Additionally, paste this code immediately after the opening tag: heeft iemand ervaring met deze band? Continental ipv Schwalb - Forum Wereldfietser

heeft iemand ervaring met deze band? Continental ipv Schwalb

Voorheen had ik vier vouwbanden op onze fietsen maar ik heb bedacht dat dit niet nodig is. Ik kan een vouwband meenemen voor onderweg en op de fietsen goede draadbanden monteren. Voorheen hadden we altijd de supreme, die werd inmiddels ook wel tamelijk duur met 54 euro. Maar ik begrijp nu dat die uit de productie is.

Ik kijk naar de Green guard van Schwalbe maar ik kwam ook deze tegen https://mijnfietsonderdelen.nl/index.ph ... t_id=28722. Lijkt erop dat die een mooie rolweerstand heeft.

De efficiëntie is ons wat te duur, dus ik kijk eigenlijk naar een alternatief. En het kan niet breder worden dan 37... Een kleine beperking dus. Maar goed, ik sta altijd open voor suggesties :D
Zolang je een beetje in de bewoonde wereld blijft hoef je geen reserve buba mee toch? Beetje duct tape voor noodreparaties.
Wel met het kleinere broertje (32-406) en die rijdt erg lekker kan ik wel zeggen, nog niet lek mee gereden.
Er zijn ook mensen die bepakt en bezakt door Europa fietsen met Kojaks (en ook op gravel)
Alles ligt natuurlijk aan de belasting van het geheel, bij een lichtgewicht zal de keuze voor het materiaal ook die kant opgaan terwijl het mensen die veel aan gewicht meezeulen, hetzij zelf of aan bagage misschien beter kiezen voor wat steviger materiaal.
ja, er zijn een aantal afwegingen.

Ik denk nu dat ik voor de almotion ga. Die is er ook in 40-622. Dat zou qua ruimte wel passen want ik heb nog wel wat ruimte over bij de vork en het spatbord. beide zijden ongeveer 0.5 cm en tussen spatbord ook minstens 0.5 cm. Maar daarachter staat 28 1.5. . Dat is niet relevant had ik al begrepen. Ik moest gewoon naar de etretro maat kijken had Leon al een keer genoemd. Maar niet dat de band plots dikker is richting het spatbord. dat bedoel ik. klopt dat?

https://rat-bikes.com/schwalbe-marathon ... l#233=3294
Een fietsband die breder is, is ook altijd hoger.
Het zal wel passen, maar veel heb je niet over natuurlijk.
De Almotions 40-622 zijn op mijn stadsfiets 39 mm breed.
ik heb laatst even met zo'n bijna gladde Conti Contact in maat 32-622 gereden: redelijk soepel en ook aardig lichtlopend.
hoogframe schreef:
vr 21 jul, 2023 17:36
ik heb laatst even met zo'n bijna gladde Conti Contact in maat 32-622 gereden: redelijk soepel en ook aardig lichtlopend.
Hier ook een grote fan. Mijn Conti Contact voorband ligt er nu bijna 32.000km op (ok, wel bijna op het einde) en maar 3 lekken.
Mijn achterband ligt er pas 10.000 km op, ziet er nog tamelijk nieuw uit, nog geen lekken. 🤞
Wel allemaal woon-werk met amper 5 kg baggage en ikzelf ben ook niet van de zwaarste.
Maar ik ben een slechte referentie omdat ik niet kan vergelijken - de laatste 18 jaar rij ik enkel met Conti Contacts. Heel tevreden dus (of misschien weet ik gewoon niet beter 😅).
Ik geb dan ooit de Conti City Contact-banden van mijn fiets gehaald omdat ik ze te zwaar vond rijden. Dat was ruim 10 jaar geleden, dus waarschijnlijk waren ze anders. Fabrikanten verbeteren immers elk jaar al hun banden. :wink:
De banden waar hier om gevraagd word heten trouwens Urban, niet City. Die zijn vast en zeker ook weer anders.
Klopt, binnen de Contact series zijn er verschillende types. Vroeger reed ik met Sport contact (volledige slicks) maar die zijn verdwenen uit het assortiment. Ik ben dan overgeschakeld op de Urbans (minste profiel) en die lijken nog langer mee te gaan dan de Sports. Gezien ik voornamelijk op asfalt rij en liefst goed doorfiets kies ik voor 32-mm versie.
TopTouring2000, die waren best fijn vroeger...

Lang gelee weer ;)

Sindsdien alleen de WinterContact gehad ofzo van Conti, ook een fijne band in de kou (-:
Die Continental Contact Urban (47-559) heb ik achter op mijn Wizard ligfiets, bevalt tot nu toe prima.
Ook erg populair op het ligfietsforum.
Hier Continental Contact na 20.000 km vervangen door een Continental Top Contact II (42x622)
Leon schreef:
vr 21 jul, 2023 19:41
Ik geb dan ooit de Conti City Contact-banden van mijn fiets gehaald omdat ik ze te zwaar vond rijden. Dat was ruim 10 jaar geleden, dus waarschijnlijk waren ze anders. Fabrikanten verbeteren immers elk jaar al hun banden. :wink:
De banden waar hier om gevraagd word heten trouwens Urban, niet City. Die zijn vast en zeker ook weer anders.
De Urbans zijn snel en erg betaalbaar, wat mij betreft is hiermee de Schwalbe range niet meer zo heel interessant.
Het zijn wel slicks. Ik heb liever wat profiel, zelfs al is het weinig.
Aniphys schreef:
vr 21 jul, 2023 19:17
Mijn Conti Contact voorband ligt er nu bijna 32.000km op (ok, wel bijna op het einde) en maar 3 lekken.
Het is mij al eerder opgevallen Aniphys dat je behoorlijk zuinig met je materiaal omspringt.
Ik herinner me dat dat ook geldt voor slijtage van de ketting.
Leon schreef:
vr 21 jul, 2023 16:32
Een fietsband die breder is, is ook altijd hoger.
Het zal wel passen, maar veel heb je niet over natuurlijk.
De Almotions 40-622 zijn op mijn stadsfiets 39 mm breed.
Grappig die verschillen in breedte
Schwalbe Almotion 40x622 39 mm breed
Ik heb hier wat metingen, gedaan met schuifmaat.
Continental Contact 42x622 37 mm breed
Schwalbe Marathon 40x622 36,5 mm breed
Continental Top Contact II 42x622 40,5 mm breed

Ik heb de indruk dat de Continental Contact een wat ronder loopvlak heeft en bij de Schwalbe loopt het meer in een soort V weg. Zeg maar een smaller contactvlak met de weg.

Volgens mij is het lood om oud ijzer welke band je gebruikt. Natuurlijk zijn er verschillen, maar of dat nou echt veel uitmaakt vergeleken met de factor luchtweerstand, dat vraag ik me af.
Wat volgens mij wel uitmaakt is of je de juiste bandenspanning hebt bij het wegdek en de belasting in kg.
Kies binnen het merk voor minder rolweerstand en de lekbescherming zal minder zijn.
Hoe belangrijk die lekbescherming is kan je aflezen aan het voorbeeld van Aniphis en mij.
Beiden Continental Contact (geen topper in lekbescherming) en gemiddeld 1 keer lek in 15.000 km.
Poppink schreef:
zo 23 jul, 2023 17:51
Ik heb hier wat metingen, gedaan met schuifmaat.
Continental Contact 42x622 37 mm breed
Schwalbe Marathon 40x622 36,5 mm breed
Continental Top Contact II 42x622 40,5 mm breed

Ik heb de indruk dat de Continental Contact een wat ronder loopvlak heeft en bij de Schwalbe loopt het meer in een soort V weg. Zeg maar een smaller contactvlak met de weg.
Daar kan ook de velgbreedte nog invloed op hebben.
De Schwalbe Marathon greenguard is die met de dikke, maar relatief smalle, antileklaag. Dat heeft tot gevolg dat het raakvlak met de grond smaller is dan je op grond van de bandmaat zou denken, met negatieve gevolgen voor het rijgedrag.
Jurr schreef:
zo 23 jul, 2023 17:54
Daar kan ook de velgbreedte nog invloed op hebben.
Inderdaad, zelfde Top Contact 2 op 622x18 velg 40,5 mm en op 622x19 velg 43 mm
En dan heb ik de bandenspanning nog niet vergeleken.

Kortom, je kan er alle kanten mee op en het vergelijken van banden is een moeilijke zaak.
Kies maar waar je jezelf gelukkig bij voelt.
Leon schreef:
zo 23 jul, 2023 18:02
De Schwalbe Marathon greenguard is die met de dikke, maar relatief smalle, antileklaag. Dat heeft tot gevolg dat het raakvlak met de grond smaller is dan je op grond van de bandmaat zou denken, met negatieve gevolgen voor het rijgedrag.
Ik heb de laatste tijd verschillende banden geprobeerd en inderdaad er is verschil in rijgedrag.
Los daarvan is het rijgedrag van een nieuwe band niet echt om over naar huis te schrijven. Na enkele honderden tot misschien wel over de duizend kilometer loopt en stuurt zo'n band pas lekker.
Jullie zijn gevoelige types. Mezelf zou onder willekeurige omstandigheden niet kunnen zeggen welke band met welke druk ik ree.

Terwijl mrs G toch van mening is dat ik een gevoelig typje ben.
Ik denk dat het anders is. Ik denk dat er veel mensen zijn die op een fiets met rotbanden fietsen die moeite krijgen met fietsen in de zin dat het niet meer zo lekker de bocht om gaat of rechtuit fietst als voorheen en dat ze vervolgens de fiets of zichzelf daar de schuld van geven om vervolgens een compleet nieuwe fiets te kopen of minder gaan fietsen.