Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Fiets te zwaar - transport vliegtuig - Forum Wereldfietser

Fiets te zwaar - transport vliegtuig

Hallo allen,
Wij gaan in januari vier maanden fietsen in Zuid-oost Azië. Mijn vriend is lang en zijn fiets is dus aan de maat: framemaat 70 van de Santos travelmaster. Zijn fiets weegt 20 kg (net even gewogen). Als we gaan vliegen met fiets + fietsdoos (van 5 kg) kom je gemakkelijk boven de gewichtslimieten van vele maatschappijen uit, of in ieder geval die van de KLM (23 kg). Trappers, zadel en desnoods lowriders eraf scheelt wat, maar dan kom je alsnog wel boven de 23 kg uit.
Wat is jullie advies in deze?
Hoor graag jullie gedachten! Alvast bedankt.
Eefke
Voetje eronder bij de incheck balie :twisted:
Er kan vast nog wel wat af. Een voordrager is niet zo zwaar, vooral groot.
Spatborden thuislaten? Slot?
Heb je een foto van de fiets?
Achterdrager (die van Santos schijnt behoorlijk zwaar te zijn) vervangen voor een lichtere van Tubus?

Standaard weglaten scheelt ook weer een paar ons.

Maarre... dat is de fiets. Hoe zit het met de rest van de bagage (of dat dan gewoon bijbetalen voor het gewicht)?
Gehele fiets kun je kritisch nalopen op grammen. Waarschijnlijk zitten er zware banden op. Kun je 2x veel mee winnen. binnenbanden, Stuur/stuurpen? Bidonhouders? Inderdaad achterdrager en zadel. Voorvork zelfs?

Vele kleintjes maken een grote, een 17kg fiets geeft meer rijplezier dan een 20kg fiets, ook als je tzt weer thuis bent.
Volgens mij is de consequentie van de overschrijding van die 23 kg dat je voor overgewicht moet betalen. Kost een paar centen, maar de fiets kan gewoon mee.
Wielen er uit en in een andere doos, misschien alleen het achterwiel al genoeg
Ik heb ook een TM3 framemaat 70, en het is helaas niet de lichtste fiets :( Recent heb ik hem enigszins gestript door de spatborden (voor+achter) en bagagedragers eraf te halen, en dat leverde ruim2kg op. helaas niet heel handig als je ermee wilt reizen, tenzij je voor bikepackingtassen gaat.

Outside of de box denken: 'Moet' je perse een fietsdoos van 5kg gebruiken?

En is die 23kg een harde limiet, of kan je meer meenemen zolang je maar betaalt

(zelf nog nooit mee gevlogen, dus volg je topic met interesse...)
Heb je nog marge over in de doos van je eigen fiets?
Fietsen worden inderdaad iedere keer zwaarder en dat is met vliegen wel lastig. Onze fietsen zijn nu rond de 13 kilo en dat helpt enorm. Maar goed, als je over de 20 kilo komt is dat op zich geen probleem. Kost iets meer. Vaak een paar tientjes en dan is het opgelost. Wel een groot verschil met vroeger. Want nu betaal je al extra voor de fiets en met dat extra gewicht kost het best wel wat geld.
En dan te bedenken dat er zeer waarschijnlijk een heleboel medereizigers zullen zijn die steevast een pak meer kilo's te veel meezeulen.
Het gaat vrees ik neerkomen op bijbetalen of 'afvallûh' (voor de fiets dan :lol: ).
Je vliegt met de KLM. Dan is een doos niet nodig. De fiets mag ook in een hoes, als deze gesloten is. Je kunt jouw fiets wikkelen in bubbeltjesplastiek en edele delen beschermen. Scheelt de nodige kilo's. Decathlon verkoopt handige fietshoezen, opgevouwen in een klein pakketjes dat je opgevouwen meeneemt op de drager. Je hoeft geen kampeerspullen mee te nemen naar Zuidoost-Azië. Je kunt overal goedkoop overnachten en op bijna iedere straathoek zijn eettentjes. In Thailand zijn in de nationale parken en langs de Mekong kampeerterreinen. Er staan compleet ingerichte tenten klaar met matjes, slaapzakken en kussentjes. Ik heb op diverse plaatsen ook luxere tenten te huur gezien met zelfs airco, TV en privé-sanitair. In Laos vindt men kamperen maar vreemd en in Cambodja moet je oppassen voor landmijnen.
Je hebt niet veel bagage nodig. Kleding kun je wassen of gemakkelijk laten wassen. Lowriders lijken mij overbodig. Ik ben geen grammenjager, maar ik heb afgelopen winter drie maanden met een stuurtas en twee achtertassen gefietst.
Op welke luchthaven vlieg je aan?
Als je nog nooit in Zuidoost-Azie heb gefietst, raad ik jou aan om in Thailand te beginnen. Dit is een gemakkelijk land. In Bangkok, Chang Mai en een aantal andere grotere steden zijn goede fietsenmakers, die je efficiënt kunnen helpen, als dat nodig is. Decathlon zit ook op een paar plaatsen in Thailand.
Als je meer info nodig hebt, stuur mij een PB-tje.
Je zou ook voor een maatschappij kunnen kiezen met meer kilo’s in de toegestane bagage.
Gerry michels schreef:
za 30 sep, 2023 16:02
Je zou ook voor een maatschappij kunnen kiezen met meer kilo’s in de toegestane bagage.
Welke maatschappij naar Zuidoost-Azie?
bert sitters schreef:
Gerry michels schreef:
za 30 sep, 2023 16:02
Je zou ook voor een maatschappij kunnen kiezen met meer kilo’s in de toegestane bagage.
Welke maatschappij naar Zuidoost-Azie?
Ik vlieg deze maand met Eva Air naar Bangkok en in de economy class mag 2 x 23 kg mee worden genomen + de handbagage,. Ik weet niet aan welke eisen een mee te nemen fiets moet voldoen, maar daar is met een telefoontje wel achter te komen
Relevant onderwerp ook voor mij. Ik vlieg Mei 2024 naar de VS met fiets van 20kg met KLM en terug met Delta.

Ik lees (https://klmf.ly/3mKpqU4):
Fiets inpakken
Uw fiets moet ingepakt worden in een fietsdoos of een ander soort verpakking ontworpen voor het vervoer van fietsen. U kunt een fietsdoos aanschaffen bij onze balie voor afwijkende bagage op Schiphol Airport. De fietsdoos van KLM heeft de volgende afmetingen: 176.5 x 23 x 101.5 cm, gewicht: 4.5 kg. Samen mogen de fiets en verpakking een maximaal gewicht hebben van 23 kg en een maximale afmeting van 300 cm (lengte + breedte + hoogte).
Zorg ervoor dat u het stuur in de lengte langs het frame draait en dat u pedalen en andere uitstekende onderdelen verwijdert. We raden u ook aan om de banden leeg te laten lopen, zodat ze niet beschadigd raken door de verminderde luchtdruk in het ruim.


Verderop staat:
Uw fiets of tandem moet in een beschermende container worden geplaatst (karton, hard plastic, enz.). Zorg er ook voor dat u de handgrepen verwijdert, het voorwiel eraf haalt en aan het frame bevestigt, en het stuur aan de zijkant bevestigt (parallel aan het frame).
(Neem aan dat ze pedalen bedoelen en niet handgrepen)

Ik heb opgevraagd via de chat wat extra kilo's kosten. Ben benieuwd. Update: Je krijgt geen antwoord wat de extra kosten zijn. Dit wordt op het vliegveld bepaald. Kastje naar muur antwoord feitelijk. Dit jaar met Ryanair naar Spanje en dan mag je gewoon 30 kg mee voor fiets. Kwam deze nog tegen over Delta viewtopic.php?t=38378

Maar goed ik neem aan dat er op forum mensen zijn die met fiets en KLM gevlogen zijn en die mogelijk ook tegen de 23 kg aanliepen. Wat zijn de ervaringen; hoe streng is men? Is bubbeltjesplastic acceptabel ("een ander soort verpakking ontworpen voor het vervoer van fietsen")? Ik boek via KLM site maar de vlucht wordt op terugweg door Delta gedaan; gelden dan de Delta regels (https://www.delta.com/us/en/baggage/spe ... -equipment) of gewoon de KLM als verkopende partij?

Mijn conclusie: fiets incl doos 23 kg en apart bagage de tassen en eventueel aantal onderdelen fiets om die lichter te maken. Jammer want met Ryanair kon ik met fiets plus bagage in doos en enkel handbagage vliegen.
RealRedHair schreef:
zo 15 okt, 2023 19:42
Verderop staat:
Uw fiets of tandem moet in een beschermende container worden geplaatst (karton, hard plastic, enz.). Zorg er ook voor dat u de handgrepen verwijdert, het voorwiel eraf haalt en aan het frame bevestigt, en het stuur aan de zijkant bevestigt (parallel aan het frame).
(Neem aan dat ze pedalen bedoelen en niet handgrepen)
Ik zou denken dat ze de handlebars bedoelen, het stuur dus: loshalen en [verderop in de zin] aan het frame bevestigen. En dat de pedalen hier niet genoemd/vergeten worden, maar ze staan natuurlijk wel al vermeld in de eerdere tekst.

Groetjes,

Carl