Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets reflectoren ook overdag verplicht? - Forum Wereldfietser

Fiets reflectoren ook overdag verplicht?

Hoi allemaal, ik wil binnenkort gaan toeren in Duitsland en daar gelden als ik het goed heb dezelfde regels als in Nederland wat verlichting en reflectors aangaat.

Nu een misschien wat domme vraag: gelden deze regels ook overdag? Zo ja dan zou toch menig wielrenner, gravel- en mountainbiker zich strafbaar gedragen als ze zich overdag op de openbare weg zouden begeven?

In de Nederlandse regels zie ik verder ook geen onderscheid tussen overdag of 's avonds maar dan zou hier dus ook gelden dat bijv. een racefiets of mountainbike zonder pedaal- of wielreflectie ook overdag al strafbaar is?

Sorry voor de misschien wat domme vraag maar ik heb het graag helder, zeker omdat die Duitsers nogal de reputatie hebben erg van de regeltjes te zijn.

Alvast bedankt!

Groetjes, Laszlo
als de regels gaan over hoe het voertuig moet zijn uitgerust/toegerust, dan staat dat waarschijnlijk los van een tijdstip van gebruik. andere optie: lees de kleine lettertjes :wink:
ze zitten overdag toch ook niet in de weg.
Zit hier wat nuttigs bij? :
https://www.adfc.de/artikel/beleuchtung-am-fahrrad
De ADFC is de tegenhanger van de Fietsersbond in Duitsland.
De tekst kun je voor een vertalling knippen en plakken in www.deepl.com, dat is beter dan google.
De tijd dat er overdag op reflectoren en verlichting werd gecontroleerd ligt echt achter ons. Zelfs in Duitsland.

Op mijn Duitse fiets staat de tekst "Entspricht nicht der StvÖ", m.a.w. deze fiets is niet geschikt voor gebruik op de openbare weg en voldoet niet aan de verkeersregels. Het is nl. een racefiets zonder verlichting en zonder spatborden, reflectoren etc.
Ik ben nog niet opgepakt, terwijl ik toch een paar maal per jaar de grens over ga.
Ok, dus het is niet zo dat je aangehouden wordt in Duitsland als je overdag geen voor- of achter reflectors hebt ofzo...?

gewoon zorgen dat je voor het donker aankomt op de camping dus...
Streglof schreef:
do 20 jul, 2023 17:23

gewoon zorgen dat je voor het donker aankomt op de camping dus...
Of vlak voor het donker je tentje wildkamperend opzetten. ;)

Oh nee, dat mag ook niet. Al valt je fiets naast je tent wildkamperend zonder reflectoren dan wel net iets minder snel op ;)
Ik bedoel ik ben vorig jaar drie weken 1600 Km kriskras, door Nederland gefietst zonder voor-, achter- of pedaalreflectors zonder probleem.

Heb wel gewoon voor- en achter licht mee. Op zich zou dit voldoende moeten zijn om door Duitsland te toeren of niet?
Ik zou het er gerust op wagen.
Pas op het moment dat je iets gebeurd zal een pet hier mogelijk moeilijk over gaan doen, daarnaast heb je nog de Duitsers die Roomser dan de Paus zijn en je op alles en nog wat wijzen, al lijkt dat ook steeds minder te worden.
On a side note:

(Gedeelde) fiets/voetganger paden met de blauwe borden hoef je als je je daarop niet veilig voelt overigens niet te gebruiken.
https://www.bussgeldkatalog.org/radwege ... gspflicht/
"Allerdings gibt es auch bei vorgeschriebenen Radwegen Ausnahmen: Ist der Weg in einem schlechten Zustand und weist beispielsweise zu viele Schlaglöcher auf? Oder ist der Radweg durch geparkte Fahrzeuge oder Fußgänger blockiert? Ist ein Radweg unbenutzbar, gilt nach Ansicht des das Oberlandesgerichts (OLG) Naumburg im Verkehr nicht die Radwegebenutzungspflicht, wie Urteil Az. 1 U 74/11 vom 8.12.2011 besagt."

Gezien de prijzen en tijd die ze er mee bezig zijn zal het hooguit bij een verwarnung blijven.
Zijn ze tegenwoordig niet allang blij dat je "iets" a. Verlichting hebt op je fiets. Knipperlicht is verboden maar wordt gewoon toegestaan.

Over reflectoren zou ik me geen zorgen maken.

Maat zoals hierboven al gezegt is geweest. Als er iets gebeurt weten ze vanalles te vinden.
dank allemaal voor jullie reacties,Ik maak erop uit dat ik er dus wel van uit kan gaan dat de handhaving zo'n beetje gelijk is aan die van Nederland.
_Peter_ schreef:
vr 21 jul, 2023 00:14
Pas op het moment dat je iets gebeurt zal een pet hier mogelijk moeilijk over gaan doen, daarnaast heb je nog de Duitsers die Roomser dan de Paus zijn en je op alles en nog wat wijzen, al lijkt dat ook steeds minder te worden.
Haha, ik was 2 jaar terug nog geen 10 minuten de grens over bij Enschede, of ik werd al terecht gewezen door een automobilist dat ik me op de (zíjn!) weg bevond en niet op het gecombineerde voet-/fietspad. :D

Die gecombineerde paden zijn voor beladen vakantiefietsers een crime, met zijn slechte wegdek, vaak onderbroken door stoepranden, goten, uitritten en meer ellende. Ik maak er maar zelden gebruik van.

Vwb die reflectoren: ik denk dat jij zo'n beetje de eerste NL fietser bent die zich dit afvraagt. Terwijl er toch heel wat fietsers hier hun sporen ook in DLD hebben liggen.
Streglof schreef:
vr 21 jul, 2023 11:30
dank allemaal voor jullie reacties,Ik maak erop uit dat ik er dus wel van uit kan gaan dat de handhaving zo'n beetje gelijk is aan die van Nederland.
Als er in D een keer gehandhaaft wordt dan is dat zeker met een goede reden, hier vaak pas als het kalf al verdronken is.
Niet te veel zorgen maken maar kijk wel uit met verlichting.
Veel van die (uber dure) losse lampen in Nederland zijn verblindend voor tegenliggers. Hebben ze in Duitsland een behoorlijke hekel aan. Koop lampen met een een StvÖ keur. (Worden we in Nederland ook blijer van trouwens).

Groet,
Tom.
Tom vds schreef:
vr 21 jul, 2023 23:19
Koop lampen met een een StvÖ keur.

Groet,
Tom.
Heb ik! :)
_Peter_ schreef:
vr 21 jul, 2023 00:14
...daarnaast heb je nog de Duitsers die Roomser dan de Paus zijn en je op alles en nog wat wijzen, al lijkt dat ook steeds minder te worden.
Minder? Van de week weer een aantal keren meegemaakt, deze bijzondere Duitse volksaard.
O.a. zo: reed met mijn redelijk beladen fiets, met redelijke snelheid, op de hoofdstraat door een dorp waar Verkehrszeichen 240 (gedeeld voet-/fietspad) op het trottoir stond, maar ook om de honderd meter een geverfde fietser op de weg. Dus ik mocht iig op die weg rijden; en iedereen kan snappen dat dat ook beter bij mijn situatie paste. Nou, dat vinden de Duitse bestuurders van niet, en met veel misbaar en gescheld werd mij dat recht ontzegt. En dat is geen unieke ervaring, in die paar dagen.

Duitsland, een heerlijk fietsland. Er moesten alleen minder Duisters wonen!
Mijn ervaring is dat je in Duitsland prima kan fietsen zolang je maar buiten steden en dorpen blijft.
Die gedeelde fiets-een voetgangerspaden, stoep op stoep af en dat liefst met een ongelijke goot er tussen, ik krijg er een sik van.
Buitenaf en over Waldwege is het prima fietsen daar.
Ik gebruik geen Komoot want dat jaagt je steeds over fietspaden langs Bundesstraßen.
Voor het overige zijn Duitsers net Nederlanders, ze hebben zo hun hebbelijkheden en houden zich over het algemeen beter aan regels dan Nederlanders.
Om daarmee op het onderwerp terug te komen, ik zou me maar niet druk maken om reflectoren overdag.

PS
Op mijn fiets geen andere banden dan banden met reflectie.
De inrichting van voertuigen vloeit voort uit een EG Richtlijn. In Nederland opgenomen in de Regeling voertuigen. https://wetten.overheid.nl/BWBR0025798/2023-05-31
De eisen voor o.a. fietsen is opgenomen in de Regeling voertuigen, permanente eisen, Hoofstuk 5. In artikel 5.1.1. strafbaar gesteld. De strafbaarheid geldt 24 uur van de dag al er mee gereden wordt en voor de eisen betreffende reflectie ook voor het stilstaan. De eisen voor reflectie van fietsen zijn opgenomen in de artikelen 5.9.51 tot en met 5.9.65 van de Regeling voertuigen.
De meeste racefietsen voldoen permanent niet aan de eisen betreffende reflectie en de eigenaar, houder of bestuurder is 24 uur van de dag strafbaar. Ook in het buitenland.

Bij de invoering van de EG Richtlijn heeft Nederland voorbehoud gemaakt voor de verlichting op fietsen. Onder druk van belangenorganisaties. Wielrenners willen geen verlichting op hun ultra light bikes hebben. Vaak ook geen verplichte bel. Dus in Nederland geen permanente regels in de Regeling voertuigen, maar zijn de verlichtingseisen voor fietsen overgeheveld naar de verplichting voor fietsers. Dus van inrichtingseis naar gedragsregel opgenomen in het RVV 1990. Artikel 34 RVV 1990.
https://wetten.overheid.nl/BWBR0004825/2023-07-01

Maar in andere Europese landen kun je niet uitsluiten dat permanente verlichtingseisen voor fietsen wordt toegepast. Dus verlichting op de fiets.
Duitsland, een fantastisch fietsland. Zeker als je eens wat minder Nederlanders tegen komt.
Even geen klaagzang en misgebaar wat er allemaal mis is in de wereld.

Geniet vooral van je fietsen.

Met of zonder reflector. Ook overdag kan het mistig zijn of regenachtig waardoor het zicht slechter wordt.
Donkere kleding bevordert dan niet zichtbaarheid voor je mede weggebruiker.
Zelfde geldt uiteraard voor verlichting en reflector.

Verplicht is het misschien niet.
Voor het gevoel kan het wel helpen dat je veiligheid iets beter geregeld is. Al is dat wel subjectief.
Wat is er tegen om spaakreflectoren te monteren als je fancy banden geen reflectiestrook hebben? Zo doe ik het al jaren, en als er dan eens andere banden met reflectiestroken op zitten haal ik de spaakreflectoren er zeker niet af.
Ik ben zelf blij met goede verlichting op mijn vakantiefiets. Soms kom je in voor- en najaar of na een treinreis of zo toch wel eens wat laat aan, en overdag kan het zicht soms ook slecht zijn.