Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Idworx met neodrives - Forum Wereldfietser

Idworx met neodrives

Dag, zijn er specifieke aandachtspunten bij aankoop idworx met neodrives en 40.000 km op de teller en accu die nog goed is?
Dat je een Z20 hebt, dat ie met Z20RS illegaal is, welke pinion d'r in zit (of derailleurs?), dat alleen de eerste eigenaar garantie heeft, dat je velgen wel versleten zullen zijn (of heeft ie schijfremmen?), dat er wel meer versleten zal zijn, zoiets?
De neodrives Z20 heeft 40Nm, gemeten op het achterwiel. Mer welke middenmotoren is het effectieve koppel vergelijkbaar? Waarom geen middenmotor in de idworx?
Dat ligt aan de oplage. Een Neodrive kan je in een standaard frame proppen, een middenmotor van een A-merk vraagt een speciaal frame. Dat een Santos en iDworx daar niet aan beginnen snap ik wel.

Er zijn wel oplossingen die je rechtstreeks in een standaard bracket schroeft, maar dan heeft iDworx niet een grote betrouwbare partner, wat voor support niet handig is.

Als je een custom trekking bike wil met middenmotor van Bosch kan je bij Velo de Ville kijken Prijstechnisch heel netjes voor custom en je kan redelijk los gaan met de configurator qua onderdelen.

Voor wat het waard is, ik forens nu meer dan twee jaar met een VdV en dat ding is behalve gesleten remblokken tot nu toe compleet onderhoudsvrij.
De nieuwste e-bikes van santos en idworx met neodrive, hebben een accu die in de frame zit. Dus deze frames zijn wel aangepast. Vind het persoonlijk wel mooier eruit zien, dat accu in de frame. De prijs is echter veels te hoog. Voor de prijs van een santos met neodrive, kun je ook een Riese Muller super charger kopen. krijgen. Met rohloff en 2 accus. Denk dus goed na voordat je een fiets met neodrive koop
De keuze voor een Neodrives achterwielmotor is bij Santos, Idworx, Jongerius enz.. niet omdat ze geen speciaal frame voor Bosch wilde maken maar omdat een Neodrives een veel betere oplossing is voor een fanatieke fietser omdat je ook nog fijn met de motor uit kunt fietsen (wat hij een Bosch motor echt niet fijn is).

Op onderstaande foto’s probeer ik dit wat inzichtelijk te maken, een Bosch motor zit zoals te zien helemaal vol met (veelal plastic) tandwielen die tijdens het fietsen met de motor uit veel extra weerstand geven wat de lichtlopende Rohloff naaf (of Pinion gearbox) te niet zal doen. Ook is de levensduur van de nieuwste Bosch motors gemiddeld maar 25.000 km

Hierbij een foto van een Bosch motor van binnen:
IMG_2089.jpeg
Bosch motor
IMG_2089.jpeg (58.84 KiB) 1209 keer bekeken
Een Neodrives motor heeft ook een speciaal ontworpen frame nodig waar de accu van Neodrives bij in het frame geïntegreerd is maar deze motor is puur een electro motor zonder extra weerstand en dat is iets wat de fanatieke fietser wenst zodat je ook prima met de motor uit kunt rijden. Tevens kan de motor in de bergen nog wat energie terug leveren door te regenereren.

Hierbij een foto van de Neodrives motor van binnen:
IMG_2088.jpeg
Neodrives motor
Verder heeft de Neodrives motor een veel langere levensduur, is hij 100% stil wat een Bosch motor niet heeft en gaat je aandrijving (ketting of riem) tot 50% langer mee omdat er geen extra kracht op de aandrijving komt.

Maar het grootste voordeel merk je als je gaat testen op een e-bike met Bosch en Rohloff naaf en op een e-bike met Neodrives en Pinion gearbox want dan ben je gelijk verkocht.
Daarom snap ik eerlijk gezegd ook niet zo goed dat Santos nu ook de nieuwe Travelmaster met Bosch motor heeft ontwikkeld.
Vorig jaar heb ik mijn Koga E- Worldtraveller S ingeruild voor de nieuwe Travelmaster E-Neo en wat een wereld van verschil is dat... Begrijp me niet verkeerd, de Koga was een hele fijne fiets waarmee ik vele prachtige tochten door Europa gemaakt heb maar het Neodrives systeem vind ik echt superieur t.o.v. Bosch. Vooral het totaal ontbreken van extra weerstand wanneer je zonder trapondersteuning fietst is geweldig en natuurlijk ook dat de motor 100 % stil is zoals je aangeeft.
John Jongerius schreef:
di 19 mar, 2024 23:19
De keuze voor een Neodrives achterwielmotor is bij Santos, Idworx, Jongerius enz.. niet omdat ze geen speciaal frame voor Bosch wilde maken maar omdat een Neodrives een veel betere oplossing is voor een fanatieke fietser omdat je ook nog fijn met de motor uit kunt fietsen (wat hij een Bosch motor echt niet fijn is).
Oef, ik vind het lastig om advies van anderen direct te bekritiseren, maar dit advies gaat dusdanig hard in tegen praktijk ervaring (en is over het al dan niet gebruiken van Bosch niet helemaal correct) dat ik hier toch wel op wil reageren.

Allereerst, de directeur van Santos meldde mij dat ze vooral geen Bosch gebruikten omdat Bosch niet makkelijk leverde aan een kleine partij als Santos. Ze wilden namelijk wel... Dat ze dat nu dus wel doen is niet heel verassend. Verder wil ik als fanatieke fietser stellen dat persoonlijk Bosch aanzienlijk fijner rijdt als Neodrive. Met name de elastiek instelling van regeneratie vind ik (extreem) vervelend fietsen. Wat ook prettig is, is dat een middenmotor juist met zware vracht en heuvels gewoon veel betrouwbaardwer is (hierover is al vaker bericht).

Betreft fietsen met of zonder ondersteuning, ik zelf heb geen enkel probleem een Bosch (VdV) of Yamaha (Batavus) boven de limiet te trappen, vooral sinds Bosch nu ook een normale maat voorblad monteert. Sowieso is mechanische weerstand bij fietsen al snel marginaal tov andere weerstand, maar eerlijk geezegd is het volgens mij vooral het opeens wegvallen van de ondersteuning dat mensen doet denken dat de weerstand opeens veel hoger is (wat natuurlijk zo is, maar dat komt omdat je niet meer geholpen wordt en je opeens zelf lucht en zwaartekracht moet overwinnen). Ik heb het voor de grap getest langs hetkanaal met een hartslagmeter en ik week nauwelijks af van mijn hardtail MTB (veel lichter maar met knobbels). Uiteraard is dat heel grof (je wil testen met een powermeter, maar die heb ik alleen als racewiel), maar ik ben niet overtuigd dat het verschil zo dramatisch is als hier geschetst.

Betreft levensduur is mijn ervaring met top naafmotoren niet bepaald goed, als ze eenmaal oververhit zijn geweest is het wachten tot ze echt het opgeven (Ion, maar ook Go Swiss en Bionx). Neodrive kapt dat af door thermische bewaking (motor gaat gewoon uit), maar ik ben gewoon geen fan voor een naafmotor in combie met veel kracht en laag toerental. Dat is absoluut geen broodje aap verhaal, dit is niet alleen door Testjkees, maar ook door forumleden met hun fiets op Engelse fietsvakantie geconstateerd. (FWIW, ik heb qua kilometrage als forens in meer dan een decenium meer dan 100k elektrisch gereden, evenals mijn vrouw, ik snap dat dat mij vertrouwen op mijn bruine ogen is, maar ik heb wel enige ervaring met met Ebike systemen, zowel het goede als het slechte)

Wat dat betreft adviseer ik als je elektrisch wil fietsen nog steeds om een goede middenmotor te nemen ipv een achterwielmotor. De community op Tweakers is hier ook redelijk eensgezind over en daar zit toch ook al weer een decennia ervaring.
loknor schreef:
do 21 mar, 2024 23:26
... overververhit zijn geweest is het wachten tot ze echt het opgeven (Ion, maar ook Go Swiss en Bionx). Neodrive kapt dat af door thermische bewaking (motor gaat gewoon uit), maar ik ben gewoon geen fan voor een naafmotor in combie met veel kracht en laag toerental. Dat is absoluut geen broodje aap verhaal, dit is niet alleen door Testjkees, maar ook door forumleden met hun fiets op Engelse fietsvakantie geconstateerd.
Als een electromotor warm wordt betekent dat per definitie een slecht rendement, meer dan een paar procent verlies. Dat zul je ook zien in het bereik.
Helaas heb ik nog nooit meetgegevens van e-bikes daarover gezien. Ik vermoed dat men daar niet erg scheutig mee is.
Wat bedoel je met: het regenereren voelt elastiekig aan tijdens het fietsen? De regenereer stand is alleen bedoeld voor tijdens het remmen en tijdens afdalingen. En fiets je ook regelmatig zonder de ondersteuning aan bij Bosch of altijd puur elektrisch?

Omdat een achterwiel motor heel efficiënt werkt kiest bijvoorbeeld Stromer ook altijd voor een achterwielaandrijving in hun speed pedelecs.

Bosch is natuurlijk commercieel heel interessant omdat je de massa kunt bereiken, zeker als je dit ook nog combineert met een lage instap.

Ik hoor toch ook heel veel positieve geluiden over een Neodrives achterwiel motor. En als de 2 grootste fietsvakantie merken (Santos en Idworx) er heel veel mee werken dan zegt dit ook wel wat. Beide merken hebben pas weer een nieuw frame geïntroduceerd met Neodrives motor.

Anders zou een Stella met Bosch ook prima geschikt zijn voor een fanatieke fietser.

Ik denk dat je Bosch vooral moet zien als pure ebike en Neodrives en Pendix meer gemaakt zijn voor de fietser die een fiets zoekt die (met de motor uit) het meeste op een gewone niet elektrische fiets lijkt qua rijeigenschappen met als het nodig is een hulpmotor.
John Jongerius schreef:
vr 22 mar, 2024 09:54
Wat bedoel je met: het regenereren voelt elastiekig aan tijdens het fietsen? De regenereer stand is alleen bedoeld voor tijdens het remmen en tijdens afdalingen. En fiets je ook regelmatig zonder de ondersteuning aan bij Bosch of altijd puur elektrisch?
Recuperation slaat direct aan als je de pedalen stil houdt. Er is geen verbinding tussen de remhendel en de motor. Dat betekent dat je fiets gaat remmen als je de pedalen stiulhoudt en dat voelt heel vervelend, o.a. bij bochten.

Als ik op de ebike stapo gebruik ik die uiteraard meestal elektrisch, maar zoals ik al aangaf, grof testen met een hartslagmeter gaf geen significant verschil met een andere fiets. Dat ios ook logisch omdat het syusteem ontkoppelt als het uitstaat,

Slimmere mensen dan ik komen overigens tot dezelfde conclusie:

https://forums.electricbikereview.com/t ... oof.43417/
Omdat een achterwiel motor heel efficiënt werkt kiest bijvoorbeeld Stromer ook altijd voor een achterwielaandrijving in hun speed pedelecs.
Nee, een achterwielmotor is niet efficenter, dat is dan ook niet de reden dat Stromer (terecht) kiest voor een achterwielmotor.

1. Qua efficentie wint de middenmotor (met name de Yamaha). Reden is dat de motor door de interne overbrenging veel beter in het optimale toerental kan zitten. Je komt per WH gewoon verder.
2. De reden dat je een middenmotor NIET wil op een Speedpedelec zit hem echter op de krachten die je krijgt opde aandrijving. Het letterlijk opvreten van de derailleur was een veel vcoorkomend probleeem met S-pedelecs met Bosch
Bosch is natuurlijk commercieel heel interessant omdat je de massa kunt bereiken, zeker als je dit ook nog combineert met een lage instap.
Deze snap ik niet. De voordelen en nadelen van de verschillende systemen zijn bekend en het merk heeft daar niks mee te maken. Verder heeft het motor systeem geen bal te maken met de instap van een fiets.
Ik hoor toch ook heel veel positieve geluiden over een Neodrives achterwiel motor. En als de 2 grootste fietsvakantie merken (Santos en Idworx) er heel veel mee werken dan zegt dit ook wel wat. Beide merken hebben pas weer een nieuw frame geïntroduceerd met Neodrives motor.
Santos heeft al jaren geleden geprobeerd met Bosch zaken te doen en dat was lastig. Santos biedt nu ook Bosch aan en Idworkx heeft ook heel lang Bosch gehad. neodrive is echter veel logischer voor een kleine oplage. Bosch is gewoon lastig als je zelf in kleine oplage fietsen maakt (aldus de directeur van Santos).

Neodrives zijn geen slechte motoren, alleen is voor de toepassing een middenmotor capabeler. Dat is niert omdat ik dat zeg, er zijn ook anderen die dezelfde bezwaten maken. Een naafmotor heeft issues met zware belasting op laag toerental, dat is inherent aan de constructie.
Anders zou een Stella met Bosch ook prima geschikt zijn voor een fanatieke fietser.
Wat een rare opmerking, je vindt een Lidl waar ik een Z20 inschroef prima geschikt voor een fanatieke fietser? Laten we geen strooien poppen oprichten en gewoon normaal met elkaar discusieren.
Ik denk dat je Bosch vooral moet zien als pure ebike en Neodrives en Pendix meer gemaakt zijn voor de fietser die een fiets zoekt die (met de motor uit) het meeste op een gewone niet elektrische fiets lijkt qua rijeigenschappen met als het nodig is een hulpmotor.
Pendix voelt zeer zeker niet aan als een systeem dat qua rijeiegnschappen aanvoelt als een normazle fiets, die ijlt nogal na... Betreft Neodrives, als je de recuperatie uitzet rijdt dat redelijk normaal, maar Bosch en Yamaha zijn op dit punt zeker niet heel anders.
IMG_2849.jpg
loknor schreef:
vr 22 mar, 2024 12:37
Leg uit? En waarom zou een fiets met Neodrive niet een lage instap kunnen hebben?
Dat kan heel goed 8)
Kijk ook goed naar de prijs van de e-bikes. Een santos TM3 ebike met neodrive kost 9000 euro en de versie met Bosch motor gaat ook 9000 euro kosten.

Voor 6259 euro koop je een riese muller ebike, de Supercharger met 2 accus van 500Wh. Voor 409 euro extra heb je hem met 2 x 625Wh. Je moet wel heel veel van santos houden om dat soort bedragen te betalen. Er zijn ook goedkopere e-bikes met bosch motoren die ook uitstekend geschikt zijn voor fietsvakanties.

Als je genoeg geld hebt, prima hoor, maar ik koop liever een goedkopere ebike die net zo goed zullen zijn, en ga van het geld dat ik bespaar liever op vakantie
Fiets-avontuur schreef:
vr 22 mar, 2024 13:11
Kijk ook goed naar de prijs van de e-bikes. Een santos TM3 ebike met neodrive kost 9000 euro en de versie met Bosch motor gaat ook 9000 euro kosten.

Voor 6259 euro koop je een riese muller ebike, de Supercharger met 2 accus van 500Wh. Voor 409 euro extra heb je hem met 2 x 625Wh. Je moet wel heel veel van santos houden om dat soort bedragen te betalen. Er zijn ook goedkopere e-bikes met bosch motoren die ook uitstekend geschikt zijn voor fietsvakanties.

Als je genoeg geld hebt, prima hoor, maar ik koop liever een goedkopere ebike die net zo goed zullen zijn, en ga van het geld dat ik bespaar liever op vakantie
Dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk. Die 6259 euro is voor de versie met Shimano Deore XT, 11 speed kettingversnelling.
De versie met Rohloff E-14 en riem kost 8289 euro.
Joachim1964 schreef:
vr 22 mar, 2024 13:18

Dat is niet helemaal een eerlijk vergelijk. Die 6259 euro is voor de versie met Shimano Deore XT, 11 speed kettingversnelling.
De versie met Rohloff E-14 en riem kost 8289 euro.
Daar heb je helemaal gelijk in, maar je hebt dan wel weer 2 accu's. Daarnaast is de R&M dan nog bijna 1000 euro goedkoper. Ook heb je met Riese Muller meer keuze in afwerking. Bij Santos niet.

Mijn punt is dat je gewoon erg goed moet nadenken welke soort fiets je wilt en hoeveel geld je wilt uitgeven. Ikzelf zou voor de R&M gaan met Shimano.
loknor schreef:
do 21 mar, 2024 23:26
Dat is absoluut geen broodje aap verhaal, dit is niet alleen door Testjkees, maar ook door forumleden met hun fiets op Engelse fietsvakantie geconstateerd.
Ik weet niet of het broodje aap is of niet, maar sinds Kees het testte is er ook wel e.e.a. gebeurd bij Neodrives. Zij hebben ergens aangegeven dat dit probleem opgelost zou zijn.

Mijn ervaring met +/- 30k km op de teller, waarvan nogal wat in heuvel-/bergachtig gebied: nul (0) problemen ondervonden.
Ik ga dan ook nooit met maximale ondersteuning de berg op, maar denk ook niet dat een Santos/Neodrives daarvoor bedoeld is. Weet niet of dat überhaupt verschil maakt.
Flix schreef:
vr 22 mar, 2024 14:13
loknor schreef:
do 21 mar, 2024 23:26
Dat is absoluut geen broodje aap verhaal, dit is niet alleen door Testjkees, maar ook door forumleden met hun fiets op Engelse fietsvakantie geconstateerd.
Ik weet niet of het broodje aap is of niet, maar sinds Kees het testte is er ook wel e.e.a. gebeurd bij Neodrives.
Volgens mij was dat dezelfde range, maar wellicht zit ik er naast. Maar alle hoogwaardige naafmotoren vertoonden dezelfde makke, de achterliggende structurele uitdaging is dan ook niet veranderd (laag toerental, belasting en geen verkoelende rijwind).

Wat hier heel belangrijk bij is, als je terugschakelt veranderd er bij een naafmotor niets, bij een middenmotor gaat het toerental omhoog, evenredig aan je cadans. Dus enerzijds is het een voordeel dat de naafmotor achter de aandrijving zit (slijtage), anderzijds is het nadeel dat hij niet profiteert van de overbrenging. (FWIW: daarom adviseer ik bij een S-pedelec altijd een naafmotor, daar zit het probleem veel meer in de slijtage dan in het toerental).
Mijn ervaring met +/- 30k km op de teller, waarvan nogal wat in heuvel-/bergachtig gebied: nul (0) problemen ondervonden.
Ik weet het veel mensen zijn er prima gelukkig mee.

Het probleem zit hem in heel specifieke gevallen, extreem steile heuveltjes (zoals blijkbaar in Engeland) of zoals ik met een fietskar met kinderen stilstaand wegrijden op een steil talud om een verkeersweg over te steken.

Dat niet iedereen daar last van heeft snap ik dus, maar het is een te duur ding om voor mij niet te adviseren om toch liever naar een middenmotor te kijken die geen last heeft van dit soort problemen.
Ik ga dan ook nooit met maximale ondersteuning de berg op, maar denk ook niet dat een Santos/Neodrives daarvoor bedoeld is.
Dat is dus net een reden waarom ik liever een middenmotor adviseer, die doet het namelijk op eco, tour, sport en turbo. De motor is veel minder de beperkende factor. Neodrive is een prima systeem en als je heel goed weet wat je wil is er niets op tegen. Maar als iemand advies vraagt en het dus niet 100% zeker weet dan ga ik voor de veilige keuze waarvan ik (en heel veel anderen) uit ervaring weet dat het heel blijft.

Voor wat het waard is, ik heb de laatste tien jaar op Tweakers honderden mensen geadviseerd en de consensus is dat ik dat heel netjes doe. Ik ben zeker aan de conservatieve kant in mijn advies maar ik zou echt wakker liggen als ik dit niet goed deed.
loknor schreef:
vr 22 mar, 2024 12:37
Pendix voelt zeer zeker niet aan als een systeem dat qua rijeiegnschappen aanvoelt als een normazle fiets, die ijlt nogal na...
Tja, dat na-ijlen... Ik heb daar al eens over gezegd dat dat hoofdzakelijk speelt als je in een belachelijk hoge versnelling rijdt. Als je gewoon de versnellingen aanhoudt waarin je ook zonder motorsteun zou rijden, speelt dat na-ijlen niet of nauwelijks. Na twee jaar ervaringen op de vlakte, in de heuvels en de bergen durf ik wel te beweren dat een Pendix net als een "normale" fiets rijdt, mits je op de Pendix rijdt alsof je op een normale fiets rijdt (of zou moeten rijden), dus hoog traptempo en op tijd schakelen. Zie ook mijn ervaringen.
(Ik heb best wat kritiek op Pendix, maar die betreft niet de rij-eigenschappen, wel de brakke software, de te vuilgevoelige aansluiting van de accu op de fiets en de krakkemikkige usb-c-poort).
peter de rijk schreef:
vr 22 mar, 2024 14:33
loknor schreef:
vr 22 mar, 2024 12:37
Pendix voelt zeer zeker niet aan als een systeem dat qua rijeiegnschappen aanvoelt als een normazle fiets, die ijlt nogal na...
Tja, dat na-ijlen... Ik heb daar al eens over gezegd dat dat hoofdzakelijk speelt als je in een belachelijk hoge versnelling rijdt. Als je gewoon de versnellingen aanhoudt waarin je ook zonder motorsteun zou rijden, speelt dat na-ijlen niet of nauwelijks. Na twee jaar ervaringen op de vlakte, in de heuvels en de bergen durf ik wel te beweren dat een Pendix net als een "normale" fiets rijdt, mits je op de Pendix rijdt alsof je op een normale fiets rijdt (of zou moeten rijden), dus hoog traptempo en op tijd schakelen. Zie ook mijn ervaringen.
(Ik heb best wat kritiek op Pendix, maar die betreft niet de rij-eigenschappen, wel de brakke software, de te vuilgevoelige aansluiting van de accu op de fiets en de krakkemikkige usb-c-poort).
Wellicht reed ik een oude software versie (vijf jaar geleden), maar ik heb echt niet met een reuzenrad getest (nogmaals ik probeer juist heel eerlijk te blijven). De motor reageerde traag en liep een fractie van een seconde door. Ik was zelfs verbaast dat er een torque motor in zat want het hele gevoel deed me denken aan een rotatiesensor. Anderzijds heb ik ook veel vervelender systemen bereden en geloof ik direct dat het snel went.

Ik vond het echt een heel leuk systeem, begrijp me niet verkeerd, zo dramatisch is het nou ook weer niet. Maar zoals hiervoven stellen dat Pendix meer het fietsgevoel benadert dan Bosch is echt wel dubieus. Bosch (gen 4) rijdt echt bijzonder prettig (overigens is Bosch gen4 ook heel erg stil).
Bosch, Pendix, Shimano Steps, Alber Neodrive wij hebben ze allemaal. En ze hebben allemaal voor- en nadelen.

Wat ik zelf voor klanten belangrijk vind is dat als je in bijvoorbeeld Spanje of Griekenland bent en je hebt een probleem, dat je dat daar kunt oplossen.

Bij Bosch krijg je een keurige foutcode. Dus zie je 503 op je display, dan weet je dat je spaakmagneet (oude modellen) scheef zit. Zie je helemaal niets :-) omdat jouw Kiox display gestolen is, dan kun je ter plekke een nieuwe kopen, want Bosch is het meest wijdverspreid. Daarom heeft Bosch met Rohloff onze voorkeur (Koga E-WorldTraveller, Santos Travelmaster-E-Bosch, Tern GSD R14, Qio Eins P-R)

En ja, Alber Neodrive rijdt inderdaad erg fijn. Shimano Steps voelt meer als fietsen en Pendix vind ik een goede oplossing als je een bestaande fiets wilt elektrificeren.