Additionally, paste this code immediately after the opening tag: VanMoof failliet? - Forum Wereldfietser

VanMoof failliet?

Op ned 2 om 21:30 in nieuwsuur een item over VanMoof. Het beroemde fietsen merk is of gaat mogelijk failliet.

In de krant stond dat zij geen technische onderdelen kunnen kopen ivm geld problemen.

Misschien weet nieuwsuur meer.

Mario
Jammer voor de klanten, verder lijkt me dit een prima ontwikkeling.
Die zou ik niet missen als ze verdwijnen nee. 't Zou leuk zijn als die yuppen met de snelheidsbegrenzer eruit, zodat het een onverzekerde brommer wordt, er ook rap mee verdwijnen. Al zijn er daar tegenwoordig helaas daarvoor nog veel meer illegale alternatieven. 'k Denk dat er ook weinig mee op fietsvakantie gegaan wordt. (-:

Was het niet zo dat ze eerst die dingen via fietsenwinkels leverden, vervolgens al die fietsenwinkels de deur uit deden en direct aan de consument zijn gaan leveren, en je voor onderhoud en reparatie weer terug mocht naar de fietsenwinkel die eerder door VanMoof in de kou was gezet? ;)

Maar ach, gelukkig kun je tegenwoordig voor onderhoud van een VanMoof tussen de autobanden van kwaliteitsmerken als LingLong en WanLi terecht bij de lokale budgetbandenboer:

https://www.kwik-fit.nl/nieuws/duurzaam ... -nederland

Overigens is een bedrijf pas failliet zodra er een faillissement is uitgesproken en tot die tijd niet, maar dat is TopicStarter al in een eerder topic verteld. TopicStarter beweerde dat aldaar ook, en het bedrijf in kwestie was niet failliet en is dat ook niet gegaan. Misschien wel zo netjes om het bij de feiten te houden, tenzij men hier van wachtkamerliteratuur als 'Privé' en 'Story' houdt...
Jurr schreef:
wo 12 jul, 2023 17:20

Overigens is een bedrijf pas failliet zodra er een faillissement is uitgesproken en tot die tijd niet, maar dat is TopicStarter al in een eerder topic verteld. TopicStarter beweerde dat aldaar ook, en het bedrijf in kwestie was niet failliet en is dat ook niet gegaan. Misschien wel zo netjes om het bij de feiten te houden, tenzij men hier van wachtkamerliteratuur als 'Privé' en 'Story' houdt...
Op de site van RTL Nieuws staat het volgende:
Het Amsterdamse fietsenmerk VanMoof heeft uitstel van betaling aangevraagd en gekregen. Dat meldt de rechtbank van Amsterdam aan RTL Nieuws. Vaak is een aanvraag voor uitstel van betaling een opmaat naar een faillissement. Er zijn twee bewindvoerders aangesteld, meldt een persvoorlichter van de rechtbank.

De situatie is ernstig voor het bedrijf, maar dus (nog) niet failliet!.

Jan
Ik las in een provinciaal nieuwsmedium, waar tegenwordig vaak letterlijk hetzelfde in staat als in vele andere provinciale nieuwsmedia, een schimmig verhaal over weglopende topmensen, een "stilletjes" weggelopen topvrouwe, 128 miljoen dollar die in 2021 opgehaald zou zijn (en 54 miljoen op andere momenten) om te investeren in productiecapaciteit en het FD dat meldt dat zowel in 2021 als in 2022 80 miljoen dollar verlies werd gedraad, maar niets over fietsen.
Bert van Sprang schreef:
wo 12 jul, 2023 17:06
Jammer voor de klanten, verder lijkt me dit een prima ontwikkeling.
Waarom? Omdat ze anders in het fietsgebeuren staan dan jij?

VanMoof is iig wel een bedrijf dat is opgericht door mensen die van fietsen en fietsdesign houden, en alleen al daarom is het heel jammer dat ze zouden verdwijnen. En dat zou ons allemaal aan het hart moeten gaan, als fietsliefhebbers; niet dan?!


Edit: omdat dit draadje wat is opgeschoond door de mod, heb ik mijn reactie ook maar wat aangepast.)
Net terug van een weekend fietsen en opera bezoek zie ik dat Van Moof het einde nadert. Ik vond het altijd erg lelijke fietsen die veel te duur waren voor de grove frames en matige afwerking - bouwmarkt kwaliteit dus. Kortom, typisch een overprijsd product dat het van (lelijke) styling en PR moest hebben. De elektrische versies konden mij evenmin bekoren, en waren ook weer heel stevig aan de prijs. Dat je ze ook nog eens heel simpel kon opvoeren was helemaal fout. Jammer voor personeel en klanten.
Dat de verkoop is stilgelegd is daarbij wel fijn omdat er dan op zijn minst niet nog meer gedupeerde klaten komen. Je zult maar een fiets hebben aanbetaald.
Dit topic is opgeschoond.

Moderator
Jammer voor de klanten en jammer voor VanMoof.
Ik zie dat er verscheidene mensen zijn die de fietsen lelijk vinden of het bedrijf lelijk vinden.
Ik zie een bedrijf - een aantal enthousiaste mensen - die de fietsindustrie een nieuwe impuls hebben gegeven.
Ik zie dat er tegenwoordig vergelijkbare fietsen te koop zijn. Fietsen die je koopt om mee op te vallen.
Een goede ontwikkeling in de markt.
Ik hoop van harte dat de schade zowel voor de klanten als voor de ondernemers mee zal vallen.
Ik ben een oud medewerker van VanMoof en heb goede herinneringen aan het werk. Toen mijn contract niet verlengd werd wist ik niet zeker of ik het over de situatie mocht hebben, dus ik heb het niet gedaan. Maar dat is nu wel verjaard, denk ik. De enige manier hoe ze overleefden was de verkoop van nieuwe fietsen en de investeringen.
Het was een bedrijf gedoemd om te mislukken. Ik heb meegewerkt aan de S3 launch, waar bijna elke fiets terug kwam voor reparatie.
Alleen in Nederland werden fietsen efficient opgehaald, de rest ging via de post. Dus als de nieuwe fiets niet goed was, moest hij bijvoorbeeld van Berlijn naar De Meern en weer terug, met een discussie over wie dat zou betalen.
Toen kwam men er achter dat het elektronische schakelsysteem zich zelf aan gort hielp, te veel plastic. En dat elke naaf uit elkaar moest omdat een clipspring te lang was gelaten, waardoor de boel niet goed schakelde. Dat betekende dat ik werkelijk elke naaf uit elkaar moest halen als het serienummer in die serie zat. Later waren er ook problemen met de knopjes, de voorvorken bleken een fout te hebben, waardoor de kabeltjes aan het stuur (niet voor de remmen, maar de elektronische knopjes) werden afgesneden door stuurbeweging.
Ik heb nog wel een paar voorbeelden, maar zoals het nieuws zegt, de S3 launch was een grote .-up, de fabriek in Taipei heeft gelogen over de QC, VanMoof heeft toen in Vianen een QC ingericht om letterlijk elke fiets te controleren. Dat kost zo veel geld, ik deed een voorspelling van ongeveer 100000 per maand voor de locatie, en ik denk dat ik er niet ver naast zit.
Om de goede herinneringen aan het werk even uit te leggen: de collega's waren prima en gezellig, we hadden echt een doel: repareren en de klant tevreden maken.
Als VanMoof failliet gaat, krijg je die fietsen dan nog van slot zonder werkende backend? Of heb je internet en hun server nodig om je fiets van het slot te halen?
https://twitter.com/svrooij/status/1679232798844940288
Het idee van Taco en zijn broer was goed maar al vanaf het begin miste de kwaliteit, belde ik met Taco, "Taco, heb jij een Shimano terugtraprem naaf in een niet Shimano naafhuls gestopt? ehh ja... ah daarom lopen jullie achterwielen in de soep.."

En dat gebrek om dingen goed te doen is het bedrijf altijd blijven achtervolgen
Jurr, er staat bij failliet een?.

Mario
Ja, zo kun je overal wel een vraagteken achter zetten en het het wereldwijde web op slingeren. Voorzover ik weet klopte de vorige keer je falliet-met-vraagteken ook al niet:

viewtopic.php?t=36238#p397881

Toen heb je van een 'permanent gesloten' melding op Google zelf maar failliet-met-vraagteken gemaakt. Bedrijven kunnen op allerlei manieren eindigen, een faillissement is daar 1 van. Maar correct me if I'm wrong, ik weet echt de details daar niet. Ik heb echter niet de indruk dat jij die wel weet.

viewtopic.php?t=36238&start=20#p400203

Dit keer is de kans dat je uiteindelijk gelijk krijgt wellicht wat groter. Ook omdat er zakelijk blijkbaar wat andere keuzes gemaakt zijn, maar dan nog... willen we hier op dit forum deze stemmingmakerij wel? 'VanMoof in zwaar weer?' was een nettere topictitel geweest.

Ik was geen fan van de latere Heerhugowaardse jaren van Vittorio en VanMoof is door een opeenvolging van wonderlijke keuzes ook geen bedrijf wat een warm hart toe draag. Maar zullen we hier niet op zaken vooruit lopen als je ergens een klok hebt horen luiden maar niet weet waar de klepel hangt?
Leuke discussie bij Tweakers:
Een vriend van mij heeft een VanMoof, maar door onenigheid over een reparatie is zijn toegang tot de app ontzegt.

Wat hij in ieder geval niet meer kan, wellicht mis ik nog iets:
  • Ontgrendel code veranderen
  • Verlichting aan/uit zetten, staan nu standaard aan
  • Toon van de bel veranderen
https://tweakers.net/nieuws/211702/vanm ... g-aan.html

Dus een VanMoof werkt met een app die afhankelijk is van de servers en een account bij VanMoof. Gaat VanMoof failliet dan verdwijnen de servers en het account en verdwijnt de app uit de appstore. Om de fiets van het slot te halen is er nog een backup-procedure met een pincode op de fiets zelf, maar begrijp ik het goed dat het licht aan/uit zetten alleen met de app kan?
eindgebruiker schreef:
do 13 jul, 2023 08:18
... maar begrijp ik het goed dat het licht aan/uit zetten alleen met de app kan?
Dat zal toch niet? Dat zou te zot voor woorden zijn. Als alle apparaten zo gemaakt gaan worden is het imho zeker dat de samenleving op een bepaald moment door een hacker totaal tot stilstand gebracht wordt, met absurde gevolgen.
Verbaasd?
Dat is nou de consequentie van slimme apparaten, oftewel Internet of Things. Denk aan je slimme CV thermostaat, en van recentere datum je koelkast en oven. En uiteraard moderne e-auto’s. En printers, etc.

Een kritische blik hierop lijkt me verstandig, maar ik vrees dat veel mensen ongezien tekenen bij het kruisje.
Flix schreef:
do 13 jul, 2023 09:33
Verbaasd?
Dat is nou de consequentie van slimme apparaten, oftewel Internet of Things. Denk aan je slimme CV thermostaat, en van recentere datum je koelkast en oven. En uiteraard moderne e-auto’s. En printers, etc.
Ik verbaas me al 40 jaar (sinds ik in 1983 een onderzoek deed naar het stikstofgehalte van een beek in de buurt, want dat stikstofgehalte was een probleem) over het feit dat grote problemen niet worden aangepakt, integendeel zelfs worden gestimuleerd tot aan de rand van de afgrond.
Ik heb trouwens geen van die apparaten in huis of daarbuiten.
Ik herinner me dat ik ooit een foto-opdracht deed in een (kapitaal) huis dat 'slim' was ingericht. Een drama. Samen met man en vrouw des huizes kregen met geen mogelijkheid de lampen aan zoals we dat wilden. Daarvoor hadden ze nog te weinig geoefend met de bediening. Ze woonden er pas drie maanden.