Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Merk tassen en model gps? - Forum Wereldfietser

Merk tassen en model gps?

Sinds een paar weken heb ik een nieuwe tweedehands toerfiets (zie plaatjes). Ik wil in eerste instantie vier- tot zevendaagse trips maken langs B & B. In een ander onderwerp raadde Wim mij aan max 12 kg te bepakken in verband met het lichte gewicht van mijn fiets. Lijkt me een prima idee.

Ik ben op zoek naar betaalbare fietstassen (achter), een gps, snelheidsmeter en een gereedschapssetje voor onderweg.

Fietstassen
Stuurtas lijkt wel via MP te lukken.

Vanmiddag bij een speciaalzaak geweest (ook sponsor van deze site). Ik had me net geestelijk rijp gemaakt om 120 euro uit te gaan geven voor de Ortlieb Back roller classic (set). Toen ik bij de kassa kwam, zei de meneer: dat wordt dan 144 euro. Bleek dat ie een fout bedrag vermeld had. Zomaar 20% erbij vond ik wat te gortig.

Is het echt zo dat Ortlieb de beste (waterdichte!) tassen maakt? Ik zie zo ontzettend veel fietsers met die tassen. Ook op dit forum lees ik nauwelijks anders. Iemand goede ervaringen met andere tassen dan Ortlieb?
Ik zag bijvoorbeeld deze: https://www.bergfreunde.nl/stoic-granvi ... -fietstas/ en deze: https://www.bever.nl/p/agu-clean-single ... 3F0038.htm
Enne, ook deze mogen best van MP komen. Als ze maar goed van kwaliteit zijn en waterdicht. Tips voor merken en modellen zijn van harte welkom.

GPS (ik wil los van m'n mobiel navigeren):
Wim gaf in zijn blog van een paar jaar geleden deze simpele, maar goede, aan: Garmin Etrex 30 (met knoppen). Nou is die bijna niet meer te vinden en zal best goede opvolgers gekregen hebben. Iemand tips?

Fietscomputer
Een gewoon basisding, met draadje. Geen onnodige poespas. Goede tips zijn welkom.

Gereedschapssetje (ik heb al een bandenplaksetje)
Ik zie ze van 12 tot 40 euro. Ik ga begin augustus drie/vier dagen fietsen, later in augustus een week. Ik hoop in september een cursusweekend te gaan volgen, zodat ik wat meer over derailleurs, spaken, etc. te weten kom.

Dank alvast!

Bijlagen

-gereedschap: zelf samenstellen. Begin met een setje goede inbussleutel van de maat die je mee wilt. Kijk verder wat er zoal op je fiets zit kwa boutjes etc. De één neemt wat meer mee dan de ander, er zijn vast voorbeelden op www?

-cateye enduro, verder niet over nadenken.

-vaude stuurtassen kunnen (ook) compleet loslaten. Zou ik niet via mp doen.

-tja Ortlieb is idd bewezen oké. Front roller City in combinatie met een dry bag onder de snelbinder?

-of kun je voor de eerste keer een setje tassen lenen, om te zien hoe je kwa ruimte uit gaat komen?

-veel plezier met de voorpret :D
Gereedschap: Multitool, ik heb zelf een Topeak Mini 20 Pro. Dan heb je verder zo goed als niks nodig.

GPS/fietscomputer: ben zelf erg blij met mijn Wahoo Elemnt Bolt. Routes maken en super makkelijk synchroniseren via wifi of de bijbehorende app.

Wil je een groter scherm, dan kun je een Wahoo Elemnt Roam nemen.
Front roller achterop icm Dry Bag :wink:
IMG_6870.jpeg
Neem de tassen bij voorkeur in een heldere kleur ivm zichtbaarheid.
Als je een week op pad gaat en je hebt geen kampeerspullen nodig dan kom je echt niet aan de 12 kilo.
Een stel burgerkleding, schoon ondergoed, toiletartikelen is alles wat je nodig hebt. Fietskleding heb je aan je lijf.

Qua GPS - Garmin Edge, zonder twijfel. Géén etrex, die is bedoeld voor wandelen. Ik heb ze allebei (etrex 30x en edge 830) en voor navigeren op de fiets is de etrex echt geen partij voor de edge. Vroeger was het voordeel van de etrex dat er batterijen in gaan, handig in de rimboe. Maar als je op hotel gaat is het geen enkel probleem 's avonds je edge op te laden. Plus dat de moderne edge makkelijk twee dagen mee kan zonder laden. Mijn advies: koop op MP een gebruikte Edge 530.

Gereedschap - het uitgangspunt is: 'sleutelen doe je thuis'. Dus zorg ervoor dat je fiets tiptop in orde is, voor je vertrekt. Ikzelf neem bijna niets mee: reserve binnenband, plakkers, solutie, bandenlichters, pompje (Topeak RaceRocket M) en enkele losse inbussleuteltjes plus een steeksleuteltje maat 10 om boutjes en moertjes aan te kunnen draaien. Het losse gereedschap is lichter en werkt beter dan een multitool. In West Europa is dit volledig toereikend. Slijtage onderdelen vervang ik voor ik vertrek. Reserve-onderdelen neem ik niet mee. Als ik er niet uitkom met wat ik bij me heb zoek ik een fietsenmaker.

Ik ben geen fan van de Ortlieb tassen, ik heb een stel backrollers maar het is een haat-liefde verhouding. Ik vind ze onhandig in het gebruik, stug materiaal, de rolsluiting is niet mijn ding. 100% waterdicht is imho een overschatte eigenschap. Voor de tripjes die jij wilt zijn backrollers overkill want onnodig groot.

Naast de Ortliebs heb ik een set Vaude OnTour voortassen die ik gebruik voor tripjes zoals wat jij van plan bent. Dat ziet er dan zo uit:
20210924_105600.jpg
De stuurtas op de foto is mijn Karrimor uit 1979. Die bevalt me beter dan de Ortlieb ultimate 6 plus die ik ook heb (en niet meer gebruik).
Lijkt me een keurige Koga, kun je een hoop plezier mee hebben. Zoals gezegd zou ik er niet heel veel bagage op laden door zeker licht te beginnen.

Op Marktplaats zou je ook een gooi kunnen doen naar Ortlieb tassen, al zijn ze daar vaak ook erg waardevast. Soms helpt het om heel snel te zijn net nadat een advertentie geplaatst is en gelijk concreet te zijn met een akkoord in prijs en gelijk te beginnen over een ophaal afspraak. Soms lijken ze goedkoop maar blijken ze per stuk weg te gaan en niet per paar ;) Als je geluk hebt tref je een set van 4, dan heb je vaak 2 kleine tassen die men doorgaans voorop monteert en 2 grote die men doorgaans achterop monteert. Laat je niet verwarren door de naam 'Front' Roller, ze kunnen ook prima achterop. Hier achterop mijn Koga met m'n tent ertussen:

viewtopic.php?t=26905&start=3580#p432077

Als je dagelijks op kunt laden bij een stopcontact dan zou een smartphone met powerbank ook kunnen voldoen als navigatie. Zorg dan dat 'ie degelijk op je fiets gemonteerd wordt met een montage mogelijkheid van bijvoorbeeld SP Connect of Quadlock, je wil niet dat je telefoon eraf stuitert op een slechter wegdek omdat je op de bevestiging hebt bespaard.

Maar een los apparaat ervoor aanschaffen kan natuurlijk ook.
br@m schreef:
wo 19 jul, 2023 10:19
een steeksleuteltje maat 10 om boutjes en moertjes aan te kunnen draaien.
Naast maat 10 kom je ook maat 8 best regelmatig tegen op fietsen. Vele gereedschapfabrikanten leveren een steeksleutel met 8 aan de ene kant en 10 aan de andere kant. Dan hoef je de veel minder gebruikte 9 en 11 die aan de andere kant zitten niet mee te nemen. Niet altijd in het rek van je lokale gereedschapswinkel, maar die wil 'm vast wel bestellen voor je voor een paar euro. Mocht je op je fiets alleen maat 10 of alleen maat 8 tegen komen dan hoeft het uiteraard niet. Al is de kans dat je onderweg een ander met de 8 of juist 10 kun helpen natuurlijk ook groter ;)

Ook een fijne vind ik deze:

https://www.bike4travel.nl/gereedschap/ ... hloff.html

Even je fiets nalopen en kijken welke maat bitjes je tegenkomt en welke je eventueel nog mist. Wel uitkijken met dingen die lomp vast zitten, daar houden ratels vaak niet van. En zeker niet hele kleine rateltjes ;)

Ook een binnenband mee kan naast het plakset best fijn zijn. Omdat soms een scheur in de binnenband zit, soms een lek op een lastig te plakken plek zit, en soms hoost het van de regen en wil je die band liever 'savonds met een dak boven je hoofd plakken ;)
Aanvulling op de uitstekende tips:
Die stuurtasdrager staat nu wel zo'n beetje op de poolster gericht. Ik zou hem laten zakken. Misschien kun je het stuur eerst wat lager draaien want het staat nu maximaal omhoog.

Ik vind mijn Ortlieb Backrollers prima en de rolsluiting handig, maar ze zijn inderdaad zwaar. De waterdichtheid heb ik bij kamperen altijd erg fijn gevonden.
De City-versies zijn wat lichter en nog goedkoper ook, al is de rolsluiting daarvan minder handig omdat de gesp onhandig is uitgevoerd, maar dat kun je laten veranderen.
Als je niet gaat kamperen heb je nauwelijks bagage bij je (5 kg?) en dat zou zelfs in een lichtgewicht drybag kunnen, onder je snelbinders. Als je op termijn toch wilt gaan kamperen of fietstassen wilt kopen om er ook de dagelijkse boodschappen mee te doen dan zijn Ortlieb Backroller tassen toch wel fijn, al zijn ze wat zwaar. De Cityline is goedkoper en lichter.
Als gereedschap zou ik plastic bandafnemers meenemen, een klein 8 en 10 mm steeksleuteltje van Gedore, en wat inbusleutels in de juiste maten. Plus uiteraard een reserve binnenband.
Ik blijf het een groot voordeel vinden dat de Garmin Etrex op gewone oplaadbare batterijen werkt, en erg lang meegaat zonder opgeladen te hoeven worden. Als je alleen in hotels overnacht speelt dat niet, maar wel als je kampeert. Er is nu een Etrex 32, maar wat het verschil is weet ik niet.
Wim schreef:
wo 19 jul, 2023 13:11
Als je niet gaat kamperen heb je nauwelijks bagage bij je (5 kg?)
Dat heb ik al bijna bij me als ik een middagje ga fietsen...
Ik heb al 25 jaar Ortlieb-tassen met deksel. Praktisch en onverwoestbaar. Verder ook een Topeak mini 18 multitool. Deze heb ik altijd bij me, ook bij een dagtocht. Voor navigatie soms de smartphone, maar meestal mijn Garmin 64S, waterdicht en kan tegen een stootje, inmiddels 10 jaar maar nog steeds probleemloos.
Elisa schreef:
wo 19 jul, 2023 01:08

Vanmiddag bij een speciaalzaak geweest (ook sponsor van deze site). Ik had me net geestelijk rijp gemaakt om 120 euro uit te gaan geven voor de Ortlieb Back roller classic (set). Toen ik bij de kassa kwam, zei de meneer: dat wordt dan 144 euro. Bleek dat ie een fout bedrag vermeld had. Zomaar 20% erbij vond ik wat te gortig.
Als je toch de Ortlieb Back roller classics wil loont het om even verder te zoeken. Bijvoorbeeld hier https://www.mantel.com/ortlieb-backroller-classic of hier https://www.bever.nl/p/ortlieb-back-rol ... colour=736
Shrek schreef:
wo 19 jul, 2023 08:28
Gereedschap: Multitool, ik heb zelf een Topeak Mini 20 Pro. Dan heb je verder zo goed als niks nodig.
Ik heb liever het gereedschap, dat ik nodig heb, los bij me. Een multitool moet ook maar passen waar je het nodig hebt.
Mijn bijdrage (deels een herhaling van zetten).
Fietstassen
Ortlieb met rolsluiting. Waterdicht en met de rolsluiting heb je meer flexibiliteit. Je kunt hm dan ook lekker volgooien met boodschappen, mits het niet regent.
Geen Vaude. Als er problemen zijn met loslatende naden zijn dat imho vrijwel altijd Vaude. Dat gezegd hebbende: er zijn legio fietsers tevreden met Vaude.

GPS
Heb er ook één met knoppen, de GPSMAP64S.
Gekozen vanwege de knoppen en vanwege de AA-batterijen die je er in kunt doen. Ik heb hm nu trouwens aangesloten op de SON dynamo (via de Appcon 3000).

Fietscomputer
Heb de goedkoopste (met draadje) die ik kon vinden bij mijn LBS: Cateye Velo 9.

Gereedschapsetje
Los gereedschap. Een Multitool is vaak onhandig in gebruik en er zit ook vaak wat op wat je niet nodig hebt.
Ik heb oa van PB Swisstools de PB470. De bandenlichters heb ik eraf gehaald, ik heb twee van Schwalbe en ik heb er bitjes ingedaan die ik nodig heb voor mijn fiets.
Daarnaast een los tangetje waarmee ik ook kabels kan doorknippen, een steeksleutel 8+10, en de kleinste kettingpons die ik kon vinden.

Succes met kiezen!
Dank jullie allemaal. Ik hou jullie op de hoogte van mijn gedane keuzes. 😃
JanH schreef:
wo 19 jul, 2023 20:58
Geen Vaude. Als er problemen zijn met loslatende naden zijn dat imho vrijwel altijd Vaude. Dat gezegd hebbende: er zijn legio fietsers tevreden met Vaude.

Is ook de reden waarom wij voor orlieb kozen. Maar mijn eigen onderzoek kon ik eigenlijk wel concluderen dat ortlieb gewoonweg betere tassen maakt over het algemeen.
Elisa schreef:
wo 19 jul, 2023 01:08

Gereedschapssetje
Zie dat 'ie nog niet genoemd is tussen de gereedschapstips, een ventielsleuteltje erbij als je met Franse ventielen rijdt.

Net toen ik m'n dopje eraf wilde draaien kwam het ventiel mee. Gebeurt meestal als je vlak voor vertrek nog even snel je banden op wil pompen om ergens sneller te kunnen zijn ;)

https://www.bike4travel.nl/bandenplak/5 ... eutel.html

https://www.bike4travel.nl/binnenbanden ... setje.html
Dat hoort bij de goede voorbereiding: thuis de ventielkerntjes van je reservebiba's vastdraaien.

Zeker als je een CO2 dinges of een pompje hebt dat je op het ventiel draait, bv van Lezyne.
Shrek schreef:
do 20 jul, 2023 21:50
Dat hoort bij de goede voorbereiding: thuis de ventielkerntjes van je reservebiba's vastdraaien.
Maar als je die reservebiba onderweg koopt omdat je het exemplaar van thuis, met zorgvuldig aangedraaid ventiel, al een keer gebruikt hebt... dan is het ook weer zo wat om voor dat kleine stukje plastic weer helemaal naar huis te fietsen om 'm aan te draaien ;)

Zodoende staat 'ie bij mij gewoon op de paklijst. ;)