Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu? - Pagina 2 - Forum Wereldfietser

Santos 2+ niet in mijn frame maat, wat nu?

woon werk fietser schreef:
za 05 aug, 2023 22:59
@LHTJoost Nee hoor, echt verkeerd geïnterpreteerd door jou ...
Communicatie is zenden en ontvangen.
woon werk fietser schreef:
za 05 aug, 2023 10:30
Ik wil nadrukkelijk geen ander merk.

Ik neig naar naar de 2+, omdat ik vooral op asfalt fiets en de 3+ mij overkill lijkt. Probleem: ik ben 1.89/1.90 met lange benen/armen en heb destijds framemaat 61 gehad en die fietste tijdens de testritten ook het beste. De 2+ komt echter niet meer in 61cm, wel in 58cm en 63cm. All deze 3 maten getest (maat 61 op 3+) maar maat 61cm is gewoon best passend. Wat is nu wijsheid?

Opties:
2+ in 58cm of 63cm? (Niet juiste maat)
3+ in 61cm? (overkill voor doel en duur)
2.8 in maat 61cm 2e hands, maar daar passen geen bredere banden op en dat schijnt veel fijner te rijden?
Als eenmaal iets goed bevallen is kan ik me voorstellen dat je daar op terug valt.

Als de aanschafprijs niet echt een issue is en je wilt een fiets waar je heel lang mee kunt doen, dan zou ik voor de fiets gaan die je eigenlijk het liefst wilt hebben. Als die niet meer verkrijgbaar is dan goed zoeken naar een alternatief (ook evt. andere merken).

Vakantiefietsen zijn o.h.a. zo gebouwd dat ze langdurig mee kunnen gaan, (zwaar) belast kunnen worden (door berijder en/of bagage), comfort kunnen bieden, etc. Ik snap die keuze wel.

Je kunt hier eens kijken:

https://kokfietsen.nl/fietsen/hybride-f ... ur-maat-57

of hier:

https://www.bikepro.nl/p/santos-travelm ... w-heren-3/

Je kunt de 3+ ook met 28” wielen krijgen. Of het overkill is zou geen rol hoeven te spelen, je kunt ‘m immers zodanig samenstellen dat de fiets minder zwaar is en goed geschikt is voor woon- werkverkeer.

Santos is best duur, maar uit ervaring kan ik zeggen dat de 3+ werkelijk een hele degelijke fiets is.

(Mijn vrouw is dit voorjaar vanuit huis naar Rome gefietst, heeft zelf een Koga Worldtraveller S met Rohloff en riem, maar heeft ervoor gekozen om de reis om mijn 3+ te maken. Haar conclusie: ik wil ook een keer zo’n fiets :D ).

Een keuze voor een alternatief van wat je werkelijk wilt kan uiteindelijk een dure keuze zijn, als het alternatief je niet bevalt en je alsnog de fiets koopt die je had willen hebben, dan moet er vaak toch alsnog weer meer geld bij. Dat geldt overigens niet alleen voor fietsen…

Ik lees dat je eigenlijk het liefst de 3+ wilt, maar ‘bang’ bent voor commentaar, dat de fiets overkill zou zijn.
Als dat zo is, trek je vooral niks aan van dat soort commentaren en maak de keuze voor de fiets die je wilt hebben :wink:
Je zegt dat je graag een fiets wil die je leven lang mee gaat. Ik prijs je gevoel voor duurzaamheid zonder meer, maar moet je dat willen?
Zuinig zijn op je spullen, onderhoud plegen en ze gebruiken waarvoor ze zijn is natuurlijk goed. Slijtage gevoelige onderdelen heb je zowel op dure als op goedkope fietsen. Los van het duurzame aspect van zuinig zijn en onderhoud plegen, blijft je fiets heel en blijft fijner fietsen en/of bij verkoop houd je nog een betere restwaarde.
Nu ken ik je leeftijd niet, maar als jij na pakweg 10 of 15 jaar je fiets inruilt, krijg je wel een fiets die zeer waarschijnlijk beter is, niet zozeer omdat je een kwalitatief betere fiets koopt, maar omdat alles beter, verfijnder, verder doordacht is. Frames, bagagedragers, banden, wielen, spaken en noem maar op van nu t.o.v. zeg 15 jaar geleden zijn echt een stuk beter geworden. Vergelijk het met onderdelen, een Shimano Dura Ace van 2008 was beter dan een Ultegra van 2008, maar een Ultegra van 2023 is echt beter dan een Dura Ace van 2008.
M.a.w. zuinig zijn op je fiets is aan te bevelen, maar over 15 jaar je goed onderhouden fiets doorschuiven naar een volgende gebruiker en dan een nieuwe aanschaffen is echt niet verkeerd of onverantwoord.
Tja en als je echt duurzaam wilt zijn moet je geen aluminium frame kiezen.

Maar goed, ik wilde nog even ingaan op het idee van eventuele overkill. Dat heeft in dit geval denk ik twee kanten. De eerste is dat zo'n Santos 3+ een tamelijk zware en ook wel lompe reisfiets is om veel bagage mee te vervoeren. Zonder bagage fietst dat eerlijk gezegd niet zo lekker als je, denk ik, zou willen. Mijn vakantiefiets is een m-gineering maatfiets, en die is al heel wat lichter en minder stijf dan zo'n Santos, maar toch rijdt hij zonder bagage een beetje stug (deze fiets is ideaal voor 12-15 kg bagage, ook al rijdt hij ook nog goed met het dubbele). Als vakantiefiets kan ik me ook na vijftien jaar niets beters voorstellen. Voor een stadsfiets zou ik echter idealiter iets lichters en minder stijf willen. Mijn m-gineering heeft bovendien een racestuur, en dat vind ik op lange afstanden comfortabeler, maar in de stad iets minder. Dus mijn stadsfiets heeft een klassiek licht gebogen vlak stuur.
De tweede invulling van ''overkill" is het prijskaartje. Mijn m-gineering is een dure fiets geweest, en die waag ik niet graag aan de fietsendieven in de stad. Dus heb ik altijd een[attachment=1]Stadsfiets WIm.jpg[/attachment] aparte stadsfiets gehad. Dat was lang een gewone Batavus of Gazelle, totdat ik zat had van die lompe zware fietsen en een Koga uit 1988 kon scoren voor 50 euro. Het is een lichte fiets met een niet te stijf frame, en ideaal voor dit doel. De fiets was denk nauwelijks verder dan de tennisbaan geweest, en na een paar honderd euro aan onderhoud en andere afmontage etc. is het nu een uitstekende fiets voor dit doel. Inmiddels ben ik er ook wel wat aan gehecht geraakt, dus als hij nu gestolen zou worden baal ik wel.[attachment=1]Stadsfiets WIm.jpg[/attachment]

Bijlagen

Senior2 schreef:
zo 06 aug, 2023 09:43
Frames, bagagedragers, banden, wielen, spaken en noem maar op van nu t.o.v. zeg 15 jaar geleden zijn echt een stuk beter geworden.
Is dat zo?
Als je zegt 35 jaar dan ben ik het met je eens, maar 15?

Wel zijn er een paar onderdelen die slechter zijn geworden: XT-achternaven, Shimano trapassen, Brookszadels, Magura-remmen, Thudbuster-zadelpennen, Sigma fietscomputers. Zelfs aan Schwalbe Marathon banden kon je vroeger geen miskoop hebben omdat er maar één type was; hoe anders is dat nu?
Leon schreef:
zo 06 aug, 2023 10:19
Senior2 schreef:
zo 06 aug, 2023 09:43
Frames, bagagedragers, banden, wielen, spaken en noem maar op van nu t.o.v. zeg 15 jaar geleden zijn echt een stuk beter geworden.
Is dat zo?
Als je zegt 35 jaar dan ben ik het met je eens, maar 15?

Wel zijn er een paar onderdelen die slechter zijn geworden: XT-achternaven, Shimano trapassen, Brookszadels, Magura-remmen, Thudbuster-zadelpennen, Sigma fietscomputers. Zelfs aan Schwalbe Marathon banden kon je vroeger geen miskoop hebben omdat er maar één type was; hoe anders is dat nu?
@Leon, pin me niet vast op die 15 jaar, waar het mij omging is dat met het verstrijken van de jaren er een voortschrijdend inzicht is vwb productietechnieken, materiaal kennis, ontwerpen, biomechanica end. wat betere eindproducten op kan/zal leveren mbt bijvoorbeeld stijheid of duurzaamheid of gebruiksgemak.

Het andere voorbeeld, eigenlijk het zelfde. Natuurlijk zijn er onderdelen of hele merken die minder goed gaan scoren, maar door de bank genomen worden de groepen verder verfijnd en verbeterd en sijpelen die verbeteringen met de tijd door naar goedkopere groepen waardoor die in pakweg 15 jaar meerdere upgrades hebben gehad en zo een vroeger hogere groep in halen.
We hebben het over fietstechniek hè, niet over ruimtetechnologie.
Laten we elkaar vooral wijsmaken dat het alsmaar beter moet. Dat vindt de marketingafdeling van Santos ook fijn.
Dan fiets ik lekker door op mijn stalen fiets met derailleur en velgremmen.
Senior2 schreef:
zo 06 aug, 2023 09:43
Je zegt dat je graag een fiets wil die je leven lang mee gaat. Ik prijs je gevoel voor duurzaamheid zonder meer, maar moet je dat willen?
De vraagsteller moet niks, maar het mag natuurlijk wel. :roll:
M.a.w. zuinig zijn op je fiets is aan te bevelen, maar over 15 jaar je goed onderhouden fiets doorschuiven naar een volgende gebruiker […]
Ah, dus je vindt ook dat een fiets decennialang mee moet kunnen. Mooi, jullie zijn het eens.

Groetjes,

Carl
Hallo allemaal en dank voor alle reacties. Zeer interessant om alles zo te lezen. Ja ik ben begin 50 jaar, en wil iddd fiets "voor het leven". Vind ik leuk idee. Later Pendix erbij misschien.

En ik vind het een leuk idee om gewoon een hele mooie goede fiets te hebben. En ja, de fiets die ik 10 jaar geleden kocht, is toch een heel andere dan nu. Riem was toen echt nog minder standaard bijv. en ik denk idd dat dingen zich echt doorontwikkelen, dat lijkt wel steeds sneller te gaan dan vroeger vanwege alle technologische ontwikkelingen.

Maar inderdaad, met een terreinwagen als fiets hoef ik idd niet naar mijn werk, vandaar dat een 3+ misschien wel echt overkill is. Niet vanwege commentaar van anderen (boeie) maar een zware fiets waarvoor ik hoofdprijs betaal is dan misschien gewoon minder passend. Maar wat is het alternatief in maat 61?

Ik ga komende week naar dealer toe voor laatste proefrit. Ik denk dat de travel lite, misschien zelfs trekking lite en 3+ met 28 inch wielen dan meest voor de hand liggend zijn want 2+ komt niet nu mijn maat en ik lees dat dat toch echt zeer belangrijk is. Ja er valt van alles af te stellen, dat zal ik idd daar bespreken. Daarna moet ik dan even verder overwegen of ik nieuw of toch beter tweede hands ga. Dat scheelt niet heel veel, nieuw is €7000 en 2e hands €5200 ongeveer, maar toch. Ik neig dan naar 2e hands. Ook is een "oude" 2.8 ook nog een optie, stuk goedkoper en kan ik dan beetje upgraden.

Nogmaals dank voor alle reacties, heel interessant om te lezen en helpt mij zeker verder!
Laat mijn Koga stadsfiets nu precies 35 jaar oud zijn. Het Shimano Positron schakelsysteem was inderdaad waardeloos, maar kon ik voor weinig geld moderniseren.
Voor wat betreft een woon werk fiets scheelt het natuurlijk ook nog wel wat voor kilometers het zijn: in de stad of door de polder? Voor dat laatste zou ik altijd gaan voor een racestuur, en misschien wel een derailleur met polderverzet (kleine stapjes). Ik denk in dat geval eerder aan iets als een brevetfiets of een gravelracer, zolang er voorzieningen zijn voor spatborden (liefst metalen van Gilles Berthoud ipv plastic van SKS). En natuurlijk genoeg ruimte voor iets bredere (42 mm) winterbanden.
Een riem vind ik persoonlijk onzin, en meer een Santos marketingverhaal.
En ja, 7000 euro voor een fiets met aluminium confectieframe vind ik belachelijk overprijsd. Voor de goede orde, een fiets is niets anders dan een frame plus ingekochte onderdelen. Iedereen kan die onderdelen kopen. Het verschil tussen goed maar identiek afgemonteerde fietsen (zoals een Santos zeker is) is dan het frame. Maar waarom zou je dan voor een Chinees alu frame effectief (veel) meer betalen dan zelfs een mooi maatframe?
Senior2 schreef:
zo 06 aug, 2023 11:06
pin me niet vast op die 15 jaar, waar het mij omging is dat met het verstrijken van de jaren er een voortschrijdend inzicht is vwb productietechnieken, materiaal kennis, ontwerpen, biomechanica end. wat betere eindproducten op kan/zal leveren mbt bijvoorbeeld stijheid of duurzaamheid of gebruiksgemak.

Het andere voorbeeld, eigenlijk het zelfde. Natuurlijk zijn er onderdelen of hele merken die minder goed gaan scoren, maar door de bank genomen worden de groepen verder verfijnd en verbeterd en sijpelen die verbeteringen met de tijd door naar goedkopere groepen waardoor die in pakweg 15 jaar meerdere upgrades hebben gehad en zo een vroeger hogere groep in halen.
Ach, de vakantiefietsen zijn nogal conservatief. Daar gaan ontwikkelingen niet zo snel ;)

Elders binnen de fietsen zoals bij bijvoorbeeld de duurdere mountainbikes en de duurdere racefietsen rijdt men al jaren met schijfremmen, steekassen en tapered balhoofden.

De Rohloff naaf is al sinds de introductie niet tot nauwelijks veranderd, de Pinion bak idem dito. Ook de Gates riem heeft na de switch van CDC Mudport naar CDX geen verandering meer doorgemaakt. De ontwikkeling in velgremmen staat zo ook al tijden stil, net als bijvoorbeeld bijbehorende velgen.

In derailleurs rijdt men liefst 3x10, daar is ook de ontwikkeling al een tijd geleden.

Qua dragers rijden we al jaren met dezelfde Tubus Cargo en Logo achterop, en dezelfde Ergo, Tara en Duo voorop.

Kortom, zoveel gebeurt er eigenlijk de laatste jaren niet in vakantiefietsenland. Tenzij je met een mountainbike, racefiets of gravelbike op pad gaat natuurlijk ;)
Wim schreef:
zo 06 aug, 2023 12:57
En ja, 7000 euro voor een fiets met aluminium confectieframe vind ik belachelijk overprijsd. Voor de goede orde, een fiets is niets anders dan een frame plus ingekochte onderdelen. Iedereen kan die onderdelen kopen. Het verschil tussen goed maar identiek afgemonteerde fietsen (zoals een Santos zeker is) is dan het frame. Maar waarom zou je dan voor een Chinees alu frame effectief (veel) meer betalen dan zelfs een mooi maatframe?
Omdat m-geneering ook zo z’n beperkingen heeft?

“Wat kan er niet:
Frames uit andere materialen dan staal. Racefietsen met UCI sticker, frames met een Gates drivebelt.. E-bikes. Frames van een kilo. Diverse bracketconstructies die ontworpen zijn voor composiet in staal nabouwen.”

Als je persé een aluminium frame wilt kun je er dus niet terecht. Als je persé een Gates drivebelt wilt kun je er ook niet terecht. En van dat laatste kan ik me voorstellen dat er mensen zijn die dat graag willen, al helemaal als het doel woon-werkverkeer is (10 km in het geval van de TS).

€ 0,55 per dag, ofwel € 200,00 per jaar is helemaal niet veel geld voor een fiets als je er 35 jaar lang plezier van hebt gehad.

Maar voor je het weet belanden we weer in een discussie pro vs. anti Santos, pro m-geneering, aluminium vs. staal, Rohloff vs. derailleur, belt vs. ketting, etc.

Ook bij Santos kun je terecht voor maatframes . Is ingeval van de TS niet eens noodzakelijk, hij zoekt een Santos in de maat 61 cm.

De TS stelt een gerichte vraag en die luidt niet: vinden jullie dat ik een Santos moet kopen of moet ik een ander merk kopen? Hij schrijft zelfs “ik wil nadrukkelijk geen ander merk”.

Ik begrijp dan niet dat er altijd weer reacties komen om iemand op andere gedachten te brengen.

En ja, ik ben een tevreden Santos gebruiker. Daarom heb ik ook geprobeerd inhoudelijk te reageren op de vraag van de TS.
Edwin* schreef:
zo 06 aug, 2023 13:43

Ik begrijp dan niet dat er altijd weer reacties komen om iemand op andere gedachten te brengen.
Daar zijn we toch een forum voor? Anders konden we dit wel World Store Forum noemen in plaats van Wereldfietser Forum (-:

Overigens zat alternatieven te verzinnen als TS een TM3+ in maat 61 met stuurpen X op hoogte Y en cranklengte Z fijn vond rijden.

Zelfs met een TM3+ frame in maat 61 als basis. Kwestie van een goede dealer zoeken die daarvoor de juiste specificaties uit kan zoeken voor TS. 'k Zou een TM2.8 trouwens alleen gebruikt kopen, voor het prijsverschil nieuw lekker een 3+ kopen.

Maar zat andere merken die TS ook prima kunnen helpen, kwestie van de juiste mensen te spreken krijgen die creatief willen meedenken bij merk en/of dealer.
Hoi,
Wat maakt overkill uit?
Met een fiat panda naar je werk kan ook, toch zijn er mensen die een dikke Volvo kopen….

Als je elke dag geniet van je overkill fiets en je kan het betalen, lekker van genieten.

Ik heb een nieuwe koga WTS rohloff
Riem xt remmerij ( juist schijf!!!) gekocht voor het werk en ik rijdt er elke week mooie ritten in Drenthe mee. En toen ik deze fiets had ging ik toch ermee op fiets vakantie want dat kon natuurlijk ook Hahah

Koop een fiets waar je lekker op zit ongeacht het merk.
Ga proefritten maken op verschillende merken, misschien kom je voor een verassende keuze….

Succes en gewoon lekker genieten!

Gr ej
Je kunt natuurlijk willekeurige onzin uithalen, en niemand die je tegen houdt. Maar als je hier om advies vraagt mag je antwoorden verwachten die met kennis van zaken gegeven worden.

Ik wilde overigens niets anders zeggen dan dat een fiets de optelsom is van een frame en extern ingekochte onderdelen (en zelfs dat frame wordt meestal extern ingekocht). Een goede fiets heeft een goede afmontage, maar dat is niet het prerogatief van een enkel merk. Son, Rohloff, goede V brakes, cranks in de juiste lengte en een vierkante trapas, goed gespaakte wielen en je bent er wel zowat. Daarna is het een kwestie van een goed frame.
En van die Santos frames ben ik dus niet zo onder de indruk geweest. Mijn vrouw heeft een Travelmaster 2.6, en behalve snelle slijtage zoals schroefdraad dat wel erg snel dol draaide, is mijn grootste kritiek van dat frame de geometrie geweest. Het was weet ik nu gewoon een Velotraum mtb frame met wat langere liggende achtervorken. De zit was voor een tourfiets veel te lang/gestrekt, en de trapas was echt te hoog voor een tourfiets. Dit is wel al een tijdje geleden, maar Santos vroeg ook toen al premium prijzen. Destijds was het verschil met andere merken nog niet heel extreem, maar inmiddels vind ik dat dat wel het geval is, voor wat in mijn ogen bepaald geen premium fietsen zijn, ook al zijn het zeker ook geen slechte fietsen, laat ik daar duidelijk over zijn, en de lak was echt heel goed. Maar dat het de beste fietsen zijn die je kunt kopen, dat is wat mij betreft gewoon een PR verhaal waar je duur voor betaalt. Iedereen kan goede onderdelen schroeven op een Chinees alu frame. Kortom, het is wat mij betreft slim wat verder te kijken. Maar laat iedereen hiermee doen wat zij/hij wil.
Ha Wim,

nou mooi verhaal, maar noem eens 2 of 3 in jouw ogen betere tourfietsen, met dezelfde kwaliteit onderdelen dan alsjeblieft? Ik zou heel graah horen welke merken fiets EN welk exact specifiek model echt betere kwaliteit bieden. Stel wij nemen een Santos Travel Lite als uitgangspunt, frame maat 61. Noem eens 3 (of 2) fietsen met riem, Naaf, Magura velgremmen en goede verlichting met betere frames die volgens jou dan ook beter zitten of zijn?

(Fyi, in Duitsland heb ik op een Black Lava 2 gezeten en daar kon ik ook de Tour de France mee gaan fietsen, dus die is zeker niet comfortabeler. Een vergelijkbare Koga zie ik overigens ook niet, dus ben echt oprecht benieuwd waar je mee kan komen.)
Dat je steeds 61 als framemaat noemt is echt geen juiste gedachte. Misschien - maar waarschijnlijk niet - komt het bij Santos nog wel overeen met het frame dat je ooit had, maar waarschijnlijk zijn de framematen niet meer vergelijkbaar.
Lees dit artikel eens. Het is een van de vaakst geciteerde artikelen op dit forum: https://www.sintchristophorus.nl/de-war ... ramematen/

Daarnaast is het nog de vraag hoe jouw fiets van destijds was afgemonteerd en was afgesteld. Een ander zadel kan de plek voor de zitbotjes al zomaar een of twee cm anders hebben. Een zadelpen kan zomaar ergens anders uitkomen, om maar te zwijgen van een stuur of stuurpen, laat staan een verstelbare stuurpen.

Tweede poging tot uitleg: ik had eerst een fiets met framemaat 61. Nu heb ik er een met framemaar 52.
Zoek de verschillen:
Afbeelding
Wim schreef:
zo 06 aug, 2023 21:37
Iedereen kan goede onderdelen schroeven op een Chinees alu frame.
Da's wel erg makkelijk gesteld vind ik. Het gaat er ook om wat je die Chinees/Taiwanees/etc aan frame laat bouwen, goedkope frames zitten vaak wel wat wonderlijke keuzes in. En ook de persoon die zo'n ding in elkaar schroeft kan nog uitmaken. Net als de onderdelen die niet zo fancy in een specificatielijst staan ;)
Wim schreef:
zo 06 aug, 2023 21:37

En van die Santos frames ben ik dus niet zo onder de indruk geweest. Mijn vrouw heeft een Travelmaster 2.6 [...]
Sinds de TM2.6 hebben ze daar niet stil gezeten hoor, kijk eens naar hoe tegenwoordig een TM3+ erbij staat in de details. Daar zijn echt wel wat denkstappen verder gemaakt. Voortschrijdend inzicht, goed afgekeken van anderen, ervaringen van gebruikers en dealers etc ;)

Een TM2.6 is wel 15 jaar geleden. Na toevoeging van het derde bidonhouder gaatje voor de alleshouder en de naafdynamo kabel nokjes is er verder aan die fiets niet zo heel veel meer veranderd ;) En ach, 26 inch 559 mag van afdeling marketing niet meer, dus daar hield de ontwikkeling ook wel op.

Maar die TM2.6 vind ik overigens nog steeds een lekker veelzijdig frame met plek voor een verende vork, een lekker brede band, een fijne hoge bracketpot, en ik miste eigenlijk alleen de schijfrembevestiging achterop om er niet nog langer mee door te hebben gereden... Zou niet zo snel iemand adviseren om een nieuwe te kopen tenzij je een heeeel klein maatje wil, maar gebruikt kun je daar echt een goede fiets aan hebben tegen vaak een prima prijs.
Wim schreef:
zo 06 aug, 2023 21:37

[...] behalve snelle slijtage zoals schroefdraad dat wel erg snel dol draaide [...]
Da's een kwestie van je schroefdraad goed checken van te voren op vuil en eventuele schade en het netjes op moment vastzetten toch?
Wim schreef:
zo 06 aug, 2023 21:37

De zit was voor een tourfiets veel te lang/gestrekt [...]
Maatje kleiner kiezen? Ander maatje stuurpen? Geen racebocht willen monteren? ;) Nooit last van gehad eigenlijk (-:
Wim schreef:
zo 06 aug, 2023 21:37

[...] en de lak was echt heel goed.
Da's wel een periode een stuk minder geweest, zeker met woon-werkverkeer zagen ze er dan al best snel nogal droevig uit. Gelukkig is dat lek qua lak al een tijd boven ;)
woon werk fietser schreef:
zo 06 aug, 2023 21:57
Noem eens 3 (of 2) fietsen met riem, Naaf, Magura velgremmen en goede verlichting met betere frames die volgens jou dan ook beter zitten of zijn?
Die Magura velgremmen maken je keuze tegenwoordig niet makkelijker. Zeker nieuw niet, het is voornamelijk schijfrem of schijfrem. De Easy Rohler bij idworx is er al uit, Santos doet zoals je weet nog aan velgremmen en ook bij Avaghon kun je nog terecht voor velgremmen. In de UK kun je nog naar Thorn, misschien nog iets Duits?

Maar verder, als je heel graag velgremmen wil hebben is er tweedehands echt een hoop te krijgen. Tweedehands of overjarige Easy Rohler Evo zou bijvoorbeeld ook nog een optie kunnen zijn misschien naast de eerder genoemde Koga? Lees wel eerst even de forumpost hierboven en de daarin vermelde link voordat je bij andere merken en/of types ook specifiek naar een maat 61 gaat zoeken.
Dat artikel hebi ik gelezen ja. Al toen ie de eerste keer genoemd werd, maar je komt het zo onderhand in elke post op dit forum tegen dus ik hd hem sowieso al gelezen. Hopelijk is dat nu helder;-) :D Strekking van het artikel: Framematen waren vroeger handig en wellicht belangrijk, nu hanteert elk merk eigen maten en is maat 61 bij merk A iets anders dan bij merk B. Proefrijden is het devies en framematen zijn slechts ter algemene richting. Nou okay. Dan weet ik dus nog niets.

Wat ik wel weet: Framemaat 58-63, daar ongeveer moet ik zitten, de rest kan/moet met afstelling op maat worden gemaakt bij een goede dealer. Ik wil idd geen schijfremmen, want te kwetsbaar. Ik denk dat als ik mijn fiets 1x iin het fietsenrek op mijn werk zet, of naast een andere fiets, iemand er om wat voor reden hard tegenaan stoot, deze gaat aanlopen of krom is. Dus ik wil graag velgremmen, met optie om later evt. alsnog schijfremmen te nemen, misschien. Ook wil ik de optie om er later een e-bike van te maken. Ik ben echt benieuwd waar "Wim" mee komt maar ik heb zelf niets gevonden. Komt bij dat ik ook geen zin heb om heel veel merken te gaan proeffietsen. Ze zijn allemaal anders afgesteld dus wat proeffiets ik eigenlijk? Een fiets zelf of een bepaalde afstelling? Vandaar dat ik dacht, ik blijf bij wat ik ken: Santos.

Zodra er weer nieuw is zal ik dit melden. Maar ik geef toe, op een wereldfietser forum ben ik als woon-werk forens wel in een verkeerd gebied aan het vragen misschien. Toch bedankt!