Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Overgewaardeerd en ondergewaardeerd - Forum Wereldfietser

Overgewaardeerd en ondergewaardeerd

Meningen van hipsters. Meningen van Amerikanen. Meningen van Amerikaanse hipsters.

Toch vond ik het wel leuk om naar te luisteren. En zeker ook om naar te kijken.

https://www.youtube.com/watch?v=5Pe5oGaXkp8

Afbeelding
Overgewaardeerd: 3 powerbanks

Ondergewaardeerd: stopcontacten
Behalve 'dynamo', 'mandje' en 'singlespeed' vind ik dit het coolste YT-filmpje van de dag en ga ik mijn fiets vanmiddag waarschijnlijk nog poetsen. :D
Misschien moet ik mijn onderschrift wijzigen in 'Cycling Hipster since 1969'. :wink:

Edit: ik poets mijn fiets vanmiddag toch maar niet want ik vind de laag stof op mijn fiets na een mooie zomer fietsen wel erg cool. (En het wordt veel te warm om mijn fiets te poetsen)
Wegens zelf vertrokken naar de woestijn ben ik blijven steken bij het openings-Tshirt.

handmade in the desert https://onguza.com/
Schermafbeelding 2023-09-06 om 08.21.09.png
Heel veel meningen, maar één wordt gedeeld door menig bikefitter: Waarom spartaanse racefietsen die zijn ontworpen voor 20-jarige topsporters van 60 kilo die uren achter elkaar 400 Watt kunnen trappen worden gekocht door de mensen die het meest hiervan af staan. Comfort is voor "de normale mens" zo veel belangrijker om plezier aan het fietsen te kunnen beleven.
Fedor schreef:
wo 06 sep, 2023 11:54
Heel veel meningen, maar één wordt gedeeld door menig bikefitter: Waarom spartaanse racefietsen die zijn ontworpen voor 20-jarige topsporters van 60 kilo die uren achter elkaar 400 Watt kunnen trappen worden gekocht door de mensen die het meest hiervan af staan. Comfort is voor "de normale mens" zo veel belangrijker om plezier aan het fietsen te kunnen beleven.
Dat vind ik een beetje een rare.
Ben geen 20 meer, weeg helaas meer dan 60 kilogram en kan geen 400 Watt trappen.
Maar toch vind ik mijn racefiets heel comfortabel.
derdekeer schreef:
wo 06 sep, 2023 15:57
Ben geen 20 meer, weeg helaas meer dan 60 kilogram en kan geen 400 Watt trappen.
Maar toch vind ik mijn racefiets heel comfortabel.
Heb jij dezelfde racefiets als die bijv. in de TdF gebruikt wordt?

Er zijn "comfortabele" racefietsen (veelal endurance bikes) maar de pure wedstrijdfiets (extreem korte stack en lange reach) valt daar normaal niet onder.
Fedor schreef:
wo 06 sep, 2023 18:43

Heb jij dezelfde racefiets als die bijv. in de TdF gebruikt wordt?

Er zijn "comfortabele" racefietsen (veelal endurance bikes) maar de pure wedstrijdfiets (extreem korte stack en lange reach) valt daar normaal niet onder.
Als het oncomfortabel is, moet je het niet doen maar gestrekt zitten op de racefiets maakt een zeer voelbaar verschil. Ik zou het zeker niet indelen bij "de meest overschatte fiets-dingen".

Kabels in het frame verwerkt, dat dan weer wel :shock:
derdekeer schreef:
wo 06 sep, 2023 20:05
Als het oncomfortabel is, moet je het niet doen maar gestrekt zitten op de racefiets maakt een zeer voelbaar verschil. Ik zou het zeker niet indelen bij "de meest overschatte fiets-dingen".
Ik wel.
LHTJoost schreef:
wo 06 sep, 2023 20:09
derdekeer schreef:
wo 06 sep, 2023 20:05
Als het oncomfortabel is, moet je het niet doen maar gestrekt zitten op de racefiets maakt een zeer voelbaar verschil. Ik zou het zeker niet indelen bij "de meest overschatte fiets-dingen".
Ik wel.
Leg eens uit?
Ik kan de reactie van Fedor enigszins plaatsen; een doorsnee fietser die een racemonster koopt omdat hij denkt dat hij dan sneller gaat, maar vervolgens ontdekt dat hij er niet lekker op kan zitten ... dat is pijnlijk, letterlijk en figuurlijk. Je kunt in zekere zin zeggen dat deze fietser het belang van een racemonster overschat heeft.
Maar iemand die gestrekt zit op een racefiets heeft in vergelijking met een rechtop-zitter een voel- en meetbaar voordeel. Hij moet minder vermogen trappen voor dezelfde snelheid - en die snelheid hoeft helemaal niet hoog te zijn, zeker niet bij tegenwind.
Een fietser met een Machtige Motor in hart, longen & benen vindt dat misschien allemaal overschat, maar ik heb nu eenmaal geen Machtige Motor op die plaatsen.
Ik denk dat de doorsnee fietser niet in staat is om gestrekt op een racefiets te zitten en dus niet toekomt aan een voel- en meetbaar voordeel. Wat bevestigd wordt als je om je heen kijkt en vrijwel geen enkele fietser langer dan 10 seconden onderin de beugels fietst. Dan blijft over een fiets met zeer weinig comfort. Voor een sportieve zit heb je geen racefiets nodig. En dan heb je een zit die wel langer vol te houden is voor de doorsnee fietser.
LHTJoost schreef:
wo 06 sep, 2023 22:33
Wat bevestigd wordt als je om je heen kijkt en vrijwel geen enkele fietser langer dan 10 seconden onderin de beugels fietst.
Naar aanleiding van een discussie op dit forum heb ik vorig jaar min of meer bijgehouden hoeveel van de fietsers met wielrenstuur die ik tegenkwam onderin de beugels fietsten: twee.
Leon schreef:
wo 06 sep, 2023 22:48
Naar aanleiding van een discussie op dit forum heb ik vorig jaar min of meer bijgehouden hoeveel van de fietsers met wielrenstuur die ik tegenkwam onderin de beugels fietsten: twee.
Op de (geschatte) hoeveel?
Wij fietsten afgelopen zondagochtend weer naar de kerk door het landbouwgebied direct ten zuiden van de Maas, en daar laten ze de kuddes wielrenners weer los rond die tijd. Wat mij opviel was nu juist dat die groepen vrijwel allemaal onderin de beugel hingen…
die groepen vrijwel allemaal onderin de beugel hingen
Tegenwind zeker? Ik heb ooit mijn racestuur na een klein ongevalletje vanwege te laat remmen ingeruild voor een recht stuur omdat ik nauwelijks onder in de beugels reed. Nu mis ik het soms bij sterke tegenwind.
Poppink schreef:
wo 06 sep, 2023 23:02
Leon schreef:
wo 06 sep, 2023 22:48
Naar aanleiding van een discussie op dit forum heb ik vorig jaar min of meer bijgehouden hoeveel van de fietsers met wielrenstuur die ik tegenkwam onderin de beugels fietsten: twee.
Op de (geschatte) hoeveel?
Dat is een lastige. Wat ik in een seizoen tegenkom gaat vast op duizenden. Ik moet wel zeggen dat ik niet op zondagochtend vroeg ergens naar toe hoef dus ik mis misschien de snelle groepen die (komend met ander vervoer vanuit het hele land) een echt lange tocht gaan fietsen.
Leon schreef:
wo 06 sep, 2023 22:48
Naar aanleiding van een discussie op dit forum heb ik vorig jaar min of meer bijgehouden hoeveel van de fietsers met wielrenstuur die ik tegenkwam onderin de beugels fietsten: twee.

Als je een rustige Z2 solo training aan het doen bent ga je niet in de beugel rijden natuurlijk. :idea: :wink:
Shrek schreef:
do 07 sep, 2023 09:56
Als je een rustige Z2 solo training aan het doen bent ga je niet in de beugel rijden natuurlijk. :idea: :wink:
Precies. Het advies dat wielrenfora hopelijk geven komt dan ook overeen met de adviezen die wij hier gelukkig vaak geven: als je lekker wilt fietsen koop dan een fiets die bij jou en je fietstochten past, ook al betekent dat dat je je wat minder moet laten leiden door wat je om je heen en in diverse media ziet.
Bert van Sprang schreef:
do 07 sep, 2023 09:10
Ik heb ooit mijn racestuur na een klein ongevalletje vanwege te laat remmen ingeruild voor een recht stuur omdat ik nauwelijks onder in de beugels reed. Nu mis ik het soms bij sterke tegenwind.
In 2021 reden we met de reisfiets van Compiègne naar Parijs. Er woei een krachtige tegenwind en ik kreeg van de dames in het gezelschap de opdracht om kop te trekken. Ik was blij dat ik een racestuur had op de reisfiets; ik heb toen aardig wat kilometers in de beugels gereden. Ik denk dat we een gemiddelde hadden van 16 tot 18 kilometer per uur op de vlakke stukken, maar zelfs bij die lage snelheid was een gestrekte houding een aanzienlijk voordeel.
derdekeer schreef:
do 07 sep, 2023 10:11
...zelfs bij die lage snelheid was een gestrekte houding een aanzienlijk voordeel.
Dat ontkent toch ook niemand?