Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Iran - reizen in code rood - Forum Wereldfietser

Iran - reizen in code rood

In het plannen van mijn fietsroute naar het Oosten ligt een land waar ik niet omheen kan en wil: Iran. Wegens de onrust daar geldt er momenteel een negatief reisadvies (code rood).

Omdat reisadviezen niet bindend zijn wil ik me graag goed inlezen en laten adviseren om voor mezelf te beslissen of ik door Iran wil fietsen. Hierover heb ik een aantal vragen waar jullie mogelijk antwoord op hebben.

- Hebben jullie recente ervaring (sinds het code rood is) met het bezoeken van Iran? Wat was jullie indruk qua veiligheid?
- Klopt het dat ik volledig onverzekerd ben in een code oranje/rood gebied
- Zijn er reisverzekeringen die ook dekking bieden in code rood gebied?

Alle tips en adviezen zijn welkom!
Fietsmans schreef:
zo 06 aug, 2023 17:06
- Klopt het dat ik volledig onverzekerd ben in een code oranje/rood gebied
Check de voorwaarden van je reisverzekering zou ik zeggen.

Tip: weet niet of het nu nog zo is, maar 5 jaar geleden waren de reisadviezen van de Britse BuZa gedetailleerder en genuanceerder dan de Nederlanse.
https://bikepacking.com/plog/bikepackin ... -the-veil/


Verslag van najaar '22. Belgische situatie extra ingewikkeld met de zaak Vandecasteele natuurlijk.
Tja, soms belanden tamelijk willekeurige buitenlanders ineens in de gevangenis. Stel dat Nederland ineens een conflict met Iran over iets heel anders krijgt, dan word je dus mogelijk gewoon een gijzelaar in het spel.
Nee je bent niet volledig onverzekerd. Komt er meestal op neer dat je gewoon verzekerd bent voor zaken die jou kunnen overkomen maar niets met het rode reisADVIES te maken hebben. ( check het goed bij je verzekering en laat je vooral niet afschepen bij de eerste lijn klantcontact.)Echter, zaken als bijvoorbeeld repatriëring worden wel lastiger waarschijnlijk.

Reken op weinig hulp vanuit minbuza mocht je in de problemen komen. Voor zover je daar wel op moet rekenen in een land zonder negatief reisadvies...
Bedankt voor de reacties! Goed om te weten dat ik toch nog iets van verzekerd ben in code oranje/rood gebied, de details ga ik inderdaad even achteraan want dat is altijd handig om te weten.

Ik heb besloten een andere route te plannen, geen Iran helaas.
Aangezien vorige poster zijn bericht als mod heeft gewist ook mijn bericht maar aangepast.
Waarom mag de vraag niet gesteld worden waar de reis dan naartoe gaat?
LHTJoost schreef:
wo 09 aug, 2023 20:18
Waarom mag de vraag niet gesteld worden waar de reis dan naartoe gaat?
Wie zegt dat dat niet mag? Ik heb er in ieder geval geen probleem mee. Een beetje hulp zou zelfs welkom zijn.

De eindbestemming is Bangkok. Mijn idee is nu om vanuit Turkije door Armenië -> Georgië -> Azerbeidzjan te fietsen en per boot de Kaspische zee over te steken naar Turkmenistan. Niet het meest ideaal volgens mij maargoed. Vanuit daar zie ik wel verder.
Fietsmans schreef:
do 10 aug, 2023 17:16
LHTJoost schreef:
wo 09 aug, 2023 20:18
Waarom mag de vraag niet gesteld worden waar de reis dan naartoe gaat?
Wie zegt dat dat niet mag? Ik heb er in ieder geval geen probleem mee. Een beetje hulp zou zelfs welkom zijn.

De eindbestemming is Bangkok. Mijn idee is nu om vanuit Turkije door Armenië -> Georgië -> Azerbeidzjan te fietsen en per boot de Kaspische zee over te steken naar Turkmenistan. Niet het meest ideaal volgens mij maargoed. Vanuit daar zie ik wel verder.
Alle landsgrenzen van Azerbeidzjan zijn sinds 2020 hermetisch gesloten. De enige toegang is per vliegtuig en daar lijkt binnenkort geen verandering in te komen.
Inderdaad zeer vreemde voorbereiding ;
-Azerbeidjan is gesloten
- die boot ,daar kom je dus niet op , als ie zowiezo vaart
- Turkmenistan ,daar kom je al helemaal niet in.

pier
Fietsmans schreef:
do 10 aug, 2023 17:16

De eindbestemming is Bangkok. Mijn idee is nu om vanuit Turkije door Armenië -> Georgië -> Azerbeidzjan te fietsen en per boot de Kaspische zee over te steken naar Turkmenistan. Niet het meest ideaal volgens mij maargoed. Vanuit daar zie ik wel verder.
Ehm, volgens mij moet je je even in gaan lezen?

Edit: ik zie dat al meer mensen dat opgemerkt hadden :oops:
Bedankt weer voor jullie reacties. De informatie die ik had over deze landen liep inderdaad een paar jaar achter. Excuus. Dat benadrukt m.i. wel weer het nut van een forum.

Door Iran fietsen is me een te groot risico en over de Kaspische zee is dus niet mogelijk. Naar het Oosten fietsen zonder tussenvlucht lijkt me zo schier onmogelijk. :(
Fietsmans schreef:
vr 11 aug, 2023 09:57
Bedankt weer voor jullie reacties. De informatie die ik had over deze landen liep inderdaad een paar jaar achter. Excuus. Dat benadrukt m.i. wel weer het nut van een forum.

Door Iran fietsen is me een te groot risico en over de Kaspische zee is dus niet mogelijk. Naar het Oosten fietsen zonder tussenvlucht lijkt me zo schier onmogelijk. :(
Hee Fietsman, ik ben benieuwd wat je inmiddels hebt gedaan / doende bent
YouGo schreef:
wo 21 feb, 2024 21:41
Hee Fietsman, ik ben benieuwd wat je inmiddels hebt gedaan / doende bent
Voorlopig fiets ik niet verder dan Istanbul. Ik ben vorig jaar begonnen met mijn eigen route die naar Bangkok gaat en die ik etappe voor etappe fiets. Aangezien mijn partner niet mee fietst en ik mijn baan niet wil opzeggen is dit voor mij de ideale manier om dit plan te realiseren. Vorig jaar fietste ik naar Wenen, dit jaar fiets ik vanuit Wenen naar Istanbul, en eind dit jaar ga ik kijken hoe mijn route volgend jaar verder loopt en wat de ontwikkelingen mbt Iran (en naastgelegen landen) zijn.
Fietsmans schreef:
do 28 mar, 2024 12:03
Aangezien mijn partner niet mee fietst en ik mijn baan niet wil opzeggen is dit voor mij de ideale manier om dit plan te realiseren.
Wel herkenbaar hoor. Zeker als je solo fietst moet je even over de drempel heen

Want....over een paar jaar heb je spijt........

Dan blijkt die baan toch maar een van de vele banen, had je partner prima een paar keer langs kunnen komen terwijl je onderweg was en blijkt dat je fietsvakanties achter elkaar op een route plakken toch wel iets anders is dan een aaneengesloten lange reis maken. Ook al maak je jezelf nu wijs dat dit de ideale manier is :wink:
Zou kunnen, of niet want ik heb vele om me heen gezien die baan hebben opgezegd om de wereld rond te reizen, toen bleken de tempels wel wat saai te worden, het lange reizen vermoeiend, angkor wat maar overslaan want nog meer tempels, etc terug komen en geen huis meer hebben geen baan en dan weer terug willen naar dat baantje wat zo saai en burgerlijk was…..bleek achteraf toch we ideaal te zijn….
Wij deden een wereldreis ook in etappes ( niet op de fiets ) en daar zijn we nu blij mee.

Maar er is geen goed en fout, vooral doen wat bij je past, en idd bij beide kanten van het verhaal kan er spijt bij komen…of niet….elke keuze heeft goede kanten en mindere….

Gewoon proberen te genieten.

Ej
ej groningen schreef:
za 30 mar, 2024 22:33
Zou kunnen, of niet want ik heb vele om me heen gezien die baan hebben opgezegd om de wereld rond te reizen,.
Ej
Ik zeg ook niet dat het alleen maar geweldig is he... Maar spijt krijg je zowieso als je zoiets van plan bent en toch niet doet. Wat je dan precies mist zal je nooit weten.
Daar kan ik me idd in vinden
( het was trouwens geen aanval naar jou toe hoor!!!)

Gr ej
Berger schreef:
do 28 mar, 2024 12:41
Fietsmans schreef:
do 28 mar, 2024 12:03
Aangezien mijn partner niet mee fietst en ik mijn baan niet wil opzeggen is dit voor mij de ideale manier om dit plan te realiseren.
Wel herkenbaar hoor. Zeker als je solo fietst moet je even over de drempel heen

Want....over een paar jaar heb je spijt........

Dan blijkt die baan toch maar een van de vele banen, had je partner prima een paar keer langs kunnen komen terwijl je onderweg was en blijkt dat je fietsvakanties achter elkaar op een route plakken toch wel iets anders is dan een aaneengesloten lange reis maken. Ook al maak je jezelf nu wijs dat dit de ideale manier is :wink:
Hopelijk heeft hij toch een Santos fiets met rohloff naaf en een son dynamo.
Stel u voor dat hij bovendien nog met de verkeerde fiets op reis is 8)