Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cranktrekker + Trapassleutel - Forum Wereldfietser

Cranktrekker + Trapassleutel

Ik wil graag zelf mijn trapas kunnen gaan vervangen (of onderhouden) en daarvoor heb ik, volgens alle tutorials de volgende twee tools nodig; een cranktrekker en een trapassleutel. Mijn er zijn zoveel verschillende exemplaren en als ik leek zie ik de verschillen niet echt. Kan iemand mij adviseren? Ik zoek gewoon simpel, degelijk gereedschap, maar geen high-end, het moet wel betaalbaar zijn. Ik heb een Koga Traveler uit 2000 en daarin zit een BSA 68-110 as.

Volgens mij moet ik met een paar tientjes iets in huis kunnen halen waarmee ik normaal gesproken mezelf goed kan leren om dit uit te voeren en ik wil graag weten waarmee ik mezelf het meeste plezier doe.

Bonusvraag: het insmeren van de schroefdraad in het frame waar de as in gaat: waar moet ik dat mee doen? Met montagepasta of juist weer met iets anders?
Heb je een vierkant as of Octalink?
Shrek schreef:
di 15 aug, 2023 19:23
Heb je een vierkant as of Octalink?
Kijk aan de binnenkant van de crancks. Op minstens een ervan staat het typenummer, zoiets als FC-T521. Wat staat op de jouwe?
https://www.google.com/search?q=bbb+tra ... s-wiz-serp

past op vierkant en octalink en fixeer je met een bout.

https://www.google.com/search?q=bbb+cra ... s-wiz-serp

en past ook op alle 2, zijn niet duur en van goede kwaliteit
Koga rond die bouwjaren heeft ook wel eens trapassen gehad die met een andere sleutel los moeten. Makkelijkste is om even een fotootje te plaatsen zodat je inderdaad niet de verkeerde bestelt.

Ook kan er in meer dan 20 jaar best wat veranderd zijn aan een fiets ;)
Volgens mij geeft OP keurig een type as aan, BSA 68-110, en als ik daar op google, lijken een passende (reguliere) cranktrekker en een trapas sleutel goed te vinden.

Sleutel, bijv: https://www.rosebikes.nl/rose-bracketas ... ct_shape=1
trekker, bijv: https://www.rosebikes.nl/rose-cranktrek ... ct_shape=1

Roef
Rongyos schreef:
di 15 aug, 2023 20:22
Volgens mij geeft OP keurig een type as aan, BSA 68-110,
Hoe weet hij het nummer van de as terwijl hij geen sleutel geeft om die te demonteren?
Vandaar mijn vraag om crancktypenummer.
Als ik het goed heb heeft de fiets van TS een FC-M570, die is nog voor vierkante as.
Shrek schreef:
di 15 aug, 2023 19:23
Heb je een vierkant as of Octalink?
Dat is een goede vraag. Een vierkante wat of een octalink wat? Het klinkt misschien een beetje vreemd maar ik ben een leek.

Vierkante as of octalink as? Hoe kom ik er achter of bedoel je iets anders?
Leon schreef:
di 15 aug, 2023 19:31
Shrek schreef:
di 15 aug, 2023 19:23
Heb je een vierkant as of Octalink?
Kijk aan de binnenkant van de crancks. Op minstens een ervan staat het typenummer, zoiets als FC-T521. Wat staat op de jouwe?
Is de cranck niet het onderdeel dat in de as zit en dat ik er dus eerst uit moet halen en waarvoor ik dus gereedschap nodig heb? Of begrijp ik het nu verkeerd?

Of bedoel je de armen waarden de pedalen aan zitten?
Rongyos schreef:
di 15 aug, 2023 20:22
Volgens mij geeft OP keurig een type as aan, BSA 68-110, en als ik daar op google, lijken een passende (reguliere) cranktrekker en een trapas sleutel goed te vinden.

Sleutel, bijv: https://www.rosebikes.nl/rose-bracketas ... ct_shape=1
Ik snap alleen dus niet hoe ik dit moet gebruiken. Moet daar niet nog iets bij om een hefboom mechanisme te 'creëren'? Want akls ik google kom ik ook voornamelijk op dit soort dingen maar op de tutorial filmpjes zijn het langwerpige stukken gereedschap.
Leon schreef:
di 15 aug, 2023 22:50
Rongyos schreef:
di 15 aug, 2023 20:22
Volgens mij geeft OP keurig een type as aan, BSA 68-110,
Hoe weet hij het nummer van de as terwijl hij geen sleutel geeft om die te demonteren?
Vandaar mijn vraag om crancktypenummer.
Staat op de bon van de fietsenmaker. :wink:
Jurr schreef:
di 15 aug, 2023 20:03
Koga rond die bouwjaren heeft ook wel eens trapassen gehad die met een andere sleutel los moeten. Makkelijkste is om even een fotootje te plaatsen zodat je inderdaad niet de verkeerde bestelt.

Ook kan er in meer dan 20 jaar best wat veranderd zijn aan een fiets ;)
Ik zal morgen even een foto maken. Alleen waar moet ik dan precies een foto van maken want dat is dus voornamelijk wat ik niet goed snap. Moet ik een foto maken van de het 'middelste gedeelte', dus zeg het dele waar de arm aan vast zit waar de pedalen aan vast zitten?
De cranks zijn die armen waar je de pedalen in schroeft.
Achterop de crank staat een typenummer, bijvoorbeeld FC-M570. Als je dat weet, kun je opzoeken welke gereedschappen en vervangingsonderdelen je precies nodig hebt.

Bij de tools waarnaar gelinkt wordt moeten inderdaad nog de hefbomen, het verschilt een beetje per tooltje of dat een bahco, grote inbus of zo'n vierkante aansluiting is.
Squinky schreef:
di 15 aug, 2023 23:57
Ik snap alleen dus niet hoe ik dit moet gebruiken. Moet daar niet nog iets bij om een hefboom mechanisme te 'creëren'? Want akls ik google kom ik ook voornamelijk op dit soort dingen maar op de tutorial filmpjes zijn het langwerpige stukken gereedschap.
Een steeksleutel of een bahco.
Afbeelding
Afbeelding
Daar kunnen we het alsnog niet 100% zeker aan zien, al vermoed ik aan de hand van de kleur van je crank dat je de FC-M570 hebt, dus vierkante as :lol:
Dan weet ik niet waar ik een foto van moet maken zoals Jurr vraagt.
Gewoon effe lezen wat er op de achterkant van je crank staat :idea: :wink:

In principe kloppen de tools die rongyos linkte trouwens, de cranktrekker is volgens de omschrijving geschikt voor zowel vierkant als Octalink, dus het 'dopje' zal er al bij zitten.
"175" :D