Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Vervangende cassette - Forum Wereldfietser

Vervangende cassette

Hoi,

Als ik mijn cassette wil vervangen waar moet ik dan op letten bij het vervangen?

Mijn huidige cassette is een Shimano Ultegra CS6500 9-speed 12-27

Heb ik het juist dat ik sowieso wel weer een 9-speed cassette moet monteren (ervanuitgaande dat ik geen andere aanpassingen wel doen) maar dat het 12-27 gedeelte niet noodzakelijk hetzelfde moet zijn?

Tevens dat het ook niet per se om een Shimano cassette hoeft te gaan maar dat tegelijkertijd niet alle andere merken passen?

Ik vraag dit omdat een exact zelfde cassette momenteel bijna overal uitverkocht lijkt te zijn en daarnaast relatief prijzig is.

Ik begrijp dat het aantal tandjes van invloed is op het licht/zwaar trappen en dat dat uiteraard ook relevant is om te overwegen maar het gaat mij er in eerste instantie om of het kan.

Als voorbeeldje, kan ik bijvoorbeeld deze cassette er op zetten?

https://www.mantel.com/shimano-hg50-450 ... 5B%5D=1750
Ja, die past!
Shrek schreef:
za 26 aug, 2023 18:40
Ja, die past!
Okay en de vervolgvraag is dan: waarom is deze zoveel goedkoper? Kwaliteit of functionaliteit?

En daarnaast: als ik deze er op zou zetten; zit ik dan ook vast aan andere zaken die ik niet zou hebben als ik exact dezelfde cassette er op zou zetten? Dan denk ik bv aan een andere ketting moeten hebben of dezelfde ketting met meer of minder schakels of bv het opnieuw moeten afstellen van de versnellingen. Of is dat allemaal niet aan de orde en is het een kwestie van oude cassette er af, nieuwe er op en verder fietsen?
kwaliteit lager, gewicht hoger. Als je cassette versleten is, dan meestal ook de ketting. Neem een KMC X9 ketting met losse schakel, zg. missing link, gaat langer mee. Al meer dan 10 jaar eigen ervaring, zowel in 9v als 10v. Kettinglengte kan gelijk blijven.
Uiteraard ga ik ook de ketting vervangen maar dat is sowieso aan de orde toch onafhankelijk van de vraag of je overstapt nara een andere cassette of dezelfde cassette.

En hoe uit zich de lagere kwaliteit?
Bij de dure Ultegra cassette zitten de grootste kransjes op een alu 'spider' voor een lager gewicht en meer stijfheid (=beter schakelen)

Bij die goedkope cassette zijn het gewoon losse tandwieltjes met een paar klinknagels erdoor.

Functioneel: als je anno 2023 nog steeds met 9-speed rijdt ga je echt het verschil niet merken :lol:
Is dit trouwens dezelfde cassette als de mijne?

https://goossenslochem.nl/product/shima ... ize=12-27t

Er staat bij deze namelijk geen CS voor de 6500.
Dat is nog een echte oude CS-6500

Thanks voor de link, ik ben bijna geneigd nog een paar 13-23's in te slaan :lol:
Wel exact dezelfde dus?
Lijkt mij wel ja. Mag ook wel voor € 65

De goedkope varianten zijn nog wel goedkoper dan €30 te krijgen. €20 moet ook kunnen.