Additionally, paste this code immediately after the opening tag: Banden bescherming - goatheads - doorns - Forum Wereldfietser

Banden bescherming - goatheads - doorns

Wie heeft ervaring en tips hoe banden te beschermen tegen scherpe doorns van plantenzaden zoals goatheads in de VS? Ik zie diverse mogelijke oplossingen op internet.
Tubeless, ben banden tegen gekomen met 6 doorns er in, waren versleten maar niet lek.
Ik gebruik Slime binnenbanden van Decathlon. Ik heb net ongeveer 3000 km in de VS gefietst met één lekke band. Het was een forse goathead, ongeveer formaat punaise. De band liep snel leeg. Nadat ik de goathead uit de buitenband had verwijderd kon ik de band gewoon bijpompen. De Slime vloeistof vult het gaatje.

Misschien dat ik bij terugkomst toch eens de binnenbanden er uit haal om te zien op hoeveel plaatsen zij aan de buitenband zitten geplakt. De ‘shoulders’ van de drukkere wegen hier zijn bezaaid met scherpe staaldraadjes van kapotgereden autobanden.
Als je binnenbanden gebruikt, gebruik dan eem ruime maat. Dus in een 50 mm-buitenband gebruik je niet de binnenband die geschikt is voor 32-55 mm, maar die die bijvoorbeeld geschikt is voor 47-60.
Dat zal zeker niet genoeg zijn voor de beruchte doorns in Amerika, maar in combinatie met een dichtingsmiddel vergroot het zeker de kans dat een lek gedicht wordt.
Vorig jaar 7500 km in de VS afgelegd, voornamelijk via de TransAm, met 3 lekke banden tijdens dit avontuur.
Met de 3 fietsers waar ik min of meer mee opfietste, hadden er 2 een lagere score; eentje meer, maar die had dan weer cheapo buitenbanden.

Van andere fietsers hoorde ik er ook weinig over. Ook in de verschillende blogs kom ik geen berichten tegen over overmatige lekkage. Enkel in bepaalde gebieden waar veel van dat soort struiken staan, hoor je wel eens dat men van het ene naar het andere lek rijdt.

Mijn idee is dus: koop goede buitenbanden, en er kan je weinig gebeuren.
Ik ben momenteel aan het experimenteren met TPU binnenbanden. Dit zijn banden die lichter zijn (en lopen) voor dezelfde sterkte, of bij hetzelfde gewicht een stuk sterker zijn. Ook van latex binnenbanden is bekend dat ze minder snel lek gaan, ze zijn wel poreuzer dus vaker pompen.

Of je er wat aan het specifiek tegen doornen, staaldraden op vluchtstroken e.d. is natuurlijk de vraag. 1)
Leon schreef:
do 28 sep, 2023 08:44
Als je binnenbanden gebruikt, gebruik dan eem ruime maat. Dus in een 50 mm-buitenband gebruik je niet de binnenband die geschikt is voor 32-55 mm, maar die die bijvoorbeeld geschikt is voor 47-60.
Dat zal zeker niet genoeg zijn voor de beruchte doorns in Amerika, maar in combinatie met een dichtingsmiddel vergroot het zeker de kans dat een lek gedicht wordt.
Ja, en achteraf plakken gaat ook beter. De band hoeft niet rond de plakker onnodig extra op te rekken.

1) ik ben zelf wel eens bijna tegen een gedumpte wasmachine gebotst in het donker op de zijstrook van een 'express'weg bij Brugge, daar helpt natuurlijk geen band tegen.
Vorig jaar de GDMR gereden met goede buitenbanden en binnenbanden. Het laatste gedeelte door New Mexico veel plaatsen gepasseerd met goadheads. Ik was toen in gezelschap van 2 andere fietsers met een tubeless setup.
Deze gasten zijn probleemloos dit gebied gepasseerd. Ik heb meermaals mijn banden moeten herstellen. Van frustratie bij de wallmarkt slijm gaan kopen die je in een binnenband kan doen. Geen last meer van lekrijden maar fiets reed voelbaar zwaarder.
Als ik het had geweten had ik indertijd mijn fiets laten uitrusten met tubeless velgen.
Ik ga tijdens mijn volgende trip eens testen met aerothan binnenbanden.

Guy
guyvg schreef:
vr 29 sep, 2023 13:32
Vorig jaar de GDMR gereden met goede buitenbanden en binnenbanden. Het laatste gedeelte door New Mexico veel plaatsen gepasseerd met goadheads. Ik was toen in gezelschap van 2 andere fietsers met een tubeless setup.
Deze gasten zijn probleemloos dit gebied gepasseerd. Ik heb meermaals mijn banden moeten herstellen. Van frustratie bij de wallmarkt slijm gaan kopen die je in een binnenband kan doen. Geen last meer van lekrijden maar fiets reed voelbaar zwaarder.
Als ik het had geweten had ik indertijd mijn fiets laten uitrusten met tubeless velgen.
Ik ga tijdens mijn volgende trip eens testen met aerothan binnenbanden.

Guy

Je hebt niet perse tubeless velgen nodig, wel tubeless velglint net zo breed als de buitenkant van de velg en een tubeless ventiel, buitenband en vloeistof :wink:
Mr. Z schreef:
guyvg schreef:
vr 29 sep, 2023 13:32
Vorig jaar de GDMR gereden met goede buitenbanden en binnenbanden. Het laatste gedeelte door New Mexico veel plaatsen gepasseerd met goadheads. Ik was toen in gezelschap van 2 andere fietsers met een tubeless setup.
Deze gasten zijn probleemloos dit gebied gepasseerd. Ik heb meermaals mijn banden moeten herstellen. Van frustratie bij de wallmarkt slijm gaan kopen die je in een binnenband kan doen. Geen last meer van lekrijden maar fiets reed voelbaar zwaarder.
Als ik het had geweten had ik indertijd mijn fiets laten uitrusten met tubeless velgen.
Ik ga tijdens mijn volgende trip eens testen met aerothan binnenbanden.

Guy

Je hebt niet perse tubeless velgen nodig, wel tubeless velglint net zo breed als de buitenkant van de velg en een tubeless ventiel, buitenband en vloeistof :wink:
Aha, dank je voor deze info. Na wat beter gegoogeld te hebben blijken de mijne tubeless ready. Hiermee ga ik mee aan de slag.
Mercy, Guy
Waarom is een tubeless band beter bestand tegen die goats' head doorns dan een buitenband binnenband combinatie?
Heeft het te maken met mechanische eigenschappen of met een afdichtend goedje in de band.
Goats' head soup.jpeg
Dank voor alle reacties ik ga voor de Schwalbe Doc Blue https://www.schwalbe.com/nl/procore/articles/doc-blue in mijn binnenband.
Poppink schreef:
za 30 sep, 2023 13:50
Waarom is een tubeless band beter bestand dan een buitenband-binnenband combinatie.
Ik neem aan dat je bedoelt : buitenband en met afdichtingsvloeistof-gevulde binnenband.

Wat beter is, is lastig te zeggen. Daarvoor moet je situaties vergelijken en dat is praktisch heel moeilijk. Bij de binnenband-buitenband combinatie kun je achteraf nog tellen op hoeveel plaatsen de binnenband aan de buitenband geplakt zit. Dan weet je hoe vaak de afdichtingsvloeistof vrijwel ongemerkt zijn werk gedaan heeft. Bij tubeless is dat moeilijker.

Binnenband+buitenband heeft ook bezwaren. Een slime binnenband weegt ongeveer 200 gram meer (bij 29 in-50 mm) dan een normale binnenband. Dat is roterende massa en telt bij versnellen/vertragen dus dubbel. Bovendien roteert een slime binnenband minder mooi rond. De vloeistof zit niet gelijkmatig verdeeld over de omtrek. In feite ‘klotst’ hij wat, wat zeker energie kost. Een mooi gevalletje om de vrijdraaiende rotatie-weerstand van wielen te vergelijken (ik heb daar ooit een meetopstelling voor gebouwd).
Bij een tubeless buitenband kun je de hoeveelheid vloeistof zelf bepalen.

Verder heb je nog het probleem dat het ventiel verstopt dan wel besmeurd kan worden door de afdichtende vloeistof. Van de 5 slime-binnenbanden die ik tot nu toe in gebruik heb, heeft bij 1 band de vloeistof het ventiel-mechanisme zo verstopt dat ik het moest vervangen en bij 2 andere gaat het oppompen zwaarder. Meenemen van een reserve ventiel-inzet bij Presta is zeer aan te bevelen.

Tenslotte kwam ik een fietsenmaker tegen die aangaf nooit meer aan fietsen met slime-banden te willen werken vanwege het smerige, plakkerige, corrosieve goedje. Het was geen koekenbakker ; hij bouwt zijn eigen 2-zitter vliegtuigje!
Afbeelding
Ik denk ook dat een speciaal ontworpen tubeless buitenband beter in staat is om gedicht te worden door afdichtvloeistoffen dan een standaard butyl binnenband die hier niet voor ontworpen is, een materiaal dat eigenlijk alleen met solutie goed luchtdicht te plakken is.
Je hebt tenslotte ook nog de wrijving tussen binnen- en buitenband die afdichting tegenwerkt.
math schreef:
zo 01 okt, 2023 18:03
Tenslotte kwam ik een fietsenmaker tegen die aangaf nooit meer aan fietsen met slime-banden te willen werken vanwege het smerige, plakkerige, corrosieve goedje. Het was geen koekenbakker ; hij bouwt zijn eigen 2-zitter vliegtuigje!
Ik heb een keer geprobeerd de lekke band van onze auto te 'repareren' met zo'n goedje en een pompje.
Zowel de man van de ANWB (het lukte namelijk niet) als de man van de Bandenberg waren niet blij dat ik die troep gebruikt had.
RealRedHair schreef:
zo 01 okt, 2023 16:43
Dank voor alle reacties ik ga voor de Schwalbe Doc Blue https://www.schwalbe.com/nl/procore/articles/doc-blue in mijn binnenband.
60 ml per band, dat is in ieder geval flink minder dan de 200 gram meer van een Decathlon binnenband. De prijs vind ik dan weer erg hoog.
Verder zijn tubeless buitenbanden meestal zwaarder dan de niet-tubeless versies van dezelfde band.
Die speciale decathlon binnenband met antilekvloeistof erin heb ik begin dit jaar geprobeerd. Hij deed waar ik 'm voor kocht: langzaam leeglopen tot 2 bar en niet helemaal leeglopen, zodat ik niet crashte op een snelle afdaling.
Maar dan heb je de voordelen ook wel gehad. Ding is lomp, zwaar, en eenmaal lek niet meer te plakken (paar keer geprobeerd), en ook niet meer echt bruikbaar, daarna oppompen en hij loopt weer leeg tot 2 bar.
Op 2 bar kunnen doorrijden is leuk, voor.. max 50km. Daarna wil je het echt gerepareerd hebben. Dat lukt dus niet. Toen maar een nieuwe gewone binnenband gekocht ter plekke.

Inmiddels (voor mijn niet-goathead-thorn geteisterde ritten in Europa) overgestapt op TPU van tubolito, zelfde voordeel, maar licht en wel te repareren.

Mss nog een tip voor hier: er bestaan ook Protek-binnenbanden van Michelin, ook bij Decathlon en Mantel verkrijgbaar. (uitverkocht toen ik in die winkels was)
Die hebben compartimenten antilekvloeistof aan de buitenkant van de binnenband zitten.
Helaas ook zwaar.
bast1aan schreef:
zo 01 okt, 2023 22:59
Die speciale decathlon binnenband met antilekvloeistof erin heb ik begin dit jaar geprobeerd. Hij deed waar ik 'm voor kocht: langzaam leeglopen tot 2 bar en niet helemaal leeglopen, zodat ik niet crashte op een snelle afdaling.m
....
Ik begrijp niet goed wat je bedoelt met langzaam leeglopen tot 2 bar.
Ik reed dagenlang met ongeveer 3 bar in de achterband. Toen er een forse goathead in mijn band kwam, liep de band wel binnen enkele minuten vrijwel leeg tot op de velg, maar toen ik die goathead er uit getrokken had kon ik de band gewoon bijpompen tot 3 bar, zonder te plakken, en die druk bleef daarna constant.

Ik had een Schwalbe drukmetertje mee, dus dit zijn geen getallen die over de duim zijn gemeten.
Blijkbaar vinden jullie voordeel van gebruik van dit spul groter dan het nadeel.
Ik ben wel benieuwd waarom.
Want -ik chargeer nu een beetje- het werken met vieze troep, die wat doet met de rijeigenschappen, en het gewicht, versus het kwartiertje wat ik nodig heb om een band te plakken (als ik me boos maak is het binnen 5 minuten gepiept), gemiddeld één maal per vijf duizend km (gerekend over de laatste 30k km van afgelopen jaren door EU en USA).

Dus waarom zou ik dit spul gebruiken, als ik niet bv de GDMBR ga rijden? Zijn er duidelijke voordelen?
:?:
Flix schreef:
ma 02 okt, 2023 10:18
Dus waarom zou ik dit spul gebruiken, als ik niet bv de GDMBR ga rijden?
Geen zorgen, jij hoeft helemaal niks te gebruiken! RealRedHair stelde een vraag (kennelijk in de verwachting veel scherpe voorwerpen tegen te komen, misschien wel op de GDMBR?), en die is kennelijk beantwoord:
RealRedHair schreef: Dank voor alle reacties ik ga voor de Schwalbe Doc Blue https://www.schwalbe.com/nl/procore/articles/doc-blue in mijn binnenband.
Groetjes,

Carl