Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Wat is je oudste gereedschap dat je voor je fiets gebruikt? - Forum Wereldfietser

Wat is je oudste gereedschap dat je voor je fiets gebruikt?

Ik werd daarnet geïntrigeerd door iets dat Wim schreef:
Wim schreef:Net als anderen koop ik liever echt goed handgereedschap. .... het gaat een leven lang mee, of meer.
Dus mijn vraag voor dit draadje is: wat is jouw oudste stuk gereedschap voor je fiets? Het kan generiek gereedschap zijn, maar je moet het wel af en toe voor je fiets gebruiken. Ik moet zelf ook eens kijken.
Naaf uit elkaar gehaald.jpg
Hm, hm, moeilijke vraag en nogal ver achter mij om terug te kijken.
Bovenstaande foto heb ik in 1975 genomen in het Duitse Worpswede, kapotte Sturmey Archer 3-versnellingennaaf helemaal uit elkaar gehaald en gerepareerd. Ik was onderweg naar Oslo.
De waterpomptang (hier onder het wiel), de ringsleutel rechts en de rode schroevendraaier heb ik nog steeds in bezit, als je daarmee bedoelt. Nu 48 jaar geleden....
Niet persé voor de fiets, maar:
Mijn opa was meubelmaker, ik heb hem nooit gekend, maar ik heb wel zijn gereedschapskist. Inclusief alle lijmklemmen, schaven, de handboormachine met toebehoren. De meeste stalen stukken hebben oppervlakkige roest, maar werken nog prima, zo ook de Engelse sleutel die ik voor bijna elke klus gebruik.
Die opa is vroeg gestorven omdat een chirurg een stuk watten in het lichaam liet zitten na een operatie. Ik kan het nazoeken, maar dat was rond 1960 uit mijn hoofd, dus die Engelse sleutel is minstens 60 jaar oud.
Vanuit het kistje wat altijd makkelijk bereikbaar ligt zal het deze zijn.
IMG_7373.jpeg
Geen idee hoe lang die nu mee gaat (lang), maar de rest is op een later moment aangeschaft.

Daarnaast liggen er allicht gedore steeksleutels die ik al langer heb elders op de plank.
Vermoedelijk deze schuifmaat. Vooral voor zadelpennen.

Afbeelding
Ik heb een gereedschapkist van mij vader gekregen, de ring- en steeksleutels zijn zo'n 50 á 60 jaar oud.

Ik gebruik de pedaalsleutel af en toe. Die onderste trapassleutel gebruik ik nog geregeld om mijn ketting te spannen, past precies in de gaatjes van mijn eccentrische trapas. In het midden een tang om de achtervork uit te zetten, die gebruik ik niet meer sinds ik fietsen met een uitvalnaaf heb. Steeksleutel acht af en toe om spatborden vast te zetten, de rest van de boutjes van mijn fietsen zijn inbus.

IMG_3842_new.png
Leuk allemaal!
Ik zal zelf ook een bijdrage in mijn eigen draadje doen uiteraard. Ik had toen ik het eerste bericht hier schreef nog geen idee. Veel van mijn spul is van begin jaren 80 of ouder en heb ik in de jaren daarna van mijn vader overgenomen, waaronder vast ook de onderstaande sleutel. Hij ziet er wat ouder uit, wat destijds ook al het geval was. Ik gebruik hem wel eens - heel fout natuurlijk - voor het vasthouden van de moer bij het afstellen van conussen en het op-en afschroeven van pedalen. De maat is wat te groot (15,08125 mm), dus het monteert wel snel. Maar wel fout dus.
Photoshop heeft me geholpen er twee van te maken; het kon mooier maar hier ff uit de losse hand. :D

Volgens http://alloy-artifacts.org/craftsman-early-tools-p2.html dateert de sleutel uit 1942-1945, dus ca. 80 jaar oud. 8)
Het zou dus zomaar kunnen deze sleutel dankzij de bevrijding door Amerikanen en Canadezen op het eind van WOII in mijn opa's gereedschapskist is gekomen.
Ik zal vanaf nu deze sleutel met een ander gevoel in mijn handen houden.

Afbeelding
Dus gereedschappen thuis moeten op een mooi houten plankje liggen. Let daar op.