Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fietsen in Duitsland buiten de bebouwde kom - Forum Wereldfietser

Fietsen in Duitsland buiten de bebouwde kom

Ik wil binnenkort voor het eerst gaan fietsen door Duitsland en via Komoot een aantal routes uitgestippeld maar ik kom er dus achter dat Komoot me langs een hoop van dit soort wegen leidt:

https://www.google.nl/maps/@49.7739305, ... ?entry=ttu

Is het überhaupt wel toegestaan om met de fiets over dit soort wegen te fietsen in Duitsland? Volgens mij is dit een 100 weg, of heb ik het mis? In Nederland zou dat in elk geval absoluut niet kunnen, vandaar mijn vraag...

Alvast bedankt!
Ja op die L-wegen mag je fietsen in Duitsland, tenzij aangegeven dat het niet mag.

In mijn ervaring zijn het ook geen drukke wegen, en ik heb ook ervaren dat Duitsers prima rekening met jou als fietser houden.

Soms ligt er ook een fietspad naast.

Gewoon lekker fietsen dus :D
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 00:29
Is het überhaupt wel toegestaan om met de fiets over dit soort wegen te fietsen in Duitsland? Volgens mij is dit een 100 weg, of heb ik het mis? In Nederland zou dat in elk geval absoluut niet kunnen, vandaar mijn vraag...
Meestal mag dat gewoon. Als je naar het buitenland gaat (fietsen) moet je in z’n algemeenheid als eerste de typisch Nederlandse mindset “het zal wel verboden zijn” afwennen. Ik had dat bijvoorbeeld in Zweden; je bent er als Nederlander zo aan gewend dat alles tot drie cijfers achter de komma gereguleerd is dat ik bij veel situaties vaak dacht “dat zal wel niet mogen”, terwijl ik dan bij navraag de verbaasde reactie kreeg “hoezo niet?”
Misschien is er een goede reden om het toch niet te doen?
Mijn ervaring met Komoot is dat je te vaak over fietspaden langs Bundesstrassen en over gedeelde fietspaden door dorpen wordt geleid.
Dat kan je voorkomen door je fiets op Gravel in te stellen.

Alternatief voor het plannen van een route is Mapy.cz op de stand mountainbike en Organic maps.
Beide zijn gratis en maken gebruik van offline kaarten van Open Street Map en Mapy.cz toont in de Outdoor stand ook alle fiets- en wandelroutes op de kaart.
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 00:29
Ik wil binnenkort voor het eerst gaan fietsen door Duitsland en via Komoot een aantal routes uitgestippeld maar ik kom er dus achter dat Komoot me langs een hoop van dit soort wegen leidt:

https://www.google.nl/maps/@49.7739305, ... ?entry=ttu

Is het überhaupt wel toegestaan om met de fiets over dit soort wegen te fietsen in Duitsland? Volgens mij is dit een 100 weg, of heb ik het mis? In Nederland zou dat in elk geval absoluut niet kunnen, vandaar mijn vraag...

Alvast bedankt!
In Duitsland is alles buiten de bebouwde kom 100 km. tenzij anders aangegeven. Dus wat bij ons 80 is, is daar 100.
Gelukkig weten Duitsers meer van wat wel en niet mag op de weg (en handelen ze daar ook naar). In NL zou ik me er ook niet op wagen maar in D is dat geen probleem, waarschijnlijk wordt je ook weer vrij snel van de Landesstrasse afgeleidt als dat mogelijk is. Duitsland is bezaait met stille rustige wegen alleen niet overal is dat ook mogelijk.
En anders is brouter.de nog een mogelijkheid om je route te plannen. ook met erg veel diverse type fietstypes en als je dat aanvinkt beborde routes op de kaart geprojecteerd..
Het klopt dat je nergens in Europa ingehaald wordt als in NL, namelijk de plooien uit je broek. Maar daarmee is zo’n weg buiten NL nog niet veilig. Gekken zijn er overal.
Leon schreef:
zo 06 aug, 2023 10:29
Misschien is er een goede reden om het toch niet te doen?
Lekker motiverend!
Streglof schreef:
zo 06 aug, 2023 15:18
Leon schreef:
zo 06 aug, 2023 10:29
Misschien is er een goede reden om het toch niet te doen?
Lekker motiverend!
Misschien is dat wel zo, maar de kans dat je iets overkomt is wel degelijk aanwezig.
Ik herinner mij nog levendig (2017)de weg van Montefiascone naar Viterbo. Goh wat heb ik een angsten uitgestaan.
Bovendien wordt ik gek van het lawaai van langsrazende auto's.

Ik raad je echt aan om verkeerswegen met of zonder fietspad te mijden.
Je fietsplezier gaat er stukken op vooruit.

EDIT
Ik heb nog wat meer van dergelijke angstmomenten gehad. Deze weg bijvoorbeeld.
Ik durfde niet in de kant te fietsen en ben zo hard mogelijk gegaan in het midden van de rechterweghelft om achteropkomend verkeer van me af te houden. Reflectieshirtje aangetrokken en zo hard als ik kon naar veiliger oorden gefietst.
Angst.jpg
Het plaatje laat zien wat angst bij Poppink teweeg brengt.
De weg die google maps laat zien is gewoon verschrikkelijk. Geen berm en aan één kant zelfs een vangrail zonder enige uitwijkmogelijkheid. Druk, VMax 100 en ook nog vrachtverkeer. Een echte zelfmoordroute en ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er geen alternatief is, want het fietsnetwerk in Duitsland is de afgelopen jaren sterk verbeterd (ook met fietspaden langs zulke wegen). Soms komt het voor dat je een paar honderd meter over zo'n weg moet, maar dat is echt een uitzondering geworden. Ik zou een route plannen met de Open Cycle Map als onderliggende kaart (kan bijvoorbeeld met Ride with GPS of Locus Map), dan zie je perfect waar de fietsbare routes liggen.
Je kunt deze weg prima vermijden door of langs de Moezel te fietsen of over een (deels) onverharde route.
peter de rijk schreef:
zo 06 aug, 2023 15:33
Ik zou een route plannen met de Open Cycle Map
ik dacht dat Komoot ook zo'n kaart had ik zal s kijken
_Peter_ schreef:
zo 06 aug, 2023 13:01
Gelukkig weten Duitsers meer van wat wel en niet mag op de weg (en handelen ze daar ook naar).
Die zitten er vast tussen, maar vaar er niet blind op..

Zelf met enige onregelmatigheid op bezoek in zo’n typisch Duitse landelijk dorp. Nou; ze zijn eigenwijs genoeg om zelf te bepalen of 120 in een 70 beperking een bezwaar zou zijn, en of 5 kleine biertjes in de middag ook al telt als drank.
Poppink schreef:
zo 06 aug, 2023 15:30
Misschien is dat wel zo, maar de kans dat je iets overkomt is wel degelijk aanwezig.
Ik herinner mij nog levendig de weg van Montefiascone naar Viterbo. Goh wat heb ik een angsten uitgestaan.
Bovendien wordt ik gek van het lawaai van langsrazende auto's.
Precies. Op zulke wegen ben ik twee keer tegen mijn achtertassen geraakt door voorbijrazende auto's (verder nooit). Een keer in Roemenië en een keer in Zwitserland. Beide keren net op het niet te vermijden stuk van de route. Beiden in een bocht.
Het was alleen maar raken, maar ik voelde wel hoe dicht ik aanzat tegen erger.
Bert van Sprang schreef:
zo 06 aug, 2023 15:43
Je kunt deze weg prima vermijden door of langs de Moezel te fietsen of over een (deels) onverharde route.
Kan, maar als ik dat doe dan komt er wel meteen weer een stuk of tien kilometer bij. Plus ik denk dat het onvermijdelijk is dat je af en toe een stukkie L-weg meepakt.

Hoort denk ik ook een beetje bij het avontuur. Als ik nooit over dat soort wegen wil gaan rijden dan kan ik net zo goed thuis blijven denk ik.
In je browser op je pc kun je in Komoot de Open Cycle Maps gebruiken. Op je telefoon werkt dat helaas niet, tenzij je extra betaalt. Vervolgens trek je in Komoot je route over de paarse en rode lijnen, dit zijn fietsknooppuntnetwerken en lange afstand fietsroutes. Zo heb ik pas ook een route gepland naar Wenen en ik was zeer positief verrast over de prachtige routes waar ik langs ging!
Als ik nooit over dat soort wegen wil gaan rijden
Natuurlijk mag je wel over dat soort wegen rijden, maar je kunt ze vermijden. De keus is aan jou.
Bert van Sprang schreef:
zo 06 aug, 2023 18:00
Natuurlijk mag je wel over dat soort wegen rijden, maar je kunt ze vermijden. De keus is aan jou.
Tja die keus behelst alleen wel vaak een extra 10-20 km op een rit die van zichzelf al 80-90 km is...
Dan leg je de finish van je etappe toch 10 a 20 km eerder, dan zit je dagafstand weer netjes op 80 a 90 km :D