Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Rohloff easy-set als reserve mee - Forum Wereldfietser

Rohloff easy-set als reserve mee

Helaas staan wij stil tijdens onze fietsvakantie. Na wat moeizaam schakelen is mijn kabel geknapt die uit de Rohloff naaf met interne schakeling komt.
Het onderdeel heet de easy-set. Het advies van Rohloff is deze om de 8000 km te vervangen. Hier was ik niet van op de hoogte. Ook is er het advies om bij langere tochten dit onderdeel als reserve mee te nemen. Achteraf kennis voor ons.Mede vakantie fietsers hadden ook nog nooit gehoord van dit advies, dus hierbij en doe er je voordeel mee.
Tip van de dag: Vervang het onderdeel op tijd en stop een reserve in de tas.
We hopen vandaag de set te ontvangen vanuit nl met de dhlexpress post. Hopelijk fietsen we morgen weer verder Oostelijk via de Katharen route, via de Cevennen terug naar Cahors waar de auto staat. We duimen.
...en maak van de onderdelen die van je fiets af komen na vervanging door de Easy Set weer een nieuwe Easy Set voor een volgende keer in combinatie hiermee:

https://www.bike4travel.nl/rohloff/1371 ... ntern.html

En het Rohloff Easy Set:

https://www.bike4travel.nl/rohloff/1372 ... y-set.html

Goed om dit weer eens naar boven te halen als reminder voor de Rohloff rijders met interne schakeling trouwens.

Met de Rohloff varianten met externe schakeling kun je na het eraf schroeven van de externe schakelbox, net als je doet bij het eruit halen van het achterwiel bij bijvoorbeeld een lekke band, de naaf in elke gewenste versnelling schakelen met een steeksleuteltje 8. Niet ideaal natuurlijk, maar mocht er daar een binnenkabel rafelen en/of breken dan kun je op die manier je reis vervolgen naar een adres waar derailleur binnenkabels te koop zijn.

...of die uit je reserveonderdelen tevoorschijn toveren ;)

Goede reis!
Ik heb hem altijd in mijn stuurtas.
@Reinder, hoeveel kilometer heb je er ongeveer mee gereden?

Ik heb na zo’n 30.000 km die kabels preventief laten vervangen en met het nieuwe setje heb ik inmiddels al ruim 20.000 km gefietst. Ik heb zo’n easy-set bijna altijd bij me.
Misschien wel 50.000 km.
Zover ik weet bij onderhoud door fm niet vervangen.
Die 8000 ga ik dus zelf niet als norm hanteren. Mogelijk wel vervangen vooraf een langere tocht(over twee jaar, pensioen 8) )
Ik vraag me af waar die 8000 km ineens vandaan komt. In het Rohloff boekje dat ik bij mijn fiets gekregen heb staat “bij juiste montage gaan de schakelkabels minstens 10.000 km mee”.
https://youtu.be/gd03DlIlpp0

Hierin wordt de 8000 km genoemd
Reinder schreef:
wo 26 jul, 2023 14:04
Mogelijk wel vervangen vooraf een langere tocht
Dat ga ik dan inderdaad ook doen.
Wij stappen morgen weer op de fiets. DHLEXPRESS heeft vandaag de easy-set bezorgd. Bijna binnen een dag vanuit nl naar fr. :!:
Nog wel gedoe met de bajonetsluiting maar ook dat is opgelost.
Gaan met die banaan :D
Mooi, een prettige vervolg van je reis toegewenst.
Veel hangt af van de kabelloop op je frame. Als de kabel geen rare bochtjes hoeft te maken gaat de kabel langer mee. Ik heb geen idee hoeveel km ik gereden heb, maar ik heb in zestien jaar nog geen kabel hoeven te vervangen.
Die twee kabels kan je niet af en toe een drupje olie geven. 8000 km en dan vervangen is voor mij een bijzondere constructie.
WimB schreef:
do 27 jul, 2023 11:39
8000 km en dan vervangen is voor mij een bijzondere constructie.
Dat valt wel mee. De binnenkabels vanaf de shifter houden op een bepaald moment op en eindigen allebei via stelschroeven in een bajonetsluiting. Vanaf daar starten de interne shifterkabels van de naaf die ook middels een Easyset te vervangen zijn.

Het hangt er maar net af waar dat eindpunt van de binnenkabels komend vanaf de shifter gekozen is en hoe het bevestigingspunt met de stelschroeven is bevestigd. Als de keuze van dat bevestigingspunt ervoor zorgt dat de kabels niet recht maar onder een hoek de naaf ingaan dan kunnen die kabels wel eens eerder versleten zijn. Natuurlijk kun je die hoek verstellen middels het verdraaien van de asplaat, maar de verschillende hoeken die je daarmee kunt maken zijn ook bepaald door de positie van de asplaatschroeven in de naaf.

Ik snap dan wel dat een naaffabrikant, zeker een Duitse, dan voor worst-case-scenario kiest en adviseert om die kabels richting naaf elke 8000km te vervangen. Ook al zijn er praktijkervaringen van het dubbele, driedubbele en meer zonder problemen.
Rohloff hanteert veiligheids regels om niet aansprakelijk te zijn.

Zij zeggen ook dat een velg met r-naaf 2x mag kruisen.

Dit is onzin een jongen fiet opste met een shimano naaf 11 speed. Deze heeft de zelfde diameter als de rohloff. Hij bouwde deze om van alfine naar rohloff, 3x kruis, met de zelfde velg en spaken. Nooit probleem mee gehad.

Mario
Rond de 25.000km is het tijd om de interne kabel te vervangen is mijn ervaring [ als de kabelhoek klopt] dan maar gelijk ook de kabels van af de shifter [ hoewel die soms eerder moeten omdat ze knakken als ze op de balhoofdbuis gefixeerd zitten]