Additionally, paste this code immediately after the opening tag: koken IN de tent??? - Forum Wereldfietser

koken IN de tent???

Hallo fietsvrienden!
Ik lees regelmatig in reisverhalen dat er gekookt wordt bij slecht weer ín de tent..en ik heb altijd geleerd dat het levensgevaarlijk is om in de buurt van het tentdoek te koken...
Hoe wordt er tegenwoordig gekookt in de (voor)tent(met benzine-brander)?Ik ben benieuwd naar jullie adviezen en ervaringen!

Het kan inderdaad gevaarlijk zijn. Je zit relatief dichtbij de brander en als daar dan iets mis meegaat is wegspringen lastig. Het is niet alleen het vuur en de brandstof maar ook wat er op staat. Een pan met kokend water moet je niet in een keer over je heen krijgen. Ook kun je allerlei dingen in de fik steken. De bescherming tegen regen door de tent wordt een stuk minder als je er een gat in brand. :wink:

Een benzinebrander in de tent kan ook zeer ongezond zijn als je benzine met loodvervanger brand. MTBE is giftig! :cry:

Het beste is om bij regen vanuit de tent te koken. De brander toch buiten laten staan. Als je echt aan het winterkamperen bent, bij serieuze diepvriestemperaturen, is het onvermijdbaar om binnen te koken. Meestal heb je je daar dan ook op voorbereidt, bijvoorbeeld door een relatief grote tent met ontluchting in de nok en soms zelfs een gat in het grondzeil. En natuurlijk kook je dan op kookpuntbenzine, zoals Coleman Fuel.

Als je in de tent kookt, maak je in ieder geval veel ruimte. Ik steek mijn brander buiten aan en neem 'm dan voorzichtig naar binnen als ie echt heet is. De kans op grote vlammen is dan het kleinst. Zorg er ook voor dat je brander niet door je grondzeil smelt! Doe er een speciaal matje onder of zoiets.


Sjirk

Hoi mariejose,

Als het echt noodweer is, dan koken we toch binnen.. met benzine, maar als het weer het toelaat, dan zetten we minimaal de deur open en steken het ding buiten aan.

Als je de "beginbenzine" goed doseert, zul je niet zo snel enorme steekvlammen krijgen, maar dat is vast een kwestie van oefenen en je brander leren kennen.

Die zooi stinkt wel en ja, het is giftig! Dus probeer altijd goed te luchten.

El & El

Bij de instructies van mijn benzine brander staat uitdrukkelijk dat het niet geschikt is om binnen te gebruiken. Ik heb een MSR dragon fly.

In ijsland toch een paar keer binnen in het toilethok gekookt vanwege het hondenweer en daar merkte ik duidelijk dat je moest luchten.

Het gevaar voor koolmonoxide vergiftiging is zeker aanwezig.

In de tent koken doe ik al helemaal niet.

groet

Luddo

Ik kook altijd in de voortent als het weer het niet toelaat om buiten te zitten, ik heb wel een grote voortent (MSR Velo) dus bijna geen brandgevaar. Ik probeer wel de buitentent open te laten zodat de waterdamp buiten kan.
Wel even vermelden dat ik nog steeds met campingaz kook, is overal goed verkrijgbaar in europa, wel wat duurder maar heel handig. De stap naar een andere brander is nog niet gezet...

Ik heb best een aardige luifel, maar ik kook nooit in de tent. Het is giftig, geeft erg veel condens en je wil niet weten wat er gebeurd als onverhoopt je tent in de fik gaat en al dat nylon of polyester in no-time smelt terwijl jijzelf binnen zit. Ken je die foto's van brandslachtoffers die van die syntetische kleren aan hadden? Niet best!
Bovendien staat er een pan op mijn brander als ik kook, dus het ding wordt nauwelijks nat!

SjirkM schreef:Het beste is om bij regen vanuit de tent te koken. [Sjirk
Hoi,
Het heeft even geduurd voordat ik de foto tegenkwam, maar hier dan het voorbeeld van koken vanuit de tent.
Afbeelding
Groetjes,
Leon

Harm kijkt niet bepaald vrolijk bij deze wijze van koken.

bert sitters schreef:Harm kijkt er niet bepaals vrolijk bij deze wijze van koken.
Harm kookt vaak BAGGERONI van de ALDI! daar ga je al gauw sjaggerijnig van kijken!