Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Indicatie trapvermogen - Forum Wereldfietser

Indicatie trapvermogen

De vraag hoeveel trapvermogen ik nou kan leveren houd me al een tijdje bezig. Internet staat vol met formuletjes en referentiewaarden maar die leiden zelden tot aannemelijke uitkomsten. Ze lijken vooral op de wielrenner te slaan. De fietsersbond stelt: 100 watt is een inspanning die elke fitte volwassene en jongere probleemloos een uur kan volhouden. 150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden. Ik hou het voor mijzelf op 100 watt (over de hele dag genomen) tot 150 watt (uurtje klimmen). Hoe is jullie ervaring?
Ik hou me er eigenlijk totaal niet mee bezig en kijk er nu voor het eerst naar, maar als ik de getallen zo zie zit ik bij lange ritten meestal op 100Watt (op vlak terrein), wat me verder weinig zegt ;)

Qua klimmen zal het wel omhoog schieten: 5% bij 15 km/h (is voor mij goed te doen) zou zo'n 230 Watt betekenen (maar op een andere website zo'n 200 Watt dus dat scheelt wel wat)..
Bestaan er vermogenmeters voor op de fiets?
Strava is je vriend.
Als Poppink op z'n Poppink fietst is het 150 Watt en als Piet Pelle op z'n Gazelle fietst is het 50 Watt om bij de supermarkt te komen.
Mijn zoon trapt een kleine 160 tot 185 Watt, maar die fietst dan ook 34 gemiddeld op de lange afstand op z'n racefiets.
Een mede-wereldfietser trapt 105 Watt en ik heb daarbij het vermoeden dat Strava niet weet dat hij de fiets vol bepakt heeft.

Volgens mij kijkt Strava alleen maar naar afstand en tijd.
Dus als je ons allen en jezelf wilt vergelijken vraag dan naar tochtjes op een niet bepakte vakantiefiets.
Fedor schreef:
zo 09 jul, 2023 21:49
Qua klimmen zal het wel omhoog schieten: 5% bij 15 km/h (is voor mij goed te doen) zou zo'n 230 Watt betekenen (maar op een andere website zo'n 200 Watt dus dat scheelt wel wat)..
Je kan het uitrekenen met de E=m*g*h. Dat is de energie die het kost om een massa een bepaalde hoogte op te tillen. Je krijgt dan een waarde in Ws en deel je deze door bijvoorbeeld 150 W dan hou je het aantal seconden over die het kost om het hoogteverschil te overbruggen, Als je daarna je minimale rijsnelheid bepaald (bijvoorbeeld 5 km/u) kan je uitrekenen hoe steil de weg mag zijn om deze snelheid te kunnen handhaven. Zo kom ik op een hellingsgraad van 10% (de waarde die op de borden staat) uitgaande van een massa (fiets + bagage + fietser) van 110 kg, een vermogen van 150 W en een minimale snelheid van 5 km/uur. Maar omdat er meer factoren zijn die vermogen opsouperen (rolweerstand en eventuele tegenwind) zal de hellingsgraad minder moeten zijn om te voorkomen dat ik moet afstappen.
Poppink schreef:
zo 09 jul, 2023 22:09
Volgens mij kijkt Strava alleen maar naar afstand en tijd.
Op (redelijk) vlak terrein heb ik een lange termijn gemiddelde van 19,4 km/u. Dat is de gemiddelde snelheid dit jaar tot nu toe (2.077 km gereden, verhard en onverhard). Ik rij op een fiets van net geen 20 kg met 50-622 Almotion op 3 bar, zithouding iets voorover, en circa 8 kg aan dagtoerbepakking. Geen idee hoeveel vermogen ik hier voor moet leveren, maar als ik naar het tabelletje van de Fietsersbond kijk (Kruissnelheid verschillende type fietsen) en een stadsfiets als referentie aanhoud, kom ik op net iets meer dan 100 W.
Waarom neem je geen sportkeuring? Meten is weten! Dan wordt de rest ook goed doorgelicht.
sjefke schreef:
zo 09 jul, 2023 22:53
Waarom neem je geen sportkeuring? Meten is weten! Dan wordt de rest ook goed doorgelicht.
Is een optie inderdaad.
joopbos schreef:
zo 09 jul, 2023 21:52
Bestaan er vermogenmeters voor op de fiets?
google maar op: vermogensmeter fiets
Poppink schreef:
zo 09 jul, 2023 22:09
Strava is je vriend.
Nee, Strava gebruikt formules die geen rekening houden met wind, luchtweerstand van je tassen etc etc.
Enkel flink bergop zal Strava bruikbare gegevens opleveren.

joopbos schreef:
zo 09 jul, 2023 21:52
Bestaan er vermogenmeters voor op de fiets?
Jazeker!

Na een jaar of 4 enkel een 4iiii vermogensmeter op mijn racefiets te hebben gehad, heb ik dit voorjaar een nieuwe op m'n racefiets gezet en m'n oude 4iiii naar m'n Surly Cross Check verhuisd, dus ik ga tegenwoordig ook op vakantie met vermogensmeter. Afgelopen meivakantie trapte ik over 3 dagen van 137, 151 en 150 km gemiddeld respectievelijk 136W, 150W en 154W.
Mijn FTP is als ik goed ben circa 295, afgelopen mei zal het 270W ofzo zijn geweest?

Afbeelding

Beetje onderin Z2 dus.

Harder dan dat houd je natuurlijk ook niet dag in dag uit 4, 5, 6 uur per dag vol, zeker als je voeding niet optimaal is.
WillemT schreef:
zo 09 jul, 2023 21:15
De fietsersbond stelt: 100 watt is een inspanning die elke fitte volwassene en jongere probleemloos een uur kan volhouden. 150 watt is een inspanning die een getrainde fietser goed elke dag een uur kan volhouden.
Dat zijn heel goede indicaties. Met getrainde fietser bedoelen ze dan geen heel fanatieke wielrenner maar een getrainde fietser zoals er onder vakantiefietsers heel veel zijn.
De typische wielrenners met de afgetrainde benen en zeer geprononceerde kuitspieren die zondag naar Zuid-Limburg trekken om even voor de lunch 100 km heuvels af te werken komen hoger uit.
Ik kijk vaak op deze pagina. Moderne Training voor Wielrenners, derde druk 1998.
Renner 70 kg fiets 10 kg krijg je toch een aardig idee.
En deze site kan je ook leuk mee spelen wel even puzzelen.
Tabel vermogen .JPG
Leuke tabel!
Realiseer je wel dat dit gaat om een aerodynamische en best lichte wielrenner, zonder bagage. Een meer alledaagse fietser, met een soepel rijdende fiets, komt bij 0% en 22 km/u meer op 100W uit dan op 70.
Fietsers met grote boodschappentassen met flappen achterop, voorvering, geveerde zadelpen, slecht opgepompte stroeve banden en meer van die ellende komen bij die snelheid aanzienlijk hoger uit, wat meteen verklaart waarom die meestal niet vlot fietsen.
Leon schreef:
ma 10 jul, 2023 10:14
Dat zijn heel goede indicaties.
Stel dat je een dag netto 5 uur aan het fietsen bent tegen 100 Watt, dan lever je dus een energie van 500 Wh ofwel 1.800 kJ. Dat is vrij weinig als je dit afzet tegen onze energie-behoefte per dag van circa 8.000 kJ in rust tot 12.000 kJ bij stevige inspanning.
WillemT schreef:
ma 10 jul, 2023 11:35
Leon schreef:
ma 10 jul, 2023 10:14
Dat zijn heel goede indicaties.
Stel dat je een dag netto 5 uur aan het fietsen bent tegen 100 Watt, dan lever je dus een energie van 500 Wh ofwel 1.800 kJ. Dat is vrij weinig als je dit afzet tegen onze energie-behoefte per dag van circa 8.000 kJ in rust tot 12.000 kJ bij stevige inspanning.
Je vergeet hier dat de efficiëntie van de menselijke motor maar zo'n 20 % is. Een KJ aan de pedalen kost het lichaam dus ongeveer 5 KJ aan energie. Om 1800 KJ te leveren, wordt dus 9000KJ verbrand.
De Delta efficiency bij fietsen ligt in de orde van grootte van 25%, dus voor die 1800 Kj mechanische arbeid verbrand je ongeveer 7200 Kj aan brandstof.
Ik was eigenlijk al afgehaakt maar die laatste toevoegingen maken het toch interessant. Zonder voor mezelf de behoefte te voelen het uit te zoeken of te meten.
alma schreef:
ma 10 jul, 2023 11:45
WillemT schreef:
ma 10 jul, 2023 11:35
Dat is vrij weinig als je dit afzet tegen onze energie-behoefte per dag van circa 8.000 kJ in rust tot 12.000 kJ bij stevige inspanning.
Je vergeet hier dat de efficiëntie van de menselijke motor maar zo'n 20 % is. Een KJ aan de pedalen kost het lichaam dus ongeveer 5 KJ aan energie. Om 1800 KJ te leveren, wordt dus 9000KJ verbrand.
Dwz. 9000 kJ extra, tegenover rust.
M.a.w. je energiebehoefte verdubbelt al vrij snel tijdens een fietsvakantie.
Leon schreef:
ma 10 jul, 2023 11:07
meer van die ellende
Uitgaande van een goede fiets zijn rolweerstand van de banden, het soort wegdek en windvang belangrijke stoorzenders, is mijn ervaring. Bij lichte tegenwind neemt mijn snelheid (> 20 km/u) wel met 10% toe als ik flink omlaag zak. Ook het vermogen die een naafdynamo opneemt, is merkbaar. Die 6 watt die de naafdynamo opneemt bij belasting is toch nog 6% van die 100 watt waar we het over hebben. Als ik mijn licht uit doe (> 20 km/u), hoor ik het zoemen van mijn banden substantieel in frequentie toenemen, dus ik ga duidelijk sneller rijden. Daarom ben ik niet zo'n fan van Dynamo USB Chargers omdat deze een permanente "drag" veroorzaken. Ik neem liever extra penlight aa oplaadbare batterijen mee (28 gram per stuk) voor mijn GPS en een 10.000 mAh powerbank (285 gram) voor mijn telefoon. Het is allemaal wat natte vinger werk (geen harde cijfers) maar wel onmiskenbaar merkbaar.
Leon schreef:
ma 10 jul, 2023 12:02
Dwz. 9000 kJ extra, tegenover rust.
M.a.w. je energiebehoefte verdubbelt al vrij snel tijdens een fietsvakantie.
Ik kan dat niet matchen met de stelling dat je energiebehoefte ligt tussen circa 8.000 kJ in rust tot 12.000 kJ bij stevige inspanning. Daar zie ik maar een marge van 4.000 kJ.