Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Koga F3 7.0 2023 stuurtas probleem oplossen of andere fiets - Forum Wereldfietser

Koga F3 7.0 2023 stuurtas probleem oplossen of andere fiets

Mijn huidige Koga F3 7.0 is aan vervanging toe (tenminste een nieuwe fiets lonkt...). Ca. 25.000 km op gereden in 5 jaar. Woon-werk 25 km per dag en vakantiefietsen (Reitsma route Rome en weekjes her en der) met lichte bepakking (alleen achtertassen en stuurtas (overnachten in hotels/BB dus geen campingspullen mee).
Heb veel plezier gehad met deze lichte Koga, zou zo het nieuwe model kopen: Koga F3 7.0 2023, maar: deze is "lelijk" geworden door dikke balhoofd en belangrijker de lamp zit op het stuur gemonteerd ipv lager... Ik fiets graag met stuurtas (kaart, telefoon, camera etc alles bij de hand, alleen GPS vind ik minder fijn), dus hoe los ik dat op? Iemand ervaringen?

Andere optie is andere fiets. Dan denk ik aan de Koga Worldtraveller. Ook hier echter het nieuwe model, lelijk en veel te zwaar... (weeg zelf 65 kg (vrouw) en ga geen campingspullen meenemen, dus die fiets is mij te robuust en weegt teveel voor mijn woon-werk verkeer). Classic model is ook nog te koop. Ook echter zwaarder dan de Koga F3? Dus ik twijfel erover.
Heeft iemand advies voor een lichte, mooi afgewerkte fiets (XT derailleur met 27-30 versnellingen). Voor woon-werk en lichte bepakking reizen. Of een goed idee voor stuurtas probleem?

Dank.
Derde optie is misschien de huidige fiets renoveren. 25.000 km is voor een lichte berijder niet veel. Wat mankeert er aan?

Ik ben het roerend met je eens dan veel van de nieuwere fietsen een waterhoofd hebben en daarnaast veel te lomp zijn voor iemand van 65 kg. Wat is je lengte?
Mijn lengte is 1,64 m.

Dit voorjaar heb ik al balhoofd, voortandwiel, achtertandwielen en ketting laten vervangen. Balhoofd heeft nu weer speling... Maar dat kan denk ik wel weer verholpen worden. Fiets kan ook echt nog wel 1-2 jaar mee.

Wat meespeelt bij mijn overwegingen is dat de Koga classic worldtraveller niet heel veel langer bestelbaar zal zijn? En met 2 fietstassen de fiets snel omvalt (ergenis tijdens laatste vakantie waar mijn man met Santos hier helemaal geen last van had....). En aangezien ik via fietsplan dit jaar weer een update kan doen denk ik nu na over beste stap.
Helma1 schreef:
ma 21 aug, 2023 09:50
Heeft iemand advies voor een lichte, mooi afgewerkte fiets (XT derailleur met 27-30 versnellingen). Voor woon-werk en lichte bepakking reizen.
Er zijn imho best veel fietsen die in aanmerking komen, op het eerste gezicht vergelijkbaar aan de koga. Eerste die in me opkomt is de stevens randonneur. Minimaal even goede specificaties maar geen geintegreerde verlichting, €600 goedkoper. Zelf geen ervaring mee hoor, je zou moeten proefrijden.
Geen ervaring met Randonneur, maar Stevens maakt fietsen met veel waar voor het geld.
Helma1 schreef:
ma 21 aug, 2023 12:48
Dit voorjaar heb ik al balhoofd ... laten vervangen. Balhoofd heeft nu weer speling...
Daar zou ik niet echt blij meer zijn qua fietsenmaker.
Laat het wel snel herstellen. Van speling gaat een balhoofdlager snel stuk. Wacht daar geen 100 km mee.
5 jaar oud en kan nog wel 2 jaar mee? Een goede fiets gaat tientallen jaren mee. Alles wat slijt is simpel te vervangen. Balhoofdspeling is in een halve minuut met een imbussleuteltje verholpen. Een fiets is vanouds een zeer duurzaam artikel, tenzij je steeds een nieuwe koopt.
Mic schreef:
ma 21 aug, 2023 17:07
5 jaar oud en kan nog wel 2 jaar mee? Een goede fiets gaat tientallen jaren mee.
Dat ligt er aan hoeveel je fietst hè?
Als je op elkaar deelt hoeveel kilometers Nederlanders fietsen en hoeveel fietsen er elk jaar verkocht worden dan blijkt dat 25.000 km toch een heel aardige score is. De meeste fietsen eindigen veel eerder in de container.
Helma1 schreef:
ma 21 aug, 2023 12:48
Wat meespeelt bij mijn overwegingen is dat de Koga classic worldtraveller niet heel veel langer bestelbaar zal zijn? En met 2 fietstassen de fiets snel omvalt (ergenis tijdens laatste vakantie waar mijn man met Santos hier helemaal geen last van had....).
Welke kant viel de fiets op? Klinkt meer als een te lange of een te korte standaard... ik heb er iig nog nooit last van gehad.

Zowel de Koga als Santos heeft een stuuruitslagbeperker en de standaard bij de achteras. Er zou dus geen verschil mogen zijn qua omvallen met bagage.
Fedor schreef:
ma 21 aug, 2023 19:21
Welke kant viel de fiets op? Klinkt meer als een te lange of een te korte standaard... ik heb er iig nog nooit last van gehad.

Zowel de Koga als Santos heeft een stuuruitslagbeperker en de standaard bij de achteras. Er zou dus geen verschil mogen zijn qua omvallen met bagage.
Helaas heeft de Koga F3 de standaard in het midden zitten en heeft dus niet de genoemde stuuruitslagbeperker en standaard bij de achteras.

Monteren van een andere standaard op mijn huidige fiets is misschien ook nog een optie, zal dat eens navragen.
Oké. Het 2023 heeft de standaard achteraan, dus dat zou geen beperking moeten zijn.

Een stuurtas past toch prima op je stuur, waarom niet?

Die (zeldzame?) momenten dat je met stuurtas onderweg verlichting nodig hebt is een goed acculampje op het stuur een prima optie.

Dan zou je alsnog hetzelfde model kunnen kopen, je bent er immers wel tevreden mee verder..
Helma1 schreef:
ma 21 aug, 2023 12:48
Mijn lengte is 1,64 m.

Dit voorjaar heb ik al balhoofd, voortandwiel, achtertandwielen en ketting laten vervangen. Balhoofd heeft nu weer speling... Maar dat kan denk ik wel weer verholpen worden. Fiets kan ook echt nog wel 1-2 jaar mee.
In balhoofden is nogal wat keus vooral in het nieuwe headset systeem. Een balhoofd goed afstellen vraagt eigenlijk te veel tijd voor een fietsenmaker met het huidige uurloon wat hij zou moeten berekenen.
WimB schreef:
wo 23 aug, 2023 10:21
Een balhoofd goed afstellen vraagt eigenlijk te veel tijd voor een fietsenmaker met het huidige uurloon wat hij zou moeten berekenen.
Dat vind ik wel een opmerkelijke uitspraak WimB.

Hoe stel je zo'n hip "onzichtbaar" balhoofdstel eigenlijk af?
Een ouderwets balhoofdstel afstellen duurt echt geen minuut, als je een beetje oefening er in hebt.
Een balhoofd set met schroefdraad werd vaak veel te strak afgesteld. Zelfs in de fabriek hadden ze daar last van. Met gevolg putten in de lagers. Zijn we die klachten al vergeten.
De headset heeft ook even geduurd voordat deze lange tijd vrij van speling bleef. Mijn beleving.
WimB schreef:
wo 23 aug, 2023 10:21
het nieuwe headset systeem.
nou ja nieuw, enige nuance; de aheadset is bedacht in 1989 en niet lang daarna in productie gebracht. Ter vergelijking: dat is 20 jaar voordat Whatsapp bedacht werd.

https://www.bikemag.com/gear-features/ahead-of-its-time

https://www.cyclist.co.uk/news/game-changer-aheadset

Best interessant.
Ik kan dit niet volgen. Volgens Koga heeft de F3 7.0 een balhoofdstel met in het frame geïntegreerde industrielagers:
https://d2zxu9tg022395.cloudfront.net/f ... 3%2070.pdf
(Sorry voor de enge link, maar die staat op https://www.koga.com/nl/fietsen/stads-e ... sen/f3-7-0)
Wij kunnen niet op jouw C-schijf kijken. :wink:
Het was een testje zakmazegge :-)
Nu beter?
Dat het allang bestaat, ja sorry de tijd gaat zo snel. Weet je misschien ook waarom de headset is ontwikkeld.
Wat ik nog wel weet dat er in het begin veel klachten waren over klepperende balhoofden. Ook dat is door de mens opgelost dacht ik, meen ik. Nog een fiets in huis met een headset maar deze wordt niet meer gebruikt en staat te verstoffen.
WimB schreef:
wo 23 aug, 2023 14:15
Weet je misschien ook waarom de headset is ontwikkeld.
Euh, headset is in fietsentaal het Engelse woord voor balhoofdstel en elke fiets sinds de negentiende eeuw heeft er een.
Misschien bedoel je hier een draadloos balhoofdstel, ook wel Aheadset genoemd (met een hoofdletter, want het is een merknaam)?
Ondertussen is het me nog niet duidelijk of er in de fiets in kwestie een normaal draadloos balhoofdstel zit, een geïntegreerd balhoofdstel of een semi-geïntegreerd balhoofdstel of nog niet anders.

Als een balhoofdstel alsmaar verloopt en niet afgesteld wil worden komt dat meestal doordat een en ander niet goed is uitgelijnd, niet goed is aangeklopt, niet goed past en/of er lak tussen zit die zijn vorm snel verliest. Dat zijn allemaal dingen waar de fietser die zijn fiets door de vakman laat onderhouden niets aan kan doen.
Het enige wat de fietser moet doen is de lagerspleten niet met een harde straal afspuiten, de fiets niet ondersteboven nat laten worden* en het meteen melden bij de fietsenmaker als er speling ontstaat.

* Yep, done that...