Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Transavia fiets meenemen - Forum Wereldfietser

Transavia fiets meenemen

Heeft iemand laatst gevlogen met Transavia en een fiets mee genomen?
Ik wil in september en oktober heen en weer Marokko vliegen. Nu lees ik bij hun op de website:
https://www.transavia.com/service/nl-nl ... gage/fiets
Je fiets moet in een volledig gesloten fietskoffer, fietsdoos of fietshoes verpakt worden. Deze verpakking mag maximaal 85 hoog en 113 cm lang zijn.
Alleen dit lijkt mij erg klein voor een fietsdoos. Het is tenminste kleiner dan de doos die je op schiphol kan kopen.
Ik heb ook via whatsapp gevraagd wat er mogelijk is maar daar krijg ik verschillende antwoorden.
Eerst vroeg ik of ik nog een fietshoes kon gebruiken die gewoon over de gehele fiets heen kon en daar werd ja op gezegd. Vervolgens kwam ik bovenstaande tegen en toen reageerde iemand anders dat de maten zoals op de website staan kloppen.

Maarja dit lijkt mij wel erg klein om een fiets mee te nemen. Daarom vroeg ik mij af of er mensen zijn die laatst nog gevlogen hebben en hoe dat dan precies werkt met inchecken. Hoe moelijk doen ze? Wat is er mogelijk?
Voorwiel eruit, stuur los en ernaast in de doos, zou je moeten redden...
Berger schreef:
di 25 jul, 2023 12:54
Voorwiel eruit, stuur los en ernaast in de doos, zou je moeten redden...
Met een doos van 113 cm? Mijn 26-inch Santos past met het voorwiel eruit en het stuur los maar net in een doos van 130 cm.
Ja als je je achterwiel erin wilt houden (wat ik wel wil in een doos omdat anders verschillende onderdelen wel erg kwetsbaar zijn). Volgens mij is het dan nooit haalbaar met de afmetingen die ze online opgeven, ook zijn fietsdozen die ik online vind groter. Waarschijnlijk lukt het wel als je met een grotere doos aankomt omdat ik hier van verschillende mensen lees dat ze zelfs met een hoes om de fiets met Transavia reizen. Alleen ze kunnen dan altijd zeggen dat die niet mee mag omdat dit op internet staat. Dus ik ben wel benieuwd hoe anderen dit doen.
Ligt er maar net aan wat voor doos ik heb, hoeveel tijd ik heb, en of ik bij aankomst nog moet fietsen vanaf de luchthaven of opgehaald word richting huis.

Als ik tijd genoeg heb op de terugreis en na het landen niet meer hoef te fietsen dan haal ik wel eens de hele fiets uit elkaar. Vork gaat er dan uit en de doos wordt opgevuld met m'n bikepacking tassen. Past dan ook best in een doosje van een kleinere fiets.

Paspoort, portemonnee, m'n huissleutels en een lege bidon mee en de rest lekker in de doos. Heerlijk (-:

Ook wel eens met zo'n mega grote Santos doos gevlogen, daar scoor je over het algemeen geen punten mee. De doos van de KLM die je op Schiphol kunt kopen vind ik wel fraai.

En ook een keer met een Decathlon fietshoes gevlogen, ging ook prima.
Harmen Dijkstra schreef:
ma 24 jul, 2023 16:38
Heeft iemand laatst gevlogen met Transavia en een fiets mee genomen?
Ik wil in september en oktober heen en weer Marokko vliegen. Nu lees ik bij hun op de website:
https://www.transavia.com/service/nl-nl ... gage/fiets
Je fiets moet in een volledig gesloten fietskoffer, fietsdoos of fietshoes verpakt worden. Deze verpakking mag maximaal 85 hoog en 113 cm lang zijn.
Alleen dit lijkt mij erg klein voor een fietsdoos. Het is tenminste kleiner dan de doos die je op schiphol kan kopen.
Ik heb ook via whatsapp gevraagd wat er mogelijk is maar daar krijg ik verschillende antwoorden.
Eerst vroeg ik of ik nog een fietshoes kon gebruiken die gewoon over de gehele fiets heen kon en daar werd ja op gezegd. Vervolgens kwam ik bovenstaande tegen en toen reageerde iemand anders dat de maten zoals op de website staan kloppen.

Maarja dit lijkt mij wel erg klein om een fiets mee te nemen. Daarom vroeg ik mij af of er mensen zijn die laatst nog gevlogen hebben en hoe dat dan precies werkt met inchecken. Hoe moelijk doen ze? Wat is er mogelijk?
Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de maten die Transavia opgeeft zo bedoeld zijn. Bij het broertje KLM zijn de afmetingen 176,5 * 23 * 101,5 cm. Dat verschilt nogal wat. Ik zou aan Transavia niet vragen of de maten kloppen, maar ik zou eerder stellen dat het onwaarschijnlijk is dat ze zo bedoeld zijn, met verwijzing naar bijvoorbeeld KLM. Dan heb je meer kans dat ze het binnen de organisatie gaan checken.
Overigens heb ik eerder met Transavia mijn fiets meegenomen in een grotere doos, maar dan heb ik het wel over enkele jaren geleden.
Vorige maand heen met Transavia naar Perugia vanaf Rotterdam. We gebruikten een hoes die van onderen met 2 touwtjes dicht kan.Het was een hoop gedoe maar uiteindelijk weggekomen.

Terug met de KLM vanaf Rome eigenlijk het zelfde, alleen pasten de fietsen niet goed dor de scan.
Uiteindelijk ook meegekomen.

Conclusie: je bent erg afhankelijk van de lokale afhandelaar en het incheckpersoneel.
Wel heb ik de indruk dat airliners steeds moeilijker gaan doen en de regels ( negatief) aanpassen

Ps Ik heb de laatste 20 jaar heel veel vluchten gemaakt op deze manier

Dirk
Ik ben afgelopen februari met Transavia van Marrakesh naar Eindhoven gevlogen. De fiets had ik in de grootste fietsdoos gedaan die ik kon vinden (vrij groot), niemand heeft iets opgemeten. Het kostte 52 euro en er mocht 32 kilo in. Ik vond het prima geregeld!
Ze hadden er wel flink mee lopen gooien bij Transavia, dat dan weer wel...
Lijkt mij een foutje; zelfs een kaal frame is langer dan 113 cm.
Die van jou misschien wel Bert, maar bij mij is het enige kale frame wat langer is dan 113cm een tandemframe.
sowie so gebrekkige info. Alleen info over hoogte en lengte. Is daarmee de breedte ongelimiteerd?
Jurr schreef:
do 27 jul, 2023 12:26
Die van jou misschien wel Bert, maar bij mij is het enige kale frame wat langer is dan 113cm een tandemframe.
Ik heb het over een frame inclusief voorvork. Het lijk mij een ontzettende gedoe en voor de meeste fietsers onmogelijk om voor vertrek van bijvoorbeeld Málaga ook de voorvork van het frame te halen.
bert sitters schreef:
vr 28 jul, 2023 09:10

Ik heb het over een frame inclusief voorvork.
Een kaal frame is toch juist een kaal frame omdat er geen voorvork inzit net als eventuele andere op- en aanbouwdelen? ;)
bert sitters schreef:
vr 28 jul, 2023 09:10

Het lijk mij een ontzettende gedoe en voor de meeste fietsers onmogelijk om voor vertrek van bijvoorbeeld Málaga ook de voorvork van het frame te halen.
Met een Ahead balhoofd met gesloten lagers niet bijzonder spannend en bij veel fietsen prima met een setje inbussleutels te doen. Onmogelijk lijkt me wat overdreven.

Met een klassiek draadbalhoofd met losse kogeltjes als lagers heb je groter gereedschap nodig en is het niet aan te raden. Het laatste kogeltje ligt onder de incheckbalie ;)
Het is best bijzonder maar ik sta nu toch wel aan de kant van Bert.
Als je de vork uit een fiets haal zitten het dan losse stuur en de vork namelijk meestal nog steeds met een hoop kabels en leidingen aan elkaar en aan het frame vast. En dan hebben veel fietsen nog spatborden. Als je dat hoopje ellende van de vloer van de luchthaven in een doos moet stoppen dan zou ik daar niet blij van worden.

BTW de 113 cm geldt voor de buitenkant van de doos. Daar heb ik wel eens last van gehad en moest toen een gat in de doos knippen voor het achterspatbord.
BTW2 ik haakte natuurlijk al af bij het eerste woord van de titel...
Leon schreef:
vr 28 jul, 2023 10:29

Als je de vork uit een fiets haal zitten het dan losse stuur en de vork namelijk meestal nog steeds met een hoop kabels en leidingen aan elkaar en aan het frame vast.
Voorrem bij de voorvork houden, net als een eventuele remote lockout als het een verende vork betreft. Stuur, stuurpen, achterrem, shifter(-s?) en een eventuele rest lekker bij het frame houden. Twee tie-wraps aan elkaar door de balhoofdbuis heen om de lagers daar te houden en ze niet per ongeluk om te draaien bij montage. Foto's maken helpt vaak ook wel. ;)
Leon schreef:
vr 28 jul, 2023 10:29

En dan hebben veel fietsen nog spatborden.
Die heb ik alleen in Nederland en omgeving ;)
Leon schreef:
vr 28 jul, 2023 10:29

Als je dat hoopje ellende van de vloer van de luchthaven in een doos moet stoppen dan zou ik daar niet blij van worden.
Tegen de tijd dat het geheel weer in die veel te kleine doos zit en op tijd is ingeleverd bij odd-size is het wel weer om blij van te worden. En als het geheel vervolgens zowel bij vertrek- als aankomstluchthaven het lokale kampioenschap bagagewerpen zonder schade heeft overleefd nogmaals een moment van blijheid ;)
Jurr schreef:
vr 28 jul, 2023 09:48
bert sitters schreef:
vr 28 jul, 2023 09:10

Ik heb het over een frame inclusief voorvork.
Een kaal frame is toch juist een kaal frame omdat er geen voorvork inzit net als eventuele andere op- en aanbouwdelen? ;)
bert sitters schreef:
vr 28 jul, 2023 09:10

Het lijk mij een ontzettende gedoe en voor de meeste fietsers onmogelijk om voor vertrek van bijvoorbeeld Málaga ook de voorvork van het frame te halen.
Met een Ahead balhoofd met gesloten lagers niet bijzonder spannend en bij veel fietsen prima met een setje inbussleutels te doen. Onmogelijk lijkt me wat overdreven.

Met een klassiek draadbalhoofd met losse kogeltjes als lagers heb je groter gereedschap nodig en is het niet aan te raden. Het laatste kogeltje ligt onder de incheckbalie ;)
Graag geen woordenspelletjes, maar uitgaan van het probleem.
Het is totaal niet overdreven!
Kijk niet vanuit jouw technische kennis, maar vanuit de meeste fietsers. Een voorvork verwijderen voorafgaande aan een vlucht vanuit het buitenland is echt voor verreweg de meeste fietsers een onmogelijke opgave.
bert sitters schreef:
vr 28 jul, 2023 10:56

Graag geen woordenspelletjes [...]
Maar een kaal frame is toch een kaal frame? Net als een kaal hoofd geen haren heeft? Tenminste, bij mij wel
bert sitters schreef:
vr 28 jul, 2023 10:56

[...] maar uitgaan van het probleem.
Dat is precies wat ik doe, namelijk die maten die blijkbaar door de luchtvaartmaatschappij gesteld worden als uitgangspunt te nemen om uit te leggen met...
bert sitters schreef:
vr 28 jul, 2023 10:56
[...] technische kennis [...]
...hoe het wél kan.

Want als je alle leeuwen en beren op de weg ook in die doos wil stoppen dan gaat het sowieso niet lukken. Als de luchtvaartmaatschappij voet bij stuk houdt omdat de maten blijkbaar zwart op wit staan dan kun je blijven stellen dat het...
bert sitters schreef:
vr 28 jul, 2023 10:56
[...] voorvork verwijderen voorafgaande aan een vlucht vanuit het buitenland [...] echt voor verreweg de meeste fietsers een onmogelijke opgave [...]
...is, maar daar komen die mensen toch niet mee thuis inclusief fiets? Ik probeer toch juist uit te leggen hoe het wél kan als men die regels strict hanteert Bert?

Dat zou misschien best van pas kunnen komen als iemand op een luchthaven personeel met een rolmaat treft, die compacte maten op papier en 'computer says no'.
Jurr schreef:
vr 28 jul, 2023 11:16
Maar een kaal frame is toch een kaal frame? Net als een kaal hoofd geen haren heeft? Tenminste, bij mij wel.
In dat laatste zit het hem, dnek ik. Er zijn wel meer woorden en uitdrukkingen die voor anderen niet aangeven wat ik er ooit van dacht dat het betekende.

Ik denk dat de Transaviadoos bedoeld is voor wielrenfietsen. Ik stel voor dat het uiteindelijke advies naar TS het beste kan luiden: probeer het eerst thuis, wat voor zoveel fietsvakantiedingen geldt.
Ik denk dat 99,9999% van de fietsers er niet aan begint.
Leon schreef:
vr 28 jul, 2023 11:36
In dat laatste zit het hem, dnek ik. Er zijn wel meer woorden en uitdrukkingen die voor anderen niet aangeven wat ik er ooit van dacht dat het betekende.
Had 'm net weg-geëdit. Maar ach, als jij 'm quote mag 'ie wel weer terug ;)

Ik gun iedereen alle ruimte in zo'n vliegtuig hoor, al hangen ze er een tandemasser trailer achter of vliegen ze er met een cargo-vlucht achteraan...

Maar als die regels strict gehanteerd worden, wat zeker buiten Nederland best wel eens gebeurt, dan kan het denk ik best handig zijn om te blijven denken in mogelijkheden en niet in onmogelijkheden. Voor veel mensen zal het best een uitdaging kunnen zijn, maar ach... dat was die berg waar men overheen wilde fietsen op reis toch ook? ;)

Als het alternatief niet meevliegen of je fiets niet mee laten vliegen is, creatief blijven en blijven denken in oplossingen zou ik zeggen. (-:
Bedankt voor alle reacties, na dit allemaal gelezen te hebben ga ik het gewoon proberen met een doos van KLM. Als ik dit zo lees dan is de grootste kans dat dit wel goed gaat.