Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Weer opnieuw beginnen - Forum Wereldfietser

Weer opnieuw beginnen

Hallo allemaal,

Na meerdere mooie tochten en veel te hebben gefietst heb ik een pauze gehad van 10 jaar (iets met 3 kinderen, verhuizen naar Zweden enz enz). Nu wordt alles weer wat rustiger, heb ik weer wat meer tijd voor mezelf en wil ik het fietsen en reizen weer oppakken.

Ik woon dus in Zweden aan de prachtige westkust met zijn scherenkust en heb recent een Surly Long Haul Trucker gekocht, dat is zowat de enige reisfiets die te koop is in Zweden, een echt fietsland zoals NL is het niet natuurlijk.

Nu wil ik dus de komende dagen weer wat gaan opbouwen, mn conditie is als een papa van 3 jonge kinderen met wat overgewicht en ik wil dus een plan maken hoe ik het langzaam weer opbouw. het is hier bijzonder heuvelachtig, er is weinig vlak en ik trap me dus een ongeluk.

Komende 2 dagen heb ik tijd om wat te gaan trappen, hoe zouden jullie dit aanpakken? Waarmee en hoe te beginnen?

Ben benieuwd naar jullie advies.

Groetjes Martijn
20230711_200639.jpg
Hoi Martijn,
Dat is een mooie en goede fiets!
Mijn eerste gedachte: meet je prestatie niet af in kilometers maar in uren.
Ik neem aan dat je begrijpt dat je je conditie niet in "de komende dagen" kunt opbouwen maar dat dat een aantal maanden gaat duren? Voor de komende dagen: ga een stukje fietsen vanaf huis en mat je niet af.
Begin met matige inspanning en niet te lang. Doe het voor je plezier. Wat te lang en te veel is moet je zelf voelen.
Wij op dit forum weten natuurlijk bijzonder weinig van je lichamelijke situatie dus eigenlijk kunnen ze wat dat betreft helemaal geen concrete tips geven. Misschien kan je huisarts of plaatselijke sportfysio je op weg helpen? Misschien kan een sporthartslagmeter je een idee geven van je inspanningsniveau?
Vooral: geniet er van en zorg dat je fiets lekker zit.
Leon
Ik sluit me aan bij wat Leon schrijft.
De basis is dat je het fijn vindt om buiten te zijn, een eindje rond te peddelen.
Stoppen, een bankje of een terrasje zijn voor mij een wezenlijk onderdeel van het fietsen.
Genieten van de omgeving.
Kilometers of corpulentie zijn niet van belang.
Je lichaam vormt zich aan de hand van wat je doet.

EDIT:
Zie ik het goed dat je fiets een reservespaakophangbevestigingspunt heeft?
thexpert schreef:
do 13 jul, 2023 09:51
....een papa van 3 jonge kinderen met wat overgewicht ......
De fiets móet je wel passen gezien de tekst op de liggende achtervork. :)
Ik zou zeggen:

1) Verdiep je in de basisprincipes van training en traningsopbouw, zoals supercompensatie en periodisering.
2) Stel voor jezelf een doel vast.
3) Stel een trainingsprogramma op om naar dit doel toe te werken. Zoek daarbij eventueel professionele begeleiding.

Een serieus trainingsprogramma bestaat in ieder geval uit krachttraining ter versterking van spieren, pezen en gewrichten, verschillende soorten duurtraining om lange dagen op de fiets aan te kunnen, en in een later stadium eventueel ook blokken met intervaltraining. Bouw ieder soort training langzaam op. Zo voorkom je overbelasting en zorg je ervoor dat de trainingsprikkel behouden blijft. Werk in blokken van 4 weken, waarbij de vierde week steeds een relatieve rustweek is.

Kies je voor een dergelijke aanpak, dan is een hartslagmeter onontbeerlijk, en moet ook bekend zijn in welk hartslaggebied voor jou de verschillende trainingzones liggen. Hiervoor kun je het beste een inspanningstest of maximaaltest doen, al kun je de verschillende zones ook grofweg afleiden uit je maximale hartslag.

Ik proef uit je woorden dat je ook graag wat kilo's kwijt wilt raken. Meer bewegen helpt daar natuurlijk bij, maar ook het stimuleren van de vetverbranding. Dat laatste kan op allerlei manieren, onder andere door krachttraing, maar ook bijvoorbeeld door bepaalde aanpassingen in je voedingspatroon, indien dit nog niet optimaal is. Op internet is hierover genoeg te vinden, maar het beste ga je hiervoor natuurlijk te rade bij een diëtist. En vergeet niet dat stress misschien wel de grootste dikmaker van allemaal is, al zal dat in een gezin met drie kinderen niet altijd te voorkomen zijn.

Succes en alvast een fijne fietsvakantie gewenst.
alma schreef:2) Stel voor jezelf een doel vast.
Dat doel is:
thexpert schreef:Komende 2 dagen heb ik tijd om wat te gaan trappen
Leon schreef:
do 13 jul, 2023 16:55
alma schreef:2) Stel voor jezelf een doel vast.
Dat doel is:
thexpert schreef:Komende 2 dagen heb ik tijd om wat te gaan trappen

Ik lees het zo dat de komende dagen de voorbereiding begint voor een langere tocht in de toekomst, maar ik kan me natuurlijk vergissen
alma schreef:
do 13 jul, 2023 17:05
Leon schreef:
do 13 jul, 2023 16:55
alma schreef:2) Stel voor jezelf een doel vast.
Dat doel is:
thexpert schreef:Komende 2 dagen heb ik tijd om wat te gaan trappen

Ik lees het zo dat de komende dagen de voorbereiding begint voor een langere tocht in de toekomst, maar ik kan me natuurlijk vergissen
Dat klopt helemaal Alma😊
thexpert schreef:
do 13 jul, 2023 09:51
Nu wil ik dus de komende dagen weer wat gaan opbouwen
Mooie fiets Martijn! Mooie kleur ook. Ik zie dat er een stukje spatbord aan de voorzijde ontbreekt, of hoort dat zo?

Ik maak uit je verhaal op dat je jaren lang niet hebt gefietst dus ik zou echt heel rustig aan beginnen. Is bijvoorbeeld wat woon-werk verkeer niet mogelijk? Elke dag zeg 8 km v.v. fietsen (op vlak terrein) is een mooi begin om het lichaam aan alles te laten wennen. Het zadel, de zithouding, de beweging, de inspanning. Of gaat het bij jullie naast de deur meteen steil omhoog? Ik denk dat je echt maanden de tijd moet nemen om te voorkomen dat je vervelende pijntjes oploopt die het fietsplezier bederven of erger, je tot een pauze dwingen.
WillemT schreef:
vr 14 jul, 2023 11:00
thexpert schreef:
do 13 jul, 2023 09:51
Nu wil ik dus de komende dagen weer wat gaan opbouwen
Mooie fiets Martijn! Mooie kleur ook. Ik zie dat er een stukje spatbord aan de voorzijde ontbreekt, of hoort dat zo?

Ik maak uit je verhaal op dat je jaren lang niet hebt gefietst dus ik zou echt heel rustig aan beginnen. Is bijvoorbeeld wat woon-werk verkeer niet mogelijk? Elke dag zeg 8 km v.v. fietsen (op vlak terrein) is een mooi begin om het lichaam aan alles te laten wennen. Het zadel, de zithouding, de beweging, de inspanning. Of gaat het bij jullie naast de deur meteen steil omhoog? Ik denk dat je echt maanden de tijd moet nemen om te voorkomen dat je vervelende pijntjes oploopt die het fietsplezier bederven of erger, je tot een pauze dwingen.
Dank je wel Willem!
Goed gezien, dat stukje heb ik weg moeten halen omdat ik iets bredere (42) banden heb gemonteerd ivm vele gruswegen hier en ik kreeg het met geen mogelijkheid goed daar aan de voorkant, liep elke keer tegen het spatbord aan. Ik zoek nog een mooie manier om dat stukje terug te plaatsen.

Nee er is hier niks vlak, meeste is 5 a 6% stijgen en dalen. Gisteren voor het eerst een rondje gefietst van 10km, het zadel moet natuurlijk ingereden worden maar het ging eigenlijk heel lekker. Boven verwachting. Morgen ga ik 3 uurtjes fietsen en knoop ik er een overnachting aan vast om alle kampeermaterialen tr testen.

Bedankt voor t meedenken!
thexpert schreef:
vr 14 jul, 2023 11:11
Nee er is hier niks vlak, meeste is 5 a 6% stijgen en dalen.
In Nederland zijn we wat dat betreft zeker wel bevoorrecht. Alleen harde wind kan een "dingetje" zijn. Afgelopen dagen was er hier best wel wat wind (6 bft), dat was duidelijk merkbaar toen ik daar tegenin moest fietsen.
thexpert schreef:
vr 14 jul, 2023 11:11
Morgen ga ik 3 uurtjes fietsen en knoop ik er een overnachting aan vast om alle kampeermaterialen tr testen.
Heel veel plezier, de sfeer van een fietsvakantie opsnuiven is al een heel leuk vooruitzicht! Ik kan erg genieten van alleen al de geur van mijn tent :D
WillemT schreef:
vr 14 jul, 2023 11:57
thexpert schreef:
vr 14 jul, 2023 11:11
Nee er is hier niks vlak, meeste is 5 a 6% stijgen en dalen.
In Nederland zijn we wat dat betreft zeker wel bevoorrecht. Alleen harde wind kan een "dingetje" zijn. Afgelopen dagen was er hier best wel wat wind (6 bft), dat was duidelijk merkbaar toen ik daar tegenin moest fietsen.
thexpert schreef:
vr 14 jul, 2023 11:11
Morgen ga ik 3 uurtjes fietsen en knoop ik er een overnachting aan vast om alle kampeermaterialen tr testen.
Heel veel plezier, de sfeer van een fietsvakantie opsnuiven is al een heel leuk vooruitzicht! Ik kan erg genieten van alleen al de geur van mijn tent :D
Ja dat winderig hebben we hier ook, we wonen ook aan de kust, waait nu ook zeker 5bft. Dus niet ideaal om weer te starten maar alles heeft z'n voor en nadelen, het is namelijk wel verschrikkelijk mooi hier haha.

Dat van die geur van de tent herken ik heeeel goed, samen met het tasje van m'n benzine brander, pure romantiek.
Samen met je kinderen fiets is ook geweldig om te doen. Weet ik uit ervaring. 25km fiets, regelmatig stoppen en dan kamperen. Kinderen blij, papa blij. 8)

Geniet van je komende tochten.
DeFiets schreef:
zo 16 jul, 2023 14:12
Samen met je kinderen fiets is ook geweldig om te doen. Weet ik uit ervaring. 25km fiets, regelmatig stoppen en dan kamperen. Kinderen blij, papa blij. 8)

Geniet van je komende tochten.
Ja dat is ook m'n ultieme doel! Ze zijn nu 5, 4 en 1 dus nog wat lastig vooral met de jongste. Maar ik heb net de followme tandem besteld en wil met de oudste dan binnenkort een weekendje op pad.
bij ons was naast de follow me ook de add-bike een succes. met een dubbele standaard ook handig te stallen.
tip; als je een keer zònder kind fiets (met of follow me of add-bike) en iemand inhaalt, dan je hoofd half omdraaien en een opmerking maken: "hé, trap je nog een beetje mee?" :D
of stoppen en degene die je net hebt ingehaald vragen of ze je kind gezien hebben :D
hoogframe schreef:
zo 16 jul, 2023 14:53
bij ons was naast de follow me ook de add-bike een succes. met een dubbele standaard ook handig te stallen.
tip; als je een keer zònder kind fiets (met of follow me of add-bike) en iemand inhaalt, dan je hoofd half omdraaien en een opmerking maken: "hé, trap je nog een beetje mee?" :D
of stoppen en degene die je net hebt ingehaald vragen of ze je kind gezien hebben :D
HAHAHA heerlijk, mijn humor🤣🤣😊😊
De fiets is alvast prima en zoals ik het zie ben jij juist zeer bevoorrecht met je uitvalsbasis.
Rustig aan opbouwen. Komt goed. En als je het leuk vindt; ga wildkamperen. Je woont in het land met de beste mogelijkheden daarvoor.