Additionally, paste this code immediately after the opening tag: info voor fietstocht van Kunming naar Hanoi - Forum Wereldfietser

info voor fietstocht van Kunming naar Hanoi

Ik ga begin december voor 2-4 maanden fietsen in noord oost azie ( vietnam, laos en thailand). Ik ben een vrouw van 65 jaar en fiets alleen. Ik gebruik de fietsroutes van AWOL. Ik twijfel of ik toch wil beginnen in China ( Kunming).
concrete vragen:
Kom je andere vakantiefietsers tegen?
Kan je makkelijk een hotel/slaapplek vinden?
Spreekt men engels?
de tijgersprongkloof bezoeken?
alle tips zijn van harte welkom
groeten
Jos
Dat ziet er een leuk plan uit!
Toch enkele bedenkingen:
Kunming, en Yunnan bij uitbreiding, is een mooie streek, maar in de winter is het daar behoorlijk fris. Wanneer je dit deel meeneemt in je reis zal dat een grote impact hebben op het vestimentair aandeel in je baggage.
Kunming in de winter: temperaturen tussen de 0 en 15 graden - niet tropisch dus.
Tiger leaping gorge in de winter (Lijiang): nog wat frisser - mogelijk vriestemperaturen 's nachts.
Is het mooi? Jazeker. Zelden zo'n krachtige rivier gezien als in Tiger Leaping Gorge - was wel in de zomer, nat seizoen.
Is het druk? Pokkedruk! (in de zomer). Heel veel Chinese toeristen, rijen dik (met geen gevoel voor 'queueing' - dit is geen Chinees woord, maar Engels 😅)
Zijn er hotels? Ja, veel, maar vooral in de steden en populaire dorpjes.
Zijn er vakantiefietsers? Geen gezien - maar ze moeten bestaan.
Spreekt men Engels? In de meeste gevallen niet. Wij hebben het gebied bezocht met een gids.
FietsendeJos schreef:
di 26 sep, 2023 19:14
Spreekt men engels?
In China wordt bijzonder weinig Engels gesproken en begrepen. Maar dat geldt ook voor een meer 'Westers' land als Thailand. Buiten de toeristische hotspots spreekt niemand Engels.
Maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn om er rond te fietsen.
FietsendeJos schreef:
di 26 sep, 2023 19:14
Spreekt men engels?
In China spreken ze niet of nauwelijks Engels, althans in 2012 niet. Wij hadden een briefje gemaakt met daarop in het Chinees een paar handige zinnen: "Een tweepersoonskamer alstublieft" "Rundvlees, groente en rijst graag" enzovoort. Inmiddels zal een vertaal-app op je telefoon wel handiger zijn. Een echt probleem is het niet, uiteindelijk begrijp je elkaar wel.
Het is een tijdlang onmogelijk geweest om een toeristenvisum voor China te verkrijgen, ik zou dat eerst onderzoeken om teleurstelling te vermijden. Het is sowieso veel gedoe, je kunt overwegen een visumbureau in de arm te nemen.
Dank allemaal voor jullie reacties, het heeft mij geholpen om een besluit te nemen nl niet naar China (te koud, ingewikkelde visum en eigenlijk te spannend in mijn eentje). Wat ik wel ga doen is 2 maanden in het noorden van Vietnam, Laos en Thailand. Misschien daarna nog een maand naar de Filepijnen. Ik gebruik de routes van awol.

Groet Jos
Wij hebben deze reis in 2018 gemaakt (ook via AWOL). Wel iets eerder in het jaar, van eind september tot in oktober. December zal inderdaad op het hoge deel van de reis wel aan de frisse kant zijn.

Wij hadden toen een ander stel Nederlandse fietsers die tegelijkertijd dezelfde reis maakten maar verder maar verder maar enkele andere fietsers gezien.
Engels was buiten Kunming maar dun gezaaid in China, veel handen en voeten werk dus en een vertaalprogramma op de telefoon (geen Google, dat werkt niet in China). In Vietnam ging dat wel iets makkelijker.
Het vinden van hotels was meestal geen groot probleem, de adressen van AWOL waren daarbij behulpzaam. Ook dat was in Vietnam eenvoudiger, die zijn duidelijk meer ingesteld op westerse toeristen.
Over de tijgerkloof kan ik niks vertellen, dat is nog een flink eind van Kunming en die kant zijn wij niet uit geweest.

Dat Chinese visum is inderdaad een drama, hadden wij ons destijds vooraf niet gerealiseerd. Gelukkig wonen wij niet al te ver van Den Haag waar je naartoe moet.

Veel plezier in Vietnam, een prachtig fietsland.