Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Advies aanschaf 2e hands idworx gevraagd - Forum Wereldfietser

Advies aanschaf 2e hands idworx gevraagd

Ik hoop dat ik deze vraag hier mag stellen :oops: ...

Ik twijfel enorm of ik een 2e hands Idworx Easy rohler zal aanschaffen.
ik heb de fiets in het echt bekeken en hij ziet er nog prima uit. Ook ff enkele minuten gereden en alles voelt wel ok.
Ik weet dat dit niet helemaal representatief is maar ok...

De belangrijkste specs:
Het betreft nog een non-evo Easy Rohler, dus alleen ketting (inc kast aanwezig)
Magura firmtech remmen
Ouder type shifter nog
Rohloff (loopt en schakelt ongelooflijk soepel!
B+M IQ lamp (ipv Son)
Son naaf

Mijn vragen:
De verkoper vraagt 2700 euro, is een oudere fiets als dit het nog waard (tis toch behoorlijk veel geld)?
Ga ik geen spijt krijgen van de ketting versie (rij mtb met belt en Rohloff en dat is toch wel fijn)?
Ga ik geen spijt krijgen van die IQ lamp i.p.v. Sonos?

Ik heb veel gezocht op tests en reviews, maar vind alleen maar reviews over de EVO versie.

Dank voor jullie tips, ervaringen ect!

Mvg
Tuurlijk mag je die vraag stellen.
Of een fiets een bedrag waard is hangt van meer af dan wat je benoemt. De fiets ziet er nog goed uit zeg je; maar het belangrijkste is in hoeverre de delen van de fiets zijn opgebruikt of geleden hebben. De leeftijd is een indicatie, de kilometers zijn dat ook maar de manier waarop de kilometers zijn gemaakt is het belangrijkste, samen met het al dan niet deskundig uitgevoerde onderhoud. Dat kun je helaas niet goed zien, laat staan op foto's laten zien.
Iets anders is de meer exacte uitvoering van de fiets, al is het vervangen van een brak voorblad, een slecht zadel en dure maar vergane handvatten of een heel stuur in die prijsklasse natuurlijk geen financiële klap.
Of je spijt krijgt van géén riem? Je hebt fans van riemaandrijving en je hebt fans van kettingaandrijving. De voors en tegens van beiden zijn her en der wel te vinden.
De kenners van Idworx (ik niet) en de kenners van de verschillende riemsystemen (ik ook niet) moeten verder maar sepcifiek reageren.
Misschien heb je meer gegevens of zijn er op mp of zo foto's beschikbaar? Leeftijd? Naafnummer?
De naaf had een serie-nr ergens in de 120.000 serie.
Het betreft een handelaar/dealer, die op deze fiets 3 maanden garantie geeft, dus dat geeft wel enig comfort.
De velgen zagen er ook nog redelijk uit.

Waar ik nog over twijfel zijn de remmen. Ik rij nu XT schijfremmen, maar de firmtechs schijnen heel goed te zijn.
Hoe goed zijn deze in de regen?!

Ik rij nu zelf al op een titanium mtb, met Rohlof en Son, dus ben redelijk bekend met e.e.a.
Ik wil graag langzaam de overstap maken naar een meer tour georienteerde fiets en LFP routes gaan fietsen.
Dit i.v.m. een hele slechte rug, dan is een iets meer recht op zittende houding toch wel lekker.

Ik heb hieronder enkele plaatjes toegevoegd.

Bijlagen

BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:57
... firmtechs schijnen heel goed te zijn.
Hoe goed zijn deze in de regen?!
Het zijn velgremmen. Rijd je veel in de regen?

Wat zijn LFP-routes en wat bedoel je met tour georienteerde fietsroutes?
Serienummer 120.000 is geproduceerd in 2010 dus de fiets zal ook rond die tijd gebouwd zijn.
Ik heb ook Firmtech en op zich remt dat prima. Je kan de blokjes makkelijk wisselen naar gelang de omstandigheden. Voor bergen (steile afdalingen, volle bepakking) zou mijn voorkeur naar schijfremmen gaan, maar met velgremmen zou dat ook moeten kunnen. Ik heb daar nog geen ervaring mee.
De voor- en achterband zijn van verschillende producenten zo op de foto te zien. De CST classic voorband ken ik niet qua rijeigenschappen. Weet alleen dat de CST’s die op onze (oma/transport) fietsen lagen binnen een jaar altijd lek reden en derhalve vervangen met Schwalbes.
Ik kan het op de foto slecht zien, maar op veel Idworxen zaten af fabriek ceramische velgen.
Over de remwerking bij nat weer leverde dat veel klachten op:
viewtopic.php?t=34681
Leon schreef:
vr 14 jul, 2023 09:32
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:57
... firmtechs schijnen heel goed te zijn.
Hoe goed zijn deze in de regen?!
Het zijn velgremmen. Rijd je veel in de regen?

Wat zijn LFP-routes en wat bedoel je met tour georienteerde fietsroutes?
Ik bedoelde LF routes! Lange fiets routes.
Regen rijden valt wel mee, ik wil de fiets vooral gebruiken voor woon-werk verkeer.
3x per week 40 km.
Jan#biker247 schreef:
vr 14 jul, 2023 09:52
Voor bergen (steile afdalingen, volle bepakking) zou mijn voorkeur naar schijfremmen gaan, maar met velgremmen zou dat ook moeten kunnen. Ik heb daar nog geen ervaring mee.
Ik wel, ja dat kan.
Trouwens, hele generaties hebben vroeger met velgremmen in de bergen gefietst.
Heb in 2010 een vakantiefiets gekocht en toentertijd werden velgremmen juist ontraden voor vakantiefietsen, want ze konden verbuigen --bij vallen, bij vervoer in vliegtuig-- en er was een theorie dat velgremmen beter voor de spaken waren, met schijfremmen meer kans op spaakbreuk --vraag me niet dat uit te leggen maar dat is wat mij is bijgebleven.
(dat was in de tijd dat 26" wielen nog gangbaar waren, zo verandert er in de loop der tijd wel meer)

Blijkbaar zijn schijfremmen veiliger, maar met velgremmen kun je ook in de bergen afdalen.
Voor beide remsystemen geldt: pas je snelheid aan aan de omstandigheden.
Tja, het lijkt dat je hem koopt bij een van de handelaren die markplaats afschuimt voor fietsen van particulieren om door te verkopen, (soms met dochter, voor de fietsvakantie en zo, sommige iets minder beleefd - lees de fora er maar over), niets mis mee natuurlijk. Maar direct van de pariculier kopen zou mijn voorkeur hebben, dan kun je den mensen in de ogen kijken, hun trots laten vertellen hoe verschikkelijk veel km ze er mee gereden hebben, hoe goed de fietsenmaker het onderhoud deed of hoe het neefje dit kon.
Sommige fietsenzaken ruilen ze in / onderhouden ze - als de fietsenmaker de fiets kent is dit wel weer een groot pre voor mij.
2700 voor een oude fiets met firmtech is in mijn beeld erg veel. Firmtech is er al uit, velgremmen zijn veel minder populair, iedereen wil tegenwoordig een riem. Kijk ook goed naar de slijtage delen, de kettingbladen voor deze fietsen kunnen duur zijn. zit er al een nieuw type spine achtertandwiel op? Velgen aan het slijten?
Met een nieuw setje kabels en een nieuw draaishifter op het stuur kan ook een erg veel gebruikte fiets er weer bijna nieuw uitzien.
Dus, misschien een prima fiets maar via een handelaar weet je niet wat er mee is geweest, en misschien toch wel erg duur.
De idworxen van deze leeftijd gaan bij particulieren voor iets van 1500 / 1600 euro weg. Soms zelf veel goedkoper.

Wil jij die 1100 / 1000 euro extra betalen omdat je denkt dat het veiliger is om hem bij een dealer te kopen. Vooral doen. Ik zou even wachten. En er 1 bij een particulier kopen.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:38

De verkoper vraagt 2700 euro, is een oudere fiets als dit het nog waard (tis toch behoorlijk veel geld)?
[...]
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:57
De naaf had een serie-nr ergens in de 120.000 serie.
Het betreft een handelaar/dealer, die op deze fiets 3 maanden garantie geeft, dus dat geeft wel enig comfort.
Prima fiets zo'n Easy Rohler, maar hier heb je niet het koopje van de week te pakken. Al blijft het natuurlijk een kwestie van vraag en aanbod.

Hartstikke leuk idee hoor die garantie, maar kijk goed waar je garantie op krijgt. Met bijvoorbeeld Bovag garantie heb je er nog een grote organisatie achter staan, maar hoe is de garantie afwikkeling van zo'n handelaar en wat valt er allemaal onder?

Ik heb wel eens de kleine lettertjes gelezen bij iemand die zo sympathiek was om de rekening van zo'n handelaar bij te voegen bij wederverkoop. Daar stond dat bijvoorbeeld frame en vork uitgesloten werden. Leuk voor de handelaar wel, maar zo'n Rohloff en Son naaf kun je gewoon laten repareren bij de importeur bijvoorbeeld, en de rest is kostentechnisch echt niet zo duur. Je krijgt een stukje zekerheid voor drie maanden op een aantal onderdelen die in die tijd echt niet kansrijk zijn om stuk te gaan, en als ze wel stuk gaan in die korte tijd dan gaat je dat echt de kop niet kosten.

Ik zou rustig het tweedehands aanbod in de gaten houden voor een alternatief. De Santos tegenhanger van een Easy Rohler is een Travel Lite, maar met je twijfel voor schijfremmen zou je ook nog naar een All Rohler of een TM3+ kunnen kijken. Of wie weet fietst er wel een ToutTerrain voorbij, of misschien wel iets met Pinion?
Dank voor alle snelle reacties!

Mijn gevoel wordt hiermee helemaal bevestigd, als het gaat om de prijs en wat je er voor krijgt.
Simpelweg te duur voor deze leeftijd (13 jaar oud) en inderdaad is de geschiedenis van de fiets niet te achterhalen.

Ik wacht dus even af, tot er iets moois voorbij komt (mocht iemand interesse hebben om zijn of haar idworx te verkopen, laat het weten :)).

Grtz en vele fijne fiets km's gewenst!
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 11:01

Simpelweg te duur voor deze leeftijd (13 jaar oud) en inderdaad is de geschiedenis van de fiets niet te achterhalen.
Daar zou ik me dan weer minder druk om maken. Als frame en vork goed zijn, de wielen recht, de velgen niet versleten en de naven goed... dan kun je echt prima een zo'n fiets van 15 jaar oud kopen en er prima mee op wereldreis. Ik zou er alleen niet het bedrag uit de startpost voor betalen ;)

Misschien nog wat dingen aan (laten?) pakken, als je er niet de hoofdprijs voor betaalt dan blijft daar ook genoeg ruimte voor over.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 11:01

Ik wacht dus even af, tot er iets moois voorbij komt (mocht iemand interesse hebben om zijn of haar idworx te verkopen, laat het weten :)).
Moet het per definitie een idworx zijn? Er is echt genoeg moois gemaakt. Zeker tweedehands helpt het wel als je wat breder kunt kijken. Santos bijvoorbeeld, maar ook Koga, Avaghon, VSF, ToutTerrain, Thorn... Titanium kan ook nog met bijvoorbeeld Pilot of VanNicholas.

Misschien ook even je eigen lengte en verdere wensen vermelden?
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:38

Ga ik geen spijt krijgen van de ketting versie (rij mtb met belt en Rohloff en dat is toch wel fijn)?
Met een goede kettingkast en/of regelmatig smeren/schoonmaken mijnsinziens niet. Idworx heeft prima kettingkasten, maar ook de vaste kettingkast die Koga gebruikte op de Signature modellen is prima. Een Chainglider ben ik minder fan van, maar anderen kunnen daar ook tevreden mee zijn. Als je je ketting niet volledig afgesloten wil hebben is er nog meer keus. Als je dan bij idworx blijft, kies een exemplaar met een Heggemann voortandwiel, die slijt amper.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:38

Ga ik geen spijt krijgen van die IQ lamp i.p.v. Son [...]
Qua looks wellicht, blijft natuurlijk een mooi lampje zo'n aluminium Edelux. Zit hetzelfde reflectortje in als bij een IQ-Tec B&M lamp, echt een wereld van verschil gaat het niet worden. Edelux2 is iets beter, maar ook daar geen grote verschillen.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:38

Ik heb veel gezocht op tests en reviews, maar vind alleen maar reviews over de EVO versie.
Daar is niet bijster veel veranderd ook. Koplamp is want anders geworden met de tijd, naafdynamo heeft wat verschillende versies gehad. Velgen zijn ook nog wel veranderd met de jaren dacht ik .En met de EVO is het frame natuurlijk deelbaar geworden voor riemaandrijving.
Ik rijd zelf op een Easy Rohler van 15 jaar oud en daarmee zou ik nog rustig een flinke reis gaan maken. Wel regelmatig onderhouden en altijd binnen gestald.
De CSS-velgen met Firmtech remmen geven inderdaad een uitstekende remkracht in het droge, als het regent wordt het (veel) minder. Heb daarom op reis altijd de groene blokjes bij me, die werken heel behoorlijk als het nat is. Met het Firmtech systeem is blokjes wisselen vrij snel gebeurd, alleen niet vergeten ze terug te wisselen als het weer droog wordt.

Wat met opvalt op de foto is dat er geen Edelux lamp is gemonteerd. Die zat er bij mij al wel op en is volgens mij in alle volgende jaren ook gemonteerd. De Edelux is behoorlijk stevig dus er moet iets bijzonders zijn gebeurd dat deze vervangen is.
De prijs is inderdaad wel heel stevig voor een fiets van deze leeftijd, zou ik er niet voor durven te vragen. Niet dat die van mij voorlopig te koop komt.
CorneK schreef:
vr 14 jul, 2023 11:39

Wat met opvalt op de foto is dat er geen Edelux lamp is gemonteerd. Die zat er bij mij al wel op en is volgens mij in alle volgende jaren ook gemonteerd. De Edelux is behoorlijk stevig dus er moet iets bijzonders zijn gebeurd dat deze vervangen is.
Een aantal uitvoeringen is met B&M geleverd, sommige uitvoeringen zelfs zonder naafdynamo. Ook nog wel een aantal met Shimano naafdynamo dacht ik. Gebeurt niet zo heel vaak, maar er wil wel eens water in zo'n Edelux komen. Deze IQ-X lijkt me later toegevoegd.

Nog eerder in de Easy Rohlers kom je ook nog wel eens de oude Son gloeilamp koplamp tegen. E6 heet die dacht ik?
Maten / wensen

Ik ben 1.78m
Binnenbeen lengte 84 cm
Liefst SON naaf dynamo en lamp
Rohloff naaf (vanwege robuustheid en onderhoud), wel absolute must
Liefst belt drive, maar ketting kan ook zo te lezen
Liefst schijfremmen (geen absolute must)
Fiets mag vooral meer tour georienteerd zijn, een titanium mtb met alles er op en er aan is al aanwezig, voor het echt ruige werk :).
Jurr schreef:
vr 14 jul, 2023 11:10
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 11:01

Simpelweg te duur voor deze leeftijd (13 jaar oud) en inderdaad is de geschiedenis van de fiets niet te achterhalen.
Daar zou ik me dan weer minder druk om maken. Als frame en vork goed zijn, de wielen recht, de velgen niet versleten en de naven goed... dan kun je echt prima een zo'n fiets van 15 jaar oud kopen en er prima mee op wereldreis. Ik zou er alleen niet het bedrag uit de startpost voor betalen ;)

Misschien nog wat dingen aan (laten?) pakken, als je er niet de hoofdprijs voor betaalt dan blijft daar ook genoeg ruimte voor over.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 11:01

Ik wacht dus even af, tot er iets moois voorbij komt (mocht iemand interesse hebben om zijn of haar idworx te verkopen, laat het weten :)).
Moet het per definitie een idworx zijn? Er is echt genoeg moois gemaakt. Zeker tweedehands helpt het wel als je wat breder kunt kijken. Santos bijvoorbeeld, maar ook Koga, Avaghon, VSF, ToutTerrain, Thorn... Titanium kan ook nog met bijvoorbeeld Pilot of VanNicholas.

Misschien ook even je eigen lengte en verdere wensen vermelden?
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:38

Ga ik geen spijt krijgen van de ketting versie (rij mtb met belt en Rohloff en dat is toch wel fijn)?
Met een goede kettingkast en/of regelmatig smeren/schoonmaken mijnsinziens niet. Idworx heeft prima kettingkasten, maar ook de vaste kettingkast die Koga gebruikte op de Signature modellen is prima. Een Chainglider ben ik minder fan van, maar anderen kunnen daar ook tevreden mee zijn. Als je je ketting niet volledig afgesloten wil hebben is er nog meer keus. Als je dan bij idworx blijft, kies een exemplaar met een Heggemann voortandwiel, die slijt amper.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:38

Ga ik geen spijt krijgen van die IQ lamp i.p.v. Son [...]
Qua looks wellicht, blijft natuurlijk een mooi lampje zo'n aluminium Edelux. Zit hetzelfde reflectortje in als bij een IQ-Tec B&M lamp, echt een wereld van verschil gaat het niet worden. Edelux2 is iets beter, maar ook daar geen grote verschillen.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 08:38

Ik heb veel gezocht op tests en reviews, maar vind alleen maar reviews over de EVO versie.
Daar is niet bijster veel veranderd ook. Koplamp is want anders geworden met de tijd, naafdynamo heeft wat verschillende versies gehad. Velgen zijn ook nog wel veranderd met de jaren dacht ik .En met de EVO is het frame natuurlijk deelbaar geworden voor riemaandrijving.
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 12:19

Ik ben 1.78m
Binnenbeen lengte 84 cm
Liefst SON naaf dynamo en lamp
Rohloff naaf (vanwege robuustheid en onderhoud), wel absolute must
Liefst belt drive, maar ketting kan ook zo te lezen
Liefst schijfremmen (geen absolute must)
Fiets mag vooral meer tour georienteerd zijn, een titanium mtb met alles er op en er aan is al aanwezig, voor het echt ruige werk :).
Er staat een aantal Koga Signatures met Rohloff op marktplaats. Op de KS-TR28 met sliding dropouts kun je in het frame 50mm banden kwijt, als je niet de Feathershock vork maar de vaste Koga vork hebt gaat dat voorin ook. Die is ook voor zowel schijfrem als velgrem geschikt. Bij het frame zul je als het geen schijfrem exemplaar is een linker dropout met schijfrem opname moeten bestellen als je wil overstappen.

De Rohloff naaf is bij zo'n Koga Signature vaak met schijfrem-opname mogelijkheid, bij een Shimano naaf(-dynamo) vaak ook. Een Son naaf vaak alleen bij het oude type. Zo kun je als er velgremmen opzitten best makkelijk overstappen naar schijfremmen. En als er schijfremmen opzitten, zijn de velgen vaak ook voorzien van een velgrem remrand. Dus andersom kan ook.

De latere met sliding dropouts zijn deelbaar voor riem, de eerdere met sliding dropouts niet. Zonder sliding dropouts passen er geen 50mm banden op het 28 inch 622 model.

Qua maat zul je dan tussen een 54 en een 57 zitten.
Thx voor deze mooie tips!

Een koga signature world traveller heeft ook mijn aandacht.
Zeer mooi afgewerkt qua frame dus wat mij betreft zeker ook een optie.

Maar ik volg marktplaats nu al een tijdje en wat je inderdaad ziet is dat er enkele grote handelaren zijn, die vrijwel direct interssante fietsen opkopen en vervolgens verder verhandelen. Jammer imho....

grtz
Jurr schreef:
vr 14 jul, 2023 12:42
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 12:19

Ik ben 1.78m
Binnenbeen lengte 84 cm
Liefst SON naaf dynamo en lamp
Rohloff naaf (vanwege robuustheid en onderhoud), wel absolute must
Liefst belt drive, maar ketting kan ook zo te lezen
Liefst schijfremmen (geen absolute must)
Fiets mag vooral meer tour georienteerd zijn, een titanium mtb met alles er op en er aan is al aanwezig, voor het echt ruige werk :).
Er staat een aantal Koga Signatures met Rohloff op marktplaats. Op de KS-TR28 met sliding dropouts kun je in het frame 50mm banden kwijt, als je niet de Feathershock vork maar de vaste Koga vork hebt gaat dat voorin ook. Die is ook voor zowel schijfrem als velgrem geschikt. Bij het frame zul je als het geen schijfrem exemplaar is een linker dropouts met schijfrem opname moeten bestellen als je wil overstappen.

De Rohloff naaf is bij zo'n Koga Signature vaak met schijfrem-opname mogelijkheid, bij een Shimano naaf(-dynamo) vaak ook. Een Son naaf vaak alleen bij het oude type. Zo kun je als er velgremmen opzitten best makkelijk overstappen naar schijfremmen. En als er schijfremmen opzitten, zijn de velgen vaak ook voorzien van een velgrem remrand. Dus andersom kan ook.

De latere met sliding dropouts zijn deelbaar voor riem, de eerdere met sliding dropouts niet. Zonder sliding dropouts passen er geen 50mm banden op het 28 inch 622 model.

Qua maat zul je dan tussen een 54 en een 57 zitten.
Ja je moet echt heel snel zijn.
Of geluk hebben dat er een spelfout in de naam zit
Zoeken op giant - gigant bijvoorbeeld
Idworx - It works en dat soort variante.

Die worden door de opkopers nog wel is gemist :D
BikepackingTurtle schreef:
vr 14 jul, 2023 13:23

Maar ik volg marktplaats nu al een tijdje en wat je inderdaad ziet is dat er enkele grote handelaren zijn, die vrijwel direct interssante fietsen opkopen en vervolgens verder verhandelen. Jammer imho....
Tegen de tijd dat je zelf weer wil wisselen naar een andere fiets zul je ze dankbaar zijn dat de dagwaarde van je fiets zo hoog gebleven is. ;)

En ach, sommige mensen vallen nu eenmaal voor dat prijzige woord 'garantie'...Wel even goed kijken wat dat inhoudt en wat je dat dan kost. Bij een kwaliteitsfiets zonder schade met goed onderhoud in goede staat is dat risico nu eenmaal beperkt.

Zelf zou ik bijvoorbeeld liever versleten banden op een fiets zien dan vlak voor de verkoop nog snel gemonteerde Chen Shing banden ;) Hoe zou dat met de rest van de vernieuwde onderdelen zijn, is daarin de levensduur ook minimaal de garantietermijn? ;) Kijk bij handelaren bijvoorbeeld ook eens goed naar goedkope naafdynamo's ingespaakt in goedkope velgen. Goedkope koplampjes en budget lowrider voordragers doen het ook goed... En dat zijn dan alleen nog maar dingen die makkelijk te zien zijn. ;)