Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wel of geen snellader voor accu e-bike - Forum Wereldfietser

Wel of geen snellader voor accu e-bike

Is een snellader (6A) slecht voor de accu van een e-bike, minder goed of maakt het niet uit? Op internet lees je vaak dat een snellader de slijtage van de accu versnelt of zelfs sneller kapot doet gaan https://fietstest.nl/hoe-lang-duurt-het ... en-e-bike/ maar hier gaat het dan om snelladers vanaf 7A, en die van Bosch b.v. gaan maar tot 6A. Hier https://elektrischefietsenkiezen.nl/acc ... er-nadelen wordt het nog wat ongenuanceerder voorgesteld: snelladen is slecht. Punt. Als je het bij de fietsenmaker vraagt krijg je vaak een wat vaag antwoord; beter is het ook niet.

Zelf neem ik altijd 2 accu's mee op langere buitenlandse reizen, m'n daggemiddelde ligt altijd tussen de 125 en 150 km. en afhankelijk van het terrein heb ik die tweede accu toch wel vaak nodig. Opladen met 2A is dan met één oplader niet erg praktisch, vandaar dat ik altijd de Bosch snellader van 6A meeneem. Eén accu is nu 4 jaar oud en nog steeds OK, dus ik vraag me af: wat is nou waar? En hoevéél maakt het uit? Kun je de snellere verslechtering uitdrukken in percentages, om een reëler beeld te krijgen? Of zijn er hier ervaringen vanuit de praktijk die duidelijk die snellere verslechtering laten zien?
Ik denk dat je de accu het best in goede conditie houdt door deze niet helemaal leeg te rijden en maximaal tot 90% te laden.
Poppink schreef:
za 29 jul, 2023 21:43
Ik denk dat je de accu het best in goede conditie houdt door deze niet helemaal leeg te rijden en maximaal tot 90% te laden.
Ik heb weinig ervaring met E-bikes, wel een paar keer een gehuurd, met lader, maar hoe kun je zien of weten dat een accu 90% geladen is en geen 100 of 70?
Tja, daar heb je wel een punt.
Als je fietst zie je op de display de toestand van de accu en kan je aflezen dat 'ie bijna leeg is.
Ik gebruik thuis een Shelly Plug die ergens tussen 85 en 95% het laden onderbreekt.
JohnB schreef:
za 29 jul, 2023 21:00
Is een snellader (6A) slecht voor de accu van een e-bike, minder goed of maakt het niet uit?
Ik deed 40 jaar gelelden al aan radiografische modelbouw, zodoende ervaring met loodaccu’s, nikkel-cadmium, lithium, noem maar op. Daar is algemeen bekend dat snelladen véruit de beste en gemakkelijkste manier is om de levensduur van om het even welk type accu te bekorten.
Dank je wel, Speeder300. Ik neem dat direct van je aan. Hou dan wel twee vragen over: 1: wat is in dit geval 'snelladen'? In het eerste artikel dat ik hierboven noemde krijg je de indruk dat snelladen slecht is vanaf 7A. De snelste snellader van Bosch is 6A. Valt dat dan binnen een bepaalde marge of is alles boven de 2A sowieso slecht? 2: Bosch is een gerenommeerd merk, waarom zouden die een lader van 6A op de markt zetten als het hun eigen accu's beschadigt?
JohnB schreef:
zo 30 jul, 2023 08:27
Bosch is een gerenommeerd merk, waarom zouden die een lader van 6A op de markt zetten als het hun eigen accu's beschadigt?
Misschien omdat de kans dat de accu's pas daadwerkelijk stuk gaan na de garantietermijn het grootst is, en/of de kans op de afname in prestaties na die garantietermijn het grootst is en/of de vraag vanuit de doelgroep om snel(-ler) te kunnen laden?
Is die snellader echt nodig? Wij reizen met onze bakfiets ook altijd met 2 accu's en een normale lader.
Beide accu's zijn vaak goed leeg en hebben nog geen problemen gehad met laden achteraf. Wij laden altijd eerst de volste batterij zodat de lege de hele nacht kan laden.
Wij kunnen maar 70km per dag fietsen met de accu's.

Ik moet wel zeggen dat als wij al een snellader zouden hebben we die waarschijnlijk ook wel zouden gebruiken. Dan zijn de accu's waarschijnlijk al geladen zijn nog voordat we gaan slapen.
JohnB schreef:
zo 30 jul, 2023 08:27
1: wat is in dit geval 'snelladen'?
Amperes zeggen niet alles. Of 6 A veel is hangt af van de capaciteit en de spanning van de batterij. Beter is te berekenen hoe lang het duurt om de accu vol te krijgen. Bij een accu van 500 Wh en 36 V duurt dat bijvoorbeeld 0,5 / ( 36 x 6 ) = 2,3 uur. Dat is op zich nog niet zo snel. Sommige snelladers laden een smartphone bijvoorbeeld op in 30 minuten.

Daarbij is de ene accu niet de andere, ook binnen hetzelfde wccuprincipe, en maakt het bovendien uit hoe slim de lader is. Smartphoneladers laden bijvoorbeeld eerst hard en daarna trager, zoals in dit artikel in het AD wordt uitgelegd:
https://www.ad.nl/tech/is-een-snellader ... ~a98eef29/
Eén accu is nu 4 jaar oud en nog steeds OK
Het is ongetwijfeld een beetje slechter, maar extréém desastreus zal het blijkbaar niet zijn, anders was je accu al wel naar de haaien.

Opladen met 2A is dan met één oplader niet erg praktisch, vandaar dat ik altijd de Bosch snellader van 6A meeneem
Oké, snelladen is dus een beetje slechter, en daarom laad je thuis gewoon op 2A, en doe je snelladen alleen in de situatie waarin het duidelijke voordelen heeft. Prima compromis toch?

Dus gefeliciteerd, je hebt zojuist je eigen vraag beantwoord :wink: :lol:
JohnB schreef:
zo 30 jul, 2023 08:27
Dank je wel, Speeder300. Ik neem dat direct van je aan. Hou dan wel twee vragen over: 1: wat is in dit geval 'snelladen'?

2: Bosch is een gerenommeerd merk, waarom zouden die een lader van 6A op de markt zetten als het hun eigen accu's beschadigt?
Vrg 1) De normale laadstroom is afhankelijk van het type accu, en z’n capaciteit. Voor nikkelcadmium is die factor 0,1 en voor lithium (dus, de fietsaccu) is dat 1.
Met andere woorden, heb je een fietsaccu met een capaciteit van 5000 mah (dus 5 amp) dan is de laadstroom 5 amp. Dus je zou ergens op de accu of in het boekje moeten zien te achterhalen wat je accu-capaciteit is.

Vrg 2) Met een (iets) hogere stroom laden beschadigd de accu niet direct, alleen de laadduur en de levensduur worden er korter van. Waarom dat Bosch dat niet erg vind laat zich raden; een tevreden klant omdat het laden sneller gaat, en een tevreden Bosch omdat ze nog eens terugkomen voor een nieuwe accu.
Speeder300 schreef:
zo 30 jul, 2023 10:33
Vrg 1) De normale laadstroom is afhankelijk van het type accu, en z’n capaciteit. Voor nikkelcadmium is die factor 0,1 en voor lithium (dus, de fietsaccu) is dat 1.
Met andere woorden, heb je een fietsaccu met een capaciteit van 5000 mah (dus 5 amp) dan is de laadstroom 5 amp. Dus je zou ergens op de accu of in het boekje moeten zien te achterhalen wat je accu-capaciteit is.
Dat is hetzelfde als ik uitreken, maar danmet de toevoeging dat je een lithiumaccu in één uur en een NiCd in 10 uur mag laden met normale laadstroom.
<opgeschoond>
Flix schreef:
zo 30 jul, 2023 13:05
Inderdaad, als je voordeel groter is (kortere wachttijden voor laden; altijd fijn) dan het -vermeende- nadeel (mogelijkerwijs iets minder lange levensduur van de accu), dan lijkt mij het verder een no-brainer. Hup, mee de 6A lader en niet meer bij stilstaan.
Daar is niets vermeends aan, dat is gewoon een feit. Lithium batterijen 'slijten' en dat gaat sneller bij hoge laadstromen en lage temperaturen. Het is een onomkeerbaar proces en kan de levensduur én capaciteit van je batterij letterlijk halveren. En als zo'n e-bike batterij 500 tot 1000 euro kost is het voor mij juist een no-brainer om snelladers te vermijden.

Het rechter plaatje geeft aan hoe snel het kan gaan, waar je bij normaal laden met 1C na 500 keer opladen de batterij moe begint te raken, is het met 2C laden echt wel klaar na die 500 keer. Dus als je elke werkdag je fiets oplaad, kan een snellader de levensduur van je batterij zo maar terugbrengen van 4 jaar naar 2 jaar.
Afbeelding

Er zijn de afgelopen jaren wel wat ontwikkelingen geweest die het probleem verminderen, zoals alternatieve materialen (voor de anode, het membraam en het elektrolyt) en hogere laadtemperaturen, maar het probleem blijft bestaan. Het is aan de fabrikant van de batterij om te bepalen hoe snel hij slijt en bij welke laadstroom. Dat wordt meestal aangeduid als 'x% van de capaciteit na y laadbeurten met zC'.
Draadje opgeschoond.
Nu weer vrolijk verder, graag met voor TS relevante informatie.
Ik zou alleen snelladen als dat echt nodig is, bijvoorbeeld onderweg bijladen en snel weer verder kunnen. Naast snelle slijtage zijn ook oververhitting en brandgevaar een belangrijk nadeel. Bovendien hangt het erg van de kwaliteit van het battery management af of bijvoorbeeld de balancering tussen de cellen (10 in serie vaak) goed verloopt bij het snelladen en of de temperatuur bewaakt wordt.
Zijn er geen laders met zowel een snel- als langzaamladen stand?
Heeft het geen zin om twee langzaam-laders mee te nemen voor beide accu's?
Poppink schreef:
za 29 jul, 2023 23:12
Tja, daar heb je wel een punt.
Als je fietst zie je op de display de toestand van de accu en kan je aflezen dat 'ie bijna leeg is.
Ik gebruik thuis een Shelly Plug die ergens tussen 85 en 95% het laden onderbreekt.
Interessant, dat is die paar tientjes wel waard wellicht, maar hoe stel je dat zo in dan? Kan het bij shelly niet vinden…
Ik gebruik de Shelly Plug S en het programmeren gaat via Domoticz.
Als een batterij laadt vermindert het afgenomen vermogen tegen de tijd dat de batterij (telefoon, fiets batterij, accu van de boormachine) op 85-95% is geladen en dan sluit de Pug de stroom af.
De nieuwe Shelly Plus Plus S kan je zelf programmeren.
Laden.jpg
Laden.jpg (9.92 KiB) 1645 keer bekeken
Poppink schreef:
za 29 jul, 2023 23:12
Ik gebruik thuis een Shelly Plug die ergens tussen 85 en 95% het laden onderbreekt.
Ik weet er te weinig van om in allerlei zekerheden te praten, maar een goed electronisch systeem, waaronder dus ook e-bikes, hebben een Power Management Controller (PMC) o.i.d. die o.a. het optimaal laden regelt. En die geeft dan 100% aan, terwijl de cellen nog geen 100% lading hebben, om overladen te voorkomen. Hetzelfde geldt voor 0%.
Dus de vraag is of zo'n Shelly Plug wat toevoegt, en zelfs niet het PMC tegen werkt, en daarmee het laden sub-optimaal laat verlopen.
Wat zal ik zeggen.
Programmeren is als fietsen, gewoon leuk om te doen.
Het werkt zo'n slim PMC niet tegen.
De software trekt de stekker er uit net voordat de accu vol is.