Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Een anekdote over de helmdracht - Forum Wereldfietser

Een anekdote over de helmdracht

Gisteren een fietstocht gemaakt in Vlaams-Brabant. In één van die mooie Vlaams-Brabantse dorpjes hadden arbeiders die in een tuin werkten een balk dwars over het fietspad gelegd. Vlak na een onoverzichtelijke bocht.
Enkele uren doorgebracht in de spoedafdeling van een ziekenhuis. Rond 19.00 u. was er een spoedarts vrij om mijn jukbeen te hechten.
Voor de rest wat schaafwonden en veel spierpijn.
De schaal van mijn helm was nog heel, de bekleding binnenin op drie plaatsen gebarsten. De arts die hem bekeek zei: "Jij hebt heel veel geluk gehad," en "koop meteen een nieuwe," om te besluiten: "we zien hier bijna elke dag mensen die géén helm droegen."
Wat hij met dat laatste bedoelde, zei hij niet, maar het hoefde ook niet: ik begreep ongeveer wat hij bedoelde.
De mensen die die balk daar hadden neergelegd hebben ook geen baat meer bij een helm.
derdekeer schreef:
za 08 jul, 2023 22:04
… fietstocht… balk dwars over het fietspad… onoverzichtelijke bocht.
Enkele uren doorgebracht in de spoedafdeling van een ziekenhuis.
Oei! Wat een schrik zal dat geweest zijn. Heel veel sterkte gewenst met het herstel!

Beterschap,

Carl
Triest, fietspaden en booby traps in België, lang verhaal... Ga je iets ondernemen tegen die gasten, juridisch bedoel ik?
Oei balen, beterschap!

Je zegt onoverzichtelijke bocht: ging je als een kip zonder kop die bocht door met een zeer hoge snelheid zonder te remmen en kijken wat er op de weg gebeurde en of lag?


Goede remmen en goed vooruitkijken heb je veel meer aan dan aan een helm... 8)
Polariteit schreef:
zo 09 jul, 2023 08:48
Oei balen, beterschap!

Je zegt onoverzichtelijke bocht: ging je als een kip zonder kop die bocht door met een zeer hoge snelheid zonder te remmen en kijken wat er op de weg gebeurde en of lag?


Goede remmen en goed vooruitkijken heb je veel meer aan dan aan een helm... 8)
Nou ja zeg! Wat is dit nu weer voor rare en onvriendelijke in een vraag verpakte aanname?

Alsof alleen maar mensen die niet goed genoeg (volgens jou dan) vooruitkijken en geen goede remmen hebben iets aan een helm hebben op de fiets…

Het moet niet gekker worden.

@derdekeer: fijn dat je dit met ons wilde delen en veel beterschap gewenst.
Polariteit schreef:
zo 09 jul, 2023 08:48


ging je als een kip zonder kop die bocht door met een zeer hoge snelheid zonder te remmen en kijken wat er op de weg gebeurde en of lag?
Advokaat van de tuinarbeiders aan het woord :shock: . Maar die wordt dik betaald om zo cynisch te zijn.
Ouch!

Beterschap!
CarlW schreef:
zo 09 jul, 2023 08:01
Triest, fietspaden en booby traps in België, lang verhaal... Ga je iets ondernemen tegen die gasten, juridisch bedoel ik?
Nee, toch niet. Heb wel een PV laten opstellen door de politie, maar normaal gezien wordt dit iets voor de verzekering. De lichamelijke schade valt alles bij elkaar wel mee.
Als je een balk legt op een fietspad direct na een onoverzichtelijke bocht dan doe je volgens mij een best goede poging om iemand een ongeluk te laten krijgen met zwaar lichamelijk letsel ten gevolg.

Denk je eens in wat er zou zijn gebeurd als het om een autorijbaan zou gaan. Nationaal nieuws?

Veel sterkte derdekeer; of word je nickname nu vierdekeer?
derdekeer schreef:
zo 09 jul, 2023 09:52
CarlW schreef:
zo 09 jul, 2023 08:01
Triest, fietspaden en booby traps in België, lang verhaal... Ga je iets ondernemen tegen die gasten, juridisch bedoel ik?
Nee, toch niet. Heb wel een PV laten opstellen door de politie, maar normaal gezien wordt dit iets voor de verzekering. De lichamelijke schade valt alles bij elkaar wel mee.
Hopen dat de politie er wel wat mee doet want dit is gewoon schandalig natuurlijk. Verwondingen hadden (ook mét helm) veel erger kunnen zijn.

Fiets kan je ook afschrijven?
Fedor schreef:
zo 09 jul, 2023 11:20

Hopen dat de politie er wel wat mee doet want dit is gewoon schandalig natuurlijk. Verwondingen hadden (ook mét helm) veel erger kunnen zijn.

Fiets kan je ook afschrijven?
Dinsdag gaat de fiets (racefiets, carbon frame) naar de fietsenmaker voor een onderzoek.
Het stuurlint is stuk, lekke band vooraan. Maar schade aan het frame of de voorvork zie ik niet meteen.
Ik reed gelukkig niet snel.
Heel vervelend allemaal. Ik hoop je dat je goed herstelt. Maar lees je even in wat betreft de schade aan je frame van carbon. Daar zitten nogal haken en ogen aan.
WimB schreef:
zo 09 jul, 2023 14:13
Heel vervelend allemaal. Ik hoop je dat je goed herstelt. Maar lees je even in wat betreft de schade aan je frame van carbon. Daar zitten nogal haken en ogen aan.
Ja, dat houdt me ook wel bezig.
Eerst afwachten wat de fietsenmaker zegt.
derdekeer schreef:
zo 09 jul, 2023 09:52
CarlW schreef:
zo 09 jul, 2023 08:01
Triest, fietspaden en booby traps in België, lang verhaal... Ga je iets ondernemen tegen die gasten, juridisch bedoel ik?
Nee, toch niet. Heb wel een PV laten opstellen door de politie, maar normaal gezien wordt dit iets voor de verzekering. De lichamelijke schade valt alles bij elkaar wel mee.
Het gaat verder dan alleen verzekeringskosten. Jij kan een claim indienen voor letselschade en materiele schade. Je werkgever kan een vergoeding vragen als je hierdoor een paar dagen niet kan werken. Het is altijd de moeite waard om juridisch advies te zoeken, al is het alleen maar om de aansprakelijkheid op papier te zetten, zodat je een poot hebt om op staan als je later toch opeens last van je nek blijkt te hebben.

Succes met het herstel!
ErikB81 schreef:
zo 09 jul, 2023 14:46

Het gaat verder dan alleen verzekeringskosten. Jij kan een claim indienen voor letselschade en materiele schade. Je werkgever kan een vergoeding vragen als je hierdoor een paar dagen niet kan werken. Het is altijd de moeite waard om juridisch advies te zoeken, al is het alleen maar om de aansprakelijkheid op papier te zetten, zodat je een poot hebt om op staan als je later toch opeens last van je nek blijkt te hebben.

Succes met het herstel!
Ik ga dinsdag praten met iemand van mijn verzekering. Ik ga hem of haar die dingen natuurlijk voorleggen.
Polariteit schreef:
zo 09 jul, 2023 08:48
Goede remmen en goed vooruitkijken heb je veel meer aan dan aan een helm... 8)
Vertel dat maar tegen die spoedarts.
Ik moet mijn collega's soms ook echt duidelijk maken dat er een situatie niet zo veilig is voor de fietsers. Helaas geef ik de moed soms ook eens op.

En niets met dit ongeluk te maken verder:

Wij zetten de baan/voetpad soms ook echt heel goed en correct af zodat je nauwelijks door kunt voor onze eigen veiligheid wanneer we werken.
Dan zit je daar op je knieeen en vliegt er toch plots een fietser voorbij je oren. En wij vragen ons dan af hoe die door de barricade is gekomen.

Veel beterschap in ieder geval. Dit is iets want veel te makkelijk voorkomen had kunnen worden helaas.
Polariteit schreef:
zo 09 jul, 2023 08:48
Goede remmen en goed vooruitkijken heb je veel meer aan dan aan een helm... 8)
Doet me denken aan die mensen die denken dat ze goed kunnen autorijden en daarom geen veiligheidsriem nodig hebben.
Sterkte met alles!!!!!

Gr van ej