Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cranktrekker + Trapassleutel - Pagina 3 - Forum Wereldfietser

Cranktrekker + Trapassleutel

Pedalen losdraaien is altijd naar achteren.
Is het dan boven naar achteren of van onder naar achteren?
Ja, dit vraagt om een aanvulling: van boven. (je kunt imho ook beter kracht zetten van boven naar beneden).

Edit: plaatje uit een boekje uitgegeven door de Vakantiefietser in Amsterdam:
IMG_0607.jpeg
Ik heb trouwens trappers die alleen met een inbussleutel losgemaakt kunnen worden. Ik ervaar dat niet als “pech”.
Om nou de steekslutel precies boven de tandjes van het voorblad te houden op het moment van kracht zetten...?
Hou het nummer van de huisartsenpost bij de hand.
Eerst de ketting op het grootste blad leggen, en dan de rechterpedaal losschroeven volgens het plaatje, dat is niet zo gevaarlijk.
En een lange pedaalsleutel gebruiken, dan hoef je niet zoveel kracht te zetten.
JanH schreef:
za 19 aug, 2023 11:23
Ja, dit vraagt om een aanvulling: van boven. (je kunt imho ook beter kracht zetten van boven naar beneden).

Edit: plaatje uit een boekje uitgegeven door de Vakantiefietser in Amsterdam:
IMG_0607.jpeg

Ik heb trouwens trappers die alleen met een inbussleutel losgemaakt kunnen worden. Ik ervaar dat niet als “pech”.
Nou ja hoeveel mensen hebben een inbus zo lang als de gemiddelde steeksleutel 15 in huis. Zelfs deze kan te kort zijn. Je weet dat een pedaal behoorlijk vast kan zitten. Daarbij hoe zit het met het losdraaien van de trappers zie de plaatjes.
Ik maak ze minimaal één keer per jaar los. Één klap met een hamer op de inbussleutel voldoet dan.
Ik maak dan het schroefdraad schoon en zet ze dan met de nodige montagepasta weer in de crank.
JanH schreef:
za 19 aug, 2023 12:38
Ik maak ze minimaal één keer per jaar los. Één klap met een hamer op de inbussleutel voldoet dan.
Een rubberhamer, hoop ik?
Eh, nee. Maar misschien is dat een volgende keer wel zo verstandig. :oops:
WimB schreef:
za 19 aug, 2023 12:18
Daarbij hoe zit het met het losdraaien van de trappers pedalenzie de plaatjes.
Nog steeds hetzelfde als met een 15mm pedaalsleutel:

Vast is naar Voren.
Er Af is naar Achteren.

:wink:
waarom zijn we eigenlijk ineens pedalen aan het losdraaien op deze zaterdagmorgen?
Even teruggezocht komt dit doordat WimB trapassleutel en pedaalsleutel door elkaar haalde.
Leon schreef: Even teruggezocht komt dit doordat WimB trapassleutel en pedaalsleutel door elkaar haalde.
Sorry en dank voor de verbetering.
Shrek schreef:
wo 16 aug, 2023 16:00
Een bahco is een verstelbare steeksleutel, dus de exacte maat doet er niet toe. :wink:
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:56
Ik snap er echt niets meer van. Dat is niet wat je doet met de combinatie van trapassleutel en bahco?
No stress, het is een fiets, niet de Space Shuttle :wink:

1: Je schroeft de crankbout eruit. De crank zal nog steeds op de trapas blijven zitten.

2: Je schroeft voorzichtig de cranktrekker in het schroefdraad aan dat aan de binnenkant van het gat in de crank zit, zeg mar het gat waar je zojuist de crankbout uit hebt gedraaid. (met de hand, evt bahco of passende steeksleutel)

3: Je draait het binnenste deel van de cranktrekker 'in' met een passende hefboom. Daarmee wordt de crank als het ware van de trapas af geduwd. In het begin kan dit kracht kosten, maar zodra 'ie los is valt de crank er opeens makkelijk vanaf.

4: Met de trapassleutel + passend hefboomgereedschap draai je de trapas eruit. Let erop dat je de goede kant op draait. Het schroefdraad aan de rechterkant is precies andersom dan normaal schroefdraad.

5: schroefdraad in frame schoonmaken, invetten en nieuwe trapas erin.

6: vierkant gat van de crank schoonmaken (niet invetten) en met de crankbouten (die wel invetten) de crank op de as draaien :)
Dank je, dat is duidelijker.
Carl schreef:
wo 16 aug, 2023 18:21
Maar als je niet weet wat een bahco is, is het misschien geen slecht idee om eens te vragen of er iemand met verstand van (werken aan) fietsen in je buurt woont die je wil helpen de eerste keer dat je aan je fiets gaat sleutelen.

Succes gewenst!

Carl
Ik schroef zeker niet voor het eerst aan mijn fiets. Ik heb zelf inmiddels mijn ketting leren vervangen, mijn pedalen vervangen, zadelpen, alsmede allerlei andere simpelere zaken zoals banden en remblokjes e.d.

Van een bahco had ik nog nooit gehoord want ik heb geen verstand van gereedschap totdat ik het opzoek nav een tutorial. In de tutorials wordt niet gesproken over bahco's. Het is blijkbaar iets wat 'voor de hand ligt' voor andere mensen, maar niet voor mij.
Rongyos schreef:
za 19 aug, 2023 10:23
Ik snap er echt niets meer van. Dat is niet wat je doet met de combinatie van trapassleutel en bahco?
Misschien helpt dit, beetje in vogelvlucht, maar laat wel de stappen zien: https://youtube.com/shorts/AYr-JqM5lyw?feature=share

Roef
Nee, daar wordt niets bij uitgelegd.
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:15
Dan weet ik niet waar ik een foto van moet maken zoals Jurr vraagt.
Als je de imbus bout eruit draait kunnen we zien wat voor trapas erin zit. Vierkant of rond.
Dus waar je nu een foto van gemaakt hebt moet je nog verwijderen :)
We waren er al achter dat de as vierkant was :wink:
Shrek schreef:
do 24 aug, 2023 14:15
We waren er al achter dat de as vierkant was :wink:
Weet ik. Maar even uitleggen wat er gevraagd wordt kan toch ook geen kwaad. Dat hij het nu niet meer hoeft te doen is alleen maar meegenomen.
M276 schreef:
do 24 aug, 2023 12:29
Squinky schreef:
wo 16 aug, 2023 15:15
Dan weet ik niet waar ik een foto van moet maken zoals Jurr vraagt.
Als je de imbus bout eruit draait kunnen we zien wat voor trapas erin zit. Vierkant of rond.
Dus waar je nu een foto van gemaakt hebt moet je nog verwijderen :)
De trapas die er in zit is gewoon bekend.