Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Gezocht: Sachs Elysee shifter - Forum Wereldfietser

Gezocht: Sachs Elysee shifter

Onze zoon is afgelopen weekend gevallen met zijn oude Gazelle Tour de France. Hij had een vest op de bagagedrager; een mouw is tussen de spaken gekomen waardoor het achterwiel blokkeerde. Gelukkig heeft hij zelf alleen wat blauwe plekken opgelopen.
De fiets is wat lastiger. De shifter is afgebroken. Nieuw niet meer verkrijgbaar; gebruikt nauwelijks te vinden.

Zodoende de vraag: heeft iemand nog een Sachs Elysee shifter?
sachs-huret-elysee-schalthebel-fach-7-fach-rennrad-3-.jpg
Eéntje voor 7 versnellingen zou perfect zijn, maar het mag ook een andere zijn. Het afdekkapje in nog onbeschadigd. Dat kan overgezet worden naar een "donorshifter" met een ander aantal versnellingen omdat bij dit type schakeling de indexering in de derailleur verwerkt zit.
idee: 7 of 8 speed shimano of sunrace of soortgelijk shifter en idem achterderailleur. Mix is mogelijk.
Dat zou inderdaad passen. In mijn doos met oude fietsonderdelen vond ik een Deore XT 7 speed duimshifter en een Deore achterderailleur. Daarmee is de fiets te repareren.

Punt is alleen dat de Gazelle dan van een 100% originele fiets uit 1992 naar een omgebouwd exemplaar gaat. Iets wat mijn zoon liever niet wil.
Ruud-H schreef:
wo 20 sep, 2023 11:38
Punt is alleen dat de Gazelle dan van een 100% originele fiets uit 1992 naar een omgebouwd exemplaar gaat. Iets wat mijn zoon liever niet wil.
In dat geval moet je op MP een tweede exemplaar vinden en die als donor voor allerhande onderdelen gebruiken.
Met een beetje geluk (/geduld) kost je dat niet meer dan een paar tientjes.
Die schifter hoort bij een zogenaamde positron derraleur.
Deze werkt met een stugge binnenkabel die zowel kan trekken als kan duwen.
Alleen zo’n kabel kost al een kapitaaltje.
Allemaal moeilijk te vinden zowel kabel als shifter. Etc.

Tip; weg ermee!.

Koop een andere shifter met derraleur voor 7 speed.
Hallo, ik heb net een fiets binnengekregen met zo'n shifter...........

Van deze fiets is de derailleur 6 v in twee stukken.

Hebben jullie intussen een shifter gevonden, of hebben jullie de derailleur vervangen door een ander systeem?

Ik hoor het graag; stuur me maar een PB.

Groet, Hans Frielink Waldeckstraat 6 Enschede.
Er staat sinds vandaag ook een opknapper op Marktplaats met een Elysee systeem.

Het gaat om een Batavus Sprint en hij staat in Zeist voor €40,00.

Misschien ook iets voor jullie!

Groet, Hans Frielink, Enschede.
Dank voor de reacties.
We hebben in de tussentijd nog een Sachs shifter voor 7 versnellingen weten te bemachtigen.
Voorlopig is ons probleem opgelost.

Ik heb intussen nog twee andere 7 speed shifters in mijn voorraaddoos gelegd: een Suntour en een Shimano. Ombouw naar een ander schakelsysteem is een toekomstige optie.
Hallo, bij mijn dochter is vandaag de 6v elysee shifter gesneuveld, ik ben benieuwd of Hansef hem nog heeft.

Groetjes, Toermalet
als ik dit google, dan denk ik dat je kans maakt op ebay.