Additionally, paste this code immediately after the opening tag: brandstof multifuel - Forum Wereldfietser

brandstof multifuel

Ik meen meerdere malen gelezen te hebben dat de benzine-branders het beter doen op White Spirit. Dus ik koop zo'n fles en nu zie ik dat naast White Spirit op het etiket staat ; Terpentine ! Wat raden jullie aan als je in Nederland de keus hebt ; wasbenzine of terpentine ? Wij gebruiken de Primus multi-fuel.
Groeten van Pier.
Ik gebruik wasbenzine. En in het buitenland benzine bij de pomp.
Ik gebruik ook wasbenzine, terpentine stinkt meer en langer als je ermee morst. Geen idee of terpentine goed en schoon brandt.
piviets schreef:
di 08 aug, 2023 20:05
Wat raden jullie aan als je in Nederland de keus hebt ; wasbenzine of terpentine ? Wij gebruiken de Primus multi-fuel.
Groeten van Pier.
Ik heb het ooit opgezocht, en voor zover ik de scheikundige samenstelling begreep, is de wasbenzine die je in België of Frankrijk koopt hetzelfde of bijna hetzelfde als zgn. Coleman Fuel. En dat laatste is nu net wat aanbevolen wordt in benzinebranders.
Veel geluk met White Spirit zou ik zeggen, maar ik zou wasbenzine kopen.
Je hebt wasbenzine, en ondertussen ook eco-wasbenzine. Deze laatste is, zo lees ik, minder belastend voor het milieu.
Maar als je deze eco-wasbenzine op een poetslap hebt gehad om iets schoon te maken, dan stinkt deze lap veel meer en langer dan als je de ouderwetse wasbenzine gebruikt. Ook verdampt deze eco niet zo snel.
Verder is deze eco-wasbenzine een stuk duurder dan de ouderwetse.
Redelijk goed verkrijgbaar en betaalbaar is de Aspen benzine voor tuingereedschap. Daar zitten minder schadelijke toevoegingen in dan in auto benzine.
Wim schreef:
di 08 aug, 2023 21:30
Redelijk goed verkrijgbaar en betaalbaar is de Aspen benzine voor tuingereedschap. Daar zitten minder schadelijke toevoegingen in dan in auto benzine.
Mee eens, Aspen (wel de 4-takt kopen) stinkt niet heel erg als je een beetje morst en brandt behoorlijk schoon.
Ronald van der Perk schreef:
di 08 aug, 2023 20:18
Ik gebruik ook wasbenzine, terpentine stinkt meer en langer als je ermee morst. Geen idee of terpentine goed en schoon brandt.
Nee. Wasbenzine en Colemanfuel branden veel fijner in campingbenzinebranders.
Als je onderweg toch aan de benzine moet zorg dan dat je thuis in ieder geval de boel een keer schoonmaakt en of brandt met coleman of wasbenzine. Dan heb je bij de volgende trip weer een goed werkende brander. Minder toevoegingen in de brandstof zorgen er ook voor dat de brander ook schoner zal blijven. Nog even afgezien van de minder schadelijke gevolgen voor jezelf.
In theorie zou kerosine ook moeten kunnen, maar daarvoor moet je even de handleiding raadplegen.
Bedankt !!
Met zoveel eensluidende kennis word het geen terpentine.

Pier.
Ik heb een voorkeur voor petroleum voor de enkele keer dat ik mijn Optimus Nova nog gebruik. Het explosiegevaar is geringer, en de dampen zijn ook minder gevaarlijk. Petroleum wordt wel wat lastiger te krijgen.
Mi is white spirit brandstof voor spiritusbranders en is dat niet geschikt om in een benzine of multifuelbrander te gebruiken.
Kreeg volgens mij ook een waarschuwing ervoor toen ik mijn primus omnifuel kocht. Ivm brandpunt neem ik aan.
Wel geschikt om je brander schoon te maken. Ik gebruik het soms om alleen voor te verwarmen, omdat de branderkop dan niet zwart wordt.
Coleman fuel is een relatief veilige, maar dure oplossing. Maar goed, een tientje per seizoen is miss wel ok...
Frank Mulder schreef:white spirit brandstof voor spiritusbranders
In Nederland is spiritus blauw.
In het buitenland vaak kleurloos. Maar daarmee is het nog geen 'white spirit'.
White spirit is de Engelse aanduiding voor terpentine.
Lijkt me zeer onverstandig om dat in je Trangia te gooien.
Excuus, je hebt gelijk. White spirit is geen Bever spirit. Dat is wel spiritus....
In Frankrijk zie ik ook White Spirit, kun je deze gebruiken voor je multifuel brander?
IMG_2614.jpeg
Ik denk het wel, vraag bij de winkel of het essence filtre blanche is, dat is wasbenzine.....
Je kunt het proberen. Van de keren dat ik in het buitenland een brandstof in een supermaerkt kocht voor mijn brander is het me altijd tegengevallen, maar je kunt er meestal wel mee koken.
Nederlandse wasbenzine is een destillaat met een kookpunttraject van 100 tot 140 graden celcius.
De Onyx White Spirit hier heeft een traject van 154 tot 200 graden (bron pdf datasheet van dit spul) en is dus zwaarder spul, meer richting petroleum. Of je brander dat leuk vindt merk je als je het probeert.
Het is in ieder geval minder giftig dan autobenzine.
Het lijkt me dan dat het een soort terpentine is.
Thx, ik vraag het nog ff na 😉
Wim schreef:
di 08 aug, 2023 21:30
Redelijk goed verkrijgbaar en betaalbaar is de Aspen benzine voor tuingereedschap. Daar zitten minder schadelijke toevoegingen in dan in auto benzine.
Ik werk heel in het veld bij natuurorganisaties en die Aspen brandstof is mengsmering benzine voor 4-takt motoren. Die toegeboegde olie lijkt mij niet zo fijnvoor je benzine brander.