Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cranktrekker + Trapassleutel - Pagina 4 - Forum Wereldfietser

Cranktrekker + Trapassleutel

Squinky schreef:
di 15 aug, 2023 18:36
Bonusvraag: het insmeren van de schroefdraad in het frame waar de as in gaat: waar moet ik dat mee doen? Met montagepasta of juist weer met iets anders?
Kan iemand hier nog mee helpen?
Ik doe daar nooit zo moeilijk over. Ik heb een potje behoorlijk goed vet en dat gebruik ik voor lagers, vierkante as, zadelpen, stuurpen enz..
Zou moeten opzoeken waarom of wat is het voordeel als je montagepasta zou gebruiken.
In principe montagepasta. Kogellagervet schijnt toch eerder tot vastzitten te leiden, maar is altijd veel beter dan geen vet.
Squinky schreef:
vr 25 aug, 2023 11:19
Squinky schreef:
di 15 aug, 2023 18:36
Bonusvraag: het insmeren van de schroefdraad in het frame waar de as in gaat: waar moet ik dat mee doen? Met montagepasta of juist weer met iets anders?
Kan iemand hier nog mee helpen?
Ja, hier, ex-zeevarende. Geloof van mij, geen betere testcase voor anti-vreet producten bij mechanische verbindingen dan op een zeeschip, en dan vooral aan dek. Persoonlijk draai ik iets wat ik gedemonteerd heb nooit en te nimmer zonder gebruik van montagepasta weer vast.

Maar goed, twee bekende producten zijn Copa-slip en Never-seize, waarbij mijn voorkeur uitgaat naar de laatste. Het is grijs van kleur, zodat je niet overal die opvallende koperkleur ziet (niet dat dat nou zo’n groot probleem is trouwens) maar het heeft iets minder de neiging te verouderen. Copa-slip komt ook altijd los, maar geeft na lange tijd, of zout, een beetje het gevoel “het gaat nog nét”.
By the way, gewoon smeervet is (veel) minder geschikt, het gaat bij ant-seiz producten namelijk specifiek om het type deeltjes die het smeerseltje bevat, en niet om de pasta zelf. In smeervet zit verder niets noemenswaardigs voor dat doel.
Leon schreef:
vr 25 aug, 2023 12:50
In principe montagepasta. Kogellagervet schijnt toch eerder tot vastzitten te leiden, maar is altijd veel beter dan geen vet.
Ja schijnt.
Maar zover ik heb begrepen dat montagepasta niet smeert. Dus nog meer troep in huis en ik heb al zoveel.
WimB schreef:
vr 25 aug, 2023 13:31
... nog meer troep in huis en ik heb al zoveel.
Dat snap ik dan ook wel weer. Herkenbaar.
Ik heb een tube Cyclon assembly paste, die heb ik ook gebruikt voor mijn zadelpen. Die is dus gewoon geschikt hiervoor begrijp ik? :)
Speeder300 schreef:
vr 25 aug, 2023 13:23
Ja, hier, ex-zeevarende. Geloof van mij, geen betere testcase voor anti-vreet producten bij mechanische verbindingen dan op een zeeschip, en dan vooral aan dek. Persoonlijk draai ik iets wat ik gedemonteerd heb nooit en te nimmer zonder gebruik van montagepasta weer vast.
Maar goed, twee bekende producten zijn Copa-slip en Never-seize
Vast heel goed spul allebei, maar toch wel prijzig en misschien wat overdreven voor als je fiets niet op het dek van een zeeschip verblijft of misschien niet eens vaak nat wordt en daarna mooi droog binnen staat.
Mijn idee: kogellagervet voor kogellagers en voor de rest montagevet. Ik heb een pot waar Simano Anti Seize op staat. Wit spul, dus geen erge vlekken. Ik neem aan dat het geschikt is voor fietsen.
Leon schreef:
za 26 aug, 2023 13:57
Speeder300 schreef:
vr 25 aug, 2023 13:23
Ja, hier, ex-zeevarende. Geloof van mij, geen betere testcase voor anti-vreet producten bij mechanische verbindingen dan op een zeeschip, en dan vooral aan dek. Persoonlijk draai ik iets wat ik gedemonteerd heb nooit en te nimmer zonder gebruik van montagepasta weer vast.
Maar goed, twee bekende producten zijn Copa-slip en Never-seize
Vast heel goed spul allebei, maar toch wel prijzig en misschien wat overdreven voor als je fiets niet op het dek van een zeeschip verblijft of misschien niet eens vaak nat wordt en daarna mooi droog binnen staat.
Mijn idee: kogellagervet voor kogellagers en voor de rest montagevet. Ik heb een pot waar Simano Anti Seize op staat. Wit spul, dus geen erge vlekken. Ik neem aan dat het geschikt is voor fietsen.
Moet ik dan de kogellagers in de trapas ook nog extra insmeren met vet, niet zijnde montagepasta?
Leon schreef:
za 26 aug, 2023 13:57
Vast heel goed spul allebei, maar toch wel prijzig en misschien wat overdreven voor als je fiets niet op het dek van een zeeschip verblijft
Laatst probeerde iemand me wijs te maken dat er mensen bestaan die met hun fiets naar buiten gaan als er gestrooid is. Maar, dat weiger ik te geloven, net als jij blijkbaar.
Squinky schreef:
za 26 aug, 2023 17:22
Moet ik dan de kogellagers in de trapas ook nog extra insmeren met vet, niet zijnde montagepasta?
Je moet niks, maar montagevet is niet bedoeld voor kogellagers.
Speeder300 schreef:
za 26 aug, 2023 23:08
Leon schreef:
za 26 aug, 2023 13:57
Vast heel goed spul allebei, maar toch wel prijzig en misschien wat overdreven voor als je fiets niet op het dek van een zeeschip verblijft
Laatst probeerde iemand me wijs te maken dat er mensen bestaan die met hun fiets naar buiten gaan als er gestrooid is. Maar, dat weiger ik te geloven, net als jij blijkbaar.
Ik probeer altijd een midden te vinden tussen wat het beste is en wat te duur is. Meer dan 50 euro voor een pot montagepasta bind ik te duur.
Leon schreef:
Speeder300 schreef:
za 26 aug, 2023 23:08
Leon schreef:
za 26 aug, 2023 13:57
Vast heel goed spul allebei, maar toch wel prijzig en misschien wat overdreven voor als je fiets niet op het dek van een zeeschip verblijft
Laatst probeerde iemand me wijs te maken dat er mensen bestaan die met hun fiets naar buiten gaan als er gestrooid is. Maar, dat weiger ik te geloven, net als jij blijkbaar.
Ik probeer altijd een midden te vinden tussen wat het beste is en wat te duur is. Meer dan 50 euro voor een pot montagepasta bind ik te duur.
Je weet als bedrijf, bij ons werk moeten we heel veel los en vast draaien en per moer of bout halen we 1 minuut winst dan is die pot gauw terug verdient. En de leverancier weet dat ook.
Je zit ietwat naast het onderwerp.
Ach ik wou alleen opmerken dat je als particulier niet moet laten verleiden om hoge prijzen te betalen.
Leon schreef:
zo 27 aug, 2023 00:33
Squinky schreef:
za 26 aug, 2023 17:22
Moet ik dan de kogellagers in de trapas ook nog extra insmeren met vet, niet zijnde montagepasta?
Je moet niks, maar montagevet is niet bedoeld voor kogellagers.
Maar kun je het me ook gewoon uitleggen? In de tutorial wordt de schroefdraad ingesmeerd. Er wordt niet bij gezegd waarmee, maar dat is dus montagepasta. In de tutorials worden niet de kogellagers gesmeerd. Is dat wel de bedoeling of niet of onder welke voorwaarden? En als het niet met montagepasta moet waarmee dan wel?
Kogellagervet.
Montagevet heeft geen echt goode samenstelling voor de kogellagers in een fiets. Montagevet hoeft namelijk helemaal niet te smeren, maar alleen los te laten.
Lees deze pagina eens vluchtig en overtuig je dat vet niet zomaar vet is. Vooral het tabelletje met allemaal verschillende soorten vet voor wentellagers vond ik veelzeggend. https://www.tribolex.nl/rbl2.html
Het potje kogellagervet voor fietsen bij de fietsenmaker is al een heel goede keuze. Een fietslager is geen maanlander.

Een leuk overzicht voor fietsers: https://www.m-gineering.nl/olie.htm

En nee, de fabrikanten vertellen echt niet graag wat er precies in hun zalfjes en crèmepjes zit.
Maken we het niet te moeilijk? Ik heb ook wel trapassen gewisseld maar als ik alle tips over hoe trappers te verwijderen en welke pasta’s beter zijn en zo roept het weer mij weer vragen op. (Ook over waar is de chips zijn)

Mho: Iets er op smeren is beter dan niets. Bij koga hoorde ik doen ze ook geen pasta op de moertjes (bij cube heb ik zelf gemerkt ook niet - daar breekt alles af..)
Met deze adviezen kan het weer fout gaan, je wilt juist weer geen asembly paste voor zadelpennen (van carbon - dat is juist een soort zand dat voorkomt dat iets glijdt), en 50 euro uitgeven voor een pot pasta, daar koop je een goede marktplaats fiets voor.
Ik smeer altijd gewoon een likje kogellager vet aan de schroefdraad van dit soort plekken en dit gaat altijd weer los, ook na veel pekelritten - het voorkomt denk ik dat er zout en zo in het lager loopt.
Ben wel benieuwd of het gaat lukken, kan me nog meer dingen voorstellen die mis kunnen: crank afnemer eerst helemaal terug draaien bijvoorbeeld voor je aan de andere kant het kettinblad los haalt. En trapas sleutel of dop borgen met een bout en grote ring is wat ik altijd doe en goed bevalt.
Leon schreef:
ma 28 aug, 2023 18:45
Kogellagervet.
Montagevet heeft geen echt goode samenstelling voor de kogellagers in een fiets. Montagevet hoeft namelijk helemaal niet te smeren, maar alleen los te laten.
Lees deze pagina eens vluchtig en overtuig je dat vet niet zomaar vet is. Vooral het tabelletje met allemaal verschillende soorten vet voor wentellagers vond ik veelzeggend. https://www.tribolex.nl/rbl2.html
Het potje kogellagervet voor fietsen bij de fietsenmaker is al een heel goede keuze. Een fietslager is geen maanlander.

Een leuk overzicht voor fietsers: https://www.m-gineering.nl/olie.htm

En nee, de fabrikanten vertellen echt niet graag wat er precies in hun zalfjes en crèmepjes zit.
Maar moet het nou wel of niet?
Nee je hoeft de kogellagers in een vierkante trapas niet te smeren want die zijn al gesmeerd en daarna afgedicht in een cartridge waar je überhaupt niet in kunt. Ik raad verder voor dit soort klussen als je Engels spreekt de instructiefilmpjes van Park Tool op youtube en de handleidingen op hun website aan en verder misschien iets meer Google en iets minder forum. Vier pagina's over het vervangen van een trapas is nogal wat. Men maakt filmpjes en handleidingen zodat er niet steeds aan elke vraag tien verschillende mensen te pas hoeven komen om deze te beantwoorden (hoe leuk zij het ook vinden om vervolgens met elkaar in discussie te gaan over de beste manier).
https://youtu.be/cPQyQnNdews
https://youtu.be/xUtOeFJJycg