig is bij het omdraaien en dat de Exped stiller is.
Is dat zo?
timbuyle schreef:
vr 07 jul, 2023 17:02
Maar vind een matje van 51cm precies toch wat kap.
Het lijkt me dat je daar op 1 van beide vragen al antwoord geeft. De andere vraag ligt er een beetje aan hoe je slaapt en hoeveel ruimte je tent biedt.

Bedenk je wel dat een grotere maat mat ook langer duurt om vol met lucht te krijgen. Als je dat elke dag doet vlak voor het slapen gaan kunnen dat best kostbare seconden zijn ;)
Poppink schreef:
za 08 jul, 2023 13:25
Ik hoorde van andere fietsers dat de Thermarest best wel lawaaierig is bij het omdraaien en dat de Exped stiller is.
Is dat zo?
Dat is vaak een combinatie van de binnenkant van de tent en de onderkant van het matje wat maakt dat het stil is of juist niet.
Ik heb de regular en ben er erg tevreden mee.

Ik ben op dit moment in Kirgizie (welliswaar zonder fiets), dus mocht je nog vragen /tips nodig hebben pb gerust.

Veel plezier met de voorbereiding en het fietsen!!
Ik volg dit draadje met interesse, want ik ben van plan om ook een Xlite aan te schaffen. Wat betreft het lawaai: ik las dat de NXT (nieuwe generatie Neoair Xlite) een heel stuk stiller is dan zijn voorganger. Maar geen persoonlijke ervaring mee.

@Alpineflower, kun je vertellen wat je lichaamslengte is en of je op je buik/rug/zij slaapt?
Ik ben ook 1.76 en een ´draaier´ als slaper. Linkerzijde, rug en rechterzijde.
Daarom een 64cm matje (mummiemodel) en geen seconde spijt. Het verschil in cm geeft voor mijn slaaphouding het juiste comfort om niet gedeeltelijk over het randje te liggen en het gevoel te geven dat ik er van af lig.
Het verschil in gewicht maakt niets uit als je daardoor een goede en niet verstoorde nachtrust hebt.
Veel succes.
Patrick
Chefske schreef:
zo 09 jul, 2023 00:29
Ik volg dit draadje met interesse, want ik ben van plan om ook een Xlite aan te schaffen. Wat betreft het lawaai: ik las dat de NXT (nieuwe generatie Neoair Xlite) een heel stuk stiller is dan zijn voorganger. Maar geen persoonlijke ervaring mee.

@Alpineflower, kun je vertellen wat je lichaamslengte is en of je op je buik/rug/zij slaapt?
1.72, buik en zij. En ik draai regelmatig.