Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Soloreis Rome of Santiago de Compostela - Forum Wereldfietser

Soloreis Rome of Santiago de Compostela

Volgend jaar maak ik mijn eerste soloreis. Ik heb 2 maanden de tijd en wil dat gebruiken om rustig aan naar Rome te fietsen. Ben me een beetje aan het inlezen en de diverse bestaande routes aan het bekijken.
Tot nu toe maakte ik eigenlijk mijn eigen routes obv MapOut en bekeek dan per dag waar we naartoe wilden fietsen.

Mijn vraag is hoe jullie je route plannen. Volg je één specifieke route, combineer je routes?

Mijn eerste gevoel zegt dat ik Reitsma zou kunnen volgen. Heb het gevoel dat dit de makkelijkste route is, maar dat Benjaminse afwisselender is. Maar zie nu ook een Zwarte Wouden en zou deze ook kunnen combineren met de bodensee-Königssee en Alpe Adria (Salzburg-Venetië van Benjaminse) en dan weer Reitsma naar Rome oppakken.
heeft iemand zich wellicht al in de Zwarte Wouden van Benjaminse vediept cq. Deze al gereden?

Zou graag ervaringen horen over de diverse routes

Wat ik zoek; relatief makkelijke route ( alleen fietsen is al uitdaging genoeg) voldoende campings langs de route, landschappelijk afwisselend en de optie om in de Alpen evt een stuk OV te gebruiken.
Rome is daarnaast de richting, niet perse het einddoel.
Mooi plan!
Vorig jaar fietste ik met Reitsma naar Rome, en gegeven het feit dat ik redelijk ongetraind was, in elk geval wat betreft het overwinnen van hoogtemeters, denk ik te kunnen stellen dat de route niet heel zwaar is. Wat niet hetzelfde is als een peulenschil. :-)
Ik had erg opgezien tegen de aanloop naar de Reschenpas, en makkelijk vond ik het ook niet, maar ik heb het hele stuk fietsend kunnen volbrengen. Het volgende waar ik tegenop zag (daar ben ik vrij goed in, ergens tegenop zien :) ) waren de Apennijnen. Heel anders van karakter dan de Alpen, stevige klimmetjes, minder langdurig dan die van de Alpen, maar wel soms steiler, maar ook daar kwam ik steeds fietsend overheen. Met uitzondering van die ene klim van 18% die ook nog eens na een bocht lag zodat een aanloop niet mogelijk was. Gelukkig was hij wel maar heel kort.
Campings zijn het grootste deel van de route geen probleem, alleen de laatste paar etappes voor Rome wordt het lastiger. Ik heb toen twee keer een B&B geregeld, vooral omdat ik geen zin had in extra kilometers en hoogtemeters om toch bij een camping te komen.
Veel plezier bij je voorbereidingen, en de tocht zelf natuurlijk, maar dat duurt nog even.
Ik teken gewoon wat in Komoot. Soms pak ik dan een stukje van een Eurovelo of Vennbahn of whatever mee, meestal doe ik gewoon waar in zin in heb. Ik probeer vooral voor afwisseling en een bepaalde ritme te zorgen.
Reitsma heeft een prachtige route gemaakt en heel duidelijk en zorgvuldig beschreven.
Mijn ervaring met Benjaminse is dat zijn routeboekjes toch wat rommeliger zijn (zwak uitgedrukt) en er zomaar kan staan dat je ergens vrijwel vlak naartoe fietst terwijl je in werkelijkheid een miljoen graden omhoog fietst. Maar niettemin zijn ook dat heel mooie routes en mogen we er blij mee zijn.
Maar voor Rome zou ik het wel weten!
Wat is belangrijker; het boekje of de route?
Ik heb alleen ervaring met de Reitsma-Route en ben er erg enthousiast over. De route volgt veel lokale fietsroutes en maakt gebruik van autoluwe wegen - fietspaden, bospaden, landweggetjes etc. Heerlijk om te fietsen. De Alpen zijn via de Reschenpass goed te doen. Afhankelijk van waar je bent kom je meer (langs de Rijn) of minder (Apenninen) campings tegen. Dus soms is het zaak om de dagafstanden aan te passen. Ik ben niet heel geoefend maar vond het heel goed te doen. Wat mij betreft is de Reitsma-route een aanrader.
In het algemeen zijn de routes van Benjaminse wat minder zwaar. De beschrijving in zijn gidsjes is inderdaad regelmatig wat onduidelijk. Dat kan je natuurlijk ondervangen door de GPS track te volgen en het gidsje te gebruiken voor informatie over het terrein, stadjes, musea etc.
Het gidsje van Reitsma is, als je geen gps track kan volgen, inderdaad stukken duidelijker. De route van Reitsma gaat wel door Toscane wat de tocht een stuk zwaarder, maar ook landschappelijk mooier maakt.
De route van Benjaminse biedt een reeks varianten na Modena om in Rome te komen, deze gaan ook door Toscane en de Apennijnen met flink wat klimmetjes. Echter, als je inmiddels al zo ver gekomen bent op je reis naar Rome, is dit qua conditie waarschijnlijk geen probleem meer.
LHTJoost schreef:
za 15 jul, 2023 20:00
Wat is belangrijker; het boekje of de route?
De route is voor mij het belangrijkste. Ik rijd sowieso altijd op gpx. Vind routeboekjes ondingen om op te rijden, maar wel handig voor voorbereiding en overnachtingsadressen.
hoeksie schreef:
di 11 jul, 2023 08:31
alleen fietsen is al uitdaging genoeg
Dan zou ik een goede planning maken met voldoende rustdagen / bufferdagen erin. Zoek vooraf thuis uit wat je niet onderweg wil hoeven uitzoeken. Combineer afstand en hoogtemeters tot prettige dagetappes. Dan is de basis in orde en kan je je helemaal richten op het fietsen en genieten van de omgeving.
Ik ga niet vooraf bepalen wat een goede dagafstand is. Dat zie ik onderweg wel en wordt beïnvloed door het weer, de vorm van de dag en zin om te fietsen of iets te gaan bekijken.
Het was maar een reactie op "alleen fietsen is al uitdaging genoeg". Vooraf wat zaken uitzoeken kan die uitdaging verlichten.
WillemT schreef:
ma 17 jul, 2023 15:53
Het was maar een reactie op "alleen fietsen is al uitdaging genoeg". Vooraf wat zaken uitzoeken kan die uitdaging verlichten.
Oh jee met ‘alleen fietsen …’ bedoel ik in mijn eentje -dus solo- fietsen. Het fietsen zelf zal niet het probleem zijn :)
Ik ben dit voorjaar naar Rome gefietst via de Benjaminse en terug via de Reitsma. Allebei zijn ze goed te doen, mooi en goed beschreven. De Splügenpas (kan ook met de trein/Postbus vanaf Chur/Thusis) is wel iets zwaarder dan de Reschenpas. De boekjes heb ik alleen als naslagwerk gebruikt, gereden op gpx. Ik vond Benjaminse iets afwisselender. Bij Benjaminse moet je ook iets meer zelf uitzoeken maar dat vond ik geen bezwaar. Campings zijn in sommige streken (m.n. Lotharingen, Po-vlakte en Lazio) vrijwel afwezig langs de route. De app Archie (eenmalig €3,99) geeft een goed overzicht van campings.
Inmiddels ben ik wat verder in de planning. Diverse routes onderzocht en aan de hand daarvan gekeken wat ik wil.
Voor nu staat:
- een combi van Reitsma tot Augsburg,
- eigen verbindingsstuk naar Salzburg
- Alpe Adria met stuk langs de prosecco naar Venetië (Benjaminse) - staat met stip op nr. 1 op mijn wensenlijstje
- de eilanden van Venetië en Podelta/kust tot aan Ravenna en vanaf daar Reitsma weer oppakken richting Rome.

Stuk vanaf Venetië enkel als ik voldoende tijd heb om Rome te halen.
Heb in totaal 8 weken de tijd. Met 2300km zou dat haalbaar moeten zijn.

Mijn vraag:
in Venetië mag je niet met de fiets. Wat zou toch een momorabele plek zijn om een foto te maken? En hoe zit dat met Rome? Ik zie wel een fietser op het st. pietersplein, maar ook allerlei hekken. Hoe kom je daar dan?

Bovenstaande vragen zijn uit nieuwsgierigheid. Weet iemand het antwoord?

Gr
Christel
Lijkt me een prima route, de mogelijkheden zijn eigenlijk eindeloos. Normaal gesproken kun je het Sint-Pietersplein gewoon op lopen met de fiets aan de hand. Venetië is lastiger, Je kunt de dam over fietsen tot bij het station Santa Lucia maar heel memorabel is het daar niet. Vanuit Chioggia over de eilanden in de lagune naar het Lido van Venetië fietsen is erg leuk, zeker aan te raden (zie mijn reisverslag). Vanaf het Lido gaan er wel ferry's met fietsvervoer naar het vasteland. Andersom gaat natuurlijk ook, dan kun je van Chioggia verder zuidwaarts fietsen.
Ten noorden van Rome start er een mooi fietspad langs de Tiber
Via dit fietspad rij je zo Rome in en door, je komt dan ook vlak langs het st Pietersplein
Ten noorden van Rome (langs dit fietspad)) ligt camping Flaminio (prachtig) daar kom je veel Nederlandse fietsers tegen.
Je kan daar zelfs op de trein stappen, kwartiertje centrum Rome

Dirk
hoeksie schreef:
di 08 aug, 2023 09:13


Mijn vraag:
in Venetië mag je niet met de fiets. Wat zou toch een memorabele plek zijn om een foto te maken?

Gr
Christel
Wij zijn vorig jaar via de Reitsma-route naar Venetië gefietst, en ik was van te voren ook op zoek geweest naar een mooie plek om onze fietsen te parkeren met iets van Venetië op de achtergrond, maar verder dan deze plek ben ik toen niet gekomen; https://www.google.com/maps/@45.4426921 ... ?entry=ttu
Je kunt over de dijk vanaf Mestre ernaartoe en dan is er een fietsenstalling aan de Piazzale Roma. Maar omdat het vanaf ons hotel in Mestre niet direct een inspirerende route was, veel industrie enz, zijn we voor een paar euro met de bus gegaan.
Maar misschien kun je op een rustig, of juist druk moment met die fiets aan de hand wel tot hier komen voor een foto: https://www.google.com/maps/@45.4385747 ... ?entry=ttu
Dit is net voorbij de bushaltes aan de Piazzale Roma.
Wij hebben in 2019 een foto kunnen maken nog iets verder dan het tweede punt dat DaVinci aangeeft. Verder kun je en mag je echt niet komen met de fiets.
En er is natuurlijk ook een mooie foto te maken op de dam/brug die naar Venetië loopt, ter plekke van het plaatsnaambord "Venetië".
Wij zijn vervolgens met de ferry overgestoken naar Lido en hebben daar op de Camping gestaan.
IMG_7710a.jpg
Pieter
Wij zijn vervolgens met de ferry overgestoken naar Lido en hebben daar op de Camping gestaan.
Dat is ook mijn idee. Ik ben benieuwd of er op Lido ergens een plek is met zicht op Venetië.
Of anders misschien een foto op de ferry zelf.