Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Cup en conus achternaaf beoordelen - Forum Wereldfietser

Cup en conus achternaaf beoordelen

Hi mensen,

Deze zomer heb ik een flinke tocht van 2000 kilometer gemaakt op mijn tweedehands Koga uit 2014. Al vrij snel ontstond er speling op het wiel, waarvan ik de oorzaak nog steeds niet precies weet. De Duitse fietsenmaker onderweg gaf aan dat het nodig zou zijn om het complete achterwiel te vervangen omdat de lagers de naaf zouden hebben weggesleten.

Dus heb ik nu ik thuis ben maar eens de achternaaf van mijn Shimano Deore FH-T610 opengemaakt. Daar bleek al dat de seal ring aan de kant van de freewheelbody ontbrak, en telde ik slechts acht lagers in plaats van de negen die er zouden moeten zitten.

Wat mij echter verbaast is dat zowel de cups als de conussen nog relatief goede staat lijken te zijn. Ook de lokale fietsenmaker zei dat er wel een beetje slijtage te zien was, maar geen putjes of andere hele grove beschadigingen. Hoe zouden jullie dit beoordelen? Nieuw vet erin en gaan?

Alvast bedankt voor het meekijken!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
deesys schreef:
ma 21 aug, 2023 18:33
Deze zomer heb ik een flinke tocht van 2000 kilometer gemaakt op mijn tweedehands Koga uit 2014. Al vrij snel ontstond er speling op het wiel, waarvan ik de oorzaak nog steeds niet precies weet.
Zet het wiel na deze foto's eens in elkaar met nieuw vet.
Als er slijtage is dan zal het niet lukken de lagers zo af te stellen dat het asje bij draaien steeds even veel dan wel geen speling heeft.
De slijtage zit vrijwel altijd in de conussen omdat die steeds aan dezelfde kant belast worden, tenzij je het wiel vaak uit de fiets haalt, dan komen de conussen steeds in een willekeurige posities terecht.

8 kogeltjes i.p.v. 9 is natuurlijk niet bevorderlijk.

Er kan ook een barst in de vrijloopbody zitten.
Vergeet niet ook nieuwe kogeltjes, alleen vet gaat hem niet worden. Maar verder ziet die er inderdaad nog prima uit.
Helemaal eens met @Peter.
Inderdaad Peter. We allemaal nieuwe kogeltjes, niet ééntje.
Ik ben benieuwd naar wat er uiteindelijk aan de hand bleek.
Ik twijfel. tweede plaatje lijkt een diagonale groef in de conus te zitten (kan ook lichtval zijn). Als dat het geval is zul je hem nooit perfect kunnen stellen zonder dat ie te los of te strak staat, en waarschijnlijk allebei om en om.

Kogels en vet erin en kijken wat ie doet..
Dat zie ik nu ook. Als dat hem is verbetert de situatie al heel veel, zoniet helemaal, met nieuwe conussen.

Als je geen conussen kunt krijgen koop je voor 25 euro een nieuwe naaf om aan de conussen te komen. Dan heb je als bonus een kogeltjes, afdichtingen, as, extra vrijloop en uitvalas.
https://www.google.com/search?q=Shimano ... 4&tbm=shop
Dit deel is toch zwaar versleten of vertekend de spiegeling van het metaal het beeld.

Bijlagen

WimB schreef: Dit deel is toch zwaar versleten of vertekend de spiegeling van het metaal het beeld.
Dat idee had ik dus ook, er zitten geen putjes in maar er zit wel een randje wat voelbaar is met de nagel. Ook verkleuring van het metaal daar. Dit is de kant van de freewheelbody, en ook daarvan heb ik het idee dat deze versleten is, omdat er dus ook een lager ontbrak voor een onbekend aantal honderden kilometers.

Vandaar ook mijn verwarring dat de fietsenmaker zegt dat het OK is. Ik ga nog eens langs bij een andere.

Maar goede tip van Leon, zelfs als deze onderdelen versleten zijn is een volledig nieuwe naaf een hele goede oplossing! Thx!
Je kunt in theorie zelfs de cup (op de laatste foto) van de linkerkant uit de naaf tikken en vervangen door een nieuwe, maar dan moet de passing wel heel precies kloppen.
Het enige wat je dan nog van de oude naaf hebt is het naafhuis zelf, maar dat slijt niet.

Wel is het interessant te weten hoe ver de remflanken van de velg versleten zijn en of de spaken nog goed zijn en goed zijn gespannen.
Heb je feen foto van de remflanken? Er zit waarschijnlijk vanaf fabriek een diepe groef in; dat is de slijtage-indicator. Als die weg is moet de velg - en meestal het wiel - vervangen worden.
WimB schreef:
di 22 aug, 2023 10:26
Dit deel is toch zwaar versleten of vertekend de spiegeling van het metaal het beeld.
Hier nog wat extra foto's van de cup & conus. Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Leon schreef:
di 22 aug, 2023 11:20
Wel is het interessant te weten hoe ver de remflanken van de velg versleten zijn en of de spaken nog goed zijn en goed zijn gespannen.
Heb je feen foto van de remflanken? Er zit waarschijnlijk vanaf fabriek een diepe groef in; dat is de slijtage-indicator. Als die weg is moet de velg - en meestal het wiel - vervangen worden.
Of de spaken nog goed zijn kan ik alleen met de hand en op basis van geluid beoordelen, volgens mij wel. Remflanken, zie:
Afbeelding Afbeelding
Ha, die conussen zijn inderdaad knetteringesleten. Die hoef je er niet meer proberen op te zetten.
De tweede remflank heeft ook wel wat meegemaakt, maar als je conussen en kogeltjes kunt krijgen of voor 25 euro een complete naaf dan kun je zeker nog een hele tijd verder.
Mijn fietsen maker heeft losse conussen, ook op internet wel te vinden.
Leon schreef:
di 22 aug, 2023 11:20
Je kunt in theorie zelfs de cup (op de laatste foto) van de linkerkant uit de naaf tikken en vervangen door een nieuwe, maar dan moet de passing wel heel precies kloppen.
Het enige wat je dan nog van de oude naaf hebt is het naafhuis zelf, maar dat slijt niet.

Wel is het interessant te weten hoe ver de remflanken van de velg versleten zijn en of de spaken nog goed zijn en goed zijn gespannen.
Heb je feen foto van de remflanken? Er zit waarschijnlijk vanaf fabriek een diepe groef in; dat is de slijtage-indicator. Als die weg is moet de velg - en meestal het wiel - vervangen worden.
Ik vraag me af hoe dat werkt. Bij mij zijn de remblokken (Magura 33) boven de groef gepositioneerd. Volgens mij is dat standaard, althans als zodanig door de FM ingesteld. Feitelijk in het midden van de velgrand. Bij het remmen zal het gedeelte boven de groef slijten, waardoor de groef in stand blijft. Alleen als ik de remblokken op de groef positioneer zal op termijn de slijtage zichtbaar zijn. Bovendien lijkt het mij dat wanneer de blokjes op de groef remmen er minder remvlak is waardoor de remkracht lager is. Of zie ik dat verkeerd?
Dat laatste zie je verkeerd. Als het blokje over de groef heen aangrijpt komt er des te meer kracht op de vlakken ernaast en krijg je daardoor ook remkracht met netto resultaat niets anders dan zonder groef.

Je kunt het best het blokje in het midden van het remvlak afstellen, om te voorkomen dat het blokje over de rand heen schiet of, erger, de band kapotschuurt. Als de groef dan niet slijt dan heb je wel heel smalle blokjes, of een heel brede velgrand.