Additionally, paste this code immediately after the opening tag: buitenband voor 20 inch - Forum Wereldfietser

buitenband voor 20 inch

Hoi,

voor een kinderfiets van 20 inch voor de fietsvakantie in Duitsland, zou het dan voldoende zijn om deze banden te gebruiken?

https://www.bergfreunde.nl/schwalbe-mar ... 5bf525272f

Voor wat meer betrouwbaarheid en meer antilek. Nu zit de standaardband van Decathlon er op, dat ziet er helemaal niet uit.

Anders kom je denk ik al gouw in de marathon plus, maar dat is wellicht wat overdreven ?

Ik sta op het punt ze te kopen maar voor de zekerheid wilde ik nog even checken. misschien zie ik iets over het hoofd?
Schwalbe big apple zijn ook in 20 inch te krijgen. Loopt een stukje lichter...
ik heb een 20 175 40- 406 nodig

Ik geloof dat de big apple niet in die maat is.
Op mijn vouwfiets heb ik sinds kort Marathon Racer in die maat. Fijn bandje wel.
luchtfietser schreef:
do 13 jul, 2023 09:30
misschien zie ik iets over het hoofd?
Er zijn nog wel wat banden die in 406 beschikbaar zijn. Deze maat wordt veel gebruikt op velomobielen. Zie de tabel in de eerste afbeelding op http://wimschermer.blogspot.com/2022/12/panaracer-minits-lite-bandentest.html , alhoewel lang niet alles daarvan momenteel nog leverbaar zal zijn.

Groetjes,

Carl
Van Schwalbe zou ik ook voor de racer gaan. Het nadeel zijn de iets zwakkere wangen, echter ik zou mij daar bij een niet zwaar belaste fiets geen zorgen over maken.
hoe kan het dat een maattabel aangeeft 40-406 20 x 1.50 terwijl op de huidige band staat: 40 406 en 20 x 175?
Het zijn toch twee manieren van het weergeven van dezelfde maat?

In ieder geval, past een 40-406 20 x 1.50 op de velg als er nu een band op zit met : 40-406 20x175?
Je moet alleen op de ETRTO-maten letten. De andere maten zijn alleen ideaal om in verwarring te raken. Nu komt er vast iemand die de andere maatsystemen wil uitleggen, maar het idee dat je iets moet uitleggen duidt al aan dat het problemen gaat opleveren.
Het zou beter zijn om na 40 jaar eindelijk eens op te houden met het gebruik van en praten over de oude methodes. Doe mee!
(https://nl.wikipedia.org/wiki/Fietsband#ETRTO-norm)
luchtfietser schreef:
do 13 jul, 2023 12:27

In ieder geval, past een 40-406 […] op de velg als er nu een band op zit met : 40-406 […]?
Ja, zie verder antwoord Leon. ;)

Carl

(Volledige antwoord: op de velg wel. Bandenfabrikanten kijken niet altijd op een millimeter meer of minder. Een band waar op staat 40 mm meet ook weleens slechts 37mm of zo. Als de huidige band heel krap past in het frame of bij de spatborden en aan de smalle kant is, dan zou het kunnen dat een band die in naam dezelfde maat heeft maar wél echt 40mm is, toch net niet past.)
Ik heb zelf 15000km gereden op die eerste gelinkte Marathon, en dan de 40-406 versie. Rolweerstand redelijk goed, wel stug en zwaar van gewicht. 40mm schijnt betere keus te zijn dan 47mm voor deze band, die nog stugger en zwaarder zijn.

Als ik nu zou kiezen, zou ik voor de 42-406 Continental Urban Contact gaan. Loopt licht, soepeler dan de marathon en niet te duur.

Voor iemand met weinig massa en trapkracht kan een lichtere band beter uitpakken, met minder gewicht gaan ze ook veel minder snel lek en slijten ze langzaam. Ws zal je met weinig massa ook meer last hebben van de stugheid van de Marathon.

Verder, inderdaad alleen de mm-maten gebruiken, niet de inch-maten.
Continental Contact Urban heeft een goede reputatie bij velomobielrijders, te krijgen in 42-406.
Marathon Racer is een uitstekende band. Probleemloos in 40-406 en totaal gewicht ~120kg. Nooit iets kapot aan gereden. Had ‘em ook 40-559 totaal gewicht ~200+kg, kregen we ook niet stuk.

Dus voor een kinderfiets.. :)
Vind het opvallend dat de "schwalbe little joe" niet vernoemd wordt.
Deze wordt namelijk wel geleverd bij de woom fietsjes. En woom staat toch bekend als een van de betere merken als het gaat over kinder tour fietsen.

Heb zelf weinig verstand van de kleine banden maten. Maar ik denk dat deze band toch zeker de moeite waard is om naar te kijken.
Klopt hoor. Elke redelijke band volstaat op een kinderfiets. Zo’n lage belasting. Punt van aandacht is een goede bandenspanning op de goedkopere cst’s etc om scheurtjes te voorkomen. Dan is een redelijke biba nog meer van belang.

En vooral je kind aanleren om risicomijdend te sturen :wink:
Van Schwalbe heb je de marathon ook in diverse uitvoeringen (breedtes) voor een 406 velg. en die gaan kan ik je vertellen erg lang mee, zelfs op een driewieler waarbij de banden iets meer voor hun kiezen krijgen, vooral in de bochten.

En als je urban Contact kan krijgen, dan is dat inderdaad ook een prima band, verkrijgbaarheid is alleen wel eens wat minder.
Grandonneur schreef:
za 15 jul, 2023 21:58

En vooral je kind aanleren om risicomijdend te sturen :wink:
Dat is toch ook maar saai hoor. :P