Additionally, paste this code immediately after the opening tag: schroefverwijderaar - Forum Wereldfietser

schroefverwijderaar

Hoi,

Hebben jullie ook ervaring met schroefverwijderaars?

https://www.toolstation.nl/silverline-s ... set/p51010

Ik heb helaas een torx verward met een inbus en nu twee dolgedraaide bouten. Nu denk ik dat ik maar naar de fietsenmaker ga voor de zekerheid. Maar voor een volgende keer, bij een minder belangrijke onderdeel dan een fiets, zou ik het wel zelf willen proberen. Verwijderen jullie weleens dolgedraaide bouten?
Wat kan helpen is een nieuw bitje met een impuls schroevendraaier en veel druk uitoefenen en de boormachine in de reverse stand. Maar uiteindelijk hangt alles af van hoe erg het uitgesleten is en hoe vast de bout zit. Dus helaas geen garantie dat het werkt.
luchtfietser schreef:
wo 26 jul, 2023 09:13
silverline-schroefverwijderaar-set/p51010

Verwijderen jullie weleens dolgedraaide bouten?
De getoonde schroefverwijderaars zijn maar in een beperkt aantal gevallen de oplossing.

Wat jij had was geen dolgedraaide bout (schroef) maar een dolgedraaide boutkop. In zo'n geval zou mijn eerste keus, behalve de tips vab Senior2, zijn om de kop af te slijpen zodat er een steeksleutel, bahco of andere tang op zou passen. (In die volgorde). Vervolgens zou ik medewerking vragen van kruipolie etc.

Als het dan nog vast zit heb je geen dolgedraaide bout, maar een vastzittende. Dan kun je de kop afzagen of -slijpen. Dan zou je de getoonde dingen willen gebruiken, maar dan zul je toch eerst een gaatje moeten boren om grip te krijgen. Ik vraag me af welke bouten aan een fiets groot genoeg zijn voor het setje in kwestie. Dat zijn er niet veel.
Het uitboren van hard stalen bouten valt trouwens om de drommel niet mee, ofwel met een consumentenboormachine en gewone boortjes gaat dat niet lukken.

Ik heb zelf wel eens een RVS boutje waarmee ik de achterdrager aan een aluminium frame had gemonteerd uitgeboord omdat het compleet vastgecorrodeerd zat. Uit de hand geboord, met weinig wijsheid en onbegrijpelijk veel geluk slaagde ik er in de bout zo ver weg te boren dat ik de RVS-schroefdraad er met een tangetje uit kon pulken en daarna nog een bruikbaar gat mét schroefdraad had ook. Dat was fijn in dat geval omdat er geen plek was om een moertje op een doorlopende bout te zetten en ook geen plek op het kleine achterpatje om een nieuw gat te boren. Sinsdien ben ik helemaal vóór frameontwerpen waarbij men niet op de laatste 25 gram wil besparen door het achterpatje onmogelijk klein te maken.

Ik ga die dingen niet bestellen.
alternatief voor dit betaalbare gereedschap: er een gaatje in boren, er de punt van een oude priem in tikken en dan losdraaien

of: in de (erbovenuitstekende?) kop een sleufje zagen en het met een gewone (platte) schroevendraaier losdraaien

of: gat boren in een metalen strip, iets kleiner dan de kop van de bout. er boven op houden en vastlassen en dan met de strip als hendel losdraaien.
wat ook nog wel eens wil helpen is een post elastiek tussen je inbus en de schroef in te drukken
en dan losdraaien
het vult de leegte en geeft weerstand
lukt soms wel soms niet
succes
Freeze spray helpt ook wel eens, daarmee koel je materialen sterk af. Kan wel eens helpen.
Ze werken best OK, als de boel niet vastgeroest is. Je moet moet inderdaad wel een gaatje boren waar dat ding goed in past en je moet niet de goedkoopste kopen, want die zijn van chinesium. Ze moeten echt van gehard staal zijn, net als het boortje voor het boren.
Als alternatief kan je een gleuf maken in de de kop, met een ijzerzaagje of dremel en dan een flinke klap geven met een hamer en slagschroevendraaier.

De kop afzagen of slijpen is het laatste wat je wil doen, want uitboren is daarna de enige optie. Dat is echt de laatste optie, als de rest niet werkt.
Lostikken met een kleine koudbeitel werkt verbazend goed is mijn ervaring.
Wat veel mogelijkheden, dankjewel.

Het is het boutje dat de versnelling vastklemt op het stuur, dus het zit er in, als je begrijpt wat ik bedoel. Ik was ook een beetje bang dat ik de schakelaar misschien zou beschadigen... Maar het is niet de eerste keer dat ik zoiets tegenkom. Dus deze tips zijn absoluut bruikbaar!
Er bestaat ook in de handel een setje waarmee je engelse draad indraaid en zo de vijs kunt losdraaien.
Bij de doe het zelfhandel kan je dat wel vinden.
Kijk ook eens op linkse tapset. Dat is de naam van wat jij zoekt.
Inderdaad,linkse tap.
Officieel heet dat een “extractor”
Dirk
Als ik extractor selecteer en op het uitrol dan klik ik vervolgens Google doorzoeken op extractor komt de linkse tap niet als eerste naar voren. Doe het zelfde maar eens met linkse tap.
Vind het best bijzonder dat je vind dat dit de officiële naam is. Op de ambachtsschool leerde we dit is een linkse tap.
WimB schreef:
do 27 jul, 2023 19:59
Als ik extractor selecteer en op het uitrol dan klik ik vervolgens Google doorzoeken op extractor komt de linkse tap niet als eerste naar voren. Doe het zelfde maar eens met linkse tap.
Vind het best bijzonder dat je vind dat dit de officiële naam is. Op de ambachtsschool leerde we dit is een linkse tap.
Heb mijn hele leven gewerkt in het amerikaans georienteerde vliegtuigonderhoud en techniek daar noemden ze deze linkse tap een extrator
Dirk
onlangs gekocht om een schroef uit een deurslot los te draaien, werkte zoals beschreven, ws los in een minuut
luchtfietser schreef:
wo 26 jul, 2023 16:00
Het is het boutje dat de versnelling vastklemt op het stuur,
Die zijn vaak niet zodanig dik dat boren en tappen zonder wat eromheen zit te beschadigen, een fluitje van een cent is. Sluiten de klemmende delen van de shifter naadloos op elkaar aan? Soms zit er ruimte tussen waar je misschien een ijzerzaagje tussen kunt steken om de bout door te zagen. Daarna moet je nog wel zien hoe je het resterende eind uit de schroefdraad van de shifter krijgt, maar misschien gaat dat makkelijker wanneer de shifter van je stuur af is.

Veel succes gewenst,

Carl