Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Eerste fietsreis; voorbereidingsvragen - Forum Wereldfietser

Eerste fietsreis; voorbereidingsvragen

Hi!

Kailyn, 19 jarige dochter van wereldfiester Antoinette, hier. Binnenkort ga ik voor het eerst alleen op reis en dat ga ik op de fiets doen! Ik heb 6 weken in Schotland gepland en heb wat vragen die deze community wellicht kunnen beantwoorden!

Mijn fietsreis begint in Edinburgh, waar vandaag ik een loop ga maken naar Isle of Skye (en misschien ook nog Isle of Lewis & Harris als ik er tijd voor heb) en weer terug. Ik ga langs highlights zoals Loch An Eilein Castle, Loch ness, The Storr (wellicht dus ook de standing stones van callanish op Lewis) Glennfinnan viaduct, Loch Lomond etc. En is rond de 1600km (dat is incl. Isle of Harris & Lewis) lang! Ik ben van plan dit dus in 6 weken te doen en zal rond de 40-50km per dag moeten rijden wat ik denk redelijk te doen is naast mijn fotografie & genieten van het landschap. Toch wil ik vragen of dit realistisch is, vooral als first-timer!

Ik ben fotograaf, en mijn professionele gear gaat bijna allemaal mee om in Schotland de mooiste plaatjes te maken, ik ben van plan om mijn foto rugzak & statief op de achterkant van mijn fiets te bevestigen zodat ik alle items van waarde makkelijk mee kan nemen. Mijn vragen hierover: Hebben jullie tips over hoe ik het best deze tas & het statief zou kunnen bevestigen? hoe ik deze spullen het best veilig kan houden? Is achterop daadwerkelijk de beste plek voor kostbaarheden?

Ik ben van plan in Schotland vooral te gaan wildkamperen, onder andere ook om kosten te besparen. Voor de fietsers die ook in Schotland zijn geweest en in het wild hebben gekampeerd: zijn wilkampeer plekken makkelijk te vinden? Zijn Schotten gastvrij en is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij een boerderij op het land te staan?

En als laatste vraag (voor nu dan in ieder geval) Hebben jullie tips hoe ik het beste mijn electronica kan opladen? Ik heb nu het idee om in ieder geval goede powerbanks ook mee te nemen, en misschien een zonnepaneeltje (vooral dan voor mn telefoon, al denk ik dat het zomaar kan zijn dat ik in Schotland niet heel veel zon ga zien) voor de rest is het denk ik slim om wel is op de camping te staan om alles weer op te laden, en wellicht soms een cafe te benuttigen en bijvoorbeeld met een kop koffie mijn laptop te gebruiken om fotos over te zetten & te bewerken of blogs/verslagen te schrijven.

Hebben jullie nog algemene tips voor een first-timer?

Ik hoop dat jullie me met een van deze vraagstukken kunnen helpen! In ieder geval alvast heel erg bedankt :)
Beste Kailyn,

Allereerst, welkom.

Misschien heb je wat aan de blog van Hans van der Veeke van zijn fietstocht door Schotland eerder dit jaar https://vanderveeke.net/blog/

Voor algemene tips over een eerste fietsvakantie kun je terecht op de site van Wim Jongman https://fietsvakantie.home.blog/

Een mooie fietstocht gewenst.

Jan
Welkom!

Heb je al een goede fiets en uitrusting? Kun je daarvoor je moeders fiets en/of spullen gebruiken?

Fraaaaie trip op de planning! Toen ik in Schotland was met de fiets ging wildkamperen prima. Het weerbericht zou het wel waterfietsen kunnen maken en ook de midges kunnen soms best gemeen zijn.
Hi Jurr,

Ja! Uitrusting heb ik, gebruik de oude fiets van mn vader (ook wereldfietser) dat is een Stevens Randonneur uit 2009 met ortlieb tassen. en ook met campinguitrusting zit ik goed. Het ziet er naar uit dat ik misschien iets minder last heb van midges omdat ik in September/oktober ga, maar bedankt voor de waarschuwing!
Toch wil ik vragen of dit realistisch is, vooral als first-timer!
Aangezien je fotograaf bent en fotogear mee gaat slepen, wordt 40-50km lastig, aangezien je zo de hele dag foto's aan het maken kan zijn; Schotland is schitterend voor mensen met fotograferen als hobby/beroep (been there done that) :lol:

Maar zonder gekheid: of dat schema haalbaar is voor jou is voor ons lastig te zeggen, omdat het deels ook afhankelijk is van jou conditie en hoe goed jij met je fiets bent. 40 kilometer wordt lastig als je na 10 kilometer al vergaat van de zadelpijn. Daarom moet je gewoon flexibel zijn en niet vastpinnen aan die 40/50km per dag of 1600 km in totaal.
Hebben jullie tips over hoe ik het best deze tas & het statief zou kunnen bevestigen? hoe ik deze spullen het best veilig kan houden? Is achterop daadwerkelijk de beste plek voor kostbaarheden?
Ik stop mijn statief normaal gesproken in 1 van mijn achterzijtassen, want meestal gebruik ik die overdag niet. Ligt een beetje aan wat voor fotograaf je bent. Investeer trouwens in een stabiel lichtgewicht statiefje met kleine pakmaat, het is het waard...
Objectieven + camera zelf zou ik in een tas doen die je 'snel' van je fiets kan pakken als je bijvoorbeeld een cafe of winkel ingaat. hier doe je dan al je kostbaarheden in, kan een stuurtas zijn maar ook gewoon een rugzak. Rugzak kan je achterop vastbinden met een elastisch bagagenetje of gewoon een spin. Wel uitkijken dat de banden van je rugzak niet tussen je fietswiel komt :shock:
Voor de fietsers die ook in Schotland zijn geweest en in het wild hebben gekampeerd: zijn wilkampeer plekken makkelijk te vinden? Zijn Schotten gastvrij en is er de mogelijkheid om bijvoorbeeld bij een boerderij op het land te staan?
Ik heb niet fietsend gewildkampeerd in Schotland maar wel wandelend met rugzak en had toen totaal geen moeite met het vinden van een plekje. Houd je wel aan de outdoor access code: https://www.outdooraccess-scotland.scot ... ll/camping
Hebben jullie tips hoe ik het beste mijn electronica kan opladen?
Klein spul als telefoon, gps of ereader laad ik doorgaans op met een powerbank, of als de zon schijnt met een zonnepaneel. Verder probeer ik op campings altijd zoveel mogelijk stroom te pakken in het sanitairgebouw als ik veilig acht; en soms mag je je telefoon bij de receptie opladen of hebben ze een 'openbaar gebouwtje' met een paar stopcontacten.

laptop vond ik moeilijker om die van stroom te blijven voorzien, die gebruikte ik tijdens mijn laatste reis uiteindelijk minder dan gedacht.
Hebben jullie nog algemene tips voor een first-timer?
Het is me niet helemaal duidelijk wanneer je precies gaat, maar als het in augustus al is: houd zeker rekening met Midges... dit zijn hele vervelende klein rotmugjes/vliegjes die als het windstil is om je heen gaan hangen en elk stukje blote huid aanvallen dat ze kunnen vinden. Je kan als bestrijding een smeersel gebruiken, Smidge-up heet het geloof ik. Heb ik een paar keer gebruikt in Schotland, en bij mij werkte het.

Veel plezier!
Wij zijn onlangs 2 weken in Schotland geweest. Het is er prachtig, maar wees voorbereid op regen, het weer slaat vaak om en aam voorspellingen heb je niets, nemen zoals het komt en dan valt het geregeld ook mee. Mijn zoon heeft liever een camping, dus we hebben het niet gedaan, maar we hebben veel geschikte wildkampeerplekjes gezien.

We vonden dat de vele korte maar vaak echt steile klimmetjes veel meer impact op vermoeidheid hebben dan we dachten, terwijl we toch wel want gewend zijn. We vonden het daar beduidend moeilijker om 100+km te rijden dan in Noorwegen. 40-50km lijkt me goed haalbaar tenzij je er achter komt dat explosief klimmen echt niet je ding is. Ik zou een weekend Limburg met kampeerbagage doen om daar achter te komen.

Fietspaden fietsen daar vaak niet zo fijn, vanwege de vele hekjes en wandelaars. De smalle single track autowegen zijn ideaal, automobilisten doen daar ook uiterst voorzichtig.

Voor het opladen: vergeet niet een reisstekker (hadden wij niet aangedacht).

Wij vonden de Schotten uiterst vriendelijk, ze knopen ook vaak graag een praatje aan.
antoinette schreef:
di 01 aug, 2023 13:48
Ik ben fotograaf, en mijn professionele gear gaat bijna allemaal mee
Dat klinkt als veel, zwaar en duur spul. Ik zou voor elk item overwegen of dat echt nodig is, vanwege de sjouwerij, de klappen die de spullen ongetwijfeld toch krijgen op de fiets en het vocht, met name als het regent (en geregend heeft) bij het kamperen.
Hi Kailyn,
Stel je niet te veel - zeg maar niets - voor van opladen met zonnepanelen.
Koop in ieder geval zo'n driewegstekkertje dat je achter een Engelse stekker kan inpluggen, zodat je meerdere apparaten tegelijk op 1 wandcontact kunt opladen.
antoinette schreef:
di 01 aug, 2023 13:48

Hebben jullie tips hoe ik het beste mijn electronica kan opladen? Ik heb nu het idee om in ieder geval goede powerbanks ook mee te nemen, en misschien een zonnepaneeltje (vooral dan voor mn telefoon, al denk ik dat het zomaar kan zijn dat ik in Schotland niet heel veel zon ga zien) voor de rest is het denk ik slim om wel is op de camping te staan om alles weer op te laden, en wellicht soms een cafe te benuttigen en bijvoorbeeld met een kop koffie mijn laptop te gebruiken om fotos over te zetten & te bewerken of blogs/verslagen te schrijven.
Wildkamperend fiets ik het liefste met twee powerbanks die allebei snel op kunnen laden. Zo pak je dubbel de snelle laadsnelheid bij een horecastop voor lunch/diner of andere korte oplaadmogelijkheid. Ook je telefoon op zo'n moment dan direct opladen scheelt het verlies wat je krijgt door eerst de powerbank op te laden en daarmee dan weer de telefoon ;) Bedenk ook even of je met je smartphone wil navigeren of met een los GPS toestel. Kan allebei prima, en heeft allebei zo z'n voor- en tegenstanders hier op het forum.

Zonnepaneel zou ik zeker in Schotland lekker thuislaten. En ook de laptop is zowel groot als zwaar als kwetsbaar als stroomvretend... zou ik goed over nadenken.

Vooral met veel regen zou je ook kunnen overwegen om bijvoorbeeld wildkamperen af te wisselen met een vast dak boven je hoofd om zo eens in de paar dagen al je natte spullen weer zoveel mogelijk droog te kunnen krijgen. Als je veel van het asfalt afgaat kun je daarvoor ook nog overwegen om eventueel de 'bothies' als alternatief voor kamperen te gebruiken:

https://www.mountainbothies.org.uk

Maar die zul je niet vinden naast een tankstation op de doorgaande weg ;)
Maar zonder gekheid: of dat schema haalbaar is voor jou is voor ons lastig te zeggen, omdat het deels ook afhankelijk is van jou conditie en hoe goed jij met je fiets bent. 40 kilometer wordt lastig als je na 10 kilometer al vergaat van de zadelpijn. Daarom moet je gewoon flexibel zijn en niet vastpinnen aan die 40/50km per dag of 1600 km in totaal.
Dit is inderdaad iets wat lastig in te schatten is, en bedoelde het zelf ook wat meer in general. Ben al begonnen met een beetje trainen en weet in ieder geval dat ik met flinke tegenwind 35km kan rijden in 3u zonder bagage. Heb nog niet op mn eigen fiets getraint omdat die nu gerepareerd wordt
Het is me niet helemaal duidelijk wanneer je precies gaat
Ik ga in september/oktober en misschien langer of korter. Heb in principe niet echt een schema meer sinds ik door faillisement ontslagen ben en waarschijnlijk mijn retourvlucht ga cancelen en met een enkeltje naar Edinburgh vlieg.

En thanks voor de andere tips! Mijn fotogear is inderdaad best wat gewicht, neem al een paar dingen zoals lenzen niet mee. Maar statief (2kg) en body met 3 lenzen (+ drone waarschijnlijk) gaan wel mee!
En ook de laptop is zowel groot als zwaar als kwetsbaar als stroomvretend... zou ik goed over nadenken.
Laptop gaat mee voor fotografie, en runnen van mn brand etc wat lastig tot niet via de telefoon kan en zeker geen budget heb om nieuwe gear te kopen op dat vlak. Dus helaas, inderdaad dat kwetsbare, stroomvretende ding gaat wel mee... vooral als ik me bedenk en nog langer weg wil blijven heb ik daar weinig keus in
Met het oog op kostenbesparing zou ik me in jouw situatie allereerst verdiepen in het zakelijk maken van die kosten.
Ik zou ook nog maar eens goed overwegen of je alle professionele gear echt mee moet nemen. Dit in verband met de vele regen en vocht in Schotland.

Wat betreft midges. De Schotten zelf zweren bij 'Avon Skin so Soft' om midges van je lijf te houden. Ze blijven wel om je heen cirkelen maar ze landen niet op je huid.

De Schotten zijn erg behulpzaam als je in de problemen zit hem ik zelf afgelopen weken ondervonden.

In Engeland maar ook in Schotland worden fietsen gejat als de raven. Zelfs vanaf de camping in Edinburgh. Opgepast dus!
Laat ook geen spullen onbeheerd achter tijdens het laden.

Hoe je gear vast te binden? Geen idee. Hangt helemaal van je gear af en van je fiets. Alles wat je achterop op je fiets bevestigd merk je zo goed als niet als je iets onderweg verliest. Tenzij het complete tassen zijn natuurlijk.
antoinette schreef:
di 01 aug, 2023 19:29
Laptop gaat mee voor fotografie, en runnen van mn brand etc wat lastig tot niet via de telefoon kan en zeker geen budget heb om nieuwe gear te kopen op dat vlak. Dus helaas, inderdaad dat kwetsbare, stroomvretende ding gaat wel mee... vooral als ik me bedenk en nog langer weg wil blijven heb ik daar weinig keus in
Opmerking over dit detail.
Omdat je fotograaf bent, zou het kunnen dat je al met Apple spul werkt.
Maar hoe dan ook: probeer met een laptop met de Apple M1 of M2 processor op stap te gaan (uitruilen, tweedehands, lenen?). Deze zijn zoveel zuiniger dan welke laptop met Intel processor dan ook, en dat is voor zo'n reis als jij uitvoert echt dikke winst.
Je kunt vele dagen achtereen een aantal uren je ding doen, zonder je druk te maken over de lading. En ze zijn ook nog eens erg stevig. Ik duw al jaren zo'n ding in het zijvak van de Ortlieb Back-Roller Plus tas zonder probleem.
Leuke plannen! Stel je wel echt in op het wisselvallige weer. Zo'n drie jaar geleden hadden wij al flinke nachtvorst in september. Dat hoeft natuurlijk niet erg te zijn als je hier goed op voorbereid bent.
Dank voor alle reacties, heb er hier en daar zeker wat uit kunnen halen!
Nog even terugkomend op je andere vragen. Wij zijn er maar heel kort geweest maar hebben de mensen als heel gastvrij ervaren! En wie weet gaat je route ook langs warmshower adressen? Die zijn sowieso gastvrij ;) Een leuke gelegenheid voor ontmoetingen (en je gear op te laden). En, 40-50 km lijkt me realistisch hoor als je een redelijke conditie hebt.
Ik gebruik voor weerberichten www.yr.no . Heel goed en iedere uur te volgen. Voer de plaatsnaam in en kijk op Table, Graph en Map en andere zaken. Ik kan hiermee overal ter wereld gebruiken. Als molenaar zijnde belangrijk bij windrichtingen.
Je laat je molen toch zeker wel in Nederland, Martin?!