Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu? - Forum Wereldfietser

Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu?

10 jaar geleden had ik een 2.8 Santos travelmaster. Deze heb ik 5jr geleden gekocht vanwege verhuizing buitenland (verder niet belangrijk). Onlangs was ik test fietsen op een aantal Travelmasters omdat de fiets mij destijds zeer goed beviel qua rijden en ik nu een nieuwe woon-werk fiets wil hebben voor mijn dagelijkse rit naar werk (10 kilometer enkele reis). Ik wil nadrukkelijk geen ander merk.

Ik neig naar naar de 2+, omdat ik vooral op asfalt fiets en de 3+ mij overkill lijkt. Probleem: ik ben 1.89/1.90 met lange benen/armen en heb destijds framemaat 61 gehad en die fietste tijdens de testritten ook het beste. De 2+ komt echter niet meer in 61cm, wel in 58cm en 63cm. All deze 3 maten getest (maat 61 op 3+) maar maat 61cm is gewoon best passend. Wat is nu wijsheid?

Opties:
2+ in 58cm of 63cm? (Niet juiste maat)
3+ in 61cm? (overkill voor doel en duur)
2.8 in maat 61cm 2e hands, maar daar passen geen bredere banden op en dat schijnt veel fijner te rijden?

Ik weet het echt niet. Ik kan via fietsplan werk voor max €2000 een fiets (bij winkel) fiscaal gunstig kopen, rest zelf bijbetalen. Maar ik zie ook 2.8 tweedehands staan voor minder dan €1000. Prijs is zeker niet doorslaggevend maar wel ook een factor, kleur etc. maakt me niet uit.

Wel wil ik graag riem en liefst naaf en son licht. Beettje lang verhaal, maar wat is wijsheid en best passend? Misschien 2e hands 2.8 kopen en onderdelen upgraden, of 3+ in juiste maat of 2+ in maat 58?
De juiste maat is echt wel de belangrijkste eigenschap van een goede fiets. Dus waarom niet gewoon een ander merk? Er zijn alternatieven die kwalitatief minstens zo goed zijn.
Brede banden zijn fijn voor een vakantiefiets, maar voor een woon werk fiets op goed glad Nederlands asfalt is 37-42 mm ook prima. Mijn vakantiefiets heeft 55 mm banden en dat bevalt prima, maar mijn oude Koga stadsfiets heeft 32 mm banden omdat Koga in 1988 van het smalle bandjes geloof was, en dat gaat best wel (het is ook een lekker lichte fiets).
Als je echt alleen Santos wil en je zo blij was met de 2.8 zou ik daar voor gaan. Koop vooral geen fiets waar je niet lekker op past.
Let er wel op (bij tweedehands fietsen) dat het echt een Santos 2.8 is, er zijn een paar verkopers op marktplaats die andere fietsen opknappen, er een Santos sticker op plakken en dan de fiets verkopen. Er staat een 2.8 in 61cm op marktplaats voor 750 euro, die heeft wel het juiste frame, maar van de rest is het moeilijk te zeggen.

De 3+ is er wel in 61cm, geloof ik, maar 6300+ euro voor 10km woon-werk lijkt me een beetje overdreven?
En ik zie nu dat de 2.8 nog steeds gemaakt wordt (4600 euro, de aluminium versie), misschien is dat een optie?

Ik snap wel dat je alleen Santos wil, maar ik wil toch zeggen dat er niets magisch is aan een Santos, behalve de naam en prijs. Ik denk dat je een prima nieuwe fiets zou kunnen vinden voor 1000 euro minder dan de Santos vraagprijs, als je bereid bent naar andere merken te kijken.
@erikB81 Grappig. Je waarschuwt voor verkopers die travelmasters verkopen wat geen travelmasters zijn. En dan tip je die van Jan die juist zo'n verkoper is die maar wat bij elkaar raapt. En stickers plakt die niet kloppen :)
En als je deze advertentie bedoelt is het een STR01. En nog heel oud ook.
M276 schreef:
za 05 aug, 2023 13:59
@erikB81 Grappig. Je waarschuwt voor verkopers die travelmasters verkopen wat geen travelmasters zijn. En dan tip je die van Jan die juist zo'n verkoper is die maar wat bij elkaar raapt. En stickers plakt die niet kloppen :)
Oh werkelijk? Dan was mijn waarschuwing in ieder geval op zijn plaats :).
3+ met aluminium of carbon vork, een setje lichte velgen en een setje lichtlopende banden?

In 32 spaaks heb je veel meer keuze in lichte velgen dan in 36 spaaks, dus dat is ook wel een leuk uitgangspunt. Ook een andere drager scheelt al een hele hoop. Zie bijvoorbeeld dit topic:

viewtopic.php?t=38344

Probeer wel zoveel mogelijk af fabriek te laten doen en duidelijk prijzen af te spreken, als je achteraf wil gaan verbouwen komt het nog bovenop de nieuwprijs ;)

Zoek een goede dealer, die wil wel met je meedenken. Zeker zo in de vakantietijd op een rustige doordeweekse ochtend. En misschien wil Santos af-fabriek dat ook wel?

Maar je kunt natuurlijk ook nog naar bijvoorbeeld Avaghon, idworx of Vittorio kijken.
woon werk fietser schreef:
za 05 aug, 2023 10:30
10 jaar geleden had ik een 2.8 Santos travelmaster. Deze heb ik 5jr geleden gekocht
Dus eigenlijk een soort “Back to the Future 2.0” :D .
Ja een Back to the Future Cycle Edition.

Ja ik zou ook een 2e hands 3+ kunnen doen inderdaad, maar is dat niet overkill waar ik wel voor betaal?
En ik vind de 2= ook wat mooier, misschien. ik ben vooral 'bang' dat de 3+ een te zware fiets is voor gewoon huis tuin en keuken gebruik. Irritant dat ze die 2+ niet even gewoon in maat 61 maken. Zit al te overwegen om de 2+ in 58 te nemen, want de bovenbuislengte is ook 61 cm. Ik zoek een comfortabele zitpositie.
woon werk fietser schreef:
za 05 aug, 2023 21:18
ik ben vooral 'bang' dat de 3+ een te zware fiets is voor gewoon huis tuin en keuken gebruik.
Dat is het zeker. De 2 ook want elke fiets die bedoeld is voor stoere fietsreizen met veel bagage is nodeloos zwaar en vooral stijf voor horizontale fietstochten over asfalt met weinig bagage.
woon werk fietser schreef:
za 05 aug, 2023 21:18
ik ben vooral 'bang' dat de 3+ een te zware fiets is voor gewoon huis tuin en keuken gebruik.
Hangt ook van de afmontage af hoe zwaar de fiets uiteindelijk wordt.

Voor puur woonwerkverkeer kun je ook nog met een Nexus of Alfine wel uit natuurlijk. En afhankelijk van de route kan dat misschien zelfs nog wel singlespeed ;)
Vergeet dat 61 de juiste maat is en 57 en/of 63 'dus' niet de juiste maat.

Je hebt op allemaal gereden en 61 reed het lekkerst maar heb je van de 57 en/of de 63 de spacers/voorbouw/stuur aangepast zodat ze exact gelijk stonden aan de 61?

De 2.8 heeft een traditionele stuurpen en dat geeft courant andere mogelijkheden qua positionering dan ahead van de 2.0 of 3.0. Hij is makkelijker hoog genoeg te stellen. De voorbeelden van Santi met het gehele arsenaal aan spacertoren icm verstelbare verhoogde aheadverhoger zijn legio.

Je wilt comfort, is dat in jouw geval kort genoeg of lang genoeg of hoog genoeg of diep genoeg of ergens een sweet spot binnen dat spectrum? De uitdaging is een beetje dat een kleinere framemaat over het algemeen korter is maar ook een lager balhoofd heeft.

Lengte bij een gegeven framemaat is één ding, hoogt van het balhoofd is minstens net zo relevant (zeker in geval van ahead en behoefte aan comfort).

De mogelijke bandenmaat van een 2.8 is méér dan goed genoeg voor een daily.
@Leon
Dat is het zeker. De 2 ook want elke fiets die bedoeld is voor stoere fietsreizen met veel bagage is nodeloos zwaar en vooral stijf voor horizontale fietstochten over asfalt met weinig bagage.

Eigenlijk zeg jij dat ik beter helemaal geen Santos zou moeten kopen of dat er geen Santos is die voor woon-werk verkeer echt geschikt zou zijn?
O, ik zeg helemaal niet dat jij iets zou moeten hoor.
ik zeg ook dat er geen geschikte Santos zou zijn voor jouw doel. Ik zeg alleen dat de frames niet gemaakt zijn voor dat doel en er dus ook niet ideaal voor zijn.
Ik moet nog wel iets nuanceren: als je zelf het nodige gewicht in de schaal legt maakt dat een stijf frame weer comfortabel en dan is het weer wel een goede keuze, maar daar was ik even niet van uit gegaan.

Edit typo jou/jouw :oops:
Je meldt je aan op dit wereldfietsforum terwijl je op zoek ben naar een woon/werk fiets, je zoekt een fiets uit die totaal “over the top” is voor het doel en dan reageer je geïrriteerd als je daarop gewezen wordt.
woon werk fietser schreef:
za 05 aug, 2023 22:20

Eigenlijk zeg jij dat ik beter helemaal geen Santos zou moeten kopen of dat er geen Santos is die voor woon-werk verkeer echt geschikt zou zijn?
Ach, het kan best minder ja... zeker als je puur woon-werkverkeer met zo'n fiets rijdt. Als je er al fietsvakanties mee doet en 'ie er toch al staat kun je die combi prima maken natuurlijk. Zo'n fiets is gebouwd om met heel veel bagage de hele wereld over te kunnen, dan lukt dat stukje woon-werkverkeer met alleen een broodtrommel en een laptopje achterop ook wel ;)

Maar ach, misschien vind je het wel een mooie fiets, vind je het leuk dat je alles een eigen kleurtje kan geven, gun je je Santos dealer wat omzet, vind je het een fijn idee dat je er later wél mee op fietsvakantie kan... of weetikveelwatnogmeer ;)

Ik zou zelf voor dit doel een tweedehands Koga kopen en het daarmee doen, maar als je er een nieuwe Santos voor wil kopen dan mag dat natuurlijk ook. Allemaal prima toch? Wel zou ik 'm dan zoals gezegd proberen een stuk minder heavy duty af te monteren.
@LHTJoost Nee hoor, echt verkeerd geïnterpreteerd door jou, mijn reactie was puur een vraag, vandaar het vraagteken. Misschien zit ik inderdaad wel helemaal fout hier, daarom ben ik hier ook. Ooit wilde ik coast2coast fietsen in USA, daarom deze 2.8 destijds gekocht maar reis kwam er niet van. Maar hij fietste wel geweldig, vandaar dat ik er nu weer aan denk er een aan te schaffen.

Misschien ben ik beter af met een Travel Lite?
Ik wil gewoon graag een fiets die mijn hele leven mee gaat en van zeer goede kwaliteit is. Ik ben ook eerst naar Rose in Duitsland gegaan voor de Black Lava 2, maar tijdens een proefrit merkte ik direct dat dat aanvoelde als een halve racefiets. Vandaar dat ik weer dacht aan de Travelmaster, hopelijk mag dat;-)? Ik zou een Nexus 11 ook prima vinden, maar ik zie geen andere top kwaliteit fiets met riem, Son naaf verlichting, fijne zit positie, etc.

Misschien een tweedehands Travel lite maat 61. https://www.sector2bikes.nl/occasions/n ... eren-61cm/ Jammer dat deze al is verkocht.

Ik hou mij aanbevolen voor een ander merk en model, the next best thing, als Santos inderdaad too much is voor mijn bescheiden woon-werk verkeer doel. Zover was ik zelf ook al maar die Rose viel mij tegen. Zat voor geen meter. Punt is alleen dat ik geen zin heb om nog 10 andere fietsen te proberen. Deze Santos ken(de) ik en beviel. En ik heb vertrouwen in de kwaliteit. Een Batavus, Gazelle heb ik al veel minder zin in....

Edit: bij de Koga moet ik persé schijfremmen, die wil ik niet, wil velgremmen. Daar ga ik al...
Heb je dit stukje al eens gelezen?

https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

Het kan natuurlijk prima dat een TM3+ in maat 61 voor jou de juiste maten heeft, maar dat wil niet zeggen dat die 61 universeel inzetbaar is bij andere merken, en zelfs al... bij andere types van hetzelfde merk.

Of zoals ook al gezegd, misschien is er met wat simpele onderdelen wisselen zoals stuur, stuurpen etc die blijkbaar ideale zithouding ook wel op andere fietsen te realiseren?
woon werk fietser schreef:
za 05 aug, 2023 22:59
Ik zou een Nexus 11 ook prima vinden, maar ik zie geen andere top kwaliteit fiets met riem, Son naaf verlichting, fijne zit positie, etc.

[...] bij de Koga moet ik persé schijfremmen, die wil ik niet, wil velgremmen. Daar ga ik al...
https://link.marktplaats.nl/m2005685725

Zoiets misschien? Geen idee hoe de geometrie van deze 63 zich verhoudt tot en maat 61 TM3+, maar hier heb je een Alfine 11, riemaandrijving, een vaste vork, een koplampje met dezelfde reflector als een Son Edelux en een prima Shimano naafdynamo.
woon werk fietser schreef:
za 05 aug, 2023 10:30
10 jaar geleden had ik een 2.8 Santos travelmaster. Deze heb ik 5jr geleden gekocht vanwege verhuizing buitenland (verder niet belangrijk). Onlangs was ik test fietsen op een aantal Travelmasters omdat de fiets mij destijds zeer goed beviel qua rijden en ik nu een nieuwe woon-werk fiets wil hebben voor mijn dagelijkse rit naar werk (10 kilometer enkele reis). Ik wil nadrukkelijk geen ander merk.
Als je in Twente woont dan kan je bij Ophuis in Oldenzaal langs gaan.
Ze geven je daar een eerlijk en goed advies.
Je kan ook naar Saint Christopher in Gorssel, naar de Fietsvakantiewinkel in Amsterdam, naar m-gineering in Kiel Windeweer, naar Avaghon en noem maar op.
De laatste twee zijn bij mijn weten geen Santos verkoper, maar bovengenoemden en velen meer hebben hart voor de zaak en voor jou en zijn er niet op uit je iets aan te smeren.
De zit wordt bepaald door de pedalen, het zadel, het stuur en de posities daarvan ten opzichte van elkaar, niet door "de fiets". In een pasfiets zit zelfs helemaal geen fiets. Hier een heel extreme pasfiets:
Afbeelding
Poppink schreef:
za 05 aug, 2023 23:15
[...] Je kan ook naar Saint Christopher in Gorssel, naar de Fietsvakantiewinkel in Amsterdam, naar m-gineering in Kiel Windeweer, naar Avaghon en noem maar op.
De laatste twee zijn bij mijn weten geen Santos verkoper, maar bovengenoemden en velen meer hebben hart voor de zaak en voor jou en zijn er niet op uit je iets aan te smeren.
Avaghon wordt alleen bij Bike4Travel verkocht en die zijn tevens Santos dealer. Maar ook bijvoorbeeld idworx en VSF.

Verder prima locaties allemaal, al ben ik bij Ophuis nooit geweest dus daar kan ik niet zoveel van vinden.

En de Fietsvakantiewinkel zit in Elst en verkoopt voornamelijk toebehoren, De Vakantiefietser zit in Amsterdam en verkoopt ook fietsen ;)