Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Droge voeten - Forum Wereldfietser

Droge voeten

Beste forumleden,

Gisteren was mijn laatste fietsdag van uit Berlijn terug naar huis.
Deze dag heb ik 120 km gefietst en bijna continue in de regen.
Ondanks mijn schoenhoezen waren mijn schoenen door en door nat door opstartende water.
Als je toch naar huis fietst geen probleem, maar stel dat dit tijdens je fietstocht gebeurt.

Heeft iemand goede tips om droge voeten te houden.
een paar echt waterdichte hoge (trekking)schoenen en een regenbroek tot op de schoenen (tot over de schacht, ook bij gebogen benen).
bergwandelschoenen (goed geimpregneerd en ingevet) met gamaschen ging goed al bergwandelend in natte omstandigheden (regen en natte lage begroeiing. in Noorwegen wandelend. dit lijkt me qua water vergelijkbaar met opspattend water.
dus ongeveer zo:
schoenen en gamaschen.png
schoenen en gamaschen.png (71.89 KiB) 792 keer bekeken
HiHans schreef:
di 01 aug, 2023 08:50
Heeft iemand goede tips om droge voeten te houden.
Ik doe het andersom, en heb ook juist met dit weer Teva's o.i.d. aan. Want nat gaan ze toch worden, maar in dit soort sandalen gaan je voeten tenminste niet zo soppen en verweken. Uiteraard geen sokken aan of zo. Het moet dan wel niet te koud zijn, maar dat is het in dit zomerse regenweer niet.
Tegen weer zoals gisteren is niets bestand. Teva's zijn een mooie optie. Er is in mijn ogen nog een andere optie: de mentale. Accepteren dat je nat wordt en proberen het niet erg te vinden. Zolang je niet afkoelt is er niets aan de hand. Als je wel afkoelt kun je uiteindelijk in de problemen komen, maar tot die tijd is het alleen maar nat water.

Je kunt je ook helemaal met plastic inpakken, maar dan wordt je van binnenuit nat door je eigen zweet en de hoge luchtvochtigheid om je heen.
Welke overschoenen gebruik je nu?

Gr ej
Flix schreef:
di 01 aug, 2023 10:31
HiHans schreef:
di 01 aug, 2023 08:50
Heeft iemand goede tips om droge voeten te houden.
Ik doe het andersom, en heb ook juist met dit weer Teva's o.i.d. aan. Want nat gaan ze toch worden, maar in dit soort sandalen gaan je voeten tenminste niet zo soppen en verweken. Uiteraard geen sokken aan of zo. Het moet dan wel niet te koud zijn, maar dat is het in dit zomerse regenweer niet.
Vergis je niet in wat langdurig jezelf blootstellen aan water wat bijna altijd kouder is dan je lichaamstemperatuur kan doen. Kinderen van familie van mij in Nigeria kwamen na een kwartier in de warme regen spelen ook weer naar binnen omdat ze het koud kregen (en dat was dus in de zomer).
Ik let er altijd goed op dat de waterdichte overschoenen aan de onderzijde tot onder de schoenzool komen. Liever iets teveel eronder dan te weinig. Bij het lopen beschadig je dan wel de overschoenen, maar dat zij zo. Heb al verschillende combi's van schoenen en overschoenen gehad, maar nooit last gehad van natte voeten door opspattend water, ook niet bij hele dagen in de regen fietsen. Wel worden de voeten bij warm weer vochtig door zweet, maar dat is niet te voorkomen.

Als je rijdt met klikpedalen en dus plaatjes onder je schoenen hebt gemonteerd moet je er wel op letten dat je de aansluiting tussen plaatjes en schoenzool aan de binnenkant van de schoen goed waterdicht afwerkt. Meestal wordt bij de schoenen tape meegeleverd hiervoor, maar ducttape werkt ook prima. Als je dit niet doet is de zool lek en kan er dus water binnenkomen.
Wat sowieso al heel veel scheelt, qua hoeveelheid water op je schoenen, is een simpel spatlapje. Het meeste water komt van onderen, niet van boven, naar mijn ervaring.

Afbeelding
Veel water loop langs je benen en enkels je schoenen in.
Met zo'n voorspelling rij ik langs de Kringloop , koop voor 2 Euri een stel laarzen , snij de kuit-helft er af en trek de schoen-helft aan. Regenbroek er over en gaan. Ik haat natte voeten.
Pier.
prachtige fiets (!!) en mooie spatlap. zo'n spatlap (klem komend te zitten tussen spatbord en band en dan opstropend bij de voorvork) is volgens mij de best kans om over de kop te gaan... maar meestal gaat het goed!
van de schacht van een oude gummi regenlaars kun je heel goed zo'n spatlap (of twee) maken (uitknippen en dan met paar gaatjes en herbuikte tiewraps bevestigen).
hoogframe schreef:
wo 02 aug, 2023 20:10
prachtige fiets (!!) en mooie spatlap. zo'n spatlap (klem komend te zitten tussen spatbord en band en dan opstropend bij de voorvork) is volgens mij de best kans om over de kop te gaan... maar meestal gaat het goed!
van de schacht van een oude gummi regenlaars kun je heel goed zo'n spatlap (of twee) maken (uitknippen en dan met paar gaatjes en herbuikte tiewraps bevestigen).
Dank je! :)

Ter geruststelling: ik heb inmiddels veel ervaring met die Bluemels spatlapjes, en als ze al een nadeel hebben dan is het dat ze nogal dun en kwetsbaar zijn. Daar blokkeer je echt niets mee.