Additionally, paste this code immediately after the opening tag: racefiets band tubeless of niet tubeless - Forum Wereldfietser

racefiets band tubeless of niet tubeless

Hallo,

Ik heb sinds een week een racefiets en ik zie dat de bandjes er niet zo goed meer uit zien, nu zie ik dat tubeless banden op zitten.

ik heb hier helemaal geen verstand van, moet ik hierop weer tubeless banden zetten of kan ik er ook gewoon een binnen en buitenband op zetten?

Ik heb ook niet precies wat voor band erop moet, er staat op 25-622(28x1.00) 700x25C

Bijlagen

Wil niet zeggen dat er geen binnenband in zit. Kan er, indien niet, wel gewoon in. Vervangen dus door 25-622 band, al zal 28-622 ook passen, indien vorken/remmen dat toelaten.
Tubeless gebruik raad ik af. Het latex spul dat de gaatjes moet dichten word je niet meer kwijt. Enorme rommel. En na 3 maanden is het uitgewerkt. Gewone banden hebben nog een voordeel: het monteren gaat een stuk eenvoudiger.
Inderdaad, voor de racefiets vind ik tubeless veel gedoe, en de meerwaarde is beperkt.

Lekker een gewoom 25mm raceband met biba.
Welkom, Danny!

Eens met de vorige posters. Tenzij je van plan bent er wedstrijden mee te gaan rijden zou ik ook kiezen voor 'clinchers'.

Vittoria maakt fijne en mooie Corsa's in 700 x 25. Niet de goedkoopste, maar wel hun geld waard, IMHO.

Ter illustratie: ik heb ze o.a. op mijn Van Tuyl:

Afbeelding
non-fixie schreef:
do 31 aug, 2023 23:52
Tenzij je van plan bent er wedstrijden mee te gaan rijden zou ik ook kiezen voor 'clinchers'.
Om de verwarring compleet te maken; tubeless is clincher :wink:

Tubular niet. Maar bestaat dat nog..?
En nog meer verwarring: tubes is ook clincher…

(Want op een clincher kun je altijd tubes, en indien hij luchtdicht is, ook tubeless rijden..

https://cobblescycling.com/2021/10/23/b ... ess-tubes/
ronaldi schreef:
vr 01 sep, 2023 13:15
En nog meer verwarring: tubes is ook clincher…
Nee hoor, als we het op het Europese vasteland over tubes hebben, bedoelen we
71rtc3CXrJL._AC_SL1500_.jpg
:!: :D
Gewoon lekker met binnenbanden rijden en voor de fietsreis een fijne lekbestendige buitenband. Wel zo makkelijk er als je lek rijdt, dan kun je gewoon ouderwets een binnenbandje wisselen of plakken.
Probleem is wel dat veel fietsen tegenwoordig Tubeless-Ready worden geleverd. En dat zijn buitenbanden die er alleen zeer moeilijk af te halen en op te leggen zijn. Heb zo'n setje op de gravelbike maar bij de volgende banden worden het gewoon weer reguliere buitenbanden want onderweg plakken of een nieuwe biba steken is nu een crime.
Waarom hebben ze in de auto-industrie een tubeless band uitgevonden. Het was niet mogelijk om met een machine een binnenband in de buitenband tot een compleet wiel te krijgen.
In mijn opinie zadelen ze ons op, een machine kan een buitenband zo om een velg trekken. Dat jij later staat te kl zakken telt gewoon niet mee. Beetje goede marketing en iedereen moet er blij van worden.
Ik meen te bespeuren dat je tubeless maar niks vindt, maar ik ben er niet zeker van.
Nog niet overtuigd van het voordeel. Voor de fabriek is het, lijkt mij duidelijk, maar voor de fietser onderweg.
Geef dan de reden op waarom autos geen binnenbanden meer hebben.
WimB schreef:
zo 03 sep, 2023 12:18
Geef dan de reden op waarom
Het gaat nooit om één reden. Het hele verhaal is niet erg moeilijk te vinden.
Welke reden het belangrijkste is daar kun je over discussiëren.
Als er iemand is die berichten verwijdert had hij of zij ook mijn bericht kunnen verwijderen.


Ook voor de fietsen industrie gelden dezelfde redenen. Kunnen monteren met een robot.
Goedkoper, geen binnenband. Mochten er meer zijn vul maar aan.
Of wellicht een gebruiker die hier nog meer of zijn voordelen kan geven.
Op mijn MTB ben ik ergggggg blij met tubeless en de melk achtige weet ik veel vulling erin….nog nooit lek gereden, of wel maar dat merk je dus niet want de band loopt niet leeg.

Voor racefiets of reisfiets overweeg ik dit helemaal niet, gewoon binnenband, vind ik ook wat prettiger fietsen…want het lijkt wel anders te fietsen met dat spul erin, maar de vergelijking tussen bos en weg is sowieso niet te doen natuurlijk.

Gr ej
Tubeless dicht kleine gaten weer af, rolt lichter en dat op een lagere druk dus ook meer comfort, alleen bij hoge druk spuit de vloeistof er te hard uit dus duurt even voor dat de druk minder wordt en de vloeistof zijn werk kan doen dus daarom nog niet de norm bij race fietsen zoals dat wel is bij de MTB en Gravel.

Sommige velgen maken het monteren lastig maar je kan wel gewoon een bandenlichter gebruiken bij het monteren en de-monteren want geen binnenband die je lek kan prikken en sommige banden zijn wat strak maar dat is ook zo bij niet tubeless banden.

Maar de meeste banden en velgen vooral als ze wat breder zijn geven weinig gedoe, wel elke 6 maanden de vloeistof bij vullen, ventielkern er uit, vloeistof door het ventiel, ventielkern er weer in en oppompen.
Mr. Z schreef:
zo 03 sep, 2023 21:46
Maar de meeste banden en velgen vooral als ze wat breder zijn geven weinig gedoe,
Maar hoe weet je dat? De banden met velgencombi die ik eens had vielen blijkbaar onder dezelfde categorie als die van Fedor, dus dat beviel me niet.
Leon schreef:
zo 03 sep, 2023 21:54
Mr. Z schreef:
zo 03 sep, 2023 21:46
Maar de meeste banden en velgen vooral als ze wat breder zijn geven weinig gedoe,
Maar hoe weet je dat? De banden met velgencombi die ik eens had vielen blijkbaar onder dezelfde categorie als die van Fedor, dus dat beviel me niet.
Ben een mechanieker [ monteur ] en mag bijna elke dag aan hele mooie en belachelijk dure en minder dure fietsen sleutelen en heb 5 fietsen in onze schuur staan die tubeless zijn :wink:
Vroeger waren tubes van die banden als een soort binnenband met versterking en een loopvlak.
Ze werden vastgelijmd aan een speciale velg voor dat doel.

Onder tubeless wordt verstaan een band die net als bij een auto strak om de velg zit.
De velg zelf is lekvrij gemaakt.
Tubeless banden koop je niet vanwege het wisselen maar vanwege de rij eigenschappen.
Als ik wedstrijd zou rijden met een racefiets zou ik voor tubeless gaan.
De begeleiding reikt bij lekrijden een nieuwe velg met opgepompte tubeless band aan.
Daar ga je niet mee langs de kant van de weg staan klooien.

Als je met een vakantiefiets onderweg bent is het geen verstandige keuze om tubeless banden te gebruiken. Neem dan gewoon een buitenband en een binnenband.